Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kuinka kauan kananmuna kestää keitettynä jääkaapissa?

Jos keitän vaikka 10 kananmunaa kerralla, niin voiko siitä sitten napsia 2/päivä 5päivää siis eteenpäin?

Kuinka kauan kananmuna kestää keitettynä jääkaapissa? Jos keitän vaikka 10 kananmunaa kerralla, niin voiko siitä sitten napsia 2/päivä 5päivää siis eteenpäin?

Kestävät yleensä muutamia päiviä, pari kertaa jos jaksat keittää munia viikossa niin homma on ok ;)

Onko kukaan testannut tai käyttää edelleen weiderin maximum protein drink valmisjuomaa ja zell volume plus tuotetta ? Suklaan makuista protskujuomaa ostin ja yhdessä pullossa 50g proteiinia, samoin hiilareita. Onko hyvä esim. treenin jälkeen palautusjuomana ? Kannattaako zell volume plus juoma ottaa ennen vain jälkeen treenin ?

Ja sitten, tuosta insuliinista. Itse asiassa sokeria ei kannata syödä illalla siksi, että se ehkäisee kasvuhormonin eritystä, eli se nukahtamisen jälkeinen huippu pienenee. Tähän vaikuttaa kuitenkin siis suoraan verensokeri, ei insuliinin määrä veressä. Eli itse asiassa jos saat huijattua elimistösi erittämään insuliinia ennen nukkumaanmenoa, niin aina parempi:thumbs: . Ohjaa lihakseen rakennuspalikat.

Edit:
Plasman kasvuhormonipitoisuus suurenee mm. seuraavissa tilanteissa: 1) kun
energian tuottamiseen tarvittavat ravinteet vähenevät verenkierrossa (hypoglykemia,
paasto, kova rasitus), 2) kun eräiden aminohappojen pitoisuus plasmassa kasvaa
(arginiini, syöminen), 3) erilaisissa stressitilanteissa (pyrogeenien ruiskutus, lysiinivasopressiini-
infuusio, henkinen rasitus), 4) glukagonin annon jälkeen ja 5) pian uneen
vaipumisen jälkeen. Myös REM-unen häirintä vilkastuttaa eritystä, mutta normaalin
REM-unen aikana pitoisuus on pieni. Naisilla sekä pitoisuus levossa että vaste
arginiiniin ja rasitukseen ovat suurempia kuin miehillä. Lihavilla ja hydrokortisonia
saavilla vasteet ovat heikkoja. Myös kasvuhormonin anto ennakolta estää useimmiten
endogeenisen hormonin erityksen. Tunnetuin kasvuhormonia vähentävä tekijä on glukoosin
anto. Tosin senkin aiheuttamaa kasvuhormonipitoisuuden pienenemistä seuraa
3–5 tunnin kuluttua pitoisuuden suureneminen insuliininerityksen lisääntymisen myötä.

:worship:
Tämä postaus vastasi kyllä aika moneen mieltä vaivanneeseen kysymykseen. Erityisesti tuo makeutusaineen käyttö ja käyttöajankohdat on mietityttäneet... Kysytään vielä: onko sitten sillä minkälaista vaikutusta aineenvaihdunnan kannalta, että makeutusaineenkin nauttiminen aiheuttaa insuliinin eritystä? Jotain sellaista muistan lukeneeni, että insuliinipiikkien aikana rasvanpoltto jotenkin hyytyisi elimistössä? vai miten se meni?:confused:

:worship:
Tämä postaus vastasi kyllä aika moneen mieltä vaivanneeseen kysymykseen. Erityisesti tuo makeutusaineen käyttö ja käyttöajankohdat on mietityttäneet... Kysytään vielä: onko sitten sillä minkälaista vaikutusta aineenvaihdunnan kannalta, että makeutusaineenkin nauttiminen aiheuttaa insuliinin eritystä? Jotain sellaista muistan lukeneeni, että insuliinipiikkien aikana rasvanpoltto jotenkin hyytyisi elimistössä? vai miten se meni?:confused:

Insuliini sitoo rasvaa. Pysäyttää osin rasva-aineen vaihdunnan.

tuosta kiinnostaisi kuulla enemmän, eikös sen tärkein vaikutus ole tehostaa glukoosin pääsyä soluihin, laskea verensokeria.

tuosta kiinnostaisi kuulla enemmän, eikös sen tärkein vaikutus ole tehostaa glukoosin pääsyä soluihin, laskea verensokeria.

Osan heitin kyllä mutulla. Mutta eikös insuliini varastoi sokereita rasvakudokseen?
Ja tietysti mainitsemasi asia on sen tärkein vaikutus :)

Osan heitin kyllä mutulla. Mutta eikös insuliini varastoi sokereita rasvakudokseen?
Ja tietysti mainitsemasi asia on sen tärkein vaikutus :)

Sokerit muutetaan maksassa esim. glykogeeniksi, näin ensisijaisesti. Kun elimistön glykogeenivarastot ovat täynnä, lihaksissa ja pienempi osa maksassa, muutetaan ylimääräisiä sokereita triglyserideiksi (rasvoiksi) (pääasiassa maksassa, mutta myös rasvasoluissa). Maksasta ne jatkavat kulkuaan lipoproteiinipartikkeleina rasvasoluihin.

Insuliini todellakin vaikuttaa rasvasolujen aineenvaihduntaan sikäli, että se antaa rasvasoluille käskyn sulkeutua, josta tietenkin seurauksena rasvakudoksesta ei siirry rasvaa poltettavaksi energiaksi. Ainakaan hetkeen.

Itseäni askarruttaa se, että ihmisen on helppo laihtua pitämällä verensokeri tasaisena syömällä pieniä aterioita pitkin päivää, ja hitaita hiilareita tietty.. Tällöin ei esiinny insuliinihuippuja, eikä niiden seurauksena ilmeneviä liiallisia ja äkillisiä verensokerin laskuja. Eli, ovatko nämä insuliinipiikit nimenomaan niitä, jotka sulkevat rasvasolut, koska tasaisella verensokerilla rasvanpoltto kuitenkin toimii?

Ja toisaalta, vaikka pelkästä makean maistamisesta aiheutuisikin varsinainen insuliinipiikki, niin ei sen vaikutus kauan kestäne. Eli voisi olettaa, että ennen nukkumaan menoa insuliini ohjaa esim. aminohapot lihaksiin, nukahtaessa erittyy kasvuhormonia, joka käynnistää proteiinisynteesin, ja loppuyö menee mukavasti rasvaa poltellessa:rolleyes: Eli enpä vaivaisi liikaa päätäni noiden makeutusaineiden ajoituksella:D

Ja toisaalta, vaikka pelkästä makean maistamisesta aiheutuisikin varsinainen insuliinipiikki, niin ei sen vaikutus kauan kestäne. Eli voisi olettaa, että ennen nukkumaan menoa insuliini ohjaa esim. aminohapot lihaksiin, nukahtaessa erittyy kasvuhormonia, joka käynnistää proteiinisynteesin, ja loppuyö menee mukavasti rasvaa poltellessa:rolleyes: Eli enpä vaivaisi liikaa päätäni noiden makeutusaineiden ajoituksella:D

No juu, monimutkaiseksi menee... mutta aina tällaiset vähän askarruttaa uteliasta. :D

Syönkö päin mäntyä, kun säännöllisesti lisukkeena lautasellani on pottuja?

Jos tuo ei ole vitsiä, niin määrittele "säännölisesti lautasellani on pottuja"? Siis syöt pottuja joka aterialla..... monta kertaa päivässä....?

Lähinnä se, että mikä potuissa on, että jotkut välttävät sitä?

No sähän puhuit siitä tärkkelyksestä ja monet taas välttää sen takia (eri toten dietillä) ku siinä on niin paljon hiilihydraatteja. Ei perunoiden syömisessä muuten vikaa ole :)

Dietillä sit eri juttu.

Edit: riippuu myös tosin vähä dietistä

Perunoista puhuttaessa hiilarilähteenä muistettakoon että vaikka glykeeminen indeksi on korkeampi kuin pastassa ja riisissä niin energiatiheys on pienempi, mikä tasoittaa glykeemisen kuorman sanoisinko vaarattomaksi. Eli perunan maine ehkä turhan huono.

edit: niin dieetillä perunan käytöstä en sitten mene viisastelemaan, silloin kun alkaa pienetkin asiat vaikuttaa merkittävästi

Moro ja aurinkoista kevätpäivää!Taas tulee näitä mun ravintokyssäreitä... ;) Siis kun oon nyt päässyt aika hyvin käyntiin tuossa karppauksessa ja itseasiassa tuntuu siltä että mitä ihmettä hiilareilla oon koskaan tehnytkään,olo parempi kuin ikinä! (Siis syön kyllä aamupuuron mutta en muuta runsashiilihydraattista) Äsken tein sitten lounaaksi kanasalaattia jota otin oikein lisää kun oli niin hyvää. Nyt mun maha on kuin potkupallo ja oon huomannut että se muuttuu isoksi pienistäkin aterioista eli mahalaukku on pienentynyt. Onko jollain hyvää kikkaa tuohon inhottavaan tunteeseen joka tulee raskaamman aterian jälkeen? Itse oon joskus juonut kupin,pari teetä. Se auttaa mutta ei viittis ihan joka aterian jälkeen keittää ja sitten kun se laittaa mahankin vähän sekaisin suurina päiväannoksina. Oottelen tässä että poitsu herää päikkäreiltä niin sit lenkille,eiköhän siellä viimestään turvotus karise!
Mutta hei,täytyy kertoo nyt väliaikatietoja. Eli kävin punnituksessa salilla 8 päivän tauon jälkeen,eli olin karpannut ja lenkkeillyt ja kotipunttia iltaisin. Oli siinä vähän yli viikossa lähtenyt 2,9kg! Olin ihan yllättynyt kun mun ateriat ollut kuitenkin reiluja eikä tosiaan salia ollut yli viikkoon lapsen sairastelun takia. Nyt kokonaisuudessaan lähteny kohta kolmessa kuukaudessa 8kg. Onko muilla kokemuksia miten on paino tippunu ja missä ajassa? Jämähtääkö kohta?:worship:

Back
Ylös Bottom