Hei! Olen 15 poika, treenaillut nyt pari kuukautta, ja olen hieman pihalla kaikista palautusjuomista, ravintolisistä sun muista.:wtf: Voisiko joku selventää, että mihin kutakin tuotetta tarvitaan? Ja jos haluan esim. lisää massaa, mitä tuotetta/tuotteita minun tulisi käyttää? Kiitos jo etukäteen.
Palautusjuoma treenin jälkeen. Palkkarin hiilarit aiheuttavat insuliinipiikin verenkiertoon ja ravinteet imeytyvät nopeammin, ja saat ravittuasi kehosi nopeasti. Hyvässä palkkarissa on ainakin n. 1:1 proteiinit ja hiilarit, ja sellainen 5g kreatiinia.
Heraproteiinia voit käyttää sitten täydentämään päivän proteiinitarvettasi. Sen voi tosin täyttää hyvin normaaleilla hyvillä ruokailuillakin.
Muita ei välttämättä tarvitse, eikä oikeastaan noitakaan välttämättä tarvitse. Palautusjuoma nyt mielestäni paras lisäravinne. Esim. jotain tribulusta en lähtisi ostamaan ja tuhlaamaan rahojani. Onhan sitten jotain erikoisuuksia mutta ei mielestäni kannatan niihinkään kummemmin rahoja sijoittaa.
Pakko paasata kuitenkin tähänkin tilanteeseen sen verran, että jos haluat lisää massaa niin ylivoimaisesti tärkeintä treenin ja levon ohella on normaalit ruokailusi. Jos tosissaan haluat panostaa niin panosta perusruokailu niin hyvälle mallille kuin voit, ja siitä paremmaksi vielä. Esim. Kaloreita pitää saada yli kulutuksen ja proteiinia tasaisesti päivän mittaan, eikä rasvoja ja vitamiinejakaan sovi unohtaa. Tuollaiset puutteet eivät korvaannu lisäravinteilla, eli tuo perusruokavalio on miljoona kertaa tärkeämpi kuin lisäravinteet, sitä ei sovi unohtaa. Kaiken lisäksi monesti luullaan että syödään tarpeeksi, mutta todellisuus onkin muuta. En tiedä tilannettasi, mutta pakko oli laittaa tähän väliin tälläinen.
Eli kun ruokailut ovat todellakin kunnossa, niin palautusjuoma on jo hyvä lisä etkä mielestäni tarvitse muuta. Jos proteiinin saanti tuntuu jostain syystä vaikealta, niin siihenkin voi sijoittaa ja pelkästään jo kätevyydenkin vuoksi tietty. Jos rahaa todella löytyy niin voi kokeilla kaikenmoista, mutta en näe itse ainakaan mitenkään erityisen tarpeelliseksi.
E: ja täältä ravintopuolelta lukemalla löytyy varmasti lisäksi sitten kaikenmoista tietoa erilaisista lisäravinteista. Tuossa on ekallakin sivulla kaikenlaista (mm. Gh Stack, beta-alaniini..), eli ei muutakuin lukemaan.