SUPERCARB 1kg -40%

rasvaprossa

neiti sanoi:
Olenpa kyllä sitä mieltä, että pihtimittaus ja tälläset kunnolliset kokonaisvaltaiset kehonkoostumus -mittaukset, on niitä ainoita suht.koht. luotettavia.

Niin ne onkin, arkikäytössä olevista. Tuo kehonkoostumusanalyysilaite on nimeltään bioimpedanssi.

Lisäksi tutkimuskäytössä olevia vieläkin tarkempia mittauksia ovat jokin röntgeniin perustuva menetelmä ja vedenalaismittaus, jonka perusteella ainakin pihtimittauksen taulukot (joiden avulla senttimetrit muunnetaan siis rasvaprosentiksi) on laadittu.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kun aloin aktiivisesti käydä salilla mulle tehtiin tuo rasvamittaus silla vaaka systeemillä.Painoa oli tuolloin 54kg (pituus 169) Mittaus näytti 15% olin liikkunut kyllä säännöllisesti ennen salin aloittamista ruokavalio oli aikas kevyt. No treenasin sitten vuoden lähes päivittäin ja sitten otettiin rasvaprosentti uusiksi. Paino oli edelleen sama nyt rasvat 17%! Olin ihmeissäni. Mittauksen tehnyt henkilö sanoi, että nousu johtui nestetasapainostani...
Puoli vuotta tämän jälkeen mittasin omronilla paino edellen suht sama tulos 6%...Naurettavaa. Olin kyllä hoikka ja vähissä rasvoissa mutta silti...Samalla masiinalla tuli mitattua seuraavan vuoden aikana aika usein. Rasvat hetteli 6-10% välillä. Jos paino vähän nousi heti rasvatkin nousi laitteen mukaan!

Eka pihti mittaus mulle tehtiin Tammikuussa 2005. Painoa tuolloin n.57kg. Eli lisää massaa oli tullut :) Mittauksen teki tuolloinen valmentajani mielestäni vähän niin ja näin. Tulos oli 16%. Helmikuussa mittautin taas omronin tapaisella vehkeellä :) (eri kuin viimeksi) Tulos oli n.12% takana n. 4vkoa kisadiettiä paino 55kg. Ennen kisoja eli huhtikuussa otettiin samalla laitteella tulos oli n.10% painoa 53kg.

Joskus elokuussa tein taas mittauksen painoa oli tullut ihan kivasti tulos taisi olla n.18,5%, Mittautin uusiksi ihan piruuttani tossa viikko sitten paino suunnilleen sama kuin viimeksi tulos oli 17%...Eli mitä tästä opin? Käytän peiliä ja mittanauhaa...Voihan nuo vehkeet jotain suuntaa antaa, mutta...

Rasvaprossaan ja muuhun mittailuun liittyen:
jännä juttu on se, että painan nyt noin neljä kiloa enemmän kuin puoli vuotta sitten, mutta mittanauhalla mitattuna olen samoissa mitoissa. Pituus on 168 ja paino oli 61, nyt 65 ja vyötärö on pysynyt 72 sentissä, reidet taas 58 sentissä.

Aivi: vaikka pihdeillä mittaisi peräkkäin ja sama mittaaja, tulos voi muuttua +/- 2-prosenttiyksikköä. Mikään mittaustapa ei ole absoluuttisen tarkka, eli saamasi rasvaprosentit 15 ja 17 eivät kerro itse asiassa välttämättä muutoksesta lainkaan. Puhumattakaan, ettei pelkästään käsistä tai jaloista mittaavat sähkömittauslaitteet ole kovin luotettavia. Pihtimittaus lienee antanut melko oikean tuloksen, jos valmentajasi osaa pihtejä käyttää.

Go-Diva: Litra lihasta painaa enemmän kuin litra rasvaa, joten on melko normaalia, että paino nousee ja sentit pysyvät ennallaan. Onnea! Ja kun täällä usein vastustetaan, ettei kiinteytymistä ole olemassa, minun mielestäni tämä on juuri sitä itseään, lihas on paljon kiinteämpää ainetta kuin rasvakudos. :)

assis sanoi:
Litra lihasta painaa enemmän kuin litra rasvaa, joten on melko normaalia, että paino nousee ja sentit pysyvät ennallaan. Onnea! Ja kun täällä usein vastustetaan, ettei kiinteytymistä ole olemassa, minun mielestäni tämä on juuri sitä itseään, lihas on paljon kiinteämpää ainetta kuin rasvakudos. :)

Tietenkin on, mutta tuossa "kiinteytymisen" vastustamisessa on kyse siitä, että ei ole tosiaankaan olemassa mitään mystistä tapahtumaa nimeltä "kiinteytyminen", vaan kyse on aina rasvan vähenemisestä ja mahdollisesta lihaksen kasvamisesta. Esim. minä olen tästä todella tarkka siksi, että jotkut (ei toki täällä Pakkiksella) ovat ihan oikeasti luulleet, että löysä kroppa johtuu siitä, että lihakset jotenkin "roikkuvat" löysinä, ja ne pitää sitten niillä miljoonatoistoilla kiinteyttää :jahas:

:offtopic:

Gillyanne sanoi:
jotkut (ei toki täällä Pakkiksella) ovat ihan oikeasti luulleet, että löysä kroppa johtuu siitä, että lihakset jotenkin "roikkuvat" löysinä, ja ne pitää sitten niillä miljoonatoistoilla kiinteyttää :jahas: :offtopic:

Nyt en voi kuin suu auki jäädä ihmettelemään... Mä vaan oon ihmetellyt, että miten niin kiinteytymistä ei ole olemassa. Pitäisi varmaan useammin muistaa määritellä kaikki käyttämänsä käsitteet, kuten meille on koulussa opetettu. ;)

Pitäisikö perustaa tänne jokin perussanasto-threadi? Jonkun moderaattorin vain pitäisi sitten pitää se aakkosjärjestyksessä.

Mulla mitataan rasva% salilla kuuden viikon välein just tollasella käsimittarilla. Se näyttää yleensä aina 27 % ja sen vaan sanon että ei se nyt kyllä ihan niin korkea ole. En luota noihin mittareihin. Lisäksi mä yritän sanoa sille mittaajahepulle että mua ei kiinnosta pätkääkään rosentit (tositaiseksi), mutta eihän se usko.

Cassyput sanoi:
Mulla mitataan rasva% salilla kuuden viikon välein just tollasella käsimittarilla. Se näyttää yleensä aina 27 % ja sen vaan sanon että ei se nyt kyllä ihan niin korkea ole. En luota noihin mittareihin.

No ei kannatakaan luottaa. Toisaalta kuten jo totesin, kaikki rasva ei toki ole näkyvillä, vaan rasvaprosentti voi olla yllärikorkea jos sisäelinten ympärille on kertynyt paljon rasvaa.

assis sanoi:
No ei kannatakaan luottaa. Toisaalta kuten jo totesin, kaikki rasva ei toki ole näkyvillä, vaan rasvaprosentti voi olla yllärikorkea jos sisäelinten ympärille on kertynyt paljon rasvaa.
:eek: (sori en ole tainnut lukea koko trediä).

Tuo nyt saa jo melkein munkin diettaushalut nousuun. Apua.

Cassyput sanoi:
Tuo nyt saa jo melkein munkin diettaushalut nousuun. Apua.

No ei 27 ole paha rasvaprosentti, taitaa olla naisille aika normaali. Meillä on vaan ehkä hieman vinoutunut käsitys siitä, mikä olisi ihanteellinen rasvaprossa. Pitäisi vain aina muistaa kysyä että mitä tarkoitusta varten. Käsimittaria on sitä paitsi aika helppo "huijata" jos on vaikkapa isot rinnat... Nehän on rasvaa, eivätkä useimmat kai tuosta rasvasta halua luopua. ;)

assis sanoi:
No ei 27 ole paha rasvaprosentti, taitaa olla naisille aika normaali. Meillä on vaan ehkä hieman vinoutunut käsitys siitä, mikä olisi ihanteellinen rasvaprossa. Pitäisi vain aina muistaa kysyä että mitä tarkoitusta varten. Käsimittaria on sitä paitsi aika helppo "huijata" jos on vaikkapa isot rinnat... Nehän on rasvaa, eivätkä useimmat kai tuosta rasvasta halua luopua. ;)
No ei todellakaan. :D Eikä mua pieni läskikerros pepussakaan haittaa. Kuulosti vaan niin pahalta toi sisäelin-juttu. Noh, jos nyt sais hiukka lihaksia ensin niin vois sitte dietata. Vaikka kesäksi...

assis sanoi:
No ei 27 ole paha rasvaprosentti, taitaa olla naisille aika normaali. Meillä on vaan ehkä hieman vinoutunut käsitys siitä, mikä olisi ihanteellinen rasvaprossa. Pitäisi vain aina muistaa kysyä että mitä tarkoitusta varten.

