Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mitäs kaverit laittelee ehrmannin sekaan? Ite en oikeen pelkälteen oo tykkäillyt. Kokeillut oon proteiinijauhetta, mehutiivistettä, banaanijogurttia ja marjoja, joista viimenen ainut pätevä vaihtoehto maun puolesta.

Meikäläinen hehkuttaa taas tätä mun rasva/sokeriton jogurtti + pakastemustikat - komboa. Syön tosin Valion rahkaa, mutta en näe miksi ei toimisi ehrmanninkin kanssa.

Ei paina ainakaan mikään normi ruokalusikallinen. Sen mitan verta voi ehkä ton verran painaa. Ainakin Hackmann Savonia vetää muistaakseni noin 7g.

Jep, paljon itse kokkaavana vedin ton oman kaloriarvioni sen "aidon" ruokalusikkamitan mukaan. Itse ruokalusikka vetää tosiaan juuri jotaan 6-9g. Jos tarkka haluaa olla, niin ei muuta kun keittiövaakaa hommaamaan.

Kuinka paljon hiilaria normaalisti bodarit syövät tai yleensäkään ihmiset? En ole koskaan aikaisemmin kiinnittänyt makroravinteisiin huomiota ennenkuin tiputin painoa 19kg ketodietiillä. Tietenkin määrät riippuvat henkilöstä, kulutuksesta ja kuun ja marsin välisestä suhteesta, mutta jos saisi edes jonkinlaisen käsityksen.
Sanotaan nyt vaikka sellainen perus 178cm/80kg jätkä.

Yleiset ravintosuositukset sanovat, että 50% syödyistä kaloreista pitäis tulla hiilihydraateista. Täällä suositellaan useimmiten 40%:n osuutta tai vähemmän.

Onko joku laskenut yhtään tarkemmin, mitä normaalikokoisessa kebabaurajuustopizzassa on kaloreita? Ihan hatusta heitetty kysymys, jolle ei todennäköisesti löydy eksaktia vastausta, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Onko "liiasta" proteiinista jotain haittaa? Eli kun päivittäinen tarpeeni on apaut 115g, mutta normisafkalla tulee ruokatottumuksien takia 150-180g, niin tulisiko vähentää lihansyöntiä ja lisätä esim. rasvaa? Mitään rahkoja, tonnikaloja tai muuta "lisä" prodea en vedä. Maitoa ja lihatuotteita lähinnä.

Ja mites sitten tuo hiilarit ja rasvat, tulisiko lähtökohtaisesti kalorimäärää kontrolloida rasvan lisäyksellä vai korkeammilla hiilareilla? Olen tähän asti pyrkinyt 30/40/30 p/hh/r jakoon, mutta ei taida ihan toimia omalla kohdalla tuo jako kun proteiini tarve ei ole niin suuri? Kaloreita olen pyrkinyt päivittäin saamaan sen 2200-2600, pirun vaikeeta tosin :D

Eli teksti tiivistettynä, onko tuo proteiinin saanti ihan turhan kovaa ja kannattaisiko sen energia ottaa esim rasvasta, ja miksi näin jos kannattaa + tulisiko päivän hiilari vai rasva määrää nostaa tuosta edellä mainitsemastani jaosta jotta kaloreita tulee riittävästi? Ja tietysti perustelut tuollekin kumpaa kannattaisi käyttää olisi jees :worship:

Onko "liiasta" proteiinista jotain haittaa? Eli kun päivittäinen tarpeeni on apaut 115g, mutta normisafkalla tulee ruokatottumuksien takia 150-180g, niin tulisiko vähentää lihansyöntiä ja lisätä esim. rasvaa? Mitään rahkoja, tonnikaloja tai muuta "lisä" prodea en vedä. Maitoa ja lihatuotteita lähinnä.

Ja mites sitten tuo hiilarit ja rasvat, tulisiko lähtökohtaisesti kalorimäärää kontrolloida rasvan lisäyksellä vai korkeammilla hiilareilla? Olen tähän asti pyrkinyt 30/40/30 p/hh/r jakoon, mutta ei taida ihan toimia omalla kohdalla tuo jako kun proteiini tarve ei ole niin suuri? Kaloreita olen pyrkinyt päivittäin saamaan sen 2200-2600, pirun vaikeeta tosin :D

Eli teksti tiivistettynä, onko tuo proteiinin saanti ihan turhan kovaa ja kannattaisiko sen energia ottaa esim rasvasta, ja miksi näin jos kannattaa + tulisiko päivän hiilari vai rasva määrää nostaa tuosta edellä mainitsemastani jaosta jotta kaloreita tulee riittävästi? Ja tietysti perustelut tuollekin kumpaa kannattaisi käyttää olisi jees :worship:

Kuulemma liikaproteiini rasittaa munuaisia ja altistaa aikuisiän diabetekselle, näin oon kuullut ja voi todellakin olla täyttä shittiäkin..

nyt pitää vähän avautua asiasta sellaisesta, että kun porukan esimerkki ruokavalioita on katellut, niin miks vedätte esim. 300-400g jauhelihaa kerralla?
eihän protskua saa kuin tietyn määrän imeytymään kerrallaan, jotain 50g palttiarallaa? mielestäni tuossa menee hukkaan hyvää proteiinia ku sitä mätetään niin paljon kerralla.. näin itse ajattelen asian, saatanpa olla hyvinki väärässä. kyllähän päivässä tuommonen uppoaa, muttei kerralla.
valaiskaa tyhmää ;)

kuten moni varmaan tietääkin olen kysellyt aikasemmin kaikenlaista kropan kiristelyyn ja lihasten erottuvuuteen liittyen... olen tässä nyt ajatellut kokeilumielessä lähteä pikkuhiljaa toteuttelemaan vhh tyylistä elämäntapaa joksikin aikaa ja kaipaisin apua kuinka lähteä liikkeelle.
Ensiksi ruokataustaa: Tiedän että mua on varmaan vaikea neuvoa kun en tiiä tarkkoja ruoka-ainemittoja, mutta voin antaa hiukan osviittaa.

