Jonee sanoi:
Lisäravinteista sen verran, vaikka en tätä itse usko, mutta minulle on sanottu, että minun huimaus ja sellainen "tunkkainen" olo kropassa johtuu noista lisäravinteista? Voivatko ne tällaista aiheuttaa? Itse olen sitä mieltä, että edellä mainitut asiat johtuvat huonoista yöunista tai jostain vitamiinien puutteesta
Voisi ehkä johtua myös elimistön emäs/happo tasapainosta. Eli jos ruokailussa paljon prodea niin pitää tasata jollain emäksisellä esim kurkku/tomaatti toimivat hyvin...
Tuolta kannattaa katsoa hieman osviittaa siihen mitä mikin sisältää. Eli tuo kurkku on yksi "runsasemäksisistä".
http://www.valmarin.fi/emasarvoja.html
Sen ymmärryksen mukaan, missä mä elän, nuo happo-emästasapainon muutokset eivät niin valtavia ole että niistä pitäisi kovin ihmeellisiä oloja seurata. Ja siis ylipäätään se pH ei niin paljon heilu ihan tavallista ruokaa syövällä ihmisellä, että siitä tulisi oireita. Toki Valmarinia voi koittaa, mutta epäilenpä ettei se kyllä huimausta ja tunkkaisuutta poista.
Jos olo on edellä mainitun kaltainen, lähtisin ennemmin purkamaan asiaa kyselemällä itseltäni...
-syönkö riittävän usein (2-4h välein)?
-ovatko ateriat makroravinteiltaan järkeviä ja tasapainoisia (hidasta hiilaria, puhtaita proteiineja, pehmeitä rasvoja, paljon kasviksia/marjoja), ts. pysyykö verensokeri tasaisena pitkin päivää?
-onko kalorimäärä minun kokoiselleni sopiva (paljon liikkuvilla naisilla oma paino x 35, miehillä oma paino x 40, vähemmän liikkuvilla 200-500kcal vähemmän)?
-juonko 3-5 litraa päivässä? juonhan myös vettä (7 pannullista kahvia tai pari pulloa cokista = ei hyvä)? käytänkö sokeripitoisia juomia (sokerilimut, mehut, jopa tuoremehu) usein?
-nukunko 7-9h/yö?
-nukunko yhtäjatkoisesti? jos en, auttaisiko paremman tyynyn hankkiminen, laadukkaampi iltapala, rauhoittuminen sängyssä ennen unen tuloa vaikka kirjaa lukien tms?
-toimiiko massu hyvin? jos ei, saanko riittävästi kuituja (20-30g/pv) ruokavaliostani?
-liikunko riittävästi?
-saanko raitista ilmaa päivittäin?
Ja niin edelleen. Jos huimausongelma johtuu esim. verenpaineesta, em. asioiden korjaaminen kuntoon voi vaikuttaa siihen. Ja jos tukkoinen olo johtuu esim. huonosta ravitsemuksesta tai liikunnan puutteesta, niin... no, ymmärrätte pointin.
Nykyihminen hirveän mielellään hakisi aina sen syyn jostain vähemmän todennäköisestä vaihtoehdosta (päätä särkee toita päivää putkeen-> onkohan mulla aivokasvain? vs. auttaisko jos söisin muutakin kuin suklaapatukan ja roiskeläppäpizzan päivässä?). Omaa hyvinvointia pohdiskellessa kannattaisi ehkä aina kuitenkin mennä ensimmäisenä sinne perusasioiden alkulähteille, usein vastaukset löytyvät sieltä. :thumbs: