Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Joo lasikantta kun en omista niin ehkä näin sitten. Eihän se lautanen kuumuuden ansiosta sitten mene paskaksi? Olisi siistiä vetää jauhelihaa jossa kaikesta yrityksestä huolimatta on sekä kaikki rasvat jäljellä että lautasen sirpaleita. :lol2:

Ei siihen lautaseen niin paljoo lämpöö mee että se mihinkään pamahtais. sama kun ne jauhelihat kaatais ihan normaalisti siihen kun ne "nojaa" siihen lautaseen :P. Siivilästä tulee vaan turhaa tiskiä jopa on aina huono juttu

Minua mietityttää sellainen asia, että:
Täällä palstalla kerrotaan että lihas kasvaa kun tulee + kaloreita tai +/- 0 hitaasti.
Isäni treenasi aikoinaan vaan pelkän kahvin, tupakan ja pullan voimalla. Joskus jotain ruokaa. Eli ei varmasti hirveästi ravintoa Hyvin kuulemma lihas kasvoi ja näkeehän tuon vielä nytkin tuloksista ja ulkonäöstä.
Olen tullut johtopäätökseen: lihaksen kasvamiseen ei tarvita + kaloreita.

No sähän se vakuuttavan tutkimustuloksen oot tänne esille tuonu.
Kaikki ne ylimääräset kalorit ja niihin menneet rahat, aivan turhaan.. ):

Minua mietityttää sellainen asia, että:
Täällä palstalla kerrotaan että lihas kasvaa kun tulee + kaloreita tai +/- 0 hitaasti.
Isäni treenasi aikoinaan vaan pelkän kahvin, tupakan ja pullan voimalla. Joskus jotain ruokaa. Eli ei varmasti hirveästi ravintoa Hyvin kuulemma lihas kasvoi ja näkeehän tuon vielä nytkin tuloksista ja ulkonäöstä.

Isäs taitaa Pikkasen liiotella tai sitten on vetäny vähän joitain miestä vahvempia nappeja. Ykisnkertanen tosiasia vaan on, että lihaksen kehityksen proteiinisynteesi on paljon energiaa vievää puuhaa, eikä sitä tapahdu huomattavissa määrin jos elimistö on kataboliassa. Päinvastoin sillon lihaksia joudutaan pikkuhiljaa purkamaan (vaikka treenattaisiin), koska jostain se energia on saatava. Pelkkää rasvaa elimistö ei pysty polttamaan ilman sitruunahappokierron välituotteita. Niitä taas joudutaan ottamaan proteiinien aminohapoista muuttamalla pitkässä kataboliassa kun maksan/lihasten glykogeenivarastot ovat loppuneet.

No can do.

Aamen.:worship:

Kun syön aamulla lautasellisen puuroa niin vaa:an mukaan siinä on 850 grammaa mistä lautasen paino on 400 grammaa niin puuroa tulis semmonen 450 grammaa niin kalorilaskurin mukaan pelkästään mun aamiaisesta tulis 1440 kaloria. Niin onko se vaaka paskana vai onko puurossa oikeesti ihan vitusti kaloreita?

Kun syön aamulla lautasellisen puuroa niin vaa:an mukaan siinä on 850 grammaa mistä lautasen paino on 400 grammaa niin puuroa tulis semmonen 450 grammaa niin kalorilaskurin mukaan pelkästään mun aamiaisesta tulis 1440 kaloria. Niin onko se vaaka paskana vai onko puurossa oikeesti ihan vitusti kaloreita?

Kannattaa tarkistaa et paljon se kone oikein on sinne merkannu grammoissa, usein siel käy sillee et jos merkkaa annoksina ni se sekoo se laskuri, eli kokeiles kirjotaa siihen kenttään 450 grammaa ni pitäs tulla oikeet arvot...eli ei puuros oo noin paljon kaloreit...

korjaus edelliseen eli siis noi arvot on keittämättömälle hiutaleille, sen takii tulee tollaset arvot, eli punnitse ne hiutaleet ja sen arvot katot sielt laskurist

Onko coca-cola zero epäterveellistä?

Ravintoselosteessa lukee, että tuote sisältää 0,3 kcal / 100g.

Eli voiko esim. dieetillä korvata veden coca-cola zerolla?

Ei siitä ainakaan lihoa yhtään sen enempää ;) .

Onko coca-cola zero epäterveellistä?

Ravintoselosteessa lukee, että tuote sisältää 0,3 kcal / 100g.

Eli voiko esim. dieetillä korvata veden coca-cola zerolla?

Ei siitä ainakaan lihoa yhtään sen enempää ;) .

No ei nyt kuitenkaan kannata vettä mennä korvaamaan :D

Ja onhan siinä kuitenkin käytetty niitä makeutusaineita ja niitä.....

No ei nyt kuitenkaan kannata vettä mennä korvaamaan :D

Ja onhan siinä kuitenkin käytetty niitä makeutusaineita ja niitä.....

No just tän verran tiesin ittekkin.

Joo en vettä sinänsä korvais, mut välillä ku ei jaksa aina ruoan kanssa ottaa vetää ni ottaa zeroo sitte.

Proteiinit ennen vai jälkeen lenkkiä, ja kuinka kauan aikaa välissä?

Mitä protskua maitorahkassa on?
Riittääkö/sopiiko 250g maitorahka purkki ananaksen kanssa iltapalaksi alle 80kiloselle?

pohdin tällläistä:
tiivistettynä: jos viime treenistä on kulunut yli 48h niin eikö proteiinin syöminen ole hyödytöntä päivän aikana jos ehtii vasta illalla treenata. Perusteltuja vastauksia kiitos! :D

pitkänä:
Kun natuna treenailen. Ja lihakset toimivat proteiinisynteesissä MAXIMISSAAN 48 tuntia treenaamisesta (kasvua toi aika).
Niin kun vedän 1on 1off periaatteella. Jos treenaan illalla toisella treenipäivällä niin MAXIMAALISEN kasvuajan loppumisesta on kulunut jo 6-8h. Tällä välin minun tulisi kuitenkin syödä proteiinia ? miksi ?
Jos viime treenistä on kulunut 48 tuntia niin mihin proteiinit muka menevät. Eikö tällöin ole sitten ihan sama safkata vaan hiilaria maltillisesti koko päivä jos illalla on treenit?

tiivistettynä: jos viime treenistä on kulunut yli 48h niin eikö proteiinin syöminen ole hyödytöntä päivän aikana jos ehtii vasta illalla treenata. Perusteltuja vastauksia kiitos! :D

Joo pelkkä maitorahka riittää, jätä ananas(hiilareita) pois.

kyllä voi ihan rauhassa ottaa illalla hiilaria kohtuullisen määrän, esim 1 pala leipää= 13g hiilaria. Kunhan jättää alle kahdenkymmenen. Tuo menee täysin älyttömäksi touhuksi, että ananaspurkki pitäisi jättää pois. Siitähän saa noin 4g hiilaria. BS sanon minä. Ota rauhassa ananaksesi ;)

pohdin tällläistä:

pitkänä:
Kun natuna treenailen. Ja lihakset toimivat proteiinisynteesissä MAXIMISSAAN 48 tuntia treenaamisesta (kasvua toi aika).
Niin kun vedän 1on 1off periaatteella. Jos treenaan illalla toisella treenipäivällä niin MAXIMAALISEN kasvuajan loppumisesta on kulunut jo 6-8h. Tällä välin minun tulisi kuitenkin syödä proteiinia ? miksi ?
Jos viime treenistä on kulunut 48 tuntia niin mihin proteiinit muka menevät. Eikö tällöin ole sitten ihan sama safkata vaan hiilaria maltillisesti koko päivä jos illalla on treenit?

Ööh, siis oletko tosissasi? Meinaatko, että joku hiton 48 tuntia on joku kiveen kirjoitettu aika, minkä jälkeen proteiinisynteesi loppuu seinään?

pohdin tällläistä:

pitkänä:

Ei ole. Tämän tiedon tarjoaa jo wikipediakin:

Proteiinit ovat kaikkien solujen rakennusainetta ja välttämättömiä elintoiminnoille. Proteiineja tarvitaan elimistössä sen typpi-, neste-, happo-, emäs- sekä kaliumin ja natriumin tasapainon ylläpitämiseen. Proteiinit mahdollistavat solujen liikkumisen, yhteenliittämisen, signaalivälityksen ja immuunipuolustuksen. Ne myös säätelevät geenejä eli toimivat transkriptiotekijöinä. Jotkin proteiinit toimivat entsyymeinä. Proteiineja muodostuu elimistössä DNA:n koodaamina aminohapoista translaatiossa.

Proteiinit ovat myös tärkeitä ravintoaineita. Proteiinien ravitsemuksellinen laatu määritellään sen sisältämien aminohappojen mukaan. Lihaproteiinin laatu on hyvä, koska se sisältää kaikkia kahdeksaa aikuiselle ihmiselle välttämätöntä aminohappoa, joita aikuisen ihmisen elimistö ei pysty itse tuottamaan. Liiallinen proteiinien syönti voi rasittaa munuaisia ja aiheuttaa kehon kuivumista.

Joo pelkkä maitorahka riittää, jätä ananas(hiilareita) pois.

Kuten tossa Migelangelo sanoikin niin ei välttämättä tarvitse edes sitä ananasta jättää pois. Ja mitä tohon väittämään tulee, että yksi 250g maitorahka riittää 80kg miehelle iltapalaksi niin aikamoista paskapuhetta sanon minä... Riippuu tietenkin mikä on tavotteena, mutta itse laittaisin ton rahkan kyytipojaksi 3rkl rypsäriä jos ei sitä ananastakaan meinaa syödä.

Back
Ylös Bottom