Aamiainen: Iso lautasellinen puuroa (veikkaisin 3-5dl), 2 leipää juustoilla ja leikkeleillä, 100-150g raejuustoa + mahdollisesti hedelmiä, mm banaania, appelsiinia, omenaa.
joskus syön ennen lounasta esim vähä banaania koska pyöräiltyä tulee aika lailla ja hiilaria tarttee vireillä pysymiseen.
Lounas: Mitä nyt koulussa saa, mutta paljon lihaa, niin paljon ku lautasella mahtuu + salaattia, vähä riisia tai pastaa/jos en ota edellämainittuja niin korvaan ne parilla ruisleivällä.
Välipala: 2 leipää juustoilla ja lihoilla + hedelmää (appelsiinia, banua) + 100-150g raejuustoa
Päivällinen: lihaa (määriä en taaskaan tiiä, ehkä te voisitte neuvoa kuinka paljon kannattais joka aterialla syödä), riisiä tai pastaa + öljyä 1 tl + 2 leipää ja tottakai juureksia tai kasviksia.
Iltapala: 2 leipää höysteillä
vähä myöhemmin 2 kananmunan munakas + 2 tl öljyä, raejuustoa tai rahkaa + pähkinöitä kourallinen.

Sitten reenitietoa: treenaan aamuisin 4-5 kertaa viikossa, (yleensä 5) (heti herättyä salille) yleensä ennen salille menoa pukuhuoneessa nappasen 3-5 cm banaanin palan muka energiaa tuomaan :)
salin jälkeen palkkari (1/2 dl heraa, puolesta desistä noin puolet maltoa) ja sit aamupalalle. Matkat teen pyöräillen.
Eli pyörällä salille ja takas ja pyörällä kouluun ja sitä rataa. Pyöräilen 7 x viikossa, viikonloppuisin tulee pidempiä matkoja kun käväisen useimmiten kotona pyörällä. Viikoloppuisin tyhjällä vatsalla kotiin 4-6km ja aamiainen siellä. Eli kuten moni huomaakin niin hiilareita minulla menee jonkun verran ku tulee tuon salin lisäksi liikuttua jonkin verran. Pakko niitä jonkin verran on saada että on sitä painoa tähän mennessä pystynyt nostamaan.

Eli hiilihydraatteja olen ajatellut alkaa vähentelemään josko niitä muskeleitakin sais vähitellen näkyviin
Kiitän jo etukäteen mahdollisista palautteista :worship:

nyt pitää vähän avautua asiasta sellaisesta, että kun porukan esimerkki ruokavalioita on katellut, niin miks vedätte esim. 300-400g jauhelihaa kerralla?
eihän protskua saa kuin tietyn määrän imeytymään kerrallaan, jotain 50g palttiarallaa? mielestäni tuossa menee hukkaan hyvää proteiinia ku sitä mätetään niin paljon kerralla.. näin itse ajattelen asian, saatanpa olla hyvinki väärässä. kyllähän päivässä tuommonen uppoaa, muttei kerralla.
valaiskaa tyhmää ;)

Ei se 50 grammaa tosiaan ole mikään kiveen hakattu sääntö. Tuohon vaikuttaa niin moni muukin asia kuten esimerkiksi jauhelihassa oleva rasva, joka hidastaa ruoan sulamista.

Ei se 50 grammaa tosiaan ole mikään kiveen hakattu sääntö. Tuohon vaikuttaa niin moni muukin asia kuten esimerkiksi jauhelihassa oleva rasva, joka hidastaa ruoan sulamista.

eli väitätkö että tuosta 300-400g jauhelihaa imeytyy kaikki/lähes kaikki proteiini? epäilen väittämääsi. löytyiskö mitään tutkimuksia ym asiasta?
koskeeko tämä väittämäsi muihinkin liharuokiin, kuten kanaan? joo ei se 50g mikään kiveen hakattu sääntö ole, mutta noin suuntaa antava suurinpiirtein.
edelleen tuntuu hurjalta, et syö kerralla noi kaikki..

Eiköhän se ole kuitenkin sun hommaas ettiä niitä tutkimuksia asiasta :) Uskon, että ainakin 300 grammasta jauhelihaa imeytyy kaikki proteiinit grammalleen hyötykäyttöön. 400 grammaa on jo aika kyseenalaista vetää kerrallaan.

Tästä menenkin itse asiassa vetämään 300 gramman jauhelihasatsin :)

tuohon edellisen sivun postaukseeni liittyen unohdin mainita että tällaista menetelmää olen ajatellut yrittää:
en kyllä tiedä kuinka paljon mun pitäis noista hiilarimääristä tinkiä, mutta kommentoikaa vapaasti...

aamiaiseen en tiiä pitäiskä tehdä muutoksia, esim. 3dl puuroa(keitetty) ja vain yksi leipä tai banaani + raejuustot. Vai kannattaisiko mun aamulla tankata kunnolla ku reenaankin?
sitten lounaalla ja päivällisellä, jos otan pastaa tai riisi niin vaikka 1 dl keitetty riisi tai pasta/ 2 leipää.
välipala: pitäiskö jättää leivät pois ja ottaa jotain muuta tilalle?
iltapala: no ainakin kananmunat ja raejuustot jäävät, entäs leipuskat?

Back
Ylös Bottom