Rasvaprosenttia pudottamaan 2-3kk

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjens!

Elikkä nyt kun on 18 vuotta iskenyt täyteen ja olen päättynyt siihen tulokseen että kasvua ei enää tapahdu tai se on karmean hidasta. Siitä johtuen olen nyt siis päättänyt aloittaa pitkään odottamani treeniohjelman. Tässä ei ole kyse mistään viikon innostuksesta vaan olen ollut pakkotoiston hengessä mukana jo pari vuotta ilman virallista rekisteröintiä, luettu ja tutkisteltu on. Painonpudotus ja lihasten kehitys on kuitenkin hyvin tilannekohtaista. Sekä rajanveto oikeasti toimivien suunnitelmien ja BS:n välillä on hankalaa.

Perustiedot: (kysykää ihmeessä jos tarvitsee lisää)
- Ikä: 18v
- Sukupuoli: mies(tai miksikä sitä nyt haluaa tässä vaiheessa kutsua)
- Paino: 61kg (juon runsaasti vettä, joten vesipainoa ei sinänsä paljoa ole)
- Pituus: 171cm
- Rasvaprosentti: arviolta noin 15%

Lihakset ovat tuolla lievällä bulkkaamisella ja hyvillä geeneillä päättyneet tyydyttäväksi, ruipelosta ei ole siis kysymys, mutta ei myöskään "kaapista". Tarkoituksena olisi saada rasvaprosentin lähemmäs kymmentä, eli 5% pudotus, ja samalla pitää lihasmassa mahdollisimman samantyylisenä. Sitten kun pudotus on ohi ja paino itseä miellyttävä alkaa lihasten kohentaminen.

Lukion viimeisen opiskeluvuoden ja mahdollisen päivätyön taakka on niskassa, mutta olen hyvin päättäväinen ja sinnikäs nuorimies, suklaalevy repsahduksia ei ole eikä tule.

Olen alkukesän yrittänyt itse painonpudotusta mutta pelkään pahoin että asiantuntemukseni ei riitä vastaavaan tasoon. Oma-aloitteista treeniä on ollut: 30-60min lenkki 1-2 kertaa viikossa(ripeää hölkkäämistä) + 1-2 kertaa 30min aerobista. Mutta uskon että lihastreeniä on pakko lisätä sekaan vaikka ne eivät 1200-1500 kalorin päivämäärälläni tippaakaan kasva.

Laihdutusohjelma mahdollisesti lihasten ylläpidolla tarpeen siis. Kiitos etukäteen kaikille jotka jaksavat paneutua tähän! :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
- 171/61...

Älä ihmeessä ala pudottamaan painoa tuosta! Vannon, että saat paljon paremman peilikuvan bulkkaamalla vielä että oikeasti alkaisi olemaan tarpeeksi painoa ja sen jälkeen maltillinen cutti vasta.. Tai jos et missään nimessä lihottaa halua, niin kevyillä plus kaloreilla lähtisin silti kasvattamaan lihasmassaa.

Jos nyt välttämättä haluat laihduttaa (jota en todellakaan suosittele) niin -500kcal, päälle salitreeniä että edes vähän lihaksia olisi cutin jälkeen jälellä ja sen salitreeni tarkoittaa että teet siellä raskaita perusliikkeitä kuten kyykkyä, maastavetoa, selkiä (lisäpainoilla), penkkiä, kulmasoutua, hauiskääntöjä, dippejä.. mielellään vaikka 1 taikka 2 jakoinen ohjelma käyttöön... aerobinen ei ole pakollista, varsinkin jos kalorit lasket oikein, mutta esimerkiksi HIIT-treeni aamuisin voi olla hyvä lisä dietille!

Joo kyllä kävi ikävästi toi 61kg silmään, tulee olemaan todella karu näky jos lähet nyt tiputtelee enkä tarkota karu hyvällä tavalla..Toki paha sanoo painon perusteella mitään mutta..

Zone-sarja -42%
Moi

Rasvaprosentti, kuten varmasti tiedät, tippuu, kun dieettaat rasvamassaa pois ja kun lisäät harjoittelulla lihasmassaasi.

Se on siis tosiaan näin yksinkertaista. Syö siis hieman vähemmän ruokaa, kuin mitä kulutuksesi on, mutta panosta laatuun, ja harjoittele lihaskuntoliikkeitä(mielellään perusliikkeitä) ainakin muutama kerta viikossa, niin hyvä tulee.

15% rasvat alkaa varmasti monen mielestä olla jo liian läskin ja epämiellyttävän näköinen. Selvästi tiedät, mitä itse haluat, joten älä ainakaan ala läskiä keräämään vain sen takia, että joku forumguru sinua siihen neuvoisikin. Lihas kasvaa hitaasti, eikä rasvan lisääminen tietääkseni kiihdytä lihastenkasvua.

Kyllä tossa tilanteessa voi jonkun lyhyen 1-2kk dietin pitää, mutta itse bulkkaisin nyt ainakin kesän ja syksyn ja diettailisin keväällä että pääsis sit enskesäks rantakuntoon. Sillonhan on läskikiloja enemmän mitä täytyy pudottaa, mutta lihasmassaakin pitäs tulla muutama kilo jollon kulutus on vähän isompi ja saa dietilläkin syödä vähän enemmän.

Mikäs tässä nyt on aloittajan tavoitteena? Näyttää luurangonlaihalta (nais)mallilta? Rasvaprosentti laskee hoikalla ihmisellä, kun lihasmassa kasvaa, mikä tapahtuu treenaamalla säännöllisesti raskailla painoilla niitä lihaksia ja aerobiset voi vaikka unohtaa :) Ja ehdottomasti pitäisi syödä yli 2000 kaloria, miel lähemmäs 3000. Etenkin kun kyseessä on vasta 18v ihminen.

Pikku vinkki nuorelle miehelle: Käy salilla 3-4 kertaa viikossa. Kyykky, penkki, mave, leuat, vipunostot. Noita pari kertaa viikossa nousevasti ja päälle mitä tykkäät hinkata. Syö kotiruokaa paljon, paino nousee kun punttia treenaa, ei se tarkoita sitä että lihot. Käy naisissa usein ja vähennä internetin käyttöä.

noin 25v asti testosteri tuotanto on reipasta, ja Miken mielestä reippainta 20v tienoilla. Kannattaa ihan hyödyntää tuo, seuraavan kerran (jostain kumman syystä) Testosteri alkaa taas joskus noin 65v kieppeillä.

Ei ollut niin vastaus mutta vinkki mikä kannattaa hyödyntää, mut jos et halua kasvattaa itseäsi enään mikäs siinä.
Kyllä munkin korvaa aika laihalta vaikutat...

Olen kuullut että mielellään painon pitäsi olla puolet pituudesta 171/2 = 85,5kg. Aika isolta tuo mullekkin kuulostaa, mutta en sit tiiä millasesta ruumin rakenneesta on kyse, eli rasvoja voi olla.

Moi

Rasvaprosentti, kuten varmasti tiedät, tippuu, kun dieettaat rasvamassaa pois ja kun lisäät harjoittelulla lihasmassaasi.

Se on siis tosiaan näin yksinkertaista. Syö siis hieman vähemmän ruokaa, kuin mitä kulutuksesi on, mutta panosta laatuun, ja harjoittele lihaskuntoliikkeitä(mielellään perusliikkeitä) ainakin muutama kerta viikossa, niin hyvä tulee.

15% rasvat alkaa varmasti monen mielestä olla jo liian läskin ja epämiellyttävän näköinen. Selvästi tiedät, mitä itse haluat, joten älä ainakaan ala läskiä keräämään vain sen takia, että joku forumguru sinua siihen neuvoisikin. Lihas kasvaa hitaasti, eikä rasvan lisääminen tietääkseni kiihdytä lihastenkasvua.

Älä neuvo jos et osaa. Jumalauta jos tosta kunnosta rupee laihduttamaan niin näyttää joltain keskitysleiriläiseltä. Ei vittu...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitetaanpa tähän samaan topicciin omat tiedot ja neuvojen kyselyt, ei tarvitse alkaa uutta topiccia väsäämään :)
Eli itselläni on ikää 20 vuotta ja samankaltaiset tavoitteet kuin aloituspostaajalla. Tulin juuri armeijasta, josta liikuntakipinä jäi päälle ja haluan nyt ylläpitää sitä jotta ei pääse täyttä kunnon romahdusta käymään.

Perustietoa:
Armeijaan mennessäni painoin ~86kg ja pituutta löytyy ~180cm. Ennen armeijaa en juurikaan ollut mitään harrastanut joten ylimääräistä mahaahan tuossa oli aika paljon. Armeijan aikana paino putosi tuonne ~76kg hujakoille eli noin 10 kiloa. Tästä suurinosa tapahtui ensimmäisten viikkojen aikana, eli luultavasti vain lähti nesteet kehosta ja tuli normaalit ruoka/uni rytmit.

Olen ajatellut aloittaa pudottamalla painoa vielä n. 5-6 kg jotta mahd. paljon ylimääräistä rasvaa lähtisi. Aloitin juuri salilla käynnin ja ainon käydä salilla jatkossakin, ajatuksena nyt minimoida lihaskato ( jonkin verran lihasta löytyy teini-iän saliharrastuksen ansiosta), päästä ~70kg hujakoille ja tämän jälkeen aloittaa massa kausi.

Nyt ainoa ongelma on ettei noista ruokavaliosta oikein ole tietoa/osaamista sekä treeniohjelma vähän vielä tekemättä. Olin ajatellut 4 jakoista ohjelmaa ja siihen päälle viikossa aerobiset.
Eli liikuntaa tulisi 4 x salilla käynti, 3 x aerobinen ( kannattaa ilmeisesti pitkää pk lenkkiä vetää? vai olisiko pk lenkki yhdistettynä HIIT harjoitteluun parempi?) sekä mahdolliset kaverien kanssa säbä/futis yms. höntsäilyt. Miltä kuulostaa. Kunnosta sen verran että kävin salilla kokeilemassa penkistä maksimit (65 kg) ja kotiutuscooperissa tuli juostua 2900m.

Jos joku mukava ihminