Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

voisko joku heittää kehiin perus banaanin, mandariinin ja omenan ravintoarvot? kiinnostais tietää että paljonko niissä oikeesti on energiaa.

Paljon on kaloreita desissä Uncle Bens pitkäjyväistä riisiä.

desi riisiä taitaa painaa sellaset 80g? 80g pitkäjyväistä unclea antaa kalorilaskurissa 269,6 kaloria

Jostain kuulin, että kananmunien syömiselle on joku rajoitus esim. viikkoa kohti/joku tietty määrä.

Onko tällainen totta, vai voiko huoletta vetästä sen 3 munaa per päivä naamariin?

Jostain kuulin, että kananmunien syömiselle on joku rajoitus esim. viikkoa kohti/joku tietty määrä.

Onko tällainen totta, vai voiko huoletta vetästä sen 3 munaa per päivä naamariin?

Lähinnä noi rajat tulee keltuaisissa olevan kolesterolin takii ni otat ne pois ni ei mitää onkelmaa.

Lähinnä noi rajat tulee keltuaisissa olevan kolesterolin takii ni otat ne pois ni ei mitää onkelmaa.

Ainakin mulla on sellanen käsitys että ravinnon kolesteroli ei vaikuta suoraan omaan kolesteroliin.

Kananmunista on paljon keskusteltu pakkiksella. Kannattaa tsiigaa searchilla.

Ohessa pari linkkiä.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=10508&highlight=kolesteroli

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=55080&highlight=kananmunat

Ainakin mulla on sellanen käsitys että ravinnon kolesteroli ei vaikuta suoraan omaan kolesteroliin.

Kananmunista on paljon keskusteltu pakkiksella. Kannattaa tsiigaa searchilla.

Totta helvetissä vaikuttaa. Mitä enemän vedät kovaa rasvaa, esim. juustot niin kol. nousee. Jos aiot ottaa 3 kananmunaa/pvä niin heitä keltuaiset roskiin. usko pois, tiedän mistä puhun.
Suosi kevyttä rasvaa, kasvirasva!

No joo.. Mulle on periaatteessa aika sama mitä te syötte.

Tutustuttuani mm. noihin edellisessä postissa linkittämiini threadeihin ja niissä esitettyihin tutkimuksiin, niin mä päädyin siihen ratkaisuun, että kananmunan keltuaisia voi mättää huoletta.

Viime kesänä söin n. 10 kananmunaa viikkoon. Kolesteroli tippui yli neljästä alle kolmeen.

Tällä hetkellä menee taas n. 10 munaa/vko.

Eipä mulla muuta.

:haart: Cipe

Ketodieetti+kreatiini

oon tässä nyt noin viikon verran ollu ketodieetillä hiilarit <30g/vrk. Oon myös kreatiinia syöny jatkuvasti 5g/vrk. Paino tippunu suunnitelmien mukasesti. Mutta itseasiaan...luin jostain, että ei kreatiinia ei ois hyvä syödä ketodieetillä. Yritin ettiä enempi faktaa aiheesta, mutta en löytäny...eli pitääkö paikkansa, että kreatiinia ei pitäis syödä ketodieetin aikana? Jos näin on, ni kiinnostais tietää myös perustelut.

Totta helvetissä vaikuttaa. Mitä enemän vedät kovaa rasvaa, esim. juustot niin kol. nousee. Jos aiot ottaa 3 kananmunaa/pvä niin heitä keltuaiset roskiin. usko pois, tiedän mistä puhun.

Mikäli kolesteroliarvot ovat ok, niin voi huolettaa mättää 3 munaa päivässä ihan keltuaisen kera. Kannattaa käydä mittauttamassa vaikka työterkkarilla arvot niin tietää uskaltaako mätätä munia kunnolla vai ei.

Mikäli arvot ovat koholla tai suvussa on havaittu korkeata kolesterolia niin kannattaa heittää ne keltuaiset roskiin.

Onko banaanin, omenan ja päärynän hiilihydraatti huonoa vai hyvää? Ja älkää tunkeko sitä finelin linkkiä tähän kun koitin jo sieltä katsoa mutta meni yli hilseen :D

Onko banaanin, omenan ja päärynän hiilihydraatti huonoa vai hyvää? Ja älkää tunkeko sitä finelin linkkiä tähän kun koitin jo sieltä katsoa mutta meni yli hilseen :D

Tämä perustuu vaan kuulopuheeseen mutta muistaakseni banaanissa on varsin nopeita hiilihydraatteja..

Tästä asiasta on keskusteltu jo monessa ketjussa aiemmin, mutta laitetaan nyt tähän muutama pointti:
-Ravinnon kolesteroli ei juurikaan vaikuta kolesteroliarvoihin.
-Tyydyttynyt rasva on tehokkain HDL:n nostaja, nostaa jonkin verran myös LDL:ä
-Kokonaiskolesterolilla ei juuri ole merkitystä, oleellista on HDL/VLDL-suhde. Tyydyttynyt rasva tuskin juurikaan huonontaa HDL/VLDL-suhdetta.
-Yhdessä kananmunassa on tyydyttynyttä rasvaa noin 0,6g. KTL:n suositusten mukaan tyydyttyneen rasvan saanti 2700kcal päivässä syövällä saisi olla n. 30 grammaa. Kolmesta kananmunasta saa pari grammaa tyydyttynyttä rasvaa, mikä aika vähän tuohon nähden.
-Kananmunassa on tyydyttyneen rasvan osuus kaikesta rasvasta melko sama kuin oliiviöljyssä!
-Kananmunan keltuaisessa on erittäin paljon hyviä proteiineja ja vitamiineja.

Minusta ainakin näyttäisi siltä, että on aika hölmöä heittää keltuaiset pois. En oikein keksi siihen mitään järkevää syytä. Ehkä jos haluaa vähentää rasvan kokonaismäärää ravinnossaan, mutta silloinkin se kannattaisi vähentää jostain muusta rasvanlähteestä.

Edit: Miten muuten kasvirasva on kevyempää? Ainakin viimeksi kun tarkistin, niin se painoi saman verran kuin eläinrasva ja sisälsi saman verran energiaa...

Noniin elikkäs olen uusi käyttäjä ja olisi hieman kysyttävää.

Ensin hieman historiaa, olen "bodaillut" lähes aktiivisesti tasan vuoden, nykyään käyn 4 kertaa viikossa salilla. Pituutta 181 senttiä ja paino noussut 62--->73 kg. Lisäravinteita olen käyttänyt jonkun verran, yleensä nutri plussan reco poweria palkkarina ja sitten jotain nutrin protskua. Nyt kun olen alkanut asiaa tutkimaan niin olen päättänyt siirtyä Fastin vakiokäyttäjäksi ja tälläista ajattelin:

-Fast whey + jonka ottaisin aamupalan ja kouluruuan välissä. Tänä kuluvana vuonna koulu starttaa joka arkiaamu kello kahdeksan, kouluruoka on kello 12 ja tuohon väliin tartten jotain evästä joten arvelin että olisi hyvä sauma protskulle.
- Fast muscle + ajattelin palautumisjuomaksi ohjeen mukaan, eli desi ennen treeniä ja desi heti treenin perään palkkarina.

Yleisesti ottaen ravinnostani: Syön satunnaisesti mitä sattuu mutta aamupala on yleensä pikakaurapuuroa ja lasi maitoa, kouluruoka silloin kello 12, kotiruoka vaihtelee mitä äiti kokkaa (olen tällä hetkellä 17,5 vuoden ikäinen ja mammanpoika ruoan suhteen) mutta yleisesti ottaen on liha ja kala pitoista ruokaa (poronlihaa suurin osa). Iltaisin tulee syötyä yleensä jotain leipää ja siihen päälle kunnon leikkeleet ja pitkä lasi maitoa että saisi riittävästi proteiinia. Joskus raejuustoa ja tonnikalaa / rahkaa. Sekin kiinnostaa että onko tämä säännöllisen ruokailun ja ruokalajin tarkkailu ja lasku tärkeä elementti itse harrastuksessa?

Haluaisin kokeneempien käyttäjien mielipiteitä ja ohjeita, joten vastailkaa ja antakaa neuvoa. Kiitän ja kumarran jo etukäteen.

No jos jaat päivän ateriat keskimäärin 5 osaan, niin ei olis paha. Sitten tietenkin katot sellasen määrän, jolla massaa alkaa kertyä. Tarkistat proteiinin määrän, joka olisi hyvä pitää 1-3g painokiloa kohden päivässä. Katsot, että saat tarpeeksi hiilihydraatteja, kunnollista rasvaa, vitamiineja, kuituja jne...

No proteiinien määrä on meikälaiselle vakiojuttu, sitä yleensä tulee se 2g per painokilo kun joskus tota asiaa laskin. Ruokailu on aikalailla hyvin jaoteltu 5-7 osaan, se tulee jotenkin automaationa ja kun alan syömään niin mätän sitä ruokaa kans siihen malliin että nälkä lähtee. Tosin minulla on nopea aineenvaihdunta joten saan kyllä muutenkin syödä mielin määrin. Kuitua saan kun syön pelkästään ruisleipää/näkkileipää. Mutta sitten tähän rasva ja vitamiinipuoleen, pitäiskö erikseen ostaa jotain vitamiinipillereitä tai vastaavaa vai saako niitä ihan kunnolla perusruoasta jos nakkelee yleensä päivässä hedelmää ja kasvista myös naamariin? Miten nämä kasvisrasvat sun muut?

Onko loppupeleissä mitään ekstrahyötyä siitä että nousee yöunilta naukkailemaan proteiinia? Muistaakseni olen pakkiksella lukenut aiheesta mutta siitä nyt on aikaa... MD-lehdessä ( :D ) luki jtn että se laukasee kasvuhormonia tai jotai sinnepäi?!

Back
Ylös Bottom