Sanoisin, että nyt osuit todella hyvin asian ytimeen. :thumbs:

Eikös se ole niin että toi Omron, siis toi käsissä pidettävä, mittaa kädestä selän kautta toiseen käteen, eli toisin sanoen sillä ei ole mitään merkitystä onko isot rinnat vai ei? Näin mulle ainakin sanottiin kun sitä aikoinaan mietiskelin... Mulle toi Omron on näyttänyt vähän alle 20 eli epäilen kyllä suuresti, uskoisin rasvaprosenttini olevan enemmän.

No joka tapauksessa, jos pääsis pian pihtimittaukseen, uskon että se on aika paikkaansa pitävä. Ehkä jo ensi viikolla... :rolleyes:

mittauksia

Jyväskylässä voi mittauttaa rasvaprosenttinsa ainakin Likesillä. Pihtimittaus maksaa 7e ja bioimpedanssi (kehonkoostumusanalyysi) 25e. Ihan vaan tiedoksi, jos paikallisia kiinnostaa...:) Nuo molemmat siis hyviä, luotettavia tapoja selvittää rasvaprossa.

Tietääkö kukaan missä Kuopiossa voisi mittauttaa rasvaprossan pihdeillä ja paljonko maksaa? Multa mitattiin noin vuosi sitten ja olisi kiva tietää miten on muuttunu.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
assis sanoi:
. Käsimittaria on sitä paitsi aika helppo "huijata" jos on vaikkapa isot rinnat... Nehän on rasvaa, eivätkä useimmat kai tuosta rasvasta halua luopua. ;)

Ai niin tietysti, tästähän se korkea rasvaprossa johtuu :D

Mä ainakin suhtaudun epäilevästi rasvaprossamittareihin, joihin pitää syöttää ikä, pituus tai paino. Jos se oikeesti sähköisesti tunnistaa rasvan niin mitä tekemistä esim. iällä sen kanssa?

BettyBlu sanoi:
Mä ainakin suhtaudun epäilevästi rasvaprossamittareihin, joihin pitää syöttää ikä, pituus tai paino. Jos se oikeesti sähköisesti tunnistaa rasvan niin mitä tekemistä esim. iällä sen kanssa?

Bioimpedanssi tunnistaa kyllä rasvan, mutta prosentin laskemiseksi tarvitaan myös paino, johon rasvamäärä suhteutetaan (rasvat/ kokonaispaino= rasva-%). Ikä kysytään ilmeisesti siksi, että rasva jakaantuu eri-ikäisillä eri tavalla (vanhemmilla on enemmän rasvaa sisäelimisissä?). Pihtimittauksienkin tulkintaan on erilaisia taulukoita ja laskukaavoja, ainakin naisille ja miehille on eri taulukot. Muitakin tekijöitä niissä on, mutta en muista mitä.

Bioimpedanssi (sellainen joka mittaa jaloista ja käsistä) laskee myös painoindeksin, kehon nestemäärän, lihasmäärän ja luuston yllämainittujen tietojen perusteella.

Syyskuussa mitattiin Omronilla ja näytti rasvaprosentiksi 16,5. Nyt on painoa tullut lisää 3-4 kg ja lähinnä sokerista ja rasvasta :jahas: . Enpä viitsi mennä masentumaan mittaukseen. Ehkä sitten dieetin jälkeen. En tosin tajua tuon ensimmäisen mittauksen alhaisuutta, koska vaikka salilla olenkin käynyt ja painoindeksi oli 20, niin rivakan laihdutuksen takia löysää oli ja on edelleen vähän joka puolella. Ehkäpä pitäisi käydä pihtimittauksessa, niin saisi luotettavamman tuloksen..

mä kävin just mittaamassa mun rasvaprosentin kauneus ja terveys messuilla...tiedä sit pitääkö tuo lukema paikkansa mutta näytti 19%..

Suositut

Back
Ylös Bottom