Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Haluaisin kysyy sellast että riittääks se pelkästää että saan sen 2g protskuu kiloa kohden päivässä ja olen +kaloreilla että se lihas kasvaa, meinaan sitä ku täs on vähä syöty herkkuja sillotällöin et onks siit mitää haittaa lihaskasvulle?

Aai nii piti viel kysästä et jos ei saa sitä 2g protskuu kiloa kohden päivässä ni lähteeks lihakset kävelee vai eks ne sit vaa kasva?

Voi ne sitten poiskin lähteä jos ihan liian vähän syö, mutta kyllä se 1 - 1,5 g/kg pitäisi riittää lihasmassan ylläpitoon. Muut ravintoaineet tietty puskuroi lihaskataboliaa, eli lihasten ylläpitoon riittää melko pieni määrä proteiinia, jos kalorit on plussalla. Jos on miinuskaloreilla, voi hyvinkin tarvita tuon 2 g/kg pelkkään lihaskatabolian estämiseen.

Elikkäs nyt olen tässä aloitellut vihreän teen juontia ja muistan jostain joskus lukeneeni että makeutusaineen lisääminen poistaa/heikentää vihreän teen terveysvaikutuksia? Onko tee siis pakko juoda raakana? Mielelläni nimittäin sekaan laittaisin vaikka yhden kiteen makeutusainetta. Prkleen sammalvesi muuten niin pirun pahaa... xD

Olisiko jollakulla suositella jotakin hyvää ja mielellään suht edullista herajauhoa? Ei ole väliä onko maustettu vai maustamaton.
Tällä hetkellä käyttämäni tuote maksaa noin 13-15 euroa (900g) ja aloin tässä miettimään josko jostain saisi tilattua tavaraa hiukan halvemmalla. Eli toiveena olisi saada jauholaskua vielä kavennettua, jos vain mahdollista.
Kiittelen jo etukäteen.

Massilta nyt ilman postikuluja 4kg 49,8 € (12,45€/kg). Melkein jos vielä halvempaa haluaa niin pitää tilata vähintään 10kg myprotein.comista. (8-10€/kg)

Tuli tuossa mieleen tällänen aika perustietoon kuuluva kysymys. Mutta itsellä kun ei ole mitään hajua, ajattelin kysäistä viisaammilta.

Mikä on hyvä määrä hiilareita päivässä, noin niinkun grammoina? Tietenkin pyrin ottamaan kaikki hyvistä lähteistä, liha, kala yms. Mutta tästä määrästä mulla ei ole mitään hajua. :nolo:

Itse olen mitoiltani 72/165 ja ikää 16v. reeniä tulee 3-4krt/vk.

Voisiko joku sanoa edes jotain suuntaa tästä hiilarimäärästä?

Tervehdys, ensimmäin postaus liittyköön klassisesti lisäravinteisiin. Noteerasiko joku muu raflaavan otsikon viikonlopun Hesarissa(mahdollisesti muissakin medioissa) heraproteiinista? Ilmaista artikkelia en nopesti löytänyt mutta tässä HS:n otsikko digilehden puolelle:
------------------------------
Näistä syistä väitteitä hylättiin

Ubikinoni eli koentsyymi 10 ei lisää kestävyyttä Heraproteiini ei edistä kylläisyyden tunnetta, painonhallintaa tai palautumista rasituksesta. Sinkki ei edistä kynsien kuntoa.

23.10.2010 Kotimaa
-------------------------------
Jäin miettimään tarkoittaako tuo sitä miltä näyttää vai onko kyse jostain muusta. Näin nopeasti ajatellen mun heraproteiini setit ennen ja jälkeen treenin nimenomaan tuo kylläisyyden tunnetta ja palauttaa ihan tuntuvasti. Vai onko kyse jostain muusta osasta proteiinijuomassa joka hoitaa tämän asian? Ei nyt heti tajunnut väitöksen pointtia.. :)

Palautuminen johtuu suuremmasta määrästä kaloreita/proteiiniä. Ei niinkään siitä herajauhosta. Voisit korvata ne ihan hyvin ruoalla ja näkisit samat vaikutukset, ellet paremmat. Täytyy tietenkin muistaa että placebokin voi tehdä osansa ja uskottelet itsellesi että hera hoitaa/korjaa.

Ok, hyvä tietää asiasta vähän enemmän.

Eihän mulla eikä varmaan monilla muillakaan ole itseisarvo juuri heraproteiinia juoda vain periaatteesta treenin jälkeen. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan, ongelma on ollut että treeni on noin 4 tunnin päästä lounaasta ja sen jälkeen en ehdi syömään proteiinipitoista ruokaa noin 1-2 tuntiin.
Tämä yhtälö teki sen että treeniä ennen on jo nälkä sekä sen jälkeen melkeinpä heikottaa kun ruokaa ei heti ole saatavilla. Nyt kun teen heraproteiini/malto drinkin suhteessa 60/40 ja juon sitä melkein puolet ennen treeniä ja loput jälkeen niin fiilis on ollut todella hyvä, treeni kulkee ja treenin jälkeenkin olo on hyvä, ei tarvitse ruokaa heti ja niin kuin mainitsin en pystyisikään sitä proteiinipitoista ruokaa heti saamaan.

Juoman muodossa tämä tankkaus ennen ja jälkeen on ollut helpointa ja halvinta.

Jees, pääasia on että homma pelaa! Niin kuin mainitsit fiilis on hyvä, treeni kulkuu ja olo on hyvä. Eli tämä on sinulle selvästi hyvä ratkaisu.

Juu mulla on nyt Fastin Hera80,Malto6 ja creatiinia, eli miten kannattaa annostella esim. otan nyt ennen punttia yhden annoksen heraa ja siinä sekoitettuna creatiinia ja puntin jälkeen heraa ja maltoa.Onko tuo hyvä tapa vai??

Elikkäs nyt olen tässä aloitellut vihreän teen juontia ja muistan jostain joskus lukeneeni että makeutusaineen lisääminen poistaa/heikentää vihreän teen terveysvaikutuksia? Onko tee siis pakko juoda raakana? Mielelläni nimittäin sekaan laittaisin vaikka yhden kiteen makeutusainetta. Prkleen sammalvesi muuten niin pirun pahaa... xD

Uskoisin, ettei se makeutusaine kumoa vihreän teen vaikutuksia, vaikka muuten voikin olla epäterveellistä. Nimimerkillä itse laitan niin paljon makeutusainetta vihreään teeheni, että jos laittaisin vastaavan määrän sokeria, olisin läski:nolo:

Koetan käyttää eri makeutusaineita, siis tyyliin vuorotellen aspartaamia ja syklamaattia, ettei ainakaan yhtä ja samaa kertyisi älyttömästi elimistöön. Liekö sitten tuostakaan mitään hyötyä...

Juu mulla on nyt Fastin Hera80,Malto6 ja creatiinia, eli miten kannattaa annostella esim. otan nyt ennen punttia yhden annoksen heraa ja siinä sekoitettuna creatiinia ja puntin jälkeen heraa ja maltoa.Onko tuo hyvä tapa vai??

Aika hyvä, mutta kreatiinikin menee paremmin lihakseen, jos sen ottaa yhtä aikaa hiilihydraatin kanssa. Itse otan kreatiinin treeniä edeltävällä, hiilihydraattia sisältävällä aterialla. Toisaalta, jos sitä kreatiinia joka tapauksessa ottaa suhtis paljon, ei varmaan ole väliä, vaikkei osa pääsisikään lihakseen...

Mua rupee joskus aamun pilsujen jälkeen purjottamaan ihan hirveesti. Pitää mennä ihan makuulle puuskuttamaan sänkyyn joskus.
Mistähän tää johtuu? (D,B,Mag,Zin,Omega-3,Krea)

Älä ota tyhjään vatsaan. Ja magnesium+sinkki kannattaa melkein ottaa illalla.

Mua rupee joskus aamun pilsujen jälkeen purjottamaan ihan hirveesti. Pitää mennä ihan makuulle puuskuttamaan sänkyyn joskus.
Mistähän tää johtuu? (D,B,Mag,Zin,Omega-3,Krea)

Sinkki. Minkäkokosia tabuja vetelet yleensä? Itellä tuli sillon kun alotin sinkin syömisen niin pari kertaa toi kyseinen ilmiö mutta hävis sitten johonkin.

Voisiko omega-3 aiheuttaa pahaa oloa? Kerran kuulin radiosta juttua juurikin omega-3-tabujen mahahappoja ärsyttävästä vaikutuksesta ja kuinka markkinoille on nyt tullut omega-3 joka ei röyhtäytä, taisi olla mölleriltä jos en ihan väärin muista.

Koska mahaneste on erittäin hapanta, kalaöljykapselit, kuten yleensäkin kaikki tavalliset kapselit ja tabletit, liukenevat jo mahalaukussa. Tällöin rasvahapot saattavat ärsyttää mahalaukun herkkiä limakalvoja ja synnyttää ilmaa, röyhtäilyjä ja happaman mahasisällön nousua ruokatorveen.

Back
Ylös Bottom