Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Luin, että 2dl suositellaan yli 100 kiloisille henkilöille.Minä painan noin 80kg.Tuleeko liikaa, jos otan 2dl?

Tai jos otan tuntia ennen treeniä desin ja toisen desin treenin jälkeen?
Oot nyt ymmärtänyt väärin. Fastin sivuilla suositellaan 2dl ennen ja jälkeen yli 100 kilosille. Alle 85 kilosille 1dl ennen ja jälkeen, mutta mun mielestä tota ei kannata ottaa ennen treeniä joten yhdistettynä se on sitten kerralla se 2dl annos treenin jälkeen mikä lienee ihan passeli annoskoko useimmille janttereille.

vielä sen verran että saako lihaksia kasvatettua jos syö vain sen verran kuin kuluttaa?olen ymmärtänyt että lihas kasvaa vain plussa kaloreilla olenko väärässä? :david:

Luinpa tässä proteiinista tai lähinnä sen tarpeesta.
Kuulemma naisilla yli 2 g/painokilo-proteiinimäärästä ei ole mitään hyötyä.
Mä oon syönyt joskus reippaastikin yli 2 g/painokilo prodea, mutta näköjään se on ollut turhaa!
Ilmeisesti kannattaa tosiaan nostaa rasvanmäärää ja syödä prodea vain 2g/painokilo.
Mitä mieltä olette?

Luinpa tässä proteiinista tai lähinnä sen tarpeesta.
Kuulemma naisilla yli 2 g/painokilo-proteiinimäärästä ei ole mitään hyötyä.
Mä oon syönyt joskus reippaastikin yli 2 g/painokilo prodea, mutta näköjään se on ollut turhaa!
Ilmeisesti kannattaa tosiaan nostaa rasvanmäärää ja syödä prodea vain 2g/painokilo.
Mitä mieltä olette?
No eipä toi varmaan mitään avaruustiedettä ole. Älä turhaan murehdi, anna mennä vaan miten itestä parhaalta tuntuu ja kehitystä tulee.

Valmisjuomat kusetusta?

Olen jo tässä pidemmän aikaa funtsinut, että onko ainakin osa noista valmis protskujuomista enemmän tai vähemmän kusetusta. Otetaan esimerkkinä Leader sportin Protein 40 -juoma. 5 desiä mehua, jossa pitäisi olla 40 grammaa heraprotskua. Jos itse sekottaisin 40gr (~50gr) heraa puoleen litraan mehua, niin kyllä se puuroksi muuttuisi ja maistuisi paskalta. Noissa valmisjuomissa on harvoin edes mitään sakkaa pohjalla.

Jos noin hyvin sekoittuvaa protskua on olemassa, niin kertokaa toki mistä sitä saa, niin kipaisen heti ostamaan! :D

Sokerin käyttöä liikaa?

Käytänköhän minä päivittäin liikaa tuota sokeria(?)

Kupilliseen kahvia laitan yhden sokeripalan, juon 2 kahvia päivittäin.

Purkilliseen maitorahkaa (250g) käytän 2 rkl sokeria, syön 2 purkillista rahkaa päivittäin.

Käytänkö siis liikaa tuota sokeria? :S

En kyllä muuten syö mitään jossa olisi paljon sokeria (esim. karkit, limut ynnämuut herkut) :)

voisiko joku kertoa vastauksen tähän...menetän muuten yöunet ;)

Runsailla plussilla keräät vain turhaa läskiä, maltillisilla +kaloreilla saat tuloksia ilman norsuefektiä ja diettejä. Vuodessa ei kovin montaa kiloa lihasta kasvateta, ellei ole aloittelija tai roinari. Joten älytön bulkkaaminen ei ole perusteltua, toki jos kiinnostaa sairas syöminen niin sitten okei. Treenaat lujaa, ja paikkaat treeneistä syntyviä mikrovaurioita protskulla, niin muskle tykkää:thumbs:

voisiko joku kertoa vastauksen tähän...menetän muuten yöunet ;)
Ja jos ihan suoraan kysymykseen vastaan niin kyllä, lihaksia saa kasvatettua myös vaikkei olisi plussakaloreilla (jos on aloittelija). Kokeneemmalle treenarille tuo on ilmeisesti jo lähes mahdoton yhtälö.

Toki lihasta kasvaa paremmin jos plussakaloreilla treenaa :)

Onko lisäproteiinin syömisellä/juomisella paljon vaikutusta lihasten kasvun kannalta?
Tulee syötyä melko epäsäännöllisesti ja epäilen, että en saa ruuan mukana tarpeeksi proteiineja. Kannattaisi varmaan tarkastella tuota ruokavaliota ensin ja sitten vasta miettiä niitä lisäravinteita? Suurin osa kavereista vaan hypettää noiden lisäravinteiden perään ihan innoissaa niin sen takia mietin asiaa.

PS. Taisin jo vastata itse omaan kysymykseeni?

Onko lisäproteiinin syömisellä/juomisella paljon vaikutusta lihasten kasvun kannalta?
Tulee syötyä melko epäsäännöllisesti ja epäilen, että en saa ruuan mukana tarpeeksi proteiineja. Kannattaisi varmaan tarkastella tuota ruokavaliota ensin ja sitten vasta miettiä niitä lisäravinteita? Suurin osa kavereista vaan hypettää noiden lisäravinteiden perään ihan innoissaa niin sen takia mietin asiaa.

PS. Taisin jo vastata itse omaan kysymykseeni?

Joo, ehdottomasti kannattaa opetella säännöllinen ruokailu, se on kaiken a ja o. Voit toki silloin tällöin korvata esim. yhden aterian jollakin gainerilla, jos tuntuu ettet millään kerkeä syömään/evästä ei ole saatavilla.

Joo, ehdottomasti kannattaa opetella säännöllinen ruokailu, se on kaiken a ja o. Voit toki silloin tällöin korvata esim. yhden aterian jollakin gainerilla, jos tuntuu ettet millään kerkeä syömään/evästä ei ole saatavilla.
Homma selvä, kiitos vastauksesta!:rolleyes:

Enemmän taitaa nyt olla kysymys kulutuksesta, mutta siis..
Kalorilaskureissahan pitää arvioida työn kuormittavuus.
Mitä te ns. perusopiskelijat yleensä laitatte?
Eikös tuo opiskelu mene kevyen työn piikkiin? :D

Löytyykö mistään hyvää vinkkiä/sivustoa josta voisi kasata koko viikon ruokalistan? Ei oikein saa suunniteltua mitään järkevää itse.
Ja toisena mitähän tässä pitäisi tehdä kun pitäs pudottaa muutama kilo ja se tuntuu tällä hetkellä juuri olevan ruokavaliosta kiinni. Hommaa hankaloittaa erityisesti mirtatsapiinia sisältävä lääkitys, joka vähän pistää sekaisin päässä tuota tunnetta että onko nälkä vai ei. Joskus tämä tekee jonkun suklaa/keksi/muu mässy-himon niin kamalaksi että sen vastustaminen kertakaikkisen mahdottomaksi :kuola:
Lääkityksen aloitettua paino ponnahti melkein 90kg mutta siitä on hilattu viitisen kiloa alaspäin.
On muuten oikeasti hankalaa kun ei tiedä että onko oikeasti nälkä vai onko nälkä mielikuvituksen tuotetta :itku:

En oikeen osaa noita kalorilaskureita käyttää, enkä halua hifistellä ravinnon kanssa.Laitan tähän nytten, että mitä söin tänään.Hirveästi nuo määrät ei muutu eri päivinä.
Tavoite on saada kiinteää lihasta.

Aamupala:

Elovena puuroa yksi desi sekoitettuna 2,5dl vettä + multitaps vitamiini tapletta.

Välipala:

Huoltoasemalla pieni kahvi ja reissumiesleipä.Välissä paistettu kananmuna, pari siivua savukinkkua, vähän kurkkua ja tomaattia.

ruoka:

200g jauhenlihaa, 2 keitettyä perunaa ja kurkkua, tomaattia, salaatin lehtiä noin ''kourallinen''

Välipala:

kalinka jogurtti, 80g raejuustoa ja banaani.

Treeniä ennen desi fastin muscle+ ja treenin jälkeen toinen desi.

Iltapala:

100g jauhenlihaa, 100g jaejuustoa, tomaatti ja 10cm pätkä kurkkua.

Arkisin syön koulussa vielä päiväruoan ja se on aina mitä on.Ja välipäivinä en ota muslce+.Sen sijaan syön vähän enemmän tai joku proteiinipatukka tjs.

Kasvaako tällä syönnillä?

Ikä: 18v
Pituus: 175cm
Paino: noin 80kg

Lisää ruokaa koneeseen, aamupalalle vaikka purkki rahkaa ja pari kanamunaa. Itse olen 180/65 ja saan syödä enemmän. Ihan huoletta popsit menemään vaan :thumbs:

En ainakaan löytäny haulla tai selailemalla vastaavaa postia/hakemiani vastauksia (modet voi siirtää tonne alottelijat osioon jos näette tarpeelliseks, omasta mielestä tää oli lähinnä oikeeta paikkaa) elikkä:

Tossa joku viikko sitten päätin ottaa vähän niskasta kiinni itteä ja alkaa tiputtaan painoa ja nostaan kuntoa. Tällähetkellä mitat on 185/105 ja lihaskunto myös melko kehno, eli hommaa olis. Teen kolmijakosella ohjelmalla 3x10ja välipäivinä sit lenkillä/soutulaitteella ja pidän tollasta suurinpiirtein 1000kcal vajetta per päivä yllä (kalorilaskurin mukaan). Ja tarkotuksena olis saada paino tonne 85-90 pintaan ja "kireyttä" kroppaan eli ei kokoa/maksimi voimaa. Tämä lyhyt elämäntarina siis johdatuksena kysymykseen (kun en tiedä mitkä asiat vaikuttavat näiden valintaan):

->Minkä tyyppisiä lisäravinteita olisi suositeltavaa käyttää ton lopputuloksen saavuttamiseks?
Mitä itse oon saanu selville tätä foorumia selaillen on että nuo useimmat threadit lisäravinteista ovat lähinnä koon kasvattamisesta kiinnostuneille. Saa tietenki sitä lihasta tullakkin ja pitääkin tulla mutta pitäis saada tää ulkokuori eka pois tieltä :) Muutama on pistäny silmään sellasista kun kreatiinipyruvaatti ja sitten CLA/saman tyyppiset valmisteet, lähinnä lukemalla tuoteselostuksia yms. eli kokemusta ei löydy minkään sorttista. Voisiko nuo olla jotain siihen suuntaan mitä tarvisin ?
Korjailkaa pois jos olen ihan hakoteillä tässä.
tänks.
e. ja unohdin mainita, niin syy miksi luulisin että lisäravinteet vois auttaa on että en tunnu saavan millään tarpeeksi proteiinia ruokavaliolla pelkästään ja olisi mukavaa saada lisää puhtia treeneihin.

Back
Ylös Bottom