SUPERCARB 1kg -40%

rasvaprossa

Mittautin just ihan huvin vuoksi Omronilla, ku sattui kohdalle. Näytti 15,7 %... Ja sanoin painonkin alakanttiin, ku ei ollu tullu käytyä vaa´alla hetkeen, eli tuo prosenttihan vielä laskis. Ei taida olla paljon luottamista tuohon vehkeeseen. Kaverille näytti 11,7 %, on se kyllä oikeestiki rasvattomampi kuin minä, mutta tuskin nyt ihan noin alhaset rasvat silläkään on. Pitäis päästä jonneki mittauttamaan pihdeillä, tietääkö kukaan missä noita tehdään? Onko esim. terkkareilla nuo pihdit?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ei pahalla, mut toi omronin vehje joutas huitsin helvettiin, mitähän varten edes keksitty, kun luotettavuus on varmaankin aika lähellä nollaa... kaikenlaista moskaa sitä markkinoille tungetaan:curs: No anycase, kunnon punttisaleilla noita pihtimittauksia suoritetaan, joten ei ku mars sellaiseen ja tulokset ovat luotettavimpia silloin, kun mittaaja on sama joka kerta ja muutenkin olisi syytä olla asiansa osaava mittaaja.

Laitetaan nyt tänne ketjun jatkeeksi asiaa, kun lähinnä samasta aiheesta keskustelua...
Tuosta sisäelimiä ympäröivästä rasvasta siis. Kun täällä useampi on Omronilla käyny itseään mittauttamassa, niin mitä tulosta se on antanut tuolle ko rasvalle? Kun sehän ei anna mitään prosenttia vaan jonku lukeman vain, ilmeisesti välillä 1-30...
Mitä se teillä on ollut?

Minä kävin tänään mittauttamassa, ja olin ainakin itse hyvin tyytyväinen lukemiin. Ennenku laitan lukemia tähän, niin kerron hieman taustatietoja.. Eli olen tässä koittanut saada painoa nousemaan, ja hienosti olenkin saanut sitä ylöspäin, peräti 9kg noin 2,5 vuodessa... Eli mättämällä itseäni täyteen millä tahansa mikä suusta alas menee... Hienoa, eikö vain. Ja nyt sitten olen maaliskuusta asti kulkenut säännöllisen epäsäännöllisesti salillla, compatissa ja pumpissa. Ja tarkoitus olis tässä pikkuhiljaa alkaa tuota lihasta kasvattamaan... Mutta nyt niihin mittoihin.

Eli siihen tarvittiin ensin ikä ja pituus ja ne on 27 ja 174.
Paino 63,7kg
BMI 21,0
Rasva% 28,8
Lihas% 30,1
Sisäelimissä oleva rasva 3 (asteikko näyttää että 1-9 on normaali)
Ja sitten tuo aineenvaihduntasysteemi jota en oikein ymmärtänyt, niin sanoi, että normaali päiväkulutus (tekemättä yhtään mitään) olis 1369kcal.

Tuosta sisäelimiä ympäröivästä rasvasta siis. Kun täällä useampi on Omronilla käyny itseään mittauttamassa, niin mitä tulosta se on antanut tuolle ko rasvalle? Kun sehän ei anna mitään prosenttia vaan jonku lukeman vain, ilmeisesti välillä 1-30...
Mitä se teillä on ollut?

Mulla oli myös 3, oon harrastanut kestävyysjuoksua useamman vuoden ja etenkin yläkroppa on aika hintelä.

Lihasluusto oli tuolla laitteella mitattuna 32.7 ja rasvat 23.

Mie kävin vuos sitte kehon koostumusanalyysissa (Inbody 720 -laittella). Analyysi oli todella kattava ja uskoisin et aika luotettava.
Analyysissä tutkittiin
1) kehon koostumus: kehon nesteet(solunsisäiset ja -ulkoiset), pehmytkudosmassa, rasvaton massa, mineraalit, luumassa, proteiinimassa
2) lihas - rasvadiagnoosi: paino, lihasmassa, rasvamassa
3) painodiagnoosi: painoindeksi, rasvaprosentti, vyötärö-lantio suhde
4) lihastasapaino: oikea käsi, vasen käsi, keskivartalo, oikea jalka, vasen jalka
5) ravitsemustila-arvio, terveysarvio, painokontrollitavoite
mukaan saadussa lapussa on myös normaalialueet merkittynä, joten on helppo vertailla omia tuloksia niihin.

Miulla rasvaprosentti oli 15.1 . kokonaispaino oli 61.7kg ja pituus 169cm. (ikää sillo 16v ..) analyysi laitto miulle tavoitepainoks 62.1kg (rasvaa +0,4kg), mut eipä oo viel se raja tullu :rolleyes: paino nykyää n.61kg (pituus sama) ja lihasmassaa tullu lisää.. eli todennäköisesti rasvaprosentti vähä pudonnu. Sillon analyysi näytti myös, että ylävartalon ja alavartalon välillä lievä epätasapaino, joten oon nyt yrittäny treenata vähä enemmä myös jalkoja :D

analyysin ovh hinta olis 49.90€, mut mie sain sen ilmasiks hyvityksenä jostaki kyselyyn vastaamisesta :D nykyään oon CMS-jäsen, joten hinta on 20€..

Osaako joku vastata minkälainen rasvaprosentti naisella on vielä terveellinen (menkat ei jää pois eikä muutakaan oiretta)?

^Se riippuu ihan henkilöstä, vartalotyypistä ja etenkin siitä, että miten se rasvaprosentti on saavutettu. Eli mistä on luovuttu jne.. onko esim. oltu liian vähärasvaisella dieetillä, unohdettu kivennäis- ja hivenaineet sekä vitamiinit, rasvahapot jne.. Periaatteessa joku 15-16 pitäs olla vielä ainakin ihan terveellistä, jos se on fiksusti saavutettu. Kisaajat on paljon matalammassakin vielä, mutta silloinhan menkat jää jo usein pois väliaikaisesti, koska eihän siellä kisakunnossa viikkoja olla.

Tanita antoi 10 % enemmän kuin säännöllisesti tehtävä pihtimittaus...noh, kertoi se sentään sen et viskeraalinen rasva oli minimissä, mikä on ehkä terveyden kannalta tärkeintä, mut ei sitä vekotinta uskonut testin tekijäkään. Perusnaisen normaali rasvaprosentti lienee jopa luokkaa 25-28, jotain tollasta muistaisin ohjaajan sanoneen.

Osaako joku vastata minkälainen rasvaprosentti naisella on vielä terveellinen (menkat ei jää pois eikä muutakaan oiretta)?

Ainakaan mulla ei tullu mitään oireita eikä jääny pois, vaikka rasvaprossa oli ton 15.1 yli puol vuotta.. silloin tuli aerobista liikuntaa paljon, mutta söin paljon ja terveellisesti. Nykyään rasvaprossa vähän suurempi (ei paljoa..) eli mulla toi ei ainakaan ollut vielä mitenkään ''epäterveellinen''. Taitaa olla kylläkin aika yksilöllinen asia, tunnen pari jolla rasvaprossa on n.12-13, mutta kroppa toimii normaalisti..tosin he ovat vartalotyypiltään sellaisia, joille tuo lihaskaan ei meinaa kertyä millään vaikka söisi kuinka hyvin.

Oon tehny mittauksen Omronilla muutamia kertoja, ekalla kerralla tais olla jotain 22... Sen jälkeen mulle on tehty pari kehonkoostumusmittausta, mutta tuloksia en muista, paitsi että viskeraalinen rasva oli 1. Nyt koulussa on tehty peräjälkeen sekä omronilla, että pihdeillä. Viimeisimmässä Omron anto 18 jotain ja pihdit 22.3 prosenttia. Noi on otettu ruokailun jälkeen, eli en tiedä kuinka luotettavat siltikään. Enempi luotan noihin pihteihin. Toukokuussa otetaan seuraavan kerran ja tavote on tietysti saada pienempi prosentti :)

Itse olen muutaman kuukauden ajan kerran viikossa käynyt mittaamassa arvot Omronin mittarilla ja en tiedä näyttääkö aivan vääriä lukemia mutta ainakin rasvaprosentti sen mukaan tasaisesti pienentynyt...21%->18%.
Ainoa huolestuttava lukema on tuo sisäelimiä ympäröivä rasva joka näyttää 7.

Eilen ruokakaupassa oli ilmainen rasvaprosenttimittaus juurikin tällä omron mittarilla. Poikkesin sitten siinä ja rasvaprosenttini oli 22. Olen mitannut rasvaprosenttini aikaisemminkin omronilla, joskus viitisen vuotta sitten lukion terveystiedontunnilla, ja muistaakseni lukema oli sama.
Haluaisin joskus tehdä sen kehonkoostumusmittauksen, missä saa tietää kuinka paljon rasvaa on kertynyt esimerkiksi sisäelinten ympärille. Tehdäänkö sekin sillä omronilla? Mielestäni on vähän outoa miten joku kädet ojossa laitteen kanssa seisominen voi näyttää luotettavat lukemat..
Ja pihtimittausta olisi myös mielenkiintoista kokeilla.. Voiko millään saleilla mitata rasvaprosenttinsa? Ei ainakaan minun salillani, tosin se onkin semmonen halpa pikkusali.

Joskus mietin jos olisi itse ostanut semmoiset pihdit, mutta en sitten tiedä menisikö se mittailu ihan överiksi sitten..

Tarkoitatko InBodya tuolla "kuinka paljon rasvaa sisäelinten ympärillä"? IB ilmoittaa kyllä jonkinlaisen arvion viskeraalirasvan määrästä. Toisaalta se perustuu menetelmänä samaan ilmiöön kuin tuo "rattimittaus", eli sähkön johtuvuuteen. Sähkö kulkee eri kudoksissa eri nopeudella, ja sen perusteella noita lukemia sitten ilmestyy tauluun / lappuun. Mittaushetken nestetila siis vaikuttaa tulokseen, ja mittausta ei pitäisi suorittaa esim. kovan treenin jälkeen.. ei välttämättä seuraavanakaan päivänä. Mikäli siis mielii seurata tilanteen kehittymistä, kannattaa tsekata "olosuhteet", joissa ensimmäinen mittaus suoritetaan, jotta seuraavat mittaukset voi suorittaa samankaltaisilla spekseillä. Väittäisin silti tuota bioimpedanssimenetelmää enemmän arvioksi, kuin mittaukseksi.

Tarkkoja (tarkempia) lukemia saa esim. DXA:lla, joka perustuu röntgensäteisiin. Tätä kuitenkaan harvemmin tehdään ihan huvin vuoksi, vaan käytetään enemmänkin esim. luuntiheyttä selvitettäessä. Itse sekä DXA- että InBody-mittauksia tehneenä, olen pannut merkille rasvaprossan heittävän noin kymmenen pinnaa näiden mittausmenetelmien välillä.

Pihdeillä on kovin hankala mitata itseään, plus siinäkin on tietty tekniikka.. pihtimittauksessa mittaajan tulisi aina olla sama.

Itse en yhden rasvaprossalukeman perusteella sanoisi juuta tai jaata, vaikka ovathan nuo suuntaa antavia. Lukemalla on paljon enemmän arvoa, kun sitä voi verrata johonkin edelliseen mittaukseen joka on tehty samalla laitteella samoissa olosuhteissa --> ts. seuranta. En siis varsinaisesti suosittelisi vetämään minkään yhden mittauksen lukeman perusteella mitään suurempia johtopäätöksiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom