Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tottakai. Eikä niitä hiilareita tarvitse muutenkaan pelätä, varsinkaan tossa muodossa. Sokeria ja raffinaattiviljatuotteita kyllä.

Ei tietenkään tarvitse, en sitä meinaa.
Itellä kyllä nyt perjantai ja lauantai meni vähän mässäilyks, mutta ei siihen nyt maailma kaadu, huomenna taas normaalisti:).

Jaahas huomenna alkaa kesätyöt ja pitäis kestää sen 1-2kk ja työaika on klo 7.00-15.30. Työpaikka ei itse järjestä ruokailua eli mitä ehdotatte mitä ottaa töihin mukaan eväiksi? Mitään leipiä en haluaisi syödä.. syön ainoastaan aamulla hiilareita ja töiden jälkeen kotona kun on ruoka. Eli tonnikalaa, raejuustoa ja maitorahkaa reppu täyteen kun lähtee töihin? :D

E: Ja arkipäivisin on ma,ti,to ja pe salipäivät.

Miksi saman elinrvikkeen energiasisältö vaihtelee niin paljon valmistajakohtaisesti?

Es. katkarapujen kalorisaldo vaihtelee monissa pakastepakkauksissa 66kcal-100kcal. Riippuu yleensä ihan kokonaan valmistajasta tai pakkauskoosta mitä kyljessä lukee. Selventäkää? Ymmärrän jos kyseessä olisi eri eläin/valmistusmenetelmä/rotu/käytetty osa, kuten viljatuotteiden jotkin jauhaus- tai sekoitukset, mutta tuo katkajuttu on häirinnyt jo aikansa.

Miksi saman elinrvikkeen energiasisältö vaihtelee niin paljon valmistajakohtaisesti?

Es. katkarapujen kalorisaldo vaihtelee monissa pakastepakkauksissa 66kcal-100kcal. Riippuu yleensä ihan kokonaan valmistajasta tai pakkauskoosta mitä kyljessä lukee. Selventäkää? Ymmärrän jos kyseessä olisi eri eläin/valmistusmenetelmä/rotu/käytetty osa, kuten viljatuotteiden jotkin jauhaus- tai sekoitukset, mutta tuo katkajuttu on häirinnyt jo aikansa.

Samaa olen ihmetellyt vedessä olevan tonnikalan kohdalla, vaikka on samaa lajiketta, ja näyttää&maistuu tasan samalta, niin kalori/proteiinisisältö heittelee eri brändien välillä.

Samaa olen ihmetellyt vedessä olevan tonnikalan kohdalla, vaikka on samaa lajiketta, ja näyttää&maistuu tasan samalta, niin kalori/proteiinisisältö heittelee eri brändien välillä.

Niinpä, ja tämä ei ole nyt vain sitä "Typerys, totta kai hiutaleessa ja palassa on eri määrä" tai "No tollo, totta kai hienossa sushissa on enemmän rasvaa kuin tölkkitunassa" vaan oikeasti,valmistajakohtaista. Sen lisäksi että noh, totta kai, palat ovat tiiviimmät, vähemmän nestettä ja eivät sisällä niin paljoa hukkapaloja, mutta tonnikalan energiasisältö on hyvin hyvin vaihteleva... Osassa tonnikalasilppu vedessä on ~110kcal, mutta tuossa on purkkia 80kcal/100g merkinnälläkin. Minusta tuossa on jo aika merkittävä ero mitä syö dieetillä.

Hyvää keskustelua ja pakko tähän väliin heittää yksi omakohtainen huomio, mitä olen jo jonkin aikaa pohdiskellut. Elikkä yleensä kun ostan tonnikalaa niin tuote on Rainbow tonnikalapala vedessä.
No tässä jonkin aikaa sitten eri s-marketeissa käydessäni olen huomannut aika kiinnostavan seikan. Tätä kyseistä tuotetta on kahta eri sinisen väristä. Itse asiassa tuote on identtinen ulkonäöltään toisen samankaltaisen kanssa paitsi että sinisissä on pienen pieni sävyero. No tietenkin ekalla kerralla mietin että jaahas varmaankin jonkin sortin moka käynyt tuotteen valmistuksen aikana tai jossain, mutta kun katsoin tuoteselostetta huomasinkin hämmästyksekseni etteivät ne olleet identtiset. Itse asiassa toisen (piraattipurkki) ravintoarvot olivat kehnommat verrattuna tähän "vaaleamman sinisen" väriseen purkkiin. Ja muilta osin tuotteet ovatkin sitten identtiset, koska ne ovat kaikenlisäksi hyllyyn aseteltu samaan kohtaan (sekaisin keskenään) eli siis kyseessä on yksi ja sama tuote eri ravintoarvoin :confused:

Hyvää keskustelua ja pakko tähän väliin heittää yksi omakohtainen huomio, mitä olen jo jonkin aikaa pohdiskellut. Elikkä yleensä kun ostan tonnikalaa niin tuote on Rainbow tonnikalapala vedessä.
No tässä jonkin aikaa sitten eri s-marketeissa käydessäni olen huomannut aika kiinnostavan seikan. Tätä kyseistä tuotetta on kahta eri sinisen väristä. Itse asiassa tuote on identtinen ulkonäöltään toisen samankaltaisen kanssa paitsi että sinisissä on pienen pieni sävyero. No tietenkin ekalla kerralla mietin että jaahas varmaankin jonkin sortin moka käynyt tuotteen valmistuksen aikana tai jossain, mutta kun katsoin tuoteselostetta huomasinkin hämmästyksekseni etteivät ne olleet identtiset. Itse asiassa toisen (piraattipurkki) ravintoarvot olivat kehnommat verrattuna tähän "vaaleamman sinisen" väriseen purkkiin. Ja muilta osin tuotteet ovatkin sitten identtiset, koska ne ovat kaikenlisäksi hyllyyn aseteltu samaan kohtaan (sekaisin keskenään) eli siis kyseessä on yksi ja sama tuote eri ravintoarvoin :confused:

Aivan sama huomio täälläkin, mutta nyt vanhan värinen tuote on alkanut katoamaan kaupoista.

Aloitin tänään laihduttamisen 85kg noin 75kiloon, tarkoituksena olisi päästä tuohon parissa kolmessa kuukaudessa. Haluaisin tietää, että mitä minun pitää tehdä, etten kadottaisi vaivalla kasvattamiani lihaksiani kovin paljoa, vaan saisin läskit laihduteltua poissa?
Lähinnä kiiinnostaa, että mitkä lisäravinteet ja vitamiinit ovat tärkeitä kun mennään miinuksella ja mitä muita ravintoaineita on hyvä saada joka päivä?
Laihdutusmenetelmäni on ainoastaan kuluttaa enemmän kuin syö, ei mitään erikoisempaa.

Lisäravinteista en osaa sanoa mitään, mutta laihduttamisesta sen verran että mitä maltillisemmat miinuskalorit, sitä suuremmat edellytykset on sille ettei ne lihakset katoa. Proteiinia suht paljon koneeseen, mielellään yli sen 2g koska dieetillä elimistö käyttää proteiinia helpommin suoraan energiaksi sen sijaan että se olisi lihasten rakennusainetta.

Aloitin tänään laihduttamisen 85kg noin 75kiloon, tarkoituksena olisi päästä tuohon parissa kolmessa kuukaudessa. Haluaisin tietää, että mitä minun pitää tehdä, etten kadottaisi vaivalla kasvattamiani lihaksiani kovin paljoa, vaan saisin läskit laihduteltua poissa?
Lähinnä kiiinnostaa, että mitkä lisäravinteet ja vitamiinit ovat tärkeitä kun mennään miinuksella ja mitä muita ravintoaineita on hyvä saada joka päivä?
Laihdutusmenetelmäni on ainoastaan kuluttaa enemmän kuin syö, ei mitään erikoisempaa.

Ainakin omegat (pari aamuin illoin) ja marjat mukaan. Paljon värikästä aterioille (salaados & kasvikset). Syöntirytmi säännölliseksi ja aerobista kehiin...

Näin mutulla...

Varmasti leusiini ainakin kannattaa pitää kuvioissa mukana..

Pystyykö tuota proteiinia sitten heittämään naamaan vaikka aamupalalla ja illalla ennen nukkumaan menoa vaikka kaseiinin muodossa, niin että se ei pahasti hidasta laihdutusta?
Beta-alaniinia ja kreatiinia ajattelin myös käyttää dieetin aikana, mutta tuosta leusiinista ei ole erikseen kokemusta. Pitänee kaartaa tästä kauppaan ostamaan rehuja ja omega3:a näin alkuun!

Pidät ja lasket kaloreita pitäen ne miinuksella 500-1000/pvä. Pidä huoli, että saat proteiiniä n. 200g/pvä. Hiilarit kannattaa pitää minimissä, koska tulee turhia kaloreita. Tee aerobista vähintään 2h/viikko, mutta jos tuloksia haluaa niin tuon lisäksi salilla 20min treenin alkuun ja loppuun.
Liäravinteista suosit siis proteiineja ja lisäksi paljon kahvia/kofeiinia.

Edit: vastaus AK.lle

Kaloreiden laskeminen on semmonen homma mihin en ole halunnut lähteä, koska se kuullostaa niin vaivalloiselta kun tahtoo olla tuota muutakin ajateltavaa nii paljon. Tunnen kyllä rajani, että millä ruokamäärällä laihdun/kasvan, niin jos nyt alkaisi syömään terveellisemmin ja heittäisi vesilintua kaikilla herkuilla mitä kaapista löytyy. Tuota kahvin litkimistä en kyllä hevillä aloita ellei sillä ole muuta vaikutusta ku nestepöhön poistaminen.
Periaatteessahan tuossa siis riittää kun jättää kaikki "huono" ruoat pois ja tekee kalorivajeen vaikka salilla kulkemisella ja aerobiselle, ja sitten välttää syömästä liikaa hiilareita korvaten ne tavallaan proteiineilla, jotka nyt jäävät saamatta grilliruoista jne..

Meni muuten 74€ ku kävin kaupasta ostamassa pelkästään TERVEELLISTÄ ruokaa, ku normisti olisi mennyt jotain 50€, reilu meininki.

Onkos tommosista light tai zero virvoitusjuomista jotain haittaa dietillä jos esim kerran tai pari kertaa viikossa juo? Noissa ei ainakaan kaloreita oo mutta onkos jottain haittavaikutuksia?

Back
Ylös Bottom