Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

^Aika alas vedät kalorit heti dieetin alussa. Kannattaisi ehkä aloittaa hieman korkeammilla kaloreilla, esim. treenipäivänä noin 2600-2800 kcal ja lepopäivänä tuollaiset 2300-2500 kcal. Jos heti alussa energiansaanti on kovin vähäistä, niin dieetin edetessä on hankala laskea kaloreita enää alemmaksi.

Samaa mieltä. Ainoa puute tuossa ohjelmassa on rasvojen puute. Niitä 40-50 grammaa lisää, niin se on siinä

Jos olen oikein ymmärtänyt tästäkin ollaan erimieltä mutta heti dietin alussa kalorit alas -1000 koska alussa on enemmän läskiä niin kroppa pysyy luovuttamaan rasvaa tehokkaammin ja itse kokeilin ja tein niin että heti rankasti alas viikko eteepäi hiilaritankkaus ja aineevaihdunta rullaamaa sit taas kovat miinukset ja paino tippu iha hyvi.

Jos olen oikein ymmärtänyt tästäkin ollaan erimieltä mutta heti dietin alussa kalorit alas -1000 koska alussa on enemmän läskiä niin kroppa pysyy luovuttamaan rasvaa tehokkaammin ja itse kokeilin ja tein niin että heti rankasti alas viikko eteepäi hiilaritankkaus ja aineevaihdunta rullaamaa sit taas kovat miinukset ja paino tippu iha hyvi.

Riippuu ihan kuinka pitkästä dietistä on kyse. Maltillinen miinuskaloreilla olo on sekä kropalle että pääkopalle paljon helpompaa. Ja vaikka paino laskee, ei rasvaprosentti sitä välttämättä tee. Dietin alussa paino useimmiten tippuu suhteellisen nopeasti, johtuen nesteen vähenemisestä kropassa.

Edit: Ja diettaamiseen on niin monta tapaa, kuin on diettaajiakin. Jokaiselle pitää löytää se oma keino, millä rasvan määrä putoaa. Itse olen esim käyttänyt seuraavaa:
Arkipäivinä kalorit 2300, makrojakauma p:45% hh:20% r:35%
Lauantaina kalorit 3000, makrojakauma p:35% hh: 34% r:31%
Sunnuntaina kalorit 3300, makrojakauma p:32% hh:30% r:38%

no yritän jotenkin saada vähä enemmä rasvaa tuohon

dieetin pituudesta, varmaan 2 viikkoo nyt oon miinuksilla ja sit 2 taas plussal ja samallai siitä eteenpäin. eikös se niin kannata ?
kun ei nyt niin hirveesti läskiä edes ole

voisitte varmaan arvostella tän mun massa viikkojen syömisetkin ?

1. ateria
kaurahiutale 2dl
kevytmaito 2dl
kananmuna 2 koko kpl
kananmunan valkuainen 6kpl

2.ateria
kanan suikale 225g
riisi 1dl
kasvissekoitus 100g
maito 2dl

3.ateria
kanan suikale 225g
riisi 1dl
kasvissekoitus 100g
maito 2dl

4.ateria
kanan suikale 225g
riisi 1dl
kasvissekoitus 100g
maito 2dl

5.ateria
kanan suikale 225g
riisi 1dl
kasvissekoitus 100g
maito 2dl

6.ateria
Palautusjuoma
hera 45g
Malto 75g
Kreatiini 10g
Glutamiini 10g

7.ateria
maitorahka 500g
rypsiöljy 5rkl

4971 kcal
408.3 pr
502.7 hr
145.2 r

pr 33%, hr 40%, r 26%

varmaa aika huonosti jakautuu noi, no kertokaa te

No massaa pitäisi ainakin tulla :) eikä tossa makrojakaumassakaan hirveesti, jos lainkaan oo korjattavaa. Proteiinia ei tosin ole VÄLTTÄMÄTÖNTÄ ihan noi paljoa syödä mutta mielestäni makuasia. Itse lähtisin vähän monipuolistamaan tuota, lähinnä aterioita 2-5 :D Ellet sitten ole täysin koukussa riisiin ja kanaan...

Jakauma on ihan hyvä, mutta kaloreita on helvetisti liikaa. Tolla kerää vaan reippaasti ylimäärästä, ellet sitten päivittäin kuluta paljon liikunnalla. Vaihtelua riisille ja kanalle voisit ottaa vaikka pastasta, perunasta, paistijauhelihasta, tonnikalasta, kalkkunasta jne. jos vain maistuu.

Sanokaas että mitä olisi hyvä syödä töitten ja reenien välissä työt loppuu 15.30 ja jääkiekko treenit alkaa 20.00, hallille päin lähden ajamaan siinä 18.30 aikaan.

Eli olisiko hyvä syödä yksi kunnon/iso ateria siinä aikalailla heti töitten jälkeen vai sitten pari pienempää ateriaa? ja mitä olisi hyvä syödä?
Nyt olen jonkin aikaa mennyt semmosella systeemillä että siinä 16 aikaan niin syön ruisleipää lisukkeineen ja otan protsku drinkin maidon kera, kaloreita tulee noin 500, P40% HH40% R20%. Eli hyvä vai huono systeemi?

Lisätään vielä että olen dietillä, ja kaloreita tulee päivässä noin 2000-2500 Kuulostaa ehkä vähäiseltä kun otta huomioon että pelaan jääkiekkoa. Mutta olen todennut että tuo on hyvä kalorimäärä kun olen dietillä, enkä lähde sitä kyllä enään tuosta 2500 nostamaan sillä jaksan ihan hyvin tuolla määrällä. Pituutta on 178cm ja painoa 85kg tarkoitus olisi dietata sinne 80kg.

Kommenttia mikä olisi hyvä systeemi että jaksaa kunnolla reeneissä.

Noissa p-storen ufs omegoissa lukee takana, että 1 kapseli päivässä, eikä suositeltua annosta tule ylittää. Minä olen tässä pari päivää ottanut aamuin/illoin. Mitä haittaa tästä tulee?

Noissa p-storen ufs omegoissa lukee takana, että 1 kapseli päivässä, eikä suositeltua annosta tule ylittää. Minä olen tässä pari päivää ottanut aamuin/illoin. Mitä haittaa tästä tulee?

Loppuu pussi nopeemmin ja rahaa menee kun ostaa uuden.
Terveyden kannalta ei mitään haittaa.

okei nyt on tällänen ruokailurytmi ollut:
aamulla pari pussia noita pikakaurapuuroja ja lasi maitoa
kouluruokana mitä nyt sattuukin koulu tarjoaan, paljoa siihen ei pääse vaikuttaan mutta vähän.
Sit seuraava ruokailuaika on yleensä 15-17 ajalla ( johon saisi antaa ehdotuksia terveelliseksi ja täyttäväksi ateriaksi)
mutta pahin ongelma on kun lähden salille joskus 18-20 välillä ja sen jälkeenhän tunnetusti tulee se meganälkä johon ei pelkkä palautusjuoma pure. pitäskö sillon olla kylmästi syömättä vai onko jotain ehdotuksia ?

okei nyt on tällänen ruokailurytmi ollut:
aamulla pari pussia noita pikakaurapuuroja ja lasi maitoa
kouluruokana mitä nyt sattuukin koulu tarjoaan, paljoa siihen ei pääse vaikuttaan mutta vähän.
Sit seuraava ruokailuaika on yleensä 15-17 ajalla ( johon saisi antaa ehdotuksia terveelliseksi ja täyttäväksi ateriaksi)
mutta pahin ongelma on kun lähden salille joskus 18-20 välillä ja sen jälkeenhän tunnetusti tulee se meganälkä johon ei pelkkä palautusjuoma pure. pitäskö sillon olla kylmästi syömättä vai onko jotain ehdotuksia ?

Minkä ihmeen takia olisit syömättä treenin jälkeen? Lisäksi ruokavaliosta puuttuu oikeastaan kaikki muukin:D Tuonne 15-17 ruokailuun ihan vaan pastaa/riisiä/perunaa ja lihaa/kalaa/kanaa. Noistahan saa jo aika monta komboa:) Jos tuo ruokailu venyy sinne viiteen niin sitä ennen kaipaisi kyllä jo jotain proteiinipitoista välipalaa, jos taas syöt kolmelta ja menet salille klo 20 niin siihen väliin tarvitaan jotain. Treenin jälkeen ehdottomasti ihan kohtuullinen ateria hiilareita ja protskua naamaan ja vielä yötä vasten pieni iltapala jossa proteiinia ja rasvaa.

Minkä ihmeen takia olisit syömättä treenin jälkeen? Lisäksi ruokavaliosta puuttuu oikeastaan kaikki muukin:D Tuonne 15-17 ruokailuun ihan vaan pastaa/riisiä/perunaa ja lihaa/kalaa/kanaa. Noistahan saa jo aika monta komboa:) Jos tuo ruokailu venyy sinne viiteen niin sitä ennen kaipaisi kyllä jo jotain proteiinipitoista välipalaa, jos taas syöt kolmelta ja menet salille klo 20 niin siihen väliin tarvitaan jotain. Treenin jälkeen ehdottomasti ihan kohtuullinen ateria hiilareita ja protskua naamaan ja vielä yötä vasten pieni iltapala jossa proteiinia ja rasvaa.

Unohtui tietysti mainita että tavoitteena on siis pudottaa painoa ja ottaa samalla punttia. Ja ihan yleisesti terveyttää ruokavaliotani. Olikos joku halpa-terveellinen-ruokaresepti-ketju jossain ?
no ymmärsin vaan ettei hirveesti sais syödä ennen nukkumaanmenoo mitään energia-hiilaripommia, ja yritin tästä etsiä jotain ratkaisua terveelliseen iltapalaan

Unohtui tietysti mainita että tavoitteena on siis pudottaa painoa ja ottaa samalla punttia. Ja ihan yleisesti terveyttää ruokavaliotani. Olikos joku halpa-terveellinen-ruokaresepti-ketju jossain ?
no ymmärsin vaan ettei hirveesti sais syödä ennen nukkumaanmenoo mitään energia-hiilaripommia, ja yritin tästä etsiä jotain ratkaisua terveelliseen iltapalaan

Puntilla kannattaa tietysti käydä samalla kun painoa yrität pudottaa, mutta samalla lihasta on turha odottaa.
Illalla ei kannata niitä hiilareita nauttia, mutta aamusta ja puntin alle ja päälle kannattaa.

Treenin jälkeen ihan kunnon ateriaa. Ite syön välillä ihan kunnon lämpimän ruoan, vaikka klo on 23:00
Iltapalaks vejät esim muutaman huikan rypsiöljy pullosta ja maitorahkaa.

Iltapalaks vejät esim muutaman huikan rypsiöljy pullosta ja maitorahkaa.

1-2rkl vois olla lähempänä parempaa annosta. Jos joka ilta ottaa muutaman huikan, menee tollanen litran pullo parissa viikossa ja öljyssä on kuitenki 900kcal/100g.

Jos aamulla syö vitamiinit lisäravinteena, niin onko välttämätöntä muuten päivän aikaan syödä kasviksia tai hedelmiä? Tietysti varmasti suotavaa olisi, mutta siis välttämätöntä?

Kyllä itse söisin ainakin, ja näkisin jopa välttämättömänä. Noista vitamiinilisäravinteistakin kuulee joskus kaikenlaista vääntöä, kannattaisi suosia luonnonmukaisia eikä halpoja synteettisiä valmisteita, jotka eivät imeydy yhtä hyvin. Mutta oma näkemykseni on ainakin että lisäravinteet nimenomaan lisäravinteeksi.

Back
Ylös Bottom