Ravintola-arvostelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MHK
  • Aloitettu Aloitettu
Turusta pitäis löytää hyvä ravintola hääpäivän viettoa ajatellen. Tykätään laadukkaasta ruoasta ja saa maksaa enemmän kuin Rosso-Fransmanni-linjalla. Ite en kaupunkia tunne, joten apu on tarpeen. Eli hyvät Pakkotoiston Turku-osaajat vinkkejä kehiin, kiitos.

Hermanni on vähän klisee eikä aina hintansa väärti, mutta miljöö on komia.
http://www.ravintolaherman.com/

Kaurismäen Bossassa on mainiot lampaankyljykset pähkinäsoossilla.
http://www.restaurantebossa.fi/

Sitten on tietty Teini, mutta siellä saa syödä vaan spydäriä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko tämä siinä hansasillan vasemmalla (vanhempi erittäin suosittu, en ole 100% varma mutta uskosin että vietnamilaisten pitämä tämäkin) vai oikealla (uudehko, tuli jonkun kanvilan tilalle hiljan) puolella kun katso cittymarketin suuntaan?

Tää mun suosittelema jää Itiksen päärakennuksesta City-Marketin suuntaan siltaa pitkin käveltäessä oikealle puolelle, joka tuli sen yhden kahvilan/ravintolan tilalle ja se on ihan kunnon ishko ravintola.

Siinä vasemmalla tämän ravintolan jälkeen on tosiaan se pieni paikka, jossa ruoka ostetaan luukusta ja jossa pöydät siinä ravintolan edessä. Tämänkin taitavat tosiaan omistaa vietnamilaiset ja tässä myydään ilmeisesti erilaisia aasialaisia ruokia.

Hermanni on vähän klisee eikä aina hintansa väärti, mutta miljöö on komia.
http://www.ravintolaherman.com/

Kaurismäen Bossassa on mainiot lampaankyljykset pähkinäsoossilla.
http://www.restaurantebossa.fi/

Sitten on tietty Teini, mutta siellä saa syödä vaan spydäriä.

Ei Kaurismäellä tietääkseni ole minkäänlaista roolia Turun Bossan toiminnassa. Helsingin ravintolassa taisi olla pääomistaja. Melkoisesti asian vierestä, mutta menköön. Myöskin ravintoloita Linnankatu 3 ja Mami kannattaa alkuperäisen kysyjän harkita.

Nyt olis kiva kuulla nopea (ja ajanmukainen!) suositus jostakin Tampereen keskusta-alueen ruokaravintolasta, jossa on myös opiskelijan kukkarolle sopivia (10-18 e) kunnollisia annoksia. S-ryhmän paikkoihin olen lähes kokonaan menettänyt uskoni, mutta hyvillä perusteluilla kelpuutettakoon sellainenkin. Franklyä vähän mietin, olisiko kokemuksia?

Nyt olis kiva kuulla nopea (ja ajanmukainen!) suositus jostakin Tampereen keskusta-alueen ruokaravintolasta, jossa on myös opiskelijan kukkarolle sopivia (10-18 e) kunnollisia annoksia. S-ryhmän paikkoihin olen lähes kokonaan menettänyt uskoni, mutta hyvillä perusteluilla kelpuutettakoon sellainenkin. Franklyä vähän mietin, olisiko kokemuksia?

Frankly on pirun hyvä mutta tuo budjetti rajoittaa kyllä sitä, että alkupaloja ei tarvi hotkia ja vettä vaan juomaksi. Nettisivuiltahan nuo hinnat näkee.

Tuolla budjetilla katselisin enemmänkin Pancho Villa, American Diner, kiinalaisia etc. meininkiä mutta jos ns. paremmissa paikoissa meinaa syödä niin vähän enemmän pitää varata rahaa.

Frankly on pirun hyvä mutta tuo budjetti rajoittaa kyllä sitä, että alkupaloja ei tarvi hotkia ja vettä vaan juomaksi. Nettisivuiltahan nuo hinnat näkee.

