Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

kysymys vähähiilihydraatisteille tai muuten vain asiasta tietäville.
eli voisiko joku kertoa vinkkejä mitä esim. välipaloilla voisi/kannattaisi syödä ettei kuitenkaan olis koko aikaa näläntunne.
Mielessä on käyny mm. tonnikala/raejuusto/rahka (mutta onkos se järkevää esim. vetää 100g tonnaria ja raejuustoa kun molemmat on kuitenki pitkälti proteiinia vai valita jompi kumpi?)
Sitten pääruuista, olen tähän mennessä jonkun aikaa syönyt molemmilla päääaterioilla 1-2 leipää (yleensä yhden). Pitäisikö pitää nollatoleranssia.
Tänään olen nyt syönyt aamupalaksi 2 leipää omenan ja vähän appelsiinia. Lounaaksi yksi leipä ja lihaa sekä kaninruokaa + omppu. Mites kannattaisi päivän muut ateriat koostuu --> välipala?, iltapalaksi joka tapauksessa rahkaa ja munakasta.
Päivän saldo 6-8km pyöräilyä, salilla kävin pumppailemassa rintaa, selkää ja habaa, vaikkei ollut reenipäivä. Näin toimin koska V**un tylsä vkl taas luvassa eikä kerta kaikkiaan ollut muuta tekemistä.
Sitten vielä tähän liittyen sellainen kysymys että kun nyt olen jonki aikaa ollut normaalia pienemmillä hr:lla niin on varmasti (kai?) normaalia kun usein on heikottava olo. Eilen oli päivällä sellainen olo että vois vaan nukkua koko päivän, ei ollu voimia mihinkään, ulkona kävin kävelemässä ehkä kymmenisen minuuttia ja meinasi tuupertua ojan pohjalle (olin kylläki sinä päivänä käyny salilla ja pyöräilly, mutta yleensä ei ole näin tapahtunut). Ja sitten tänä yönä ku heräsi oli sellainen olo kuin ois kuolemaa tehnyt, hyvä että jakso vessaan asti kävellä
e. aamupalasta unohtui tonnikala mainita

Miks yrität dietata VHH-menetelmällä, kun teet kuitenkin noin paljon aerobista liikuntaa? Musta tuntuu, että sulle toimisi paremmin perinteinen kalorirajoitus vaan, muistan kun itse laihdutin pois turhat fläsät 3v. sitten, ja yritin rajoitella hiilareita, vaikka pyöräilin, lenkkeilin ja pelasin fudista päivittäin. Ei siitä tahtonut tulla yhtään mitään. Siirryin sitten syömään ihan normaalisti, ja rajoitin vaan suuhunpantuja kaloreita, ja toimi paljon paremmin.

Kuka tuon 30g on hyväksyny?:) Syöty ruoka viipyy mahassa ja suolistossa aivan varmasti pidempään kuin yhdenkään hyvinvointivaltiossa elävän ruokailuväli on, joten miten voidaan edes puhua "kerralla hyväksikäytettävästä proteiinin määrästä"? Syöt päivällä pihvin niin se on siellä suolen mutkissa vielä seuraavana aamunakin. Ihan turhaa tuosta on huolehtia imeytymisen kannalta IMO, järki päässä kannattaa pitää kuitenkin ruokaillessa eli suositeltavaa ei liene ottaa koko päivän 200g proteiiniannosta kerralla.

Puhe oli palautusjuomassa käytettävästä proteiinin määrästä ja eri lähteiden mukaan se yleisin ja varmasti suositelluin määrä on 30-40g. Se onko määrä optimaalisin on sitten toinen asia. Tuskin kukaan kuitenkaan pihviä "palautujuomana" käyttää ja palautusjuomassa oleva proteiini imeytyy melkosen nopeasti verenkiertoon ja sehän on juuri sen ideakin. Kyllähän se pihvi suolistossa aikaa viettää, mutta on eri asia onko siitä jo hyväksikäytetty kaikki tarpeellinen. Ohutsuolen jälkeen pihvi liikkuu kuitenkin lähinnä ulosteen muodossa.

Miks yrität dietata VHH-menetelmällä, kun teet kuitenkin noin paljon aerobista liikuntaa? Musta tuntuu, että sulle toimisi paremmin perinteinen kalorirajoitus vaan, muistan kun itse laihdutin pois turhat fläsät 3v. sitten, ja yritin rajoitella hiilareita, vaikka pyöräilin, lenkkeilin ja pelasin fudista päivittäin. Ei siitä tahtonut tulla yhtään mitään. Siirryin sitten syömään ihan normaalisti, ja rajoitin vaan suuhunpantuja kaloreita, ja toimi paljon paremmin.

aijaa..no kai sitä sitten voisi vähä muutella näitä metodeja.
Ajatuksena nyt oli vaan kokeilumielessä testata miten kroppa toimii vähemmillä hr:llä , eli ei tämä tässä vaiheessa ole pysyvä tapa
tän päivän pyöräily oli siinä mielessä poikkeus, ettei normaalisti ihan nuin paljoo tuu mentyä muina päivinä.
e. mutta siis sun pointti oli siinä ettei tarvii äärimmäisyyksiin mennä, kunhan pitää huolen siitä että päivän kalorisaanti on miinuksen puolella kun mulla tuota liikkumista väkisinkin tulee se 7 kertaa viikkoon?

aijaa..no kai sitä sitten voisi vähä muutella näitä metodeja.
Ajatuksena nyt oli vaan kokeilumielessä testata miten kroppa toimii vähemmillä hr:llä , eli ei tämä tässä vaiheessa ole pysyvä tapa
tän päivän pyöräily oli siinä mielessä poikkeus, ettei normaalisti ihan nuin paljoo tuu mentyä muina päivinä.
e. mutta siis sun pointti oli siinä ettei tarvii äärimmäisyyksiin mennä, kunhan pitää huolen siitä että päivän kalorisaanti on miinuksen puolella kun mulla tuota liikkumista väkisinkin tulee se 7 kertaa viikkoon?

Jep. Ja kunhan muistaa kuitenkin pitää huolen siitä, että proteiinia/rasvaa ja vitamiineja- sekä hivenaineita tulee ravinnosta tarpeeksi. Millekkään Jope Ruonansuun surullisenkuuluisalle näkkileipädietille on turha ryhtyä, vaikka se paino varmasti tippuukin silläkin menetelmällä, mutta samalla katoanee lihasmassaa niin perkuleesti. :D

pakko muuten kysäistä tällainen :david: kysymys.
Onko liikaa jos syö esim. aamulla kananmunia (2kpl) ja illalla samanmoisen satsin?
Toki tiedän että se kokonaiskolesteroolimäärä ratkaisee, mutta lähinnä sen takia kyselen kun rasvaa ja öljyä käytän kuitenkin tämän lisäksi suht paljon.
Yleensä päivässä oon syöny sen pari munaa iltapalan yhteydessä, mutta ajattelin että vois sitä silloin tällöin aamiaisellaki muutaman nappasta.

Puhe oli palautusjuomassa käytettävästä proteiinin määrästä ja eri lähteiden mukaan se yleisin ja varmasti suositelluin määrä on 30-40g. Se onko määrä optimaalisin on sitten toinen asia. Tuskin kukaan kuitenkaan pihviä "palautujuomana" käyttää ja palautusjuomassa oleva proteiini imeytyy melkosen nopeasti verenkiertoon ja sehän on juuri sen ideakin. Kyllähän se pihvi suolistossa aikaa viettää, mutta on eri asia onko siitä jo hyväksikäytetty kaikki tarpeellinen. Ohutsuolen jälkeen pihvi liikkuu kuitenkin lähinnä ulosteen muodossa.

Ok, mulla meni ohi se että palkkarista oli kysymys. Tuosta ohutsuolesta, että siellähän se suurin osa ravinteista imeytyy ja suurin aika kuluu ajallisestikin jos katsotaan sitä ruuan matkaa suoliston läpi. En usko että jää juurikaan käyttämäti mitään ravinteita joten ajatus "maksimaalisesta hyödynnettävästä proteiinin määrästä" on aika häilyvä. Mutta siitä ei ollu kysymys joten over and out.

Ok, mulla meni ohi se että palkkarista oli kysymys. Tuosta ohutsuolesta, että siellähän se suurin osa ravinteista imeytyy ja suurin aika kuluu ajallisestikin jos katsotaan sitä ruuan matkaa suoliston läpi. En usko että jää juurikaan käyttämäti mitään ravinteita joten ajatus "maksimaalisesta hyödynnettävästä proteiinin määrästä" on aika häilyvä. Mutta siitä ei ollu kysymys joten over and out.

Juu, paksusuolessa sitten enää lähinnä vesi ja suolot imeytyvät verenkiertoon. Ei varmasti jää käyttämättä, mutta pointti olikin juuri, että käytetäänkö se proteiini siihen tarkoitukseen mitä siltä haetaan eli lihassolun korjaamiseen ja kasvuun. Ei niitä aminohappoja voi loputtomiin valua soluihin ja loppuosa usein muokataan maksassa hiilihydraateiksi ym. jolloin se proteiinien perimmäinen merkitys haihtuu.

Ja siitähän on tutkimuksia kumpi on tehokkaampaa maksimaalisen lihaskasvun kannalta, että syö noin 3-4 tunnin välein tietyn proteiini määrän vai 3-4 isoa ateriaa päivässä, kuitenkin siten, että sama proteiini määrä saavutetaan molemmilla tavoilla. Taisi olla jopa niin, että jälkimmäisen testiryhmän jäsenet saavuttivat paremman lihaskasvun, joten sikälihän tuo 30g tai mikä ikinä onkaan ei ole mikään kultainen sääntö.

Viimeksi muokattu:
pakko muuten kysäistä tällainen :david: kysymys.
Onko liikaa jos syö esim. aamulla kananmunia (2kpl) ja illalla samanmoisen satsin?
Toki tiedän että se kokonaiskolesteroolimäärä ratkaisee, mutta lähinnä sen takia kyselen kun rasvaa ja öljyä käytän kuitenkin tämän lisäksi suht paljon.
Yleensä päivässä oon syöny sen pari munaa iltapalan yhteydessä, mutta ajattelin että vois sitä silloin tällöin aamiaisellaki muutaman nappasta.

Voi niitä melko huoletta syödä. Rasvaahan yhdessä kananmunassa on noin 5g, joten neljästä munasta tulisi se about 20g yhteensä. Kolesterolista en huolestuisi, paitsi jos se on korkea. Vaikka hyvin ristiriitaisia väittämiähän on noiden kananmunien vaikutuksesta kolesteroliin. Itse uskon niitä tutkimuksia, jotka toteavat, että niitä voi syödä niiden oikeastaan vaikuttamatta noihin kolesteroliarvoihin.

Voi niitä melko huoletta syödä. Rasvaahan yhdessä kananmunassa on noin 5g, joten neljästä munasta tulisi se about 20g yhteensä. Kolesterolista en huolestuisi, paitsi jos se on korkea. Vaikka hyvin ristiriitaisia väittämiähän on noiden kananmunien vaikutuksesta kolesteroliin. Itse uskon niitä tutkimuksia, jotka toteavat, että niitä voi syödä niiden oikeastaan vaikuttamatta noihin kolesteroliarvoihin.

varmaan se on se kokonaisuus mikä ratkaisee

Mul on nyt sellane ongelma et painoo tulee lisää mutta massaa ei,voimatasot on vähän kasvanu.syön oman kulutukseni jos on uskomista tuohon keho.net:in kalorilaskuriin. syön noin. 2100-2400kcal per päivä. ikää on 17vuotta ja painoa 78kg.tietääks joku missä ongelma?

Aamupala:

1prk maitorahkaa
1dl elovena kaurahiutaleita
mukillinen kahvia
proteiinijuoma (silloin tällöin)

kouluruoka sitä mitä on tarjolla niin paljon että nälkä lähtee + 2näkkileipää

välipala
2leipää
1jogurtti
1prk maitorahkaa

lämmin ruoka
100-150g makaroni/riisi/pasta/peruna
100-200g lihaa/kalaa/kanaa

välipala
1jogurtti
jotain pientä proteiinipitoista mitä kaapista löytyy(grahampiirakka,50-100g kanaa/lihaa/kalaa)

Iltapala
1-2leipää
1prk tonnikalaa/joku pihvi

Mul on nyt sellane ongelma et painoo tulee lisää mutta massaa ei,voimatasot on vähän kasvanu.syön oman kulutukseni jos on uskomista tuohon keho.net:in kalorilaskuriin. syön noin. 2100-2400kcal per päivä. ikää on 17vuotta ja painoa 78kg.tietääks joku missä ongelma?...

:confused: Eikös se paino ole juuri sitä massaa? No joo, kyllä sinä ainakin tarpeeksi syöt jos kerran paino nousee. Nuo kalorimäärät kuulostaa kyllä todella pieniltä loppupeleissä, mutta painon nousu kertoo pluskaloreista. Ehkä sun treenit on perseestä jos kerran suurin osa nousevasta painosta on läskiä.

Treeni näyttää nyt kutakuinkin tälläiseltä...

Ma: Rinta,selkä

Penkki 3x10
vinopenkki 3x8 (viiminen sarja niin monta kun jaksaa)
Ylätaljaveto eteen 3x10
alataljaveto 3x10
kulmasoutu kp. 3x12

ke:jalat,vatsat

kyykky 2x10
jalkaprässi 4x10
pohkeet seisten 3x10
pohkeet istuen 3x10
istumaannousu 3x15
jalkojennosto 3x12
vatsat laitteessa 2x15

pe:hauis,ojentaja

kapea penkki 3x6-8
ransk.punnerrus seisten 3x8
ojentajatalja 3x8
scott hauiskääntö 3x10
hauistalja 2x10
hauiskääntö kp. 3x8 per käsi

Ihan itse keksitty? Et olkapäitä viitsi treenata ollenkaan? Reisillekin vois tehdä jotain muutakin ku kyykkyä ja prässiä jos vaan kerran viikossa käyt jumpalla. Käsillä aika kova panostus muihin verrattuna. Kannattais melkein vähän katella uusiksi tuota ohjelmaa kyllä.

onko mitään haittaa jos kittaa coca cola zerota 2-3 1,5l pulloa viikossa laihiksella? vaikkei noissa kaloreita ole yhtään, niin jotenkin tulee semmonen fiilis että jotain vaihtaa colan juomisesta kuitenkin on :p

onko mitään haittaa jos kittaa coca cola zerota 2-3 1,5l pulloa viikossa laihiksella? vaikkei noissa kaloreita ole yhtään, niin jotenkin tulee semmonen fiilis että jotain vaihtaa colan juomisesta kuitenkin on :p

Eipä nuo laihdutukseen varmaan mitään vaikuta, mutta niissä on makeutusaineita kuten aspartaami, jonka terveysvaikutuksista on käyty paljon keskustelua..

Onko hyvä iltapala?

Nyt kysynkin onko hyvä iltapala...massakaudella olen. Painoa nyt 84kg/175cm

Iso annos tummaa riisiä tai vaihtoehtoisesti tummaa makaroonia / tonnikalaa puol purkkia / 4dl maitoa/ raejuustoa n.100g + oliiviöjy 1rkl?

vai mitä lisäisitte lisää?

Nyt kysynkin onko hyvä iltapala...massakaudella olen. Painoa nyt 84kg/175cm

Iso annos tummaa riisiä tai vaihtoehtoisesti tummaa makaroonia / tonnikalaa puol purkkia / 4dl maitoa/ raejuustoa n.100g + oliiviöjy 1rkl?

vai mitä lisäisitte lisää?

Yleinen mielipidehän on että illalla ei hiilihydraattia välttämättä tarvitse. Tietysti jos olet treenin vetänyt illalla niin sitten asia on eri.

Yleinen mielipidehän on että illalla ei hiilihydraattia välttämättä tarvitse. Tietysti jos olet treenin vetänyt illalla niin sitten asia on eri.

tässä kokonaisuudessaan tän hetkinen ruokavalioni ja tosiaan tarkoitus on panostaa tähän todella paljon, tässä kaivattaisiin teidän apujanne.

Eli

Aamupala klo 9

puurolautanen
3dl maitoa
omena
1rkl oliiviöljyä
2 palaa ruisleipää
tonnikalaa öljyssä n.50g

treeni klo 11

välipala klo 12

ehrmann rasvaton maitorahja 250g
banaani
maitoa 4dl

lounas klo 14.30

kanaa + salaatti

päivällinen klo 17.30

lautanen tummaa riisiä
broilerin filettä 200g
rasvaton maito 4dl
salaattia

iltapala

riisiä lautanen
tonnikalaa 80g
raejuustoa 100g
4dl maitoa
oliiviöljyä 1 rkl

Mitä mieltä, ja tosiaan massaa on tarkotus hankkia viikossa tullu 2kg painoa.

Back
Ylös Bottom