Ravintola Kämp Café Brasserie
Pohjoisesplanadi 29, 00100 Helsinki
www.hotelkamp.fi
Kävin tänäään syömässä Kämpissä nopeasti shoppailun lomassa caesar –salaatin kanalla. Salaatti oli ihan sitä normaallia perushyvää caesaria, mitä saa monesta muustakin paikasta. Kanaa oli riittävästi ja vatsa tuli täyteen. Salaatin hinta oli niin normaali, mitä se nyt yleensä on kalliimmissa paikoissa. Annos maksoi vajaa 17 euroa. Positiivista on se, että pöytiin tuotavat servetit ovat kankaisia, joista tulee heti sellainen fiilis, että on laadukkaammassa paikassa. Samoin katselin, että esimerkiksi kahvikermat, sokerit ym. tuotiin pöytiin kauniissa astioissa.
Ravintolan ulkonäköä ja viihtyvyyttä on ehkä turha alkaa arvioimaan, sillä söin terassilla. Terassille paistaa mukavasti aurinko ja tarpeen vaatiessa pystyy menemään varjonkin alle. Terassilla on pöytiintarjoilu ja se on suhteellisen nopeaa. Osa henkilökunnasta on englannin kielisiä
Tosin omalla kohdallani se ei mennyt ihan näin, sillä jo tilatessani sanoin, että minulla on kiire ja että haluaisin maksaa saman tien. Tarjoilija kuitenkin unohti toiveeni ja jouduin itse kyselemään laskun perään. Laskua sai odottaa pidempään kuin ruokaa. Tosin tuo caesar –salaatti nyt on keittiössä puolivalmiina odottamassa.
Itse olisin halunnut mennä Kämppiin kello viiden teelle, joka pitää sisällään haudutettua teetä (valikoima), suolaista sekä makeaa syötävää. Tarjoilijan mukaan syötävät ei kuitenkaan ole mitään erityisen isoja ja tämä menu tulee varata ravintolasta etukäteen. Hinta on 25 euroa per henkilö.
Mutta koska olen dieetillä, jätin nämä herkut väliin. Tosin eipä tuo caesar-salaatin kastikeke, parmesan –lastut sekä krutongitkaan ole mistään kevyimmästä päästä, mutta olin etukäteen antanut itselleni luvan syödä jotain hyvää juhannuksen tienoilla.
Tässä esimerkkilista kello viiden teen valikoimista: Serranokinkku-oliivileipä, savulohi-vuohenjuustoleipä, artisokka-rucolaleipä, Roquefort tuulihattuja, skounsseja, hedelmäkakkua, tiikerikakkua, opera-leivos, konvehteja ja marjoja sekä lisukkeena marjahilloa, appelsiinimarmeladia ja kermavaahtoa
Tässä tämän päiväinen annokseni:
Ravintola Helsinge
Viikintie 1E, 00560 Helsinki
www.ravintolahelsinge.fi
Tämä ravintola sijaitsee kauniilla paikalla Vanhankaupunginkosken vieressä, jonne on kiva piipahtaa kävely- tai pyörälenkin lomassa. Itse paikka on ihan siisti ja viihtyisä, jossa on haettu vanhan ajan tunnelmaa. Paikka on viikonloppuisin usein täynnä ja koen, että sinne mennään ennemminkin kahville ja pullalle.
Itse tilasin kermaista lohisoppaa, joka oli aika pohjanoteeraus, mikä yllätti minut, sillä usein ravintoloiden lohisopat ovat hyviä. Tuli mieleen ennemminkin sellainen lohisoppa, jonka on valmistanut perheenäiti kiireessä tai sitten suurtalouskokki koulun keittiössä.
Lientä lautasella oli liiaksikin ja maku ei ollut mikään häävi. Luulen, että liemi oli tehty ennemminkin maidosta ja kermaa oli lorautettu joukkoon nimeksi. Omatekemäni kermainen lohisoppa on täydellistä tähän verrattuna. Ohessa tarjotut tummat leivät olivat maistuvia ja ruoan hinta oli normaali.
Tarjoilusta ei oikein voi sanoa mitään, koska ruoka tilattiin ja maksettiin kassalle. Kiireen ymmärrän, mutta en siitäkään huolimatta sotkuisia pöytiä. Mennessäni pöytään, pyyhin oman pöytäni ruokailukuntoiseksi.
Suosittelen tätä paikkaa kahvilla tai oluella käyntiin, en ruokailuun.
Ravintola Grande Grill
Aleksanterinkatu 15, Aleksinpiha, 00100 Helsinki
www.rafla.fi/grandegrill/fi/etusivu
Tästä on jo jonkun verran aikaa, kun kävin syömässä täällä, mutta yritän muistella tässä jotain… No ainakin sen verran jäi mieleen, että tarjoilu oli vähän sellaista… hmmm… ei epäystävällistä, mutta ehkä sellaista keskikuppilamaista, vaikka kyse on ruokaravintolasta. Tosin tällainen tarjoilu tuli esille ainoastaan yhden tarjoilijan kohdalla. Muistelisin myös, että tarjoilu ei ollut mitään järin nopeaa.
Söin itse kermaista pestopastaa ja grillattua broilerin rintafilettä. Ruoka oli sellaista perusmättöä, ihan ok:n makuista, mutta ei huippua.
Ravintolan ulkonäkö vastaa myös sellaisen keskitasoisen Helsingin keskustan ravintolan ulkonäköä, eli ihan ok ja ihan siisti.
Sanotaan nyt näin, että muutaman ruokailukokemuksen perusteella minulla ei ole hinkua tähän paikkaan.
Ravintola Pääkonttori
Radisson Blu Plaza Hotel
Mikonkatu 23, 00100 Helsinki
www.paakonttori.fi
Tämä oli ensimmäinen kerta kyseisessä ravintolassa. Kävimme ystäväni kanssa syömässä pasta-annokset päiväaikaan. Itse ravintola oli yllättävän rauhallinen huomioon ottaen sen, että oli lounasaika. Ravintolasali oli aika hallimainen, mutta ihan siisti. Ei ehkä kuitenkaan sellainen, mihin haluaisin tulla viettämään romanttista iltaa, vaikka paikka olikin omalla tavallaan ihan tyylikäs.
Henkilökunta oli osittain englannin kielistä ja ystävällistä. Tosin pieni väärinkäsitys syntyi ja meille tuotiin alkuun väärä annos, mutta se ei haitannut.
Söimme molemmat pappardellepastaa ja paahdettua vuohenjuustoa (cityshopparilla kaksi pastaa tai risottoa yhden hinnalla) ja me molemmat pidimme annoksesta. Pasta tuskin oli itse tehtyä, mutta maukasta se oli ja juuri oikein keitettyä ”al dente”.
Itse asiassa tykkäsin tosi paljon tästä maukkaasta annoksesta, vaikka se ei ehkä ollut juuri niin lämmintä pöytään tuotaessa, kun sen olisi kuulunut. Luulen, että annos seisoi jäähtymässä sekä odottamassa meitä ruokasekaannuksen ajan. Ja vaikka ravintola kuuluu S-etukorttipaikkoihin :D