Tuolla budjetilla katselisin enemmänkin Pancho Villa, American Diner, kiinalaisia etc. meininkiä mutta jos ns. paremmissa paikoissa meinaa syödä niin vähän enemmän pitää varata rahaa.

Joo, no tosiaan tuo budjetti onkin lähinnä yhdelle (pääruoka-)annokselle, eli alku- ja jälkiruokia tai viinejä ei ole tarkoituskaan tunkea mukaan tuohon summaan. Lisäksi hyvät "pieneen nälkään" -annokset menevät mun kohdalla ihan pääruoasta nekin.

Millainen Pancho Villa on esmes Amarilloon verrattuna? Jälkimmäiselle en niinkään lämpene.

Millainen Pancho Villa on esmes Amarilloon verrattuna? Jälkimmäiselle en niinkään lämpene.

Mun mielestä Pancho Villa on huonompi. Tää tosin vaan mielipideasia ja Panchossa tullu käytyy enemmän kuin Amarillossa. Mut mun mielestä ne Panchon ruoat on vaan jotenkin vähän köyhiä, liian tavallisia. Ihan niinkun niistä puuttuis joku pikku juttu mikä tekis annoksesta hyvän sen tuiki tavallisen sijaan.

Mun mielestä Pancho Villa on huonompi. Tää tosin vaan mielipideasia ja Panchossa tullu käytyy enemmän kuin Amarillossa. Mut mun mielestä ne Panchon ruoat on vaan jotenkin vähän köyhiä, liian tavallisia. Ihan niinkun niistä puuttuis joku pikku juttu mikä tekis annoksesta hyvän sen tuiki tavallisen sijaan.

Jep makuasioita :) mutta jos ei Amarillosta diggaa niin ei sitten välttämättä Panchosta myöskään. Itse hehkutan Panchon Meksikon Possua(tm) aina kun siihen tilaisuus tulee :D

Tampereella Marusekista saanee alle 20euron ihan kivoja sushisettejä, varsin kivat looshit ja tarjoilijatytyt mutta itse annokset hieman vasurilla väännettyjä.

Turusta ei taida valitettavasti löytyä mainitsemisen arvoisia ruokapaikkoja, ellei Kallun grillin makkaraperunoita voi sellaisena pitää.

Ei Kaurismäellä tietääkseni ole minkäänlaista roolia Turun Bossan toiminnassa. Helsingin ravintolassa taisi olla pääomistaja. Melkoisesti asian vierestä, mutta menköön. Myöskin ravintoloita Linnankatu 3 ja Mami kannattaa alkuperäisen kysyjän harkita.

Mä luulin että se oli jopa kokkasi mun Feijoada completan, sillä se maistui siltä että sinne oli pudonnut punainen nortti...(eri Kaurismäki joojoojoo...). Linnankatu 3 kannattaa tosiaan tsekata.

Turusta pitäis löytää hyvä ravintola hääpäivän viettoa ajatellen. Tykätään laadukkaasta ruoasta ja saa maksaa enemmän kuin Rosso-Fransmanni-linjalla. Ite en kaupunkia tunne, joten apu on tarpeen. Eli hyvät Pakkotoiston Turku-osaajat vinkkejä kehiin, kiitos.

Suomen suurin panimoravintola Panimoravintola Koulu! Omasta mielestä Turun paras ravintola ja on äänestetty kaupungin parhaaksi lounaspaikaksi ja jos viini maistuu, niin alakerrassa on myös viinitupa.

http://www.viisitahtea.fi/content/view/1151/115/

Nälissään ja väsyneenä eksyimme kaikista Helsingin mahdollisista huokeista ruokapaikoista Forumin Chico'siin, varmastikin viimeistä kertaa. Palvelu oli melko nopeaa, joskin tarjoilijat vaihtoivat semiäänekkäästi tiskin takana ajatuksiaan siitä, kenen pöytään menevät seuraavaksi. Ruokakin tuli melko nopeasti, otin jotain kanafilettä, johon perunoiden tilalle pelkkiä kasviksia. Valitettavasti vain ruoka oli aika järkkyä; kanafile oli ihan ok, mutta kasviksina oli varmaan jostain pakastepussista lautaselle lätkittyjä porkkanoita ja keltaporkkanoita ja saatto siinä jotain muitakin olla, jotka olivat melko haaleita. Kaiken lisäksi sulamisvesiä ei oltu vaivauduttu kaatamaan lautaselta pois, joten koko ruoka-annos lillui vedessä. Plussaa tarjoilijalle siitä, että sai lautaset pöytään läiskyttämättä.

Oon käynyt Chico'sissa paristi. Toiste ei varmaan ole tarpeen mennä. Annokset on ihan perus, mutta sellaisia, joista yleensä pitäisi. Minusta siellä ne vaan ovat jotenkin mauttomia, yök. Tuolla Forumissa oon käynyt kerran ja ikinä ei niin tyhjässä paikassa ole saanut odottaa niin kauan.

Helsinki Malmi Thamrab Thai ravintola. Monien mielestä suomen paras thairavinteli tällä hetkellä. Annoksia menusta mukaankin, seisovasta pöydästä about 6 ruokalajin+kahvit+riisit+salaatit lounas klo 11-15 8,50€ jolla saa syödä niin paljon kun jaksaa.
Arvosteluja täällä

Tiedoksi että ei enää seisovaa pöytää vaan pitää valita listasta mitä haluaa syödä. Annos toki reilu ja hinta sama. Varmaan käyny liian moni pakkiksen bodari mässypäivänä...

KIMITO KITCHEN, Kulmavuorenkatu 2, Helsinki

Kävin ensimmäistä kertaa Suomessa syömässä afrikkalaista ruokaa Kimito Kitchen –ravintolassa Helsingin Kurvissa, joka mainostaa itseään paikkana, josta saa länsi-afrikkalaista kotiruokaa. Ravintolan kaksi naistyöntekijää kertoivat, että ruoka on tarkemmin ottaen nigerialaista. Ravintola mainostaa itseään nettisivuilla terveellisen ruuan paikkana.

Olin syönyt jonkinlaista afrikkalaista ruokaa aiemmin Tallinnassa African Kitchen -ravintolassa, mutta silloin kyllä petyin ruokaan eli odotukseni eivät olleet nytkään korkealla. Loppujen lopuksi pessimistisestä asenteestani huolimatta ruoka olikin ihan hyvää ja sitä oli riittävästi.

Söin kanaa jollof-riisin ja paprikakastikkeen kera. Lautasella tomaatin päällä oleva vihreän kastikkeen alkuperä ei selvinnyt minulle kommunikointiongelmien tähden. Rouvat pyysivät minua tulemaan uudestaan seuravana päivänä selvittämään asiaa, kun heidän ”boss” on paikalla. Kana oli hyvin kypsennettyä ja mehukasta - ei liian raakaa eikä liian kuivaa. Riisi oli punertavaa kasvis-yrttiriisiä ja sekin oli maukasta samoin kuin ruuan kanssa tarjoiltavat kastikkeet.

Ruoka-annos ei ulkonäöllisesti ollut mitään gourmet-tasoista, mutta voiko sellaista edes odottaa kotiruoalta? Myöskään ravintola sinällään ei ollut mikään kovin ravintolamainen tai erityisen viihtyisä. Ihan perussiisti silti. Palvelu ei ollut mitään tavanomaisen länsimaisen oloista, vaan ennemminkin afrikkalaistyyppistä, mitä se sitten lieneekään. Rouvat olivat kuitenkin mielissään, kun kehuin ruokaa ja kyselin ruuista enemmän.

Riisi ja kastike maksoivat kuusi euroa ja kanan rintapala maksoi 5 euroa eli yhteensä 11 euroa. Ruoka-annoksia pystyy itse kokoamaan menusta. Koska ruoka ja ravintola näyttivät enemmänkin lounasmaiselta, tuntui hinta jollain tavoin korkealta ja varsinkin, kun on tottunut siihen, että kalliossa myydään ulkomaanruokaa 5-10 eurolla. Toisaalta ruoka oli kuitenkin hyvää ja se oli valmistettu tuoreista aineksista, joten siitä maksoin mielelläni tuon pyydetyn summan enkä mennyt sen takia vararikkoon.

Suosittelen kokeilemaan vaikkapa sitten ihan kokemuksen vuoksi vaikkapa lounasaikaan, mutta mihinkään illanistujaisiin paikka ei minusta sovi. Siihen se on ehkä vähän liian ankea.

http://www.kimkit.com/

Kimite4.jpg
Kimite.jpg

Kimite-1.jpg

Kimite1.jpg
Kimite3.jpg

^

Tosin mun yksi tuttu, jolla on nigerialainen mies, sanoi ettei ton ravintolan ruoka ole heidän mielestään kovin kummoista. Mutta mullapa ei ollut vertailupohjaa.

Kävin vihdoinkin katsastamassa tämän Espoon Tapiolassa sijaitsevan Grilli Toron. Lyhyenä arvosteluna
voisin sanoa muutamia juttuja.

Puitteet oli kuten forumilla luvattiinkin, eivät erikoiset :). Hintataso oli sanotaan nyt vaikka normaali, koska vaikka annokset olivat isoja, olivat annokset täytetty pääsääntöisesti perunalla, eli halvalla lisukkeella. Lihaköntti oli toki suuri myös, ei siinä mitään. Omassa annoksessani, grillipihvi ranskalaisilla, ranskalaiset olivat jopa häiritsevästi lihan leikkaamisen tiellä. Tämä ja kasvisten puute kyllä laskivat mielestäni ruuan tasoa, ompahan eka kerta kun tulee valitettua annoksen suuruudesta :).

Annos (=pihvi) oli muuten kyllä asiallisen makuinen, eikä nälkä jäänyt tälläiselle perunakammoisellekaan, koska tyttöystävän jättämä puolikas pihvi pelasti tilanteen :). Varmasti tulee käytyä uudelleenkin, täytyy vaan kysyä ainakin jos tarjolla on perunoiden tilalle esim. höyrytettyjä vihanneksia.

Yllätyksenä tuli muuten se että ruuat tilattiin "kebabmestojen" tapaan suoraan sisään tullessa tiskiltä, odotimme 10min pöydässä kunnes tarjoilija tuli tämän meille ystävällisesti kertomaan :D.

Edit: "äijä-äijille" erittäin hyvä mesta!

Toron pihvimättö lounaaksi on aika tehokas työpäivän tappaja. Ainakin ennen pihvit tuppasivat olemaan valtavia. :dance: :kuola: ... :zzzz:

RAVINTOLA HELKA, HELSINKI

Isoäidin hirvipyöryköitä, kermaista rosmariinikastiketta ja juures-perunapyreetä (14.90 euroa): En ole muistaakseni aiemmin syönyt hirvipyöryköitä, mutta nyt söin. Maku oli keskinkertainen ja koostumukseltaan ne olivat hiukan kovia. En tiedä johtuiko pyöryköiden kova koostumus hirvenlihasta, valmistusmenetelmästä vai reseptistä. Perunamuusi oli perusmuusia, ei erityisen täydellistä eikä erityisen huonoa. Kastike oli myös samaa sarjaa. En ole syönyt aiemmin kyseisessä ravintolassa.

Ravintolan ulkonäkö oli suomalaisen oloinen suomalaisine huonekaluineen sekä koivunrunkoineen ja muutenkin ihan siisti.

Palvelu oli erinomaista, jonka ansiosta jätin myös tippiä. Tosin asiakkaita tuohon aikaan (arkena klo 17-18.00) ei ollut kuin muutama minun lisäkseni.

2.jpg

1.jpg

http://www.helkankeittio.fi/

IL SICILIANO, HELSINKI

Olen käynyt aikoinaan Kluuvin kauppakeskuksen Il Sicilianossa noin 5 kertaa ja tykkäsin aina kovasti heidän ruuistaan. Nyt Kluuvin ravintolaa ei enää ole ja ravintolat sijaitsevat Helsingissä Aleksanterinkadulla sekä Vantaalla Flamingossa.

Aleksanterinkadun ravintolassa olen käynyt kaksi kertaa ja olen syönyt molemmilla kerroilla pitkän kaavan mukaan. Valitettavasti en ole valokuvannut ruokiani lukuun ottamatta jälkiruokia. Ruuan laatu on ollut vaihtelevaa riippuen siitä, mitä ruokalajia olen syönyt. Välillä alkuruoka on ollut maukasta, välillä mautonta. Sama on käynyt myös pääruuan kanssa. Jälkiruuista tiramisu vei kielen mennessään. Hinnaltaan ruuat ovat mielestäni olleet kohtuuhintaisia ja valikoima suhteellisen laaja. Lisäksi ravintolasta saa myös lihattomia vaihtoehtoja.

Palvelu on ”italialaista”. Välillä tarjoilijat unohtivat suht’ isolta seurueeltamme tilauksen ja laskutuskin meni alkuun vähän sekaisin. Kaiken korvasi kuitenkin sellainen hauskan leppoisa tunnelma. Varsinkin paikan omistaja, sisilialainen Matteo oli aivan ihana ja charmikas. Hän kävi hauskuuttamassa naisseuruettamme sopivin väliajoin ja tarjosi meille tilkat jälkiruokaviiniä.

Itse ravintola on sisustukseltaan tavanomainen, mutta siisti.

IlSiciliano.jpg

IlSiciliano-1.jpg

http://il-siciliano.com/index.php?ID=13001

THAI NA KHON, TAMPERE

Erinomainen ruoka yhden kokemuksen perusteella ja normaalit hinnat. Palvelu ihan ok. Paikka ihan siisti ja viihtyisä.

Thai.jpg

Thai-1-1.jpg

Thai-2.jpg

http://www.thainakhon.fi/

Ravintola Raku Ya, Eteläranta 14, Helsinki www.rakuya.fi

:5:

Kävin kyseisessä ravintolassa nykäisemässä kahdeksan ruokalajin illallisen. Alkuun täytyy todeta että en omannut japanialaisesta ruoasta mitään muuta kokemusta kuin pari random-sushikiekkoa ulkomailla, mistään muusta ei siis hajuakaan eikä juurikaan mitään hajua siitä mitä tuleman pitää. Ja kun ei ollut mitään hajua tulevasta, on osittain hieman hankala muistaa ihan kaikkea mitä tuli vedettyä.

Alkuruoaksi japanilaista munakoisoa, jotain vihreää heinän näköistä hässäkkää ja jotain muuta. Tuosta ei varsinaisia tuntemuksia, makumaailma oli jotain mihin ei reippaana eurooppalaisena lihansyöjänä ole tottunut. Syötävää silti, omalla tavallaan hyvää. Kakkosena pöytään lajitelma erilaisia susheja. Oli paria erilaista maki sushi kiekkoa, useita erilaisia nigri sushi jutskia (mm. lohta, katkarapua, siikaa, jotain friteerattua jne) ja tietenkin makuhermojen putsaamiseksi inkiväärilastuja. Voisin sanoa että tässä päästin asiaan, herkullista oli ja varsinkin nigri sushi lajitelma oli todella positiivinen yllätys. Ja jotenkin perverssillä tavalla inkivääriä on kiva napostella, jopa vielä senkin jälkeen kun sitä ei enää tarvitsisi syödä.

Myöhemmin pöytään tippui jossain järjestyksessä miso-keittoa, voikalaa, merileväsalaattia, lohen vatsaa, korealaista kaalisalaattia, ankkaa ja härkää. Miso-keitto oli jälleen kerran makumaailmasta joka oli erikoinen, mutta tarkemmin maisteltuna hyvä. Lämmin keitto toimi oikein hyvin muiden ruokien sivussa ja kieltämättä kunnon menun kylkeen keitto osuu kuin nyrkki silmään. Voikala elelee kai jossain intian valtamerellä ja tällä kertaa se oli päätynyt lautaselle Helsingissä. Todella rasvainen kala joka on kuulemma pakko grillata ettei maistu härskiintyneelle rasvalle. Kalan rakenteesta tuli ehkä hieman etäisesti mieleen halloumi-juusto, mutta maku oli taas kaikin puolin kohdallaan. Merileväsalaatti putos taas kivasti voikalan kylkiäisenä, joskin merilevä on taas niitä ruokia jotka ovat vähän... jänniä.

Lohen vatsa oli jälleen kerran erikoisen kuuloinen ja ehkä niitä extremeimpiä ruokia jota päivän menu sisälsi. Itse vatsahan lentää suomalaisessa kyökissä aika pitkälti roskikseen, mutta jaappanialaiset käyttävät senkin. Rasvainen vatsapala oli kypsennetty paistamalla, ja niin että nahka oli täysin rapea. Palan päälle oli laitettu tomaattia ja jotain tuoretta yrttiä. Rasvainen maku tasoittui kivasti rapean nahkan ja tomaatin ansiosta, kokonaisuutena tämäkin oli varsin herkullinen suupala. Korealainen kaalisalaatti oli mausteinen ja käsittääkseni se oli tarkoitettu ankan kera nautittavaksi. Vaan kun ankan pintaan oli pursotettu sinappi-misoa, oli kaalisalaatti selvästi statistin roolissa tässä esityksessä. Ankka ja sinappimiso olivat kerrassaan vastustamaton yhdistelmä, olisin voinut syödä noita kymmenkertaisen määrän. Sinappimiso oli eksoottista, joskin jotain kovin kotoista siinä siitä huolimatta oli. Sinapin maku oli jotenkin jouluinen, jotenkin dijon-tyylinen, mutta todella toimiva.

Potin räjäytti totaalisesti härän marmoriulkofilee ja sen pinnalle levitetty kastike. Härkä oli loistavasti kypsennettyä, juuri sopivan punaista, pehmeää ja ennen kaikkea kunnollisen lihan makuista. Härän kruunasi pyrettä muistuttava kastike, jossa oli mm. soijaa, inkivääriä, valkosipulia ja ties mitä muuta. Yhdessä täysin vastustamaton yhdistelmä, yhdistelmä joka hiljensi ja pakotti vain keskittymään ruokaan ja suuhun tulviviin herkullisiin makuihin. Mykistävää.

Jälkkäriksi pöytään putoili pannacottaa timjamimarinoiduilla ananaksilla. Okei, pannacotta on hyvää ja ananas on hyvää... mutta että timjamimarinoitua ananasta pannacotan päällä? No kerrassaan todella loistavaa, varsinkin kun kylkiäisenä nautti kyseiselle jälkiruualle erikseen valittua valkoviiniä. Jos joskus viini on täydentänyt ruoan ja ruoka tukenut viiniä, se oli sitten tässä. Jälleen kerran ihan älytöntä, mykisti aikuisia miehiä ja ennen kaikkea jätti todella kivan fiiliksen aterian päätteeksi.

Muiden kuin jälkiruoan yhteydessä nautiskeltiin japanilaisia oluita ja sopivin välein lämmintä sakea. Sake oli oikein mukavan makuista ja enemmän sakea juoneiden mielestä todella hyvää.

Tunnelma näytti ravintolassa olevan kohdallaan, joskin yleistunnelman aistimukset jäivät vähäisemmiksi koska nautin ateriani yläkerran kabinetissa. Kabinettia sopii suositella jos olette liikkeellä isommalla porukalla. Ostoraja kabinettiin taisi olla vähintään 500euroa, mutta se tulee äkkiä täyteen jos ruokailijoita on useampia ja juomissa ei pihtailla. Kabinetti oli todella tunnelmallinen ja mukava, ei mikään shellin baarin "kabinetti".

Yleisesti ottaen ei voi kuin suositella. Järkyttävän hyvää, palvelu pelasi ja Chef Masato luotsasi joukkonsa mielettömään suoritukseen!

(Kuvia ei ole jaossa, huonolla kännykkäkameralla hämärässä otetut kuvat eivät todella tee oikeutta tämän ravintolan antimille.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom