SUPERCARB 1kg -40%

rasvaprossa

Ikä
56
Kävin eilen apteekissa mittauttamassa kolestrolin ja rasvaprosentin. Kolestroli oli alle viisi eli ok. Rasvaprosentti oli 26,8 eli sekin aivan normaalin keskivaiheilla. Mutta... onko se kuitenkin liikkuvalle ihmiselle vähän korkea?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Omronista on itsellä sen verran kokemusta, että ennen kuin aloitin saliharrastuksen ja muutenkin urheilullisemman elämän (takana vähän jotain jumppajuttuja), Omron näytti 19 %. Jonkin aikaa salilla käytyäni ja ruokavaliota tarkkailtuani menin pihtimittaukseen, joka puolestaan näytti lukemaa 26 %. Tässä vaiheessa meinasi päästä :itku: .

26 % oli varmaan lähempänä totuutta, mutta tuskin sekään ihan absoluuttinen prossa oli. Sen jälkeen olen aina rasvani mittauttanut tällä samalla mittaajalla, näkeepähän ainakin sen muutoksen, joka on tähän asti ollut onneksi aina alaspäin :)

En siis tarkoita että sulla nyt rasvat olisivat oikeasti paljon korkeammalla tasolla, mutta kannattaisi ehkä mittauttaa vielä toisella menetelmällä myös, Omronin tarkkuudesta kun olen yleisestikin lueskellut vähän sitä sun tätä...

PS. Mulle ainakin mittaaja sanoi, että 26 % on ihan normaali naisen rasvaprosentti, lohduttauduin sillä :)

Mulle tuo Omron on aina valehdellut suurinpiirtein 5% alakanttiin... näyttänyt 19-20, vaikka rasvat todellisuudella on olleet 24-25%. Samaa olen kuullut myös muilta. Kannattaa käydä mittauttamassa rasvat pihtimittauksella, jos jollain haluaa mittauttaa, ja sitten käyttää aina samaa mittaajaa. Tosin peili sen parhaiten kertoo onko rasvaa liikaa.

OT; missas apteekeissa noita mittaillaan? Ihan jokaisessa, vai vaan harvassa valitussa harvoina paivina? en ole kuullutkaan ennen

Mulla on joskus kans jollain Omronilla rasvat mitattu ja sillon näytti 25 prossaa. :eek: Nainen, joka mittauksen teki alkoi ihmetellä, että mitenköhän tuo on nyt mahdollista. Alko kysellä, että olenko viime päivinä syönyt epäterveellisesti jne. Itsekin kyllä järkytyin silloin tuloksesta. Vaikka sen pitäisi naisille ihan ok ollakin. Nyt en uskalla edes mittauttaa, kun olisin jo varmaan saavuttanut 30 prossan rajan. :D No joo, mut eipä noita tuollaisia mittauksia pidä vakavasti ottaa!

Vuosi sitten mulle saatiin tolla mittarilla lukemaksi 16%! Joka ei todellakaan kyllä voi olla paikkaansapitävä arvo... :D Mittaaja sitten kyseli että olenko kisadieetillä tms. kun rasvat noin alhaalla, no en ollut... Olenhan mä toki tuon mittauksen jälkeen saanut lisää tuota rasvakerrosta mut ei se silti voinut mitenkään pitää paikkaansa. Jostakin kuulin sitä, että tollainen mittari mittaisi lähinnä yläkropan rasvaprosentin, tiedä sitten. Mulla kyllä on kaikki rasva vyötärön alapuolella, mut miten lie.

Naene sanoi:
OT; missas apteekeissa noita mittaillaan? Ihan jokaisessa, vai vaan harvassa valitussa harvoina paivina? en ole kuullutkaan ennen

Se oli Yliopiston apteekissa Tampereella erikoistilaisuus, muistaakseni sydäntautiliiiton tai vastaavan järjestämä. Bongasin lehdestä ja tilasin ajan, neljä euroa pyysivät rasvaprossan mittauksesta. Aina silloin tällöin ovat muutkin Apteekit tällaisia järjestäneet.

Eivät varmaan ole kovin tarkkoja nuo mittaustulokset. Kuten myös teidän vastauksistanne kuuluu. En aio huolestua - eihän siihen syytä ole, kun prosentti on ihan terveellisissä rajoissa. Mutta kertoohan se kuitenkin sen, ettei muutaman prosentin kiristäminen olisi ainakaan epäterveellistä ;)

Kysyin mihin mittaus perustuu ja mittaaja arveli, että rasva ei läpäise yhtä hyvin niitä säteitä (?) joita laite lähettää vartaloon.

Joskus olen kuullut myös epäilyjä, että ikä, joka syötetään myös laitteeseen painon ja pituuden lisäksi, vaikuttaisi tulokseen niin, että vanhemmille ihmisillle pohja-arvona olisi rasvapitoisempi vartalo. (Ikä 37 v.).

PS. taidan olla profiilissa hieman keveämpi kuin nyt.

Mulle tehtiin 2002 samalla viikolla rasva% mittaukset Omronilla, sekä pihdeillä. Omron 11 % ja pihdit 17 %. Ei ole sen jälkeen tarvinut mitata Omronilla. Tuli harvinaisen selväksi laitteen tuloksien paikansa pitävyys.

Onko kellään kokemuksia sellaisesta vaa'asta, joka näyttää painon lisäksi ainakin rasvaprossan? Voiko siihenkään luottaa, vaikka "säde" kulkee periaatteessa koko kehon läpi?
Meillä on salilla semmonen käytössä kehoanalyysin yhteydessä....Jotenkin en vaan tiedä luottaisko siihenkään pätkääkään (omron näytti mulle suunnilleen samaa lukemaa kuin tää vaaka...eli 25-26%). Pihdeillä ei oo mitattu koskaan.

Kuten MerZi jo totesi, Omronin (tai minkä tahansa) mittari, jota pidetään käsissä, tosiaan painottaa yläkropan rasvoja. Pihtimittaus on tarkka, varsinkin kun on aina sama mittaaja. Noihin "sähkömittareihin" vaikuttaa huimasti kropan nestetasapaino, ja mittaus pitäisikin aina suorittaa aamupaastossa.

Epäilen, että Possulin mainitsema laite on bioimpedanssi, jossa on anturit sekä käsissä että jaloissa? Sillä saa melko tarkan tuloksen (tosin niitäkin on kai hyviä ja huonoja), samoin edellytyksin kuin edellisessä eli aamupaastossa. Mulle tutkimuskäytössä oleva bioimpedanssi antoi käytännössä saman tuloksen kuin pihtimittaus.

Muistakaa myös, että rasvattomankin näköinen ihminen voi saada yllättävän korkean rasvaprosenttilukeman, koska kunnollinen laite mittaa/ arvioi myös sisällämme olevan rasvan. Pihtimittauksessa mittaustulos voi heittää mittaajasta johtuen +/- 2 prosenttiyksikköä, mutta muuten se on aikalailla stabiili mittaustapa, johon ei syömiset ja treenit vaikuta.

Niin sitä vielä, että jos sähkömittauksen vaikkapa käsimittarilla suorittaa aina samassa olotilassa (aamupaastossa vaikkapa...), niin vaikka mittaustulos olisikin todellisuudesta poikkeava, sillä voi silti seurata rasvaprosentin muutoksia.

assis sanoi:
Epäilen, että Possulin mainitsema laite on bioimpedanssi, jossa on anturit sekä käsissä että jaloissa?

Tuskin. Veikkaan, että kyse on muuten tavallisesta vaa'asta, mutta jalkojen kohdalla on samanlaiset anturit, kuin tuossa Omron-mittareissa. Joskus olen nähnyt tuollaisia "rasvaprosenttivaakoja" mainostettavan, enkä kyllä luokittelisi niitä sen luotettavammiksi kuin tuota Omroniakaan.

Ja se Omron-mittari tosiaankin antaa sitä korkeamman tuloksen, mitä enemmän ikää siihen näppäilee :jahas:

Bioimpedanssin tulokseen ainakin mun kohdalla on aina vaikuttanut nesteet,mitkä on mulla yleensä aika huonot....

Voin laittaa tähän tälläisen hauskan "vertailun"... mittaukset on tehty samalla vkolla...
vko 31
bioim. 21.7%
omron 17.4%
pihti 16.7%

vko 34
bioim. 19.9%
omron 14.2%
pihti 14.9%

vko 39
bioa ei tehty
omron 13.5%
pihti 13.6%

Pihti ja bio on tehty aamupaaston jälkeen,omron milloin mitenkin.
kaikissa eri mittaaja,siis laitetta kohti,mutta aina siis sama :)
mutta niin,en mä noista mitään tulosta sen enempää lähtisi vetelemään..kaikki tulokset riippuu niin monesta asiasta kuten on tullut esille.

Nyt en aio rasvoja hetkeen kytätä.. ;)

Maaru sanoi:
Bioimpedanssin tulokseen ainakin mun kohdalla on aina vaikuttanut nesteet, mitkä on mulla yleensä aika huonot....

Pihti ja bio on tehty aamupaaston jälkeen,omron milloin mitenkin.
kaikissa eri mittaaja,siis laitetta kohti,mutta aina siis sama :)

Mitä enemmän juo, sitä alemman tuloksen bioimpedanssi antaa. Mä pääsin viiteentoista välittömästi pizzan ja cokiksen jälkeen. ;) Mutta kyllä mä noista sun tuloksista vetäisin johtopäätöksen, että sun rasvaprosentti on hieman laskenut. Ja tosiaan pihtimittaus toimii ilman paastoakin, kunhan mittaaja on koulutettu.

Go-Diva sanoi:
Kysyin mihin mittaus perustuu ja mittaaja arveli, että rasva ei läpäise yhtä hyvin niitä säteitä (?) joita laite lähettää vartaloon.

Mä olen käsittänyt, että nää Omronit sun muut lähettää tosi heikon sähkövirran kehon läpi, ja koska rasva johtaa sähköä erilailla kuin muut kudokset, laite pystyy päättelemään testattavan rasvaprosentin.

Omron väitti mulle viimeksi kun mittasin salin jälkeen, että rasvat on 28 pilkku jotain :itku:

Halo sanoi:
Omron väitti mulle viimeksi kun mittasin salin jälkeen, että rasvat on 28 pilkku jotain :itku:

Treenin jälkeen yleensä kehossa saattaa olla nestehukka, joka nostaa rasvaprossaa, joten hymyä huuleen! Ja mitä se rasvaprosentti oikeastaan meille kertoo (jos se nyt ei ihan älyttömiä lukemia näytä)?? Mä olin joskus pihtimittauksessa kaverin kanssa, ja olisin voinut vannoa, että minulla on korkeampi rasvaprosentti mutta ei, olin kuusi prosenttiyksikköä rasvattomampi... Epäilen, että minussa ei ole sisäelinrasvaa lainkaan vaan kaikki on näkyvillä. ;)

Olenpa kyllä sitä mieltä, että pihtimittaus ja tälläset kunnolliset kokonaisvaltaiset kehonkoostumus -mittaukset, on niitä ainoita suht.koht. luotettavia. Joskus on tullu käytyä sellasessa mittauksessa, jossa selviteltiin kaikki mahollinen rasvattomasta massasta alkaen, kehon nesteen määrä jne. kaikki mahollinen perusteellisesti, en vaan kuollaksenikaan muista moisen toimenpiteen virallista termiä. No anycase, tuohon nyt voi ainakin suuntaa-antavana luottaa, vaikkei se rasvaprossa kyllä paljoa mulle merkkaa, peili riittää ja se tulos voi usein olla korkeampi mitä kuvittelis, vaikka kunto olisi silmämääräisesti hyvinkin kohdallaan, joten mitä sitä itseään masentaan ;)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom