Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Minkäslainen tahti tää on massakaudella:

Alotin kesän alussa ja paino oli sillon 72, ja nyt on noussut 12kg (eli nyt paino 84.).
Oma pituus on 172, ja (kai) se lihas on kasvanut, ainakin näyttää siltä. :D Ja voimaa on tullut kyllä, vaikka massapainotteisesti reenailenkin.

Kysymys rasvaliukoisista vitamiineista, etenkin Aasta:
Onko sen ylisaanti haitallista. Tai siis onhan se, niin olen lukenut, vaan onko käytännössä?

Katoin äsken vitskupurkin kyljestä että siinä on 100% päivän a-tarpeesta, ja möllerin öljyynkin sitä on lisätty 10g öljyä 62% päivätarpeesta.
Eli jos nuo luvut pitävät kutinsa, niin olen tykittänyt tupla-annosta A-vitskua jo iät ja ajat.
Antakkeehan viisaammat mielipiteitä, tulisiko tehdä muutos vitamiineihin??

Olen vasta aloittanut käymään salilla parin vuoden tauon jälkeen ja minulla on aina ollut suuria vaikeuksia painon lisäyksen suhteen joten pistin tälläisen tilaukseen: http://www.***************/5/fi/artiklar/massanlisays/serious-mass-5455-g

Tuli tässä mieleen että saanko tuosta jauheesta tarpeeksi proteiinia lihasten kasvuun jos syön tuota 2 annosta päivässä, vai tarvitseeko syödä tuon lisäksi vielä jotain muuta proteiinivalmistetta?

Tuli tässä mieleen että saanko tuosta jauheesta tarpeeksi proteiinia lihasten kasvuun jos syön tuota 2 annosta päivässä, vai tarvitseeko syödä tuon lisäksi vielä jotain muuta proteiinivalmistetta?
Ensinnäkin sun tulee laskea oma proteiinintarpeesi. Hyväksi todettu määrä on noin 2g per painokilo. Tässä herääkin sellainen kysymys, että syötkö ollenkaan normaalia ruokaa kun kerran kysyt tuollaista? Ei se pelkkä proteiininsaanti takaa sitä että lihakset kasvaa, vaan se päivittäinen energiansaanti joka olisi hyvä olla hieman plussan puolella.
IMO ihan turha noita lisäravinteita on haalia kaapit täyteen, jos perusruokavalio on huteralla pohjalla.

edit. Syö 4-6 kertaa päivässä niin ei tarvitse kerralla niin suuria annoksia popsia. Hyviä rasvoja, proteiinia (mieluummin muustakin kuin jauhoista) ja riittävästi hiilihydraatteja (pitkäketjuisia, poikkeuksena palautusjuoman hiilarit). Hiilihydraatteja säätelemällä onnistuu kaiketi helpoiten tuo painon hilaaminen joko ylös- tai alaspäin.
Niin ja tottakai kasviksia ja hedelmiä myös joukkoon.

Ensinnäkin sun tulee laskea oma proteiinintarpeesi. Hyväksi todettu määrä on noin 2g per painokilo. Tässä herääkin sellainen kysymys, että syötkö ollenkaan normaalia ruokaa kun kerran kysyt tuollaista? Ei se pelkkä proteiininsaanti takaa sitä että lihakset kasvaa, vaan se päivittäinen energiansaanti joka olisi hyvä olla hieman plussan puolella.
IMO ihan turha noita lisäravinteita on haalia kaapit täyteen, jos perusruokavalio on huteralla pohjalla.

edit. Syö 4-6 kertaa päivässä niin ei tarvitse kerralla niin suuria annoksia popsia. Hyviä rasvoja, proteiinia (mieluummin muustakin kuin jauhoista) ja riittävästi hiilihydraatteja (pitkäketjuisia, poikkeuksena palautusjuoman hiilarit). Hiilihydraatteja säätelemällä onnistuu kaiketi helpoiten tuo painon hilaaminen joko ylös- tai alaspäin.
Niin ja tottakai kasviksia ja hedelmiä myös joukkoon.

Painan 60kg joten päivittäinen proteiinin tarpeeni on silloin noin 120g? Syön kyllä normaalia ruokaa, lämpimän ruoan kaksi kertaa päivässä + aamupala + iltapala.

Painan 60kg joten päivittäinen proteiinin tarpeeni on silloin noin 120g?
Joo.
Noista aterioista on vaikea mennä mitään sanomaan, kun ei tosiaan tiedä minkä kokoisista annoksista on kyse. Välipalojakaan et näytä syövän, mutta eihän se haittaa jos saat kerran riittävästi kaloreita? Päällepäin tuo näyttää normaali-ihmisen ateriamäärältä. Lihaksen kasvatus jos on mielessä niin ruokaa saa lappaa kunnolla suusta alas.
Laitapa vähän ruokamääriä ylös mitä syöt milloinkin. Ja kuinka pitkä olet?

Voiko hyvä rasva muuttua kovaksi rasvaksi? Olin siis tekemässä munakokkelia ja laitoin pannulle loraukset juoksevaa margariinia (80% rypsiöljyvalmiste) ja se ehti vähän "jähmettyä" pannulle? En mä siihen nyt kuole, mutta aattelinpahan vaan kysyä.

Rasvahappokoostumus voi muuttua, mutta tietääkseeni vain kuumentaessa. Esim. jos paistaa jotaan rasvaista kalaa pirun kovalla lämmöllä, ja vaikka kaikenlisäksi vielä liian kauan, suurin osa niistä hyvistä rasvahapoista tuhoutuu. Ja tietyt öljyt kestävät kuumaa huonommin, tai eivät ollenkaan, kun toiset.

Ongelmia painonpudotuksessa

Oon nyt ollu pari kuukautta suht tarkalla 1500kcal/päivä dieetillä, sitä ennen katsoin vaan vähän tarkemmin, mitä syön. Aloitin pudotuksen 89kg:stä ja nyt aamulla oli puntarissa 78.0kg, ollut alimmillaan 77,4kg, luulisin. Ongelmana on se, että vaikka tähän asti paino on pudonnut viikossa sen puoli kiloa - kilon, nyt se on jumittanut tuossa ehkä jo pari viikkoa. Aloitin kyllä käymään uudestaan salilla 1kk sitten, mutta se ei alkuvaiheessa vaikuttanut painoon, vaan se jatkoi laskemistaan. Mättöpäivän olen pitänyt lauantaisin, jolloin on mennyt yleensä 2000-2500 kaloria. Vaikka tulosta on tullut, en aio tähän jäädä. Mahafläsää, alleja ja kalkkunaa on vielä mistä tiputtaa, ennenkuin alan syömään enemmän ja kasvattamaan lihasta. Miten jumivaihde pois? Pelottaa, että lukemani 3-4pvä kestävä mättösessio saa aikaan vain lihoamista eikä paino ala sen jälkeenkään tippua. Treenaan 3-5 kertaa viikossa joista 3 on salia ja 2 lenkkiä/futista/muuta aerobista mitä huvittaa.

Edit: 176cm/17v/78kg

Ei toi 2000-2500kcal ole mikään mättö, kun monilla nuo ovat ne ylläpitokalorit. Vetelet refeedinä hiilareita päivän ajan aivan jumalattomasti, ja pidät protskut ja rasvat normaalitasolla, toi on paljon järkevämpää kuin järjetön roskaruuan vetäminen. Pidät tommosen refeedin kerta viikkoon ja se kerää alussa nesteitä, voin melkeempä luvata sen. Hyödyt kuitenkin ovat ne, että aineenvaihdunta lähtee rullaamaan ja nesteet lähtevät pois, kun aineenvaihdunta on taas hyvin hereillä niin fläsäkin palaa. Noissa roskaruokamätöissä ei ole kauheasti fysiologisia hyötyjä, koska sillon tulee kaikkea sekaisin. Jos otat sitä leipää, pastaa, riisiä ja normisti prodea ja rasvaa niin se ei todellakaan tuo rasvaa kehoon. Niin ja treenitkin kulkee paremmin, kun lihaksen glykogeenivarastot ovat täynnä, lihakset myös turpoavat ihan mukavasti kun saavat taas hiilaria..

Ei toi 2000-2500kcal ole mikään mättö, kun monilla nuo ovat ne ylläpitokalorit. Vetelet refeedinä hiilareita päivän ajan aivan jumalattomasti, ja pidät protskut ja rasvat normaalitasolla, toi on paljon järkevämpää kuin järjetön roskaruuan vetäminen. Pidät tommosen refeedin kerta viikkoon ja se kerää alussa nesteitä, voin melkeempä luvata sen. Hyödyt kuitenkin ovat ne, että aineenvaihdunta lähtee rullaamaan ja nesteet lähtevät pois, kun aineenvaihdunta on taas hyvin hereillä niin fläsäkin palaa. Noissa roskaruokamätöissä ei ole kauheasti fysiologisia hyötyjä, koska sillon tulee kaikkea sekaisin. Jos otat sitä leipää, pastaa, riisiä ja normisti prodea ja rasvaa niin se ei todellakaan tuo rasvaa kehoon. Niin ja treenitkin kulkee paremmin, kun lihaksen glykogeenivarastot ovat täynnä, lihakset myös turpoavat ihan mukavasti kun saavat taas hiilaria..

Kiitoksia! Sovin kuitenkin että lauantaina menen pizzalle, mutta siinähän on vain joku 1200-1500kcal. Eli pitää tekasta sille päivälle joku pastasetti. Mun "mättöpäivät" on ollu tähän asti monesti tyyliin hornettipaketti + jotain wokkia, eli aika karppimeiningillä. Muutenki oon ns."hyväkarppi" eli en ota ikinä perunaa/pastaa/riisiä/leipää aterioilla, mutta aamusta saatan vetää ruisleivän jos tekee mieli.

Joo.
Noista aterioista on vaikea mennä mitään sanomaan, kun ei tosiaan tiedä minkä kokoisista annoksista on kyse. Välipalojakaan et näytä syövän, mutta eihän se haittaa jos saat kerran riittävästi kaloreita? Päällepäin tuo näyttää normaali-ihmisen ateriamäärältä. Lihaksen kasvatus jos on mielessä niin ruokaa saa lappaa kunnolla suusta alas.
Laitapa vähän ruokamääriä ylös mitä syöt milloinkin. Ja kuinka pitkä olet?

No kerron vaikka tämän päivän ruoka-annokseni, joka vastaa aika hyvin jokapäiväistä ruokamäärää mitä syön. Aamupalaksi 2 paahtoleipää, ensimmäisellä lämpimällä aterialla noin 150g kirjolohta ja 4 perunaa voilla ja lasi maitoa. Toisella lämpimällä aterialla 400g saarioisen maksalaatikkoa ja lasi maitoa. Iltapalaksi 6 ruisleipää ja vettä. Näiden annosten päälle yleensä napostelen vielä jotain pientä kuten rusinoita tai jäätelöä. Olen 175cm pitkä.

Kyllähän tuossa jonkun verran on sapuskaa, mutta sinuna jakaisin nuo ruoka-annokset vähän erilailla.
Aamupala on muihin ruokailuihin nähden aivan onneton. Aamulla jos milloin kannattaa syödä kun elimistön insuliiniherkkyys on suurimmillaan. Jos näin karkeasti jaottelisi niin mieluummin iltapalan leivät aamulle ja aamun leivät illalle. Mutta tärkeää olisi että saisit sekä aamu- että iltapalalla myös jotakin proteiinipitoista (=lihasten rakennusainetta).

Iltapalalla on ensisijaisen tärkeää saada proteiinia, jotta lihaksille riittäisi rakennusainetta yön paaston ajaksi. Eli ota noiden muutaman leivän lisäksi tonnikalaa, raejuustoa, rahkaa, munia, lihaa tai mistä ikinä pidätkään.
Lounas on ihan kelvollinen, mutta päivälliseksi valitsisin ehdottomasti jotain muuta kuin einesruokaa, joka ei todellakaan ole mistään ravinnerikkaimmasta päästä.

Sitten kysymys sinulle, syötkö ollenkaan mitään vihreitä tuotteita tai hedelmiä?
Ja jos et niin nämä ovat myös tärkeä osa terveellistä ruokavaliota ja kehottaisin lisäämään niitä päivittäiseen ruokavalioosi.

edit. Ja pituuteesi nähden et kovin painava taida olla, joten ruokaa vain reilusti. Jos ei painossa tapahdu muutosta ylöspäin niin lisäät kaloreita.

No kerron vaikka tämän päivän ruoka-annokseni, joka vastaa aika hyvin jokapäiväistä ruokamäärää mitä syön

Lasketaanpa hatusta edes vähän kaloreita, kalorimäärät Finelin ja kalorilaskurin sivuilta ja leipien sekä perunoiden koot valistuneita arvauksia.

Aamupalaksi 2 paahtoleipää, ensimmäisellä lämpimällä aterialla noin 150g kirjolohta ja 4 perunaa voilla ja lasi maitoa. Toisella lämpimällä aterialla 400g saarioisen maksalaatikkoa ja lasi maitoa. Iltapalaksi 6 ruisleipää ja vettä. Näiden annosten päälle yleensä napostelen vielä jotain pientä kuten rusinoita tai jäätelöä. Olen 175cm pitkä.

2 palaa paahtoleipää x 40 g x 280kcal/100g= 224kcal
150 g kirjolohta x 165kcal/100g= 247,5 kcal
4 perunaa x 50g x 76kcal/100g= 152 kcal
2 lasia maitoa x200g x 64kcal/100g = 256 kcal
400g maksalaatikkoa x 180 kcal/100g = 720 kcal
6 palaa ruisleipää x 30g x 225 kcal/100g=405 kcal

Mitoillasi 175cm/60kg kalorilaskuri antaa päivittäiseksi kulutukseksi kevyellä raitustasolla 2021 kcal.

Tällä hetkellä syöt siis juuri ja juuri peruskulutuksesi verran. Naposteluistasi kertyy vähän lisää, mutta mikä tahansa liikunta tai muut aktiviteetit voivat nostaa kulutustasi paljonkin tuosta laskennallisesta arvosta, joten ihan metsässä en usko tuon laskelman kokonaisuutena olevan.

Ei siis tarvitse ihmetellä, jollei paino nouse. Lisää ruokaa napaan, komppaan Munakkaan ohjeita.

Aloittelija kyselee parit aloitus vinkit !

terve , tää mun terveys intoilu on nyt johtanut siihen pisteeseen että tarvitaan kokeneempien vinkkejä :) Oon selaillut tässä näitä topikkeja mutta jotenkin tuntuu että sen verta monipuoliset / pro hommien vinkkejä että uskalsin ihan oman topikin laittaa pystyyn...

elikkäs oon 27v sälli, ikinä en oo mitenkään isosti ja pitkäjaksoisesti mitään liikuntaa harrastanut. Nyt vuosi sitten aloitin 3-4krt viikossa lenkkeilyn (~50min kerta) ja nyt keväällä toukokuussa ostin kotiin harjoituspenkin ja painot.

Viime syksystä lähtikin ihan mukavasti painoa, painoin joku vähä yli 80kg (pituutta löytyy 185) ja nyt painan 72kg, kiitos lenkkeilyn ja pienemmät syömismäärät + vähensin hiilaripitoisia ruokia. Tarkoitus oli varsinkin keiton jäljiltä saada pakki pienemmäksi (tahti on ollu että joka vkl on yks päivä vedetty kuppia), enää ei kovin paljoa ole joten jotain tehty oikein :)

Elikkäs homman nimi olis nyt lihaskunnon ja massan parantaminen ! Nyt olen sen 4kk treeniä vetänyt kotona ( sisältää vatsalihas liikkeet, maastaveto,penkki,pystypunnerrus,hauis,leuka) , ekat 2-3kk menikin 2.5kg per viikko tulosten osalta parempaan suuntaan, nyt on tahti hidastunut varmaan johonkin 2.5kg per 2-4vk.

Kaverilta sain vinkkiä noista proteiineistä ja hiilihydraateista palautus ja massankasvatusjuomina. Hommasin nämät tuotteet :

[mod]Mainoslinkitykset ovat kiellettyjä.[/mod]

ja nyt ollaankin ihan ulapalla sekoitussuhteista ja mitä missä milloin noita vedetään :D olisiko antaa neuvoja näiden käyttöön ? Olen sen 3-4 kertaa viikossa treenannut, ja nyt olis tarkoitus "massakausi" aloittaa joten päätin sen 4 kertaa viikossa tehdä.

Kiitos paljon jos ja kun jaksatte avittaa miestä mäessä !

Paljonkohan elimistö voi käsitellä hera isolaattia kerralla, sillä tavalla että hukka % olisi mahdollisimman pieni? Olen lataillut palkkariin n.45g "satasta" vähempikin varmaan toisi jo optimaalisen määrän protskua kroppaan heti treenin jälkeen?

RTD juomia näyttää olevan markkinoilla varustettuna jopa 50g protsku latingilla.

Veikkaisin että tuo 44g on noin 1,5dl (Omassa herapussukassa 30g nimittäin vastaa noin yhtä desiä)
Ja ihan sen verran noista mittailuista, että ei sen tartte millintarkkaa ole ;)

Back
Ylös Bottom