Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

On normaalia...on liikaa, kilo ja kuukausi on järkevämpi tahti, kun kuitenkaan lihasta ei tossa kesän aikana kerkee kertymään kovinkaan paljon. Ei kuulosta kovin järkevältä että hankit kesän aikana rasvaa paljon jonka dieettaat syksyllä pois, vai mitä?

Tuota en tullutkaan ajatelleeksi. Ehkä se olisi sittenkin järkevämpää vetää bulkki niin, että keväällä diettaa ylimääräiset pois. Äsken kävin vaalla, 61.8:hyper: ??? Viime aamupaino oli sillanen 60.5.
No asiaan voi tietty vaikuttaa se että kävin tiistaina hesella ja siellä vedin kerroshampurilaisen, normaalin kokiksen jne. :D. Tasoittuu jos tasoittuu, tuosta on hyvä jatkaa:thumbs:

Tuota en tullutkaan ajatelleeksi. Ehkä se olisi sittenkin järkevämpää vetää bulkki niin, että keväällä diettaa ylimääräiset pois. Äsken kävin vaalla, 61.8:hyper: ??? Viime aamupaino oli sillanen 60.5.
No asiaan voi tietty vaikuttaa se että kävin tiistaina hesella ja siellä vedin kerroshampurilaisen, normaalin kokiksen jne. :D. Tasoittuu jos tasoittuu, tuosta on hyvä jatkaa:thumbs:

Tuo paino nyt voi vaihdella melko reilustikin jo pelkkien nesteiden vaikutuksesta. Jos sitä painoa tarkemmin haluaa seurata, kannattaa punnita ittensä vaikka kolmena aamuna viikossa ja laskea siitä viikkokeskiarvo.

No asiaan voi tietty vaikuttaa se että kävin tiistaina hesella ja siellä vedin kerroshampurilaisen, normaalin kokiksen jne.
Enpä usko että yhdellä satunnaisella herkuttelukerralla olisi niin suurta merkitystä. Todennäkösesti aivan jostain muusta johtuu tuo heittely painossa.

Mistä voi johtua, kun nyt olen kesätöissä(pääasiassa raskasta ulkotyötä) ja ruokahalu on yllättävän pieni(pari leipää riittää lounaaksi), kun taas talvella koulussa on ruokailu(reilu annos ruokaa) siinä 11 maissa ja siihenkään ei ikinä meinaa jaksaa odottaa nälän puolesta!
Eli siis mistä tämä johtuu?(sori sekava kysymys)

Onks jotenkin normaalia että bulkin alussa paino nousee nopeasti?
Oon nyt ollu sanotaan 2.5-3kk bulkilla ja paino noussu 54 >> 60-61.. eli noin 2.5-3kg/kk.
Salilla käyn 4krt/vk. No onhan tuloksetki noussu, en sitä väitä, mutta kun täällä porukat puhelee siitä 1-1.5kg/kk, niin toihan on runsaan kilon enemmän.
Syön 4-6krt päivässä (2 lämmintä ateriaa), maitoa juon sillaset 2-3litraa päivässä, leipää menee 3-7 palaa päivässä.
Lämminruoka on yleensä:
Liha/kala + riisi/pasta/peruna (n. 1/3 lautasellista) + maitoa n. 0.5 litraa (n. 3 lasia) + (1-2 leipää), leivät sulkeissa koska aina en syö leipää.
Välipala/iltapala yleensä Ehrmann/tonnaripurkki vedessä/Jugurttia sillanen 200-300g + n. 0.4-0.6l.
Aamulla Jugurttia 200-300g/Ehrmann + 2-3dl kaurahiutaleita + n. 0.4dl maitoa.
Roskaruokaa n. 1-(harvoin 2)krt/vk, mutta välillä voi olla 2-3 viikon paussejakin.
Salaattia toki lämpimillä aterioilla.

Toisaalta haluan painoa ylös, mutta en toisaalta halua sitä kuukaudessa kymmentä kiloa, koska siitä noin 90% on läskiä, eli ei mitään ideaa. Sillanen 1-2kg/kk.
Onko tuo ruokailu kunnossa, pitääkö lisätä/ottaa pois jotain?

Onks jotenkin normaalia että bulkin alussa paino nousee nopeasti?
On mahdollista, jos lähtöpaino on ollut kovinkin alhainen.

Oon nyt ollu sanotaan 2.5-3kk bulkilla ja paino noussu 54 >> 60-61.. eli noin 2.5-3kg/kk.
EN mä vielä stressaisi tuota painon nousua tässä vaiheessa ja uskon että se tuosta vielä tasoittuu kun kasvat.

Sillanen 1-2kg/kk.
2 kg on n. 400-500g lisää painoa viikossa. Ihan ok tahti mun mielestä.

Onko tuo ruokailu kunnossa, pitääkö lisätä/ottaa pois jotain?
Edelleenkin sun pitää itse selvittää nämä ruokailu asiat. Ei kukaan voi antaa sulla esimerkkejä tuon perusteella kun emme tiedä sun päivittäistä kulutusta ja energiantarvetta.
Ainoa neuvo minkä annan sulle on, että alat pitämään ruokapäiväkirjaa. Kirjaat muutaman viikon ajan syömäsi ruoat ja lasket kalorilaskurilla kuinka paljon näistä tulee energiaa päivässä. Jos kyseisellä viikolla paino nousee, katsot paljonko paino nousi jos nousi. Jos et ollut tyytyväinen painon nousuun --> lisää kaloreita jos taas olit pettynyt --> vähennä niitä kaloreita.

Mistä voi johtua, kun nyt olen kesätöissä(pääasiassa raskasta ulkotyötä) ja ruokahalu on yllättävän pieni(pari leipää riittää lounaaksi), kun taas talvella koulussa on ruokailu(reilu annos ruokaa) siinä 11 maissa ja siihenkään ei ikinä meinaa jaksaa odottaa nälän puolesta!
Eli siis mistä tämä johtuu?(sori sekava kysymys)

Eikö toi lämpötila voi vaikuttaa, että kun kesällä on kuumempi niin ei ruoka maistu niin hyvin.

Lämpimässähän elimistön lämpökäyttäytyminen muuttuu. Menee mutuiluks, mutta voisko olla, että lämpimässä pienempi osa syödystä energiasta menee lämmöntuottoon koska sille ei ole tarvetta ja elimistö havaitsee, että energiaa ei tarvita niin paljon ja tulee kylläiseksi pienemmällä ruokamäärällä.

tämmönen, että jos syön likimäärin saman verran kuin kulutan, mutta rasvaa syön vähän proteiinejä paljon niin palooko rasva kuinka hyvin? kun samalla haluaisin lihasta lisää.

tämmönen, että jos syön likimäärin saman verran kuin kulutan, mutta rasvaa syön vähän proteiinejä paljon niin palooko rasva kuinka hyvin? kun samalla haluaisin lihasta lisää.

Tuossa onnistuu huonosti sekä lihaksen kasvatus että rasvanpoltto. Ja rasvan välttelykään ei ole järkevää kummankaan tavoitteen kannalta. Eikö kannattaisi keskittyä johonkin kunnolla, niin saisit jotain tuloksiakin nopeammin? Jos tuntuu että tarttee dieetata niin diettaa, jos tuntuu että tarvit lihasta enemmän niin sitten syöt enemmän kuin kulutat. Jos aivan välttämättä haluat alkaa kikkailemaan sekä rasvanpolttoa, että lihaksen kasvatusta "samaan aikaan" niin sitten syklittelet muutaman viikon jaksoissa miinuksella ja plussalla vuorotellen. Siitä sitten löytyy kyllä ketjuja jo erikseenkin mistä lukea asiasta.

Rasva syöminen on kehon hyvinvoinnin ja rasvanpalamisen kannalta tärkeää. Karsi mieluummin hiilihydraateista :)

Ja niin tosiaan, aika vaikea on lihasta saada selvästi lisää ilman +kaloreilla olemista, mutta alottelijoilla se voi onnistua hyvinkin jos muuten on reeni kohdallaan. Kannattaako taas sitä alun huimaa kasvupyrähdystä pienentää ton takia, vai ottaako siintä kaiken irti olemalla +kaloreilla, on jokaisen oma valinta. Itse valitsin silloin alkuaikoina että oon +kaloreilla vaikka mittojen puolesta rationaalisempi vaihtoehto olisi ollut dieetata heti alkuun. En kadu näin 5v jälkeen tota päätötä :)

jok
Ei tolla ravintoaineiden koostumuksella ole väliä periaatteessa ollenkaan painoa pudottaessa, tärkeää siin on vaan se kalorivaje että jää syöminen alle kulutuksen. Ja toki kun syöt paljon proteiineja niin auttaa lihasten kasvussa, mutta on tosi hidasta tuo kasvu. Eli kannattaa vetää joko dietillä tai sitten kasvattaa sitä lihasta plus kaloreilla, ja yks vaihtoehto olis syklitellä kaloreilla ja saada ns. rasva palamaan ja lihas kasvamaan samanaikaisesti (tiedän, ei tapahdu samaan aikaan vaan "vuorotellen")

jok
Ei tolla ravintoaineiden koostumuksella ole väliä periaatteessa ollenkaan painoa pudottaessa, tärkeää siin on vaan se kalorivaje että jää syöminen alle kulutuksen. Ja toki kun syöt paljon proteiineja niin auttaa lihasten kasvussa, mutta on tosi hidasta tuo kasvu. Eli kannattaa vetää joko dietillä tai sitten kasvattaa sitä lihasta plus kaloreilla, ja yks vaihtoehto olis syklitellä kaloreilla ja saada ns. rasva palamaan ja lihas kasvamaan samanaikaisesti (tiedän, ei tapahdu samaan aikaan vaan "vuorotellen")

Mitä olen erilaisia artikkeleita lukenut niin monesti on sanottu että liian vähäinen rasvan saanti ei suoraan vähennä kehon rasvojen määrää. Toisin sanoen erittäin niukkarasvainen ruokavalio kääntyy ennemmin tai myöhemmin itseään vastaan ja itse asiassa edistää hiilihydraattien varastoitumista rasvana elimistöön. Eli voiko silloin sanoa että ravintoaineiden koostumuksella ei ole mitään väliä?

Voiko lihakset kasvaa jos syö 1000-1500 kcal/päivä,150g prot,hiilaria vähän,rasvaa ruuanlaitossa?
Lihas kasvaa pluskaloreilla. Ja mikä idea on vältellä mm. rasvoja, joilla on tutkitusti niin monia suotuisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin?
edit. hyvillä rasvoilla.

Mitä olen erilaisia artikkeleita lukenut niin monesti on sanottu että liian vähäinen rasvan saanti ei suoraan vähennä kehon rasvojen määrää. Toisin sanoen erittäin niukkarasvainen ruokavalio kääntyy ennemmin tai myöhemmin itseään vastaan ja itse asiassa edistää hiilihydraattien varastoitumista rasvana elimistöön. Eli voiko silloin sanoa että ravintoaineiden koostumuksella ei ole mitään väliä?

Tosta sun aivopierusta saa sellasen käsityksen, että dietillä ei ole proteiineilla mitään merkitystä, koska lihas ei pysty kasvamaan.. noh..
Harva kumminkaan haluaa että se painoa lähtee lihaksista, proteiini kun taitaa olla tärkein lihasten rakennusaine ja samalla tärkein lihaskadon ehkäsiä dietillä.. Että kyllä sillä ravintoaineiden koostumuksella on väliä.. Rasva on myös hyvää polttoainetta pidempikestoisiin suorituksiin, mitä dietillä yleensä tehdäänkin.. Hiilareita ja turhia kaloreita esim. sokereista kannattaakin sitten jo vältellä/tiputtaa..

Tosta sun aivopierusta saa sellasen käsityksen, että dietillä ei ole proteiineilla mitään merkitystä, koska lihas ei pysty kasvamaan.. noh..
Harva kumminkaan haluaa että se painoa lähtee lihaksista, proteiini kun taitaa olla tärkein lihasten rakennusaine ja samalla tärkein lihaskadon ehkäsiä dietillä.. Että kyllä sillä ravintoaineiden koostumuksella on väliä..
En mä tuossa kommentissani puhunut mitään proteiinista ja sen merkityksettömyydestä. Keskityin nyt tuossa vain tuohon rasvaan omana makroravinteenaan. Päivän selväähän se on ettei kukaan ala dieetillä pelkkää rasvaa ja hiilaria syömään. Sellaisen käsityksen vaan sain tästä
...rasvaa ruuanlaitossa
, että kyseisen henkilön tarkoituksena on minimoida rasvan saanti, mikä ei kyllä tule toimimaan pitkällä aikavälillä. Sori jos viestini oli huonosti ymmärrettävä :piis:

En mä tuossa kommentissani puhunut mitään proteiinista ja sen merkityksettömyydestä. Keskityin nyt tuossa vain tuohon rasvaan omana makroravinteenaan. Päivän selväähän se on ettei kukaan ala dieetillä pelkkää rasvaa ja hiilaria syömään. Sellaisen käsityksen vaan sain tästä , että kyseisen henkilön tarkoituksena on minimoida rasvan saanti, mikä ei kyllä tule toimimaan pitkällä aikavälillä. Sori jos viestini oli huonosti ymmärrettävä :piis:

Joo, tuli sitten quotattua väärää postia.. <3

jersa:le piti mennä...

Joo siis oikeessa ootte että totta kai on väliä että saa proteiineja ja rasvoja ja hiilihydraatteja oikeessa mittakaavassa, tai ainakin proteiineja paljon. Ja kuten oliko se Munakas sano että kun syö hieman hyviä rasvoja dietillä, niin auttaa myös painon pudotuksessa kuin jos eliminoisi ne kokonaan ruokavaliosta. Mutta pääpointti on kuitenkin se että jos halutaan pudottaa painoa niin mennään - kaloreilla ja jos taas kasvattaa lihasta ja nostaa painoa niin mennään + kaloreilla. Se ei kuitenkaan yhtä aikaa onnistu kovin hyvin.

Back
Ylös Bottom