Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mulla olisi sellainen tyhmä kysymys tähän väliin, että miten kannattaisi toimia jos on koko ajan nälkä. No siis syömällä tietenkin, mutta jos todellakin alkaisin syömään mielihalujeni makuun niin paljon että tulisin joka aterialla kylläiseksi, painoni olisi jokaisen viikon jälkeen varmaan 10 kiloa enemmän kuin viikon alussa. Olen tässä nyt pitänyt aktiivisesti ruokapäiväkirjaa ja tiedän suurinpiirtein mitä ja miten paljon mun pitää syödä että paino nousee tasaisesti viikoittain n. 0.2-0.6 kiloa eli suht ok vauhti. Ongelmana vaan on tosiaan se, että mulla on aivan mammuttimainen ruokahalu ja pikkasen ottaa aivoon se, että "joutuu" koko ajan oleen nälässä.

Mulla olisi sellainen tyhmä kysymys tähän väliin, että miten kannattaisi toimia jos on koko ajan nälkä. No siis syömällä tietenkin, mutta jos todellakin alkaisin syömään mielihalujeni makuun niin paljon että tulisin joka aterialla kylläiseksi, painoni olisi jokaisen viikon jälkeen varmaan 10 kiloa enemmän kuin viikon alussa. Olen tässä nyt pitänyt aktiivisesti ruokapäiväkirjaa ja tiedän suurinpiirtein mitä ja miten paljon mun pitää syödä että paino nousee tasaisesti viikoittain n. 0.2-0.6 kiloa eli suht ok vauhti. Ongelmana vaan on tosiaan se, että mulla on aivan mammuttimainen ruokahalu ja pikkasen ottaa aivoon se, että "joutuu" koko ajan oleen nälässä.

Itselle ainakin toimii se, että syön sapuskaa jota voi syödä suht isoja määriä. Jos jogurtti maistuu, niin osta sokeri&rasvatonta (40kcal/100g) jogurttia, kaada sitä 2,5-3dl kulhoon(1dl=100g), ja päälle vaikka kokonainen pussi pakastemustikoita- tai vadelmia. Helppoa, hyvää ja terveellistä + ainakin meikäläiseltä lähtee nälkä. Lenkin jälkeen lemppaan tosin vielä yhden rahkapurkin ton satsin päälle. Muita hyviä näläntappajia ovat mielestäni hernekeitto, varsinkin kun kylkiäiseksi ottaa vielä ison kasan vihanneksia, niinkun kuuluukin tehdä.

Sokerittomia mehukeittojakin voi huoletta juoda, vaikka joisit kokonaisen litran mansikkakeittoa, saat kaloreita vain 90.

Onkos tommosista light tai zero virvoitusjuomista jotain haittaa dietillä jos esim kerran tai pari kertaa viikossa juo? Noissa ei ainakaan kaloreita oo mutta onkos jottain haittavaikutuksia?

Ei ole. Niissä on muihin keinomakeutettuihin tuotteisiin melko reilusti aspartaamia, mutta jopa aspartaamista oireita saavan joutuu juomaan sitä aivan järjettömiä määriä saadakseen niitä oireita. Tai itseasiassa tuli juuri mieleen, että onhan niillä yksi haittavaikutus, joka on se, että ne tuhoavat hampaita, sokerisisariensa tapaan, melko tehokkaasti.

Oon aika samanlainen.. ei lähe nälkä millään helvetillä :D

Asiasta alkalisointiin.
Minkä takia sitruuna alkalisoi (siis poistaa happoja kropasta), vaikka on niin helvetillisen happaman makuinen?
Luulisi että toimisi juuri toisinpäin.

Mitä tossa on taustalla, että haluat painosi lisääntyvän tuon 0.2-0.6 kiloa viikossa? Pelkäätkö läskiä vai mitä? En oikein usko siihen, että paino mitään hirmuhyppäyksiä ottaa näläntappavalla syömisellä, jos syö järkevästi ja kuitenkin treenaa koko ajan. Kuinka pitkän aikavälin tarkastelu tuo painonlisäys on?

Paskamaistahan tuo on, jos on koko aika nälkä eikä kuitenkaan ole dieetillä.

No vedä jotain proteiinipitoista esim. tonnikalaa, rahkaa, raejuustoa. Itelläki on aika kova ruokahalu, niin käytännössä katsoen mussutan aina lämpimien ruokien välissä muutaman rahkan tai tonnikalapurkin.

Mitä tossa on taustalla, että haluat painosi lisääntyvän tuon 0.2-0.6 kiloa viikossa? Pelkäätkö läskiä vai mitä? En oikein usko siihen, että paino mitään hirmuhyppäyksiä ottaa näläntappavalla syömisellä, jos syö järkevästi ja kuitenkin treenaa koko ajan. Kuinka pitkän aikavälin tarkastelu tuo painonlisäys on?
Taustalla nyt on lähinnä se etten haluais hetkessä pullahtaa aivan muodottomaks ihrakasaksi, vaan tasaisesti sitä lihasta kerätä. En tiedä sitten onko treenit muuttuneet astetta raskaammiksi vai mistä tämä käsittämätön nälkä johtuu. Liikuntaa on siis se 4-5 kertaa viikkoon salin muodossa + päälle lähes joka päiväiset pyöräilyt. Ateriavälit ovat yleensä 2 tuntia ja korkeintaan kolmisen tuntia, mutta ruoka maistuis periaatteessa jo puolen tunnin sulattelun jälkeen :confused:
Alkujaan kun sitä painoa lähdin nostamaan niin aika nopiasti se 10kg nousikin mutta nyt olen alkanut hidastamaan tahtia kun ollaan jo normaalipainon paremmalla puolella.
Tässä olen nyt 3-5 viikkoa seuraillut painoa (joka viikon jälkeen on tehty muutoksia) ja olen aika varma tällä hetkellä kuinka paljon sitä apetta tulisi saada.

edit. mutta ei sekään varmasti ole hyvä juttu että kehon muokkausta harrastaa ja jatkuvasti kituuttaa nälässä?

Ei kai tuossa sitten paljon muita vaihtoehtoja ole kuin alkaa vetään edellämainittuja vähäkalorisia ja isoja panoksia. IMO perseestä on sekin. Helevatta, ruokaa vaan koneeseen. Pidetään bulkki bulkkina ja mieli tyytyväisenä. Diettaillaan sitten kun sen aika on.

Jos tuollaisella jatkuvan nälän syömisellä keräät massaa ~20 kg vuodessa (0.4 kg/viikko), niin mitähän tapahtuisi, jos söisit niin paljon kuin alas menee. Todennäköisesti paino tippuisi :D

Mulla ja munakkaalla on kyllä ihan samanlainen ruokahalu :) syönyt tänään jo 2800 kcal ja oon vain 170/70 18v mies ja nälkä ei kyllä tunnu syömällä lähtevän =) tänään kyllä kun ei ole salipäivä niin pitäisi varmaan käydä joku kevyt hölkkä vetämässä että saa taas illalla syödä :D

Mulla ja munakkaalla on kyllä ihan samanlainen ruokahalu :) syönyt tänään jo 2800 kcal ja oon vain 170/70 18v mies ja nälkä ei kyllä tunnu syömällä lähtevän =) tänään kyllä kun ei ole salipäivä niin pitäisi varmaan käydä joku kevyt hölkkä vetämässä että saa taas illalla syödä :D

Itse olen ainakin huomannut, että jos ruokavaliossa on vähän rasvaa niin nälkä ei pysy loitolla sitten millään. Tässä se vaikeus onkin, jos haluaa mennä pienellä plussa kokoajan, kun tuosta rasvasta tuppaa tuleemaan kaloreita melko hyvin :)

En tiedä toimiiko muillakin näin. Aloin vaan ihmettelemään kun tuntui, että ruokaa on tullut mätettyä vaikka kuinka helvetisti niin laskimpa sitten kerrankin kalorit. ~3600kcal syöty ja nälkä sen kuin pysyi. :D Rasvan osuus oli jotain 10-15% luokkaa, kun taas hiilihydraatteja oli aivan perkeleesti.

Itse olen ainakin huomannut, että jos ruokavaliossa on vähän rasvaa niin nälkä ei pysy loitolla sitten millään. Tässä se vaikeus onkin, jos haluaa mennä pienellä plussa kokoajan, kun tuosta rasvasta tuppaa tuleemaan kaloreita melko hyvin :)

En tiedä toimiiko muillakin näin. Aloin vaan ihmettelemään kun tuntui, että ruokaa on tullut mätettyä vaikka kuinka helvetisti niin laskimpa sitten kerrankin kalorit. ~3600kcal syöty ja nälkä sen kuin pysyi. :D Rasvan osuus oli jotain 10-15% luokkaa, kun taas hiilihydraatteja oli aivan perkeleesti.

No tuohan on kyllä pirun vähän rasvaa..

Mun on vaikee saada tarpeeks kaloreita ja siks täytyy laittaa öljyy aina hirveesti rahkaan. Laskin että syön tavallista rypsiöljyä 25-30 g päivässä. Onko noin suuresta määrästä jotain haittaa?

Eli eikös tuo vastaa n. 2 ruokalusikallista. Ei tosiaankaan mikään suuri määrä minun mielestäni.
Hyvillä rasvahapoilla on kaiken lisäksi niin paljon suotuisia vaikutuksia ihmisen hyvinvoinnille, että turha kantaa huolta.

Samaan aihepiiriin kuin kaksi edellistä viestiä, eli kaloreitten saanti tuntuu olevan vähän vajaata silloin tällöin, niin miten juuriki tuon rypsiöljyn otto rahkan seassa kannataisi ajoittaa ? Olen laittanut nyt reeniä edeltävän rahkan kanssa ruokalusikallisen (13.5g = 120 kcal) rypsiöljyä ja ilta rahkaan laitoin, mutta kannataisiki esim aamu rahkaan laittaa ? Vai onko aamulla vain tärkeintä, että saa tarpeeksi hiilareita ja hieman rotskua, että kannateeko tuonne työntää enään tuota rypsiöljyä ?

Onko jotenki normaalia, että jos aamulla paino on sanotaan 60-60.5 ja päivän lopuilla sillanen 62.5-62.8? :O
Paino saa nousta kyllä sinne päälle 70 kiloon, sitten alan diettaamaan turhat pois.
Tuon loput 10 kiloa yritän saada kesän aikana ja sitten syksyllä dietti. Onko liikaa tuo 10kg/kesä?

Onko jotenki normaalia, että jos aamulla paino on sanotaan 60-60.5 ja päivän lopuilla sillanen 62.5-62.8? :O
Paino saa nousta kyllä sinne päälle 70 kiloon, sitten alan diettaamaan turhat pois.
Tuon loput 10 kiloa yritän saada kesän aikana ja sitten syksyllä dietti. Onko liikaa tuo 10kg/kesä?

On normaalia...on liikaa, kilo ja kuukausi on järkevämpi tahti, kun kuitenkaan lihasta ei tossa kesän aikana kerkee kertymään kovinkaan paljon. Ei kuulosta kovin järkevältä että hankit kesän aikana rasvaa paljon jonka dieettaat syksyllä pois, vai mitä?

No tuohan on kyllä pirun vähän rasvaa..

Niinpä. Sillä postasinkin tuon, jos jollain toisella on ollut syönnit yhtä heikkoa rasvojen osalta. Jatkuva nälkä vaikka ruokaa on lapattu koneeseen vaikka kuinka. Ihmeellisesti tuo rasva pitää nälkää loitolla :)

Back
Ylös Bottom