Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Noni, kysyin jo pari sivua takaspäin yhden asian mutta kun vastausta ei tullut niin kysytään uudelleen.

Elikkä käytänköhän minä liikaa sokeria päivittäin(?) kun:

Kupilliseen kahvia 1 sokeripala, juon kaksi kupillista päivittäin

Purkilliseen rahkaa (250g) laitan 2rkl sokeria, syön 2-3 purkillista rahkaa päivittäin.

Onkohan tuo liikaa? Enempää en sokeria "syö" (karkit, limut ja muut pahat)

Noni, kysyin jo pari sivua takaspäin yhden asian mutta kun vastausta ei tullut niin kysytään uudelleen.

Elikkä käytänköhän minä liikaa sokeria päivittäin(?) kun:

Kupilliseen kahvia 1 sokeripala, juon kaksi kupillista päivittäin

Purkilliseen rahkaa (250g) laitan 2rkl sokeria, syön 2-3 purkillista rahkaa päivittäin.

Onkohan tuo liikaa? Enempää en sokeria "syö" (karkit, limut ja muut pahat)

Ruokalusikallinen sokeria painaa siinä 12 grammaa, joten päivässä noista tulee n.80-100g (240-400kcal). Valkoinen sokeri kun ei mikään kovin optimaalinen hiilarin tai minkään muunkaan lähde ole, niin itse käyttäisin (ja käytänkin) sen sijasta jotain hedelmää, mehukeittoa tms. Vaikka eipä tuo nyt mikään katastrofi ole...

Mitä lisäravintoa suosittelisitte joukkuelajia harrastavalle 17v 182cm 73kg jannulle. Tarkoitus ois hankkia vähä lisää massaa, mutta ei sitä tahdo tulla laadukkaalla kotiruualla, vaikka sitä syönkin paljon ja sisältää kyllä proteiineja. Treenaan salilla 3 kertaa viikos 1-jakosel.

Mitä lisäravintoa suosittelisitte joukkuelajia harrastavalle 17v 182cm 73kg jannulle. Tarkoitus ois hankkia vähä lisää massaa, mutta ei sitä tahdo tulla laadukkaalla kotiruualla, vaikka sitä syönkin paljon ja sisältää kyllä proteiineja. Treenaan salilla 3 kertaa viikos 1-jakosel.

Lisäravinteiksi palautumisjuoma, kalaöljyt ja vitamiinit. Ja kyllä massaa tulee kotiruuallakin, lisäät vaikka öljyä salaatin päälle, rasvaa sopivasti leivälle jne. Yrität vaan syödä sitä kotiruokaa vieläkin enemmän!

Mässypäivinä mopo käsistä

Tästä voisi melkeen tehdä oman ketjunsa, mutta kysytään nyt täällä ensin..

Eli jaksan noin viikon verran kerrallaan syödä terveellisesti kaikkea proteiinipitoista, kalkkunaa, kanaa, raejuustoa, maitorahkaa, tonnikalaa ja mitä näitä nyt on, hitaita hiilareita ruisleivästä jne. mutta kun tankkauspäivä koittaa niin voi herranen aika sentään..

Kaupasta lähtee mukaan vajaa kilo karkkia ja joskus lidlistä 8-pakki suklaata (niitä twix tai mars kopioita, joskus molemmat). Sitten tuleekin tämä setti tankattua melkeen siltä istumalta alas ja loppupäivän heikottaa, pyörryttää ja vituttaa. Ja aina oon karkkihyllyllä tienny, että tätä mä kadun, taas kerran. Oikeessa oon joka kerta ollu.

Eli mitä ihmettä tälle mässykohtaukselle voi yrittää tehdä? En takuulla ole ainoa joka asian kanssa painii. Oon yrittäny syödä kunnolla ennen kauppaan menoa ettei tulisi mitään ylimääräistä napattua hyllyistä mukaan, mutta se ei joka kerta toimi. Sitäkin olen miettiny, että syönkö viikoilla jotenkin liian kireesti ja sit viikonloppuna pinna pettää.. Oon joskus laskenu syömisiä ja syön noin 3000 kcal päivittäin ei-mässypäivinä, proteiinia oon pyrkiny pitää yli 200 g. Oon 177 cm/90 kg. Treenaan yleensä joka päivä punttia sen tunti, puolitoista kerrallaan, joten mun mielestä syömiset pitäs kohdata aika hyvin kulutuksen kanssa. Vinkkejä otetaan vastaan, tää ei todellakaan oo kivaa :(

Syö sellaisia ruokia mistä oikeesti tykkäät, hyvä maustaa ruuat jollain, rahkan sekaan voi heittää vaikka hedelmän, öljyn tialata syödä vaikka pähkinöitä, malton tilalle palkkariin vaikka irtokarkkia. Kellään ei pinna kestä syödä jotain maustamatonta heraa ja kaurahiutaleita kokoajan, vaan muuntaa se ruokailu sellaseksi mistäö tykkää ja mikä on kohtuu puhdasta.

Ettiskellessäni jotain lisäproteiniinia ruokavalioon tuolta P-storen puolelta tuli vähän valinnan vaikeus kun ei ole hajuakaan onko niissä käytännössä suuriakaan eroja, eli voisko joku asiasta tietävä suositella jotain halpaa protskua jota vois sekotella kaurapuuroon ja tehdä noita välipala drinksuja yms.

Ettiskellessäni jotain lisäproteiniinia ruokavalioon tuolta P-storen puolelta tuli vähän valinnan vaikeus kun ei ole hajuakaan onko niissä käytännössä suuriakaan eroja, eli voisko joku asiasta tietävä suositella jotain halpaa protskua jota vois sekotella kaurapuuroon ja tehdä noita välipala drinksuja yms.
Osta joku ihan perushera esim. toi UFS Whey. Maustamaton menee hyvin esim. puuron seassa, mutta jos teet drinksuja niin kannattaa sitten maustaa vaikka funlightillä tai sitten ostaa maustettua heraa.

Kaakaojauhe maustamattoman sekaan on halvempi mauste, ni ei tartte rahoja tuhlata maustettuun versioon.

Enpä saa porukoiden mieltä muuttumaan lisäravinteiden suhteen.''niin kauan, kuin tässä asut, niin noita paskoja/mömmöjä et syö'' Ikää minulla on 18, mutta kun koulussa olen niin eipä onnistu muuttaminenkaan.Onko siis järkeä yrittää kasvattaa lihasta ihan tavallisella ruoalla? Eli kehitynkö normaalilla ruoalla ja kovalla treenillä, vai kannattaako unohtaa koko harrastus?

Öh, en tiedä tuleeko oikeaan paikkaan, mutta kummiskin... Olen mitoiltani 163cm 60kg ja ikää on 15v. Laihdutin viime keväänä itseni 78 kilosta ---> 65 kiloon ja kesän aikana painoa tippui ihan ettei mitään yritystä ollut tuohon 60kg. Itselläni on vieläkin pyöreät posket ja rasvaa on niin olen miettinyt uutta diettiä. Ongelmana ei olisi suinkaan diettaaminen vaan, se että kun nyt pitäisi tuota pituutta saada, ja käyrien mukaan kasvuni on nyt nopeutumassa. Kouluni terveydenhoitaja sanoi, että dietti ei olisi hyvä, koska pituuskasvu tarvitsee energiaa, mutta silti itselläni polttelee pieni halu päästä timmiin kuntoon. Tarkoitus olisi pudottaa paino tuohon 55kg tuntumiin. (Ja en ole anorektikko).

Olisi nyt kiva kuulla jonkun mielipide asiasta.

Enpä saa porukoiden mieltä muuttumaan lisäravinteiden suhteen.''niin kauan, kuin tässä asut, niin noita paskoja/mömmöjä et syö'' Ikää minulla on 18, mutta kun koulussa olen niin eipä onnistu muuttaminenkaan.Onko siis järkeä yrittää kasvattaa lihasta ihan tavallisella ruoalla? Eli kehitynkö normaalilla ruoalla ja kovalla treenillä, vai kannattaako unohtaa koko harrastus?
Ehdottomasti voi kehittyä, ne on LISÄravinteita, tukevat ruokavaliota, eivät korvaaa sitä tai ratkaise suuntaan eikä toiseen merkittävästi jos muu ruokailu on kunnos. Punttia vaan ja ruokavalio kuntoon niin hyvä tulee.
Olisi nyt kiva kuulla jonkun mielipide asiasta.
Mitään diettiä, sitä kyll ehtii vanhempanakin. Sellasta puhdasta normisyömistä ja sitä painoo pikkuhiljaa ylöspäin, silloin ei pituuskasvukaan kärsi.

Mitenkä muuten tätä painon nousua saisi kuriin? peilistä näyttää vielä ihan hyvältä läskin kannalta, vaikka 7 kiloa on tullut reiluun kolmeen kuukauteen.Nämä nyt tuskin kaikki läskiä on, mutta kuitenkin.Kiinteetä lihasta haluaisin, enkä läski/lihas sekoitusta.
Eli suomennnettuna en halua voimamiehen vartaloa, vaan rasvattoman kehonrakentajan vaetalon.Termit antaa liioittelevan kuvan tavoitteistani, mutta varmaan ymmärrätte pointtini.

Mitenkä muuten tätä painon nousua saisi kuriin? peilistä näyttää vielä ihan hyvältä läskin kannalta, vaikka 7 kiloa on tullut reiluun kolmeen kuukauteen.Nämä nyt tuskin kaikki läskiä on, mutta kuitenkin.Kiinteetä lihasta haluaisin, enkä läski/lihas sekoitusta.
Jaa ruokailut moneen osaan

Vedät vaikka muutaman kuukauden bulkkia, jonka jälkeen vaikka kuukauden tai puoli toista dieettiä. Näin syklittelemällä pysyt timminä, ja kehitystä tapahtuu.

Itellä alko eilen tällanen kuukauden pikkukiristely. Pääsee sitten keväällä taas huoletta bulkkaamaan! :rock:

Back
Ylös Bottom