Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

MESSU100: ilmainen M-Nutrition Protein Bar (Crispy Caramel)! Yli 100 € tilauksiin
Lisäravinteista sen verran, vaikka en tätä itse usko, mutta minulle on sanottu, että minun huimaus ja sellainen "tunkkainen" olo kropassa johtuu noista lisäravinteista? Voivatko ne tällaista aiheuttaa?:jahas: Itse olen sitä mieltä, että edellä mainitut asiat johtuvat huonoista yöunista tai jostain vitamiinien puutteesta :D

MESSU150: Ilmainen MWEBSTORE.FI Shaker! Yli 150 € tilauksiin
Jou !

Olen tossa aamusella, ripotellu pellavansiemeniä putroon."Eli ehtivätkö kyseiset
Siemenet sulaa,siellä kaikkein pyhimmässä vai tulevat ulos sellaisenaan" ?
Jotkut sanoo juu ja toiset nej. Mitäs nyt sanotaan ?

Mitä öljyä kannattaa ottaa ruoan lisukkeeksi, jos haluaa varmistaa että saa Omega-rasvahappoja?

Ostin just rypsäriä, mutta siinä puhutaan purkin kyljessö vain että E-vitamiinissa löytyy.

E-EPA tai jokin muu kalaöljykapseli tai kalaöljy. EPA on se omega-3-rasvahappo jota tarviit lisää, ellet mätä lohta ja makrillia napaan ahkerasti. Rypsäristä tai muista kasviöljyistä et tuota saa. Muita rasvahappoja sitten vetelen itse enemmän oliiviöljystä, riippuu määristä mutta rypsäriä jos syö paljon menee kerta moni ja tyydyttyneiden suhde huonommaksi mitä oliiviöljyä vedellen.

Tiedän, että tarvitsen proteiinia n. 2-2,5g/kg, mutta lasketaanko painokiloiksi se mitä vaaka näyttää vai onko tarkoituksena vetää tuo 2-2,5g / kehon rasvaton painokilo???

Jou !

Olen tossa aamusella, ripotellu pellavansiemeniä putroon."Eli ehtivätkö kyseiset
Siemenet sulaa,siellä kaikkein pyhimmässä vai tulevat ulos sellaisenaan" ?
Jotkut sanoo juu ja toiset nej. Mitäs nyt sanotaan ?

Mä käytän pellavansiemenrouhetta. Muistelisin, että kokonaisia siemeniä suositellaan liotettavaksi esim. yön yli ennen käyttöä.

Mun tyhmä kyssäri..Aiemmin on ollut puhetta Heran aiheuttamista näppylöistä. Omat näppylät hävisivät, kun lopetin heran käytön ja ajattelin alkaa käyttämään soijaa... Onko parempi vaihtoehto?

Tiedän, että tarvitsen proteiinia n. 2-2,5g/kg, mutta lasketaanko painokiloiksi se mitä vaaka näyttää vai onko tarkoituksena vetää tuo 2-2,5g / kehon rasvaton painokilo???

Itse olen aina kuullut puhuttavan, että proteiinia 2+grammaa per kehon rasvaton painokilo.

Oma kysymyseni onkin sit eri lihoja koskeva: Miksi dieetillä aina neuvotaan syömään kanaa ja kalaa? Mitä eroa sillä käytännössä on punaiseen lihaan nähden?

Oma kysymyseni onkin sit eri lihoja koskeva: Miksi dieetillä aina neuvotaan syömään kanaa ja kalaa? Mitä eroa sillä käytännössä on punaiseen lihaan nähden?

No mun nähdäkseni syy on kalan ja kanan vähärasvaisuudessa..Paljon protskua, vähän rasvaa (pl. lohi ja muut rasvaiset kalat) ja suhteellisen huokea hinta.

Lisäravinteista sen verran, vaikka en tätä itse usko, mutta minulle on sanottu, että minun huimaus ja sellainen "tunkkainen" olo kropassa johtuu noista lisäravinteista? Voivatko ne tällaista aiheuttaa?:jahas: Itse olen sitä mieltä, että edellä mainitut asiat johtuvat huonoista yöunista tai jostain vitamiinien puutteesta :D
Ei ainakaan mistään lisäproteiineista johdu, kreatiinista en osaa sanoa, tuskin myöskään vitamiinien puutteesta, itse olen kuitenkin huomannut että ruuan ahtaminen ja bulkkaus saa aikaan "tunkkaisen" olon, jos taas on laiha ja keskittyy aerobiseen olo on koko ajan kevyt ja raikas... bodauksen huonoja puolia.

Voisi ehkä johtua myös elimistön emäs/happo tasapainosta. Eli jos ruokailussa paljon prodea niin pitää tasata jollain emäksisellä esim kurkku/tomaatti toimivat hyvin...

Tuolta kannattaa katsoa hieman osviittaa siihen mitä mikin sisältää. Eli tuo kurkku on yksi "runsasemäksisistä".

http://www.valmarin.fi/emasarvoja.html

Mitä öljyä kannattaa ottaa ruoan lisukkeeksi, jos haluaa varmistaa että saa Omega-rasvahappoja?

Ostin just rypsäriä, mutta siinä puhutaan purkin kyljessö vain että E-vitamiinissa löytyy.

Vastaampa minäkin tähän vaikka muutama vastaus onkin jo tullut. Eli kotimainen finola hampunsiemenöljy:
Ravintoarvot: http://www.finola.com/#nutritional
Saatavina ainakin yo apteekeista ja hyvinvarustetuista luontaistuotekaupoista.

3 kpl Supermass Nutrition GOOD MORNING

Loistava viherjauhe

-50%
Vastaampa minäkin tähän vaikka muutama vastaus onkin jo tullut. Eli kotimainen finola hampunsiemenöljy:
Ravintoarvot: http://www.finola.com/#nutritional
Saatavina ainakin yo apteekeista ja hyvinvarustetuista luontaistuotekaupoista.

Näyttäis muuten ihan hyvältä tuo finola..
Vois jopa ensi kesänä siementää pari finolaa tuolla pellolla. Näyttäis aika hyvältä naposteltavalta noi siemenet..

Olisiko kellään antaa ravintoarvoja broilerin koipireiden lihalle.
Eli pistän ne koivet uunin, sitten erottelen niistä nahat ja luut.

Esim finelin sivuilla on arvot "nahkoineen" ja "nahkoineen ilman rasvalisää"

Lihan hävikki paistaessa on aina jotain 20-30% luokkaa. Hävikki riippuu siis paljon siitä miten kuivaksi käristät lihat. 200g paistettua kanaa = 300g raa'an kanan ravintoarvot. Ts. koko setti n. ~330kcal, 63g proteiinia jne.
Vettä & jossain määrin rasvaa "katoaa"? Proteiinit kuitenkin pysyy ennallaan. Itse lyön esim. laskuriin 150g kanaa jos olen syönyt puolet 300g paketista, sillä kuitenkin imailen sen 150g arvosta niitä ravinteita, vaikka paistaminen on "tiivistänyt" (ts. poistanut veden) lihasta. En usko että paljon menee metsään? Vai meneekö? Kolmas- tai viidesosan hävikki jo kuitenkin tuntuu...

Vettä & jossain määrin rasvaa "katoaa"? Proteiinit kuitenkin pysyy ennallaan. Itse lyön esim. laskuriin 150g kanaa jos olen syönyt puolet 300g paketista, sillä kuitenkin imailen sen 150g arvosta niitä ravinteita, vaikka paistaminen on "tiivistänyt" (ts. poistanut veden) lihasta. En usko että paljon menee metsään? Vai meneekö? Kolmas- tai viidesosan hävikki jo kuitenkin tuntuu...
Siis juuri noinhan se pitää merkitä. Eihän se tosiasia mihinkään muutu, että söit sen 150g arvosta sitä kanaa, oli se paistettu tai ei? Käytännössähän se liha vaan tiivistyy pienempään tilaan/painomäärään eikä se ravintoarvoihin vaikuta. Jossain superrasvaisessa lihassa se rasvamääräkin ehkä hiukan voi muuttua, mutta enpä ainakaan itse ole mitään kanan rasvamääriä lähtenyt alakanttiin arvioimaan siksi, että paistaessa tulee hävikkiä. Nestettä se ymmärtääkseni pääosin kuitenkin on. Ylipäätään... jos sieltä tirisis nyt vaikka 1g rasvaa ulos niin se vaikuttaa kalorimäärään sataa grammaa kohden sen 9kcal. Eli ei käytännössä mitään.

Päädytään siis johtopäätökseen, että 100g raakaa kanaa sisältää samat ravintoarvot kuin se ~70g kypsää kanaa, ok? ;)

Miksi kasviksia ja vihanneksia ei tarvitse laskea päivän hiilariannokseen mukaan?
Kukas noin sanoo? Toki tosiasia on se, että jos syödään esim. 3500kcal päivässä niin ne kasvisten hiilarit/kalorimäärät ylipäätään ei juuri määriä hetkauta suuntaan eikä toiseen. Jos syöt vaikkapa 500g jäävuorisalaattia niin siitä tulee 4h hiilaria ja tosta satsista muutenkin se 50kcal. Jos taas syödään vaikkapa porkkanaa 500g niin siitä tulee 26,5g hiilaria. Syy, miksi jotkut ei laske kasvisten hiilareita/kaloreita/whatever on varmaan myös siinä, että niin suuri osa on kuitua joka ei imeydy. Nuo mainitsemani hiilarimäärät tosin ovat niitä imeytyviä määriä. Kannattaa miettiä näitä juttuja kokonaisuuden kannalta... siinä on iso ero, ollaanko 1500kcal dieetillä (jolloin se 50kcal merkkaakin jo jotain) vai 3500kcal massakaudella (jolloin 50 kaloria sinne tai tänne ei ole niin justiinsa). :)

Jonee sanoi:
Lisäravinteista sen verran, vaikka en tätä itse usko, mutta minulle on sanottu, että minun huimaus ja sellainen "tunkkainen" olo kropassa johtuu noista lisäravinteista? Voivatko ne tällaista aiheuttaa? Itse olen sitä mieltä, että edellä mainitut asiat johtuvat huonoista yöunista tai jostain vitamiinien puutteesta
Voisi ehkä johtua myös elimistön emäs/happo tasapainosta. Eli jos ruokailussa paljon prodea niin pitää tasata jollain emäksisellä esim kurkku/tomaatti toimivat hyvin...

Tuolta kannattaa katsoa hieman osviittaa siihen mitä mikin sisältää. Eli tuo kurkku on yksi "runsasemäksisistä".

http://www.valmarin.fi/emasarvoja.html
Sen ymmärryksen mukaan, missä mä elän, nuo happo-emästasapainon muutokset eivät niin valtavia ole että niistä pitäisi kovin ihmeellisiä oloja seurata. Ja siis ylipäätään se pH ei niin paljon heilu ihan tavallista ruokaa syövällä ihmisellä, että siitä tulisi oireita. Toki Valmarinia voi koittaa, mutta epäilenpä ettei se kyllä huimausta ja tunkkaisuutta poista.

Jos olo on edellä mainitun kaltainen, lähtisin ennemmin purkamaan asiaa kyselemällä itseltäni...
-syönkö riittävän usein (2-4h välein)?
-ovatko ateriat makroravinteiltaan järkeviä ja tasapainoisia (hidasta hiilaria, puhtaita proteiineja, pehmeitä rasvoja, paljon kasviksia/marjoja), ts. pysyykö verensokeri tasaisena pitkin päivää?
-onko kalorimäärä minun kokoiselleni sopiva (paljon liikkuvilla naisilla oma paino x 35, miehillä oma paino x 40, vähemmän liikkuvilla 200-500kcal vähemmän)?
-juonko 3-5 litraa päivässä? juonhan myös vettä (7 pannullista kahvia tai pari pulloa cokista = ei hyvä)? käytänkö sokeripitoisia juomia (sokerilimut, mehut, jopa tuoremehu) usein?
-nukunko 7-9h/yö?
-nukunko yhtäjatkoisesti? jos en, auttaisiko paremman tyynyn hankkiminen, laadukkaampi iltapala, rauhoittuminen sängyssä ennen unen tuloa vaikka kirjaa lukien tms?
-toimiiko massu hyvin? jos ei, saanko riittävästi kuituja (20-30g/pv) ruokavaliostani?
-liikunko riittävästi?
-saanko raitista ilmaa päivittäin?

Ja niin edelleen. Jos huimausongelma johtuu esim. verenpaineesta, em. asioiden korjaaminen kuntoon voi vaikuttaa siihen. Ja jos tukkoinen olo johtuu esim. huonosta ravitsemuksesta tai liikunnan puutteesta, niin... no, ymmärrätte pointin. :)

Nykyihminen hirveän mielellään hakisi aina sen syyn jostain vähemmän todennäköisestä vaihtoehdosta (päätä särkee toita päivää putkeen-> onkohan mulla aivokasvain? vs. auttaisko jos söisin muutakin kuin suklaapatukan ja roiskeläppäpizzan päivässä?). Omaa hyvinvointia pohdiskellessa kannattaisi ehkä aina kuitenkin mennä ensimmäisenä sinne perusasioiden alkulähteille, usein vastaukset löytyvät sieltä. :thumbs:

Mikä määrä hiilaria illalla estää/vähentää dramaattisesti kasvuhormonipiikkiä? Nopeampi hiilari maalaisjärjellä tekee enemmän damagea.

Lähinnä se et kärsiikö 2xehrman syödä, sen kanssa ku monasti vetäsee 30g rasvaa niin onhan tolla jotai väliä 5v juoksussa. Miten 1 ruispala 11g hiilaria?

Silweri
No mun nähdäkseni syy on kalan ja kanan vähärasvaisuudessa..Paljon protskua, vähän rasvaa (pl. lohi ja muut rasvaiset kalat) ja suhteellisen huokea hinta.
Myös sulamisnopeus taitaa olla yksi syy. Esim. seiti sulaa aivan takuulla huomattavasti nopeammin kuin naudan pihvi. Kai siihen ainakin liittyy uskomus, että rasvanpoltto käynnistyy jälleen nopeammin kun ruokaa ei tarvitse sulatella tuntikausia (ööh... vai onkohan näillä edes mitään tekemistä toistensa kanssa - palaako sitä rasvaa samalla kun pihviä sulatellaan)? Siitä en tosin tiedä, miten paljon tuolla on todellisuuden kanssa tekemistä... siispä voinkin lisätä kysymyksen tähän:

Onko joku huomannut, että dieetillä ruoka-aineiden valinnalla olisi merkitystä kiristymiseen? Ts. onko väliä, syökö lounaalla tummaa vai vaaleaa riisiä, aamupalalla leipää vai kaurapuuroa, ennen nukkumaanmenoa heraa vai maitorahkaa?

Ostin tuossa eilen 900grammaa hornetteja(siipipaloja) ja aloin miettimään että paljonkohan tuossa on lihaa? Tietenkin riippuu aina luiden määrästä mutta itse veikkaisin 50%.

Puuro Syötynä vai juotuna?
Elikkä semmosta oon miettiny että kun aamulla keittää puuron ja juo heradrinksun perään ja joinakin aamuina kun oikein kiire iskee niin Heitän vaan puurohiutaleet shakeriin ja heraa perään ja juon kylmiltään niin ajaako se saman asian?
Tämmöstä oon pähkäilly ja nyt löyty sopiva ketju ni ajattelin kysästä =)

Puuro Syötynä vai juotuna?
Elikkä semmosta oon miettiny että kun aamulla keittää puuron ja juo heradrinksun perään ja joinakin aamuina kun oikein kiire iskee niin Heitän vaan puurohiutaleet shakeriin ja heraa perään ja juon kylmiltään niin ajaako se saman asian?
Tämmöstä oon pähkäilly ja nyt löyty sopiva ketju ni ajattelin kysästä =)

Jos hiutaleiden määrä on vakio, niin eiköhän se ihan saman asian aja.:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom