Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko mitään ideaa ottaa massanlisääjä välipalana ennen treeniä jossa on l-glutaa ja leusiinia ja sitten sekoitella palkkariin perusheraa ja maltoa vai toisinpäin?

Lihaksen kasvatus mielessä. Missä suhteissa hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja pitäisi päivittäisestä ravinnosta saada? Tällä hetkellä käytän lisäravinteena ns. massanlisäys tuotetta, jossa 40g/100g hiilareita ja 50g/100g proteiinia. Tuleeko hiilareita liikaa? Lueskelin massanlisäys lisäravinteista jonkun verran ja useat sanoivat, että usein näistä massanlisäys tuotteista massa tulee pelkkänä rasvana..

Lihaksen kasvatus mielessä. Missä suhteissa hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja pitäisi päivittäisestä ravinnosta saada? Tällä hetkellä käytän lisäravinteena ns. massanlisäys tuotetta, jossa 40g/100g hiilareita ja 50g/100g proteiinia. Tuleeko hiilareita liikaa? Lueskelin massanlisäys lisäravinteista jonkun verran ja useat sanoivat, että usein näistä massanlisäys tuotteista massa tulee pelkkänä rasvana..

Vastaukset saatu..

Sadassa grammassa jauhetta proteiinia on 32 grammaa ja hiilihydraattia 59 grammaa. Jos tuommoista sotkua vetää annosohjeen mukaan myös lenkkien päälle, niin ei ole vissiin hullumpi temppu? Paketissa seisoo: "RECO2 on tehokas kaksivaiheinen palautumisjuoma, joka soveltuu kaikkiin urheilulajeihin." Toki mukana on mainostusta ja perätöntä kehumista, mutta ei tuo miltään "vain saatanallisen bodaamisen päätteeksi" -soosilta vaikuta.

No ihan hyvä tuo 1:2 jakauma palkkarissa... muistelin sit jotain muuta valmista sotkua. Itse olen aina sekoitellut eri säkeistä protskut ja hiilarit niin ei muista valmiiden koostumuksia :) Se nyt on yleensä "ihan se ja sama" mitä pussin kyljessä lukee... heraa ja maltoo ne kaikki yleensä on. Annostus tietty kunkin oman kaloritarpeiden mukaan, mutta kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla voi lenkinkin päälle ottaa... varsinkin jos jotain HIIT (eli intervalli) meininkiä ollut!

Miltäs tälläne ruokavalio näyttää:

Aamupala:
1.5dl kaurahiutaleita +
250g maitorahkaa +
pari desii rasvatonta maitoa ja sekottimeen
2 omega-3 tablettii

Lounas:
Jokin liha/kala + riisi/pasta/peruna ruoka
Salaattia

Välipala:
Maitorahka 250g

päivällinen:
Sama kuin lounas

Illalinen:
Maitorahkaa 250g
2kpl omega-3 tablettii

Ja treenipäivänä palkkari. Tuleekoha rasvoja tarpeeksi? Painoa 77kg pituutta 177cm. Tarkotus olis pitää paino sillee sopivana että ehtii parissa kuukaudessa diettaamaan kesäkuntoo :D

Ja treenipäivänä palkkari. Tuleekoha rasvoja tarpeeksi? Painoa 77kg pituutta 177cm. Tarkotus olis pitää paino sillee sopivana että ehtii parissa kuukaudessa diettaamaan kesäkuntoo :D

Rasvoja ei tule tarpeeksi. Varsinkaan tyydyttymättömiä rasvoja et saa oikeastaan mistään. Pähkinöitä, rypsi- tai oliiviöljyä johonkin aterialle. Muutenkin energiaa tulee aika niukasti, elleivät nuo lounas ja päivällinen ole todella runsaita.

No ihan hyvä tuo 1:2 jakauma palkkarissa... muistelin sit jotain muuta valmista sotkua. Itse olen aina sekoitellut eri säkeistä protskut ja hiilarit niin ei muista valmiiden koostumuksia :) Se nyt on yleensä "ihan se ja sama" mitä pussin kyljessä lukee... heraa ja maltoo ne kaikki yleensä on. Annostus tietty kunkin oman kaloritarpeiden mukaan, mutta kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla voi lenkinkin päälle ottaa... varsinkin jos jotain HIIT (eli intervalli) meininkiä ollut!

Varmaan alan vetämään tuota aina aerobisen päätteeksi, ettei mene kaloreita hukkaan, on meinaan kova työ saada tarpeeksi energiaa :P

Joop, elikkä varsin uusi tulokas olen kehonrakennuksen parissa (ensimmäinen vuosi reeniä tulee täyteen), ja nyt sitten tuli sellaista ihmeteltävää mihin en vieraana enää apua saanut edes pakkotoistosta. Homman nimi on se, että aamupaino ei ole noussut enää grammaakaan 3 viikkoon, vaikka kalorimäärät ovat pysyneet parisen kuukautta kutakuinkin samassa. Aikaisemmin samoilla kaloreilla massaa sai lisää n. 400g/viikko. Oudoksuttavinta on se, että vatsa tuntuu pehmenevän vaikkei massaa tule ollenkaan lisää, ja kovaa treeniä olen tehnyt koko tämän ajan. Eli missäs mennään? :( Ja ikää oli 17v, pituus ja paino 186/74,5.

Joop, elikkä varsin uusi tulokas olen kehonrakennuksen parissa (ensimmäinen vuosi reeniä tulee täyteen), ja nyt sitten tuli sellaista ihmeteltävää mihin en vieraana enää apua saanut edes pakkotoistosta. Homman nimi on se, että aamupaino ei ole noussut enää grammaakaan 3 viikkoon, vaikka kalorimäärät ovat pysyneet parisen kuukautta kutakuinkin samassa. Aikaisemmin samoilla kaloreilla massaa sai lisää n. 400g/viikko. Oudoksuttavinta on se, että vatsa tuntuu pehmenevän vaikkei massaa tule ollenkaan lisää, ja kovaa treeniä olen tehnyt koko tämän ajan. Eli missäs mennään? :( Ja ikää oli 17v, pituus ja paino 186/74,5.

Yksinkertaista. Lisää kaloreita koneeseen.

No tuo kait se ensimmäisenä kävi mielessä, mutta liekö nekin olisi kohta vatsalla? Ite mietin että oisko sitten ylikunnon mahdollisuutta tässä tapauksessa, koska en vastaavassa tilanteessa ole ennen ollut.

Ketoosiketjua olen lueskellut, mutta olen nyt päättänyt, etten halua "real-ketoosia" kokeillakaan. Painonpudotustarvetta ei ole (tasapainoilua, ei bulkkia!), joten siinä mielessä kunnon rasvanpoltto ei ole tarpeen. Koskaan en ketoosiin päässyt, sillä söin liian vähän rasvaa ja hiilarit olivat siellä 35-40 gramman tuntumassa vähintään.

Kysyisinkin, onko painonhallinnan & nestevaihtelujen kannalta eroa, pitääkö hiilarit siellä noin 60-70 grammassa vai lähellä 100-150 gramman lukemia? Hiilarilähteinä siis kuitenkin koko ajan pääasiassa hitaat hiilarit (täysjyvävilja, kasvikset, marjat yms.) ja kohtuudella hedelmiä.

Ketoosiketjua olen lueskellut, mutta olen nyt päättänyt, etten halua "real-ketoosia" kokeillakaan. Painonpudotustarvetta ei ole (tasapainoilua, ei bulkkia!), joten siinä mielessä kunnon rasvanpoltto ei ole tarpeen. Koskaan en ketoosiin päässyt, sillä söin liian vähän rasvaa ja hiilarit olivat siellä 35-40 gramman tuntumassa vähintään.

Kysyisinkin, onko painonhallinnan & nestevaihtelujen kannalta eroa, pitääkö hiilarit siellä noin 60-70 grammassa vai lähellä 100-150 gramman lukemia? Hiilarilähteinä siis kuitenkin koko ajan pääasiassa hitaat hiilarit (täysjyvävilja, kasvikset, marjat yms.) ja kohtuudella hedelmiä.

Painonhallinnan kannalta ei juurikaan väliä, mutta yleisen vireystilan kannalta sillä puolestaan on väliä. Jos et ketoosiin halua, niin hiilarit ehdottomasti yli 100g päivässä, sillä aivot käyttää n. 100g hiilaria päivässä ns. normaalitilassa. Vaihtoehtoisena energialähteenä aivot käyttää ketoaineita, joiden muodustuminen on aika nihkeää hiilareiden ollessa tuolla 60-70g. Eli on aika turhaa kituutella tuolla ketoosin rajamailla pää sumeana. Ajatus luistaa paljon paremmin kun sitä hiilaria tulee riittävästi.

Mitkä lisäravinteet on oikeesti hyödyllisiä? :O

Proteiineja, hiilihydraatteja ja kreatiinia voidaan pitää kaikista yleisimpinä lisäravinteina. Proteiineja ja hiilareita, mikäli et niitä pysty normaaliravinnosta saamaan.
Kreatiini taas nopeuttaa lihaksen kasvua.
Muita aineita ei ole niin paljoa tutkittu (mm. glutamiini), joten ne eivät välttmättä ole niin hyödyllisiä..

Eli hera, malto ja kreatiini.

Painonhallinnan kannalta ei juurikaan väliä, mutta yleisen vireystilan kannalta sillä puolestaan on väliä. Jos et ketoosiin halua, niin hiilarit ehdottomasti yli 100g päivässä, sillä aivot käyttää n. 100g hiilaria päivässä ns. normaalitilassa. Vaihtoehtoisena energialähteenä aivot käyttää ketoaineita, joiden muodustuminen on aika nihkeää hiilareiden ollessa tuolla 60-70g. Eli on aika turhaa kituutella tuolla ketoosin rajamailla pää sumeana. Ajatus luistaa paljon paremmin kun sitä hiilaria tulee riittävästi.

Kiitos kovasti! :)
Onko ketoosi muuten pidemmän päälle terveellinen olotila?

Aloittelevana treenaajani toivoisin hieman avitusta ruokavalioon. Tämmöisen pohjan olen väkertänyt ja nyt pitäisi päästä eteenpäin..

Päivän ateriat:

Aamiainen: 06.00

1-2 lasillista hedelmämehua, esim. appelsiinimehua.
cornflakes + rasvatonmaito tai mysli + kevytjogurttia

Välipalat: 09.00 (töissä kahvitunti)

Banaani, rahkaa

Lounas ja päivällinen: 11.00 (töissä ruokailu)

Jotain näistä parin leivän kera:

kanaa, kalaa, rasvatonta lihaa, kalkkuna leikkeleet ja maitotuotteita, riisiä, perunaa, makaronia, täysjyväleipää ja muista viljatuotteista.

Välipalat: 13.30 (töissä kahvitunti)

banaani, rahkaa

Välipala tai ruoka: 16.00 (töistä kotiin)

Eli ongelma tulee nyt tässä. Tulen töistä klo 16 ja on kauhea nälkä syönkö välipalan
Kaksi tuntia ennen treeniä vai syönkö tuon ruuan?? kumpi järkevämpää?

TREENAAMAAN: klo 17.30- 18.00

Illallinen: 19.00

Mitä kannattaisi syödä nyt?

Iltapala: 21.00

Maito, hedelmiä ja raejuusto sopivat varmaan myös iltapalaksi??

Olen yrittänyt nyt kahlata läpi eri viestiketjuja tämän asian tiimoilta, mutta tuntuu saavaan niin erilaista tietoa koko ajan.
Joten ajattelin, että jos voisitte jeesata alkuun.. KIITOS.

Kiitos kovasti! :)
Onko ketoosi muuten pidemmän päälle terveellinen olotila?

Noh, paha mennä sanomaan kun harva ihminen nykymaailmassa on pidempään ketoosissa ollut. Mutta historian saatossa ihminen on elänyt pitkälti lihaa syömällä, eli käytännössä ketoosissa. Nykyäänkin jotkut, esim. eskimot, elävät melkein pelkästään proteiinia ja rasvaa sisältävällä ruokavaliolla ja hyvin selviävät. Tarkkoja terveyskartoituksia ei tuolla ole tehty, joten vaikea verrata muihin ruokavalioihin. Mutta moni on saanut hyviä tulokisa niin painoa pudottaessa kuin nostaessakin ketoosissa, ja kehuvat kyseistä systeemiä. Itse en pitäisi ketoosia sen "epäterveellisempänä" kuin korkeahiilihydraattista ruokavaliota.

Back
Ylös Bottom