Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Kerranki tää ketju tulee oikeeseen tarpeeseen eli nopeaan kysymykseen. Eri proteiinilähteiden aminohappoprofiilit - tai paremminki bcaa:n määrät - hakusessa. Lihassa, maidossa ja kananmunassa ei oo paljo ihmettelemistä, mutta kiinnostaiski nimenomaan esim. riisin, rukiin, vehnän, kauran, maissin, pähkinöiden ym. bcaa-pitosuudet. Oon joskus aikoinaan niitä jostain selaillu, mutta nyt ei nopeahkolla googletuksella löytyny sitä tai mitään muutakaan viisasta ja selkeetä taulukkoa tms. Eli mahtaisko joltakin hifistelijältä löytyä lonkalta heitettäväks sivustoa?

Tyhmien kyssäreitten osiossakukaan ei vastannut, joten laitetaan tänne:

Jos haluu syödä terveellisesti ja pudottaa painoa, niin missä menee suurinpiirtein raja, että ruuassa on liikaa (100 grammassa)

- rasvaa
- sokeria
- hiilareita?

Entäs mikä on sellainen hyvä määrä proteiinia (100 grammassa)?

Vaikea noille on antaa mitään absoluuttisia arvoja, mutta itse olen pitänyt rasvan määrän rajana ~10g/100g, kun puhutaan vaikka lihasta. Sokerin määrä voisi olla alle 5g/100g, jos syön esim. kaupan lasipurkeissa olevia kastikkeita. Absoluuttisia arvoja on vaikea antaa, koska painon pudottaminen riippuu kalorivajeesta. Lisäksi noi rajat ovat häilyviä, sillä en joisi esim. täysmehuja, vaikka niissä olisikin alle 5g/100g sokeria. Toisaalta taas jättäisin myös pakasteranskalaiset hyllyyn, vaikka niissä olisikin rasvaa alle 10g/100g. Järki kannattaa pitää mukana ja esim. kourallinen manteleita silloin tällöin on terveellistä, vaikka niissä onkin rasvaa 50g/100g.

Ylipäätänsä sanoisin, että laske arvioitu kalorimäärä, valitse proteiinin määräksi 20-40% kaloreista, rasvan määräksi 15-25% ja ota loput hiilareista (vältä sokereita). Hanki ns. näppituntuma, minkä verran voi syödä ja muista, että kokonaisuus ja määrät ratkaisevat. Pieniä määriä voi syödä herkkuja, kunhan 90% ajasta syö oikein.

Kala -allergikkona kyselen että mahtaako kalanmaksaöljystä (tablettina) saada jonkin sortin allergiareaktioa? onko kellään kokemusta tai tietoa, tuo ravintolisä olis vaan tarpeen! :wtf:

Kiitos Vuohi!

Tollaisia suuntaa-antavia juttuja mä kaipailinkin. Ymmärrän, ettei tarkkaa vastausta voi antaa. Tarkoitus olisi syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa. Välillä vaan on vaikeeta hahmottaa siel kaupassa, missä noi rajat kulkee noiden valmisruokien osalta, vaikka niitä pyrin välttämään.

Mä oon protsujen osalta ymmärtänyt, että niitä pitäis saada minimissään 1-1,5 grammaa painokiloa kohden. Ja jos lihasta meinaan kasvattaa, niin ehkä määrän olisi hyvä olla 2-2,5 grammaa.

Rasvoista mä olen ymmärtänyt, että niiden ois hyvä olla kasvispohjaisia pehmeitä rasvoja. Ja hiilarit on hyvä saada pitkävaikutteisista hiilareista, ei sokerista ja valkoisista jauhoista.

^Naiselle se 1,5-2g/painokilo on kyllä jo ihan ylärajoissa. Naisella kun perustarve kuitenkin jossain 0,6-0,8g per painokilo.

kellään kokemusta dieetillä tosta tukusta saatavasta star nutrition ALA 400 rasvapolttoon tarkoitusta tuotteesta? lisää kuulemma insuliiniherkkyyttä joka sitten auttaa taas rasvanpoltossa. Eli kysyn teiltä viisaammilta että toimiiko ees? :D

Ihan mielenkiinnosta, miten paljon teidän kalorikulutus on vaihdellut eri treenijakojen välillä? Ajattelin vaihtaa kohta ylä-/alakroppa -jaosta 4-jakoiseen, niin kait se kalorikulutus siinä sivussa hieman laskee.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Onko kellää kokemusta tosta Scitec Nutritionin Volumass 35 professionalista? Ite ostin just n. 3kg tynnyrin ja ihan hyvältä ainakin maistuu. Kuinka suuresta määrästä(4kertaa viikossa vedettynä) siitä tulee jotain sivuvaikutuksia, esim maksa/munuisvauroita? Mikä ois sopiva määrä per annos?

Eihän mun kannata viel dietata ku oon vast 15-vuotias ja viel pituuskasvu kesken ku siihenki ravintoo tarvitaan ja ku painan 176cm ja 80kg?

Ei mitään kauheeta dieettiä kannata alottaa, mutta sellanen yleinen ruokavalion siistiminen (herkut pois, kasviksia ja muita terveellisiä ruoka-aineita paljon) ja riittävä liikkuminen olis suositeltavaa, koska sulla taitaa hiukan olla ylimäärästä tossa. Kyllä se kehonkoostumus siitä muuttuu (etenki ku on punttitreeniä mukana) parempaan suuntaan tolla tavalla ilman varsinaista dieettaamista.

Ai niinku kovaa treenaavillakin vai? Vai tavisnaisilla?

Perus"taviksella" joka ei siis aktiivisesti halua kasvattaa lihaksiaa, se pyörii siellä selvästi alle grammassa per painokilo. Treenaaville sitten tosiaan se 1,5-2g on jo tosiaan _riittävä_ määrä. Alle 90kg miehellekkin 2g per painokilo on sopiva määrä, varsinkin kun sen ajottaa oikein.

Perus"taviksella" joka ei siis aktiivisesti halua kasvattaa lihaksiaa, se pyörii siellä selvästi alle grammassa per painokilo. Treenaaville sitten tosiaan se 1,5-2g on jo tosiaan _riittävä_ määrä. Alle 90kg miehellekkin 2g per painokilo on sopiva määrä, varsinkin kun sen ajottaa oikein.

2g/kg on riittävä määrä, mutta optimimäärä bodarille saattaa olla hieman enemmän. Jopa yli 2,5g/kg.

Teremoro! Nyt olis meikäläisellä semmonen tilanne et joutuu/pääsee ekaa kertaa elämässä keikkahommiin ja pitäis keksiä jotain evästä.. Jääkaappia tai mikroa ei ole käytössä, joten pitäis olla jotain säilyvää ja kylmiltään vedettävää. Minkäslaisia mättöjä boardin duunarit suosii?:)

Mitä kilpailijat tekevät kisoja edeltävällä viikolla ja kisoja edeltävinä päivinä kisakunnon saavuttamiseksi? Mieleeni tulee vain Jutta ja superdietin jakso, jossa Jutta syö kaliumtabletteja hotellihuoneessa peiton alla. Ilmeisesti tyhjiin lihaksiin myös tankataan hiilaria ja nesteet saadaan jollain ihmeellä häädettyä kehosta.

Tell me, I'm all ears.

Tuleeko teille muille huono olo jos syötte paljon kaloreita nestemäisessä muodossa nopeassa ajassa, esim. pirtelön. Aamusin tulee välillä imastua jopa 1000 kalorin pirtelö 5 minuutissa, ja pari tuntia sen jälkeen on aika heikko olo. Toisaalta esimerkiksi jonkun kiinteän energiapitoisen aterian syöminen ei aiheuta pahoinvointia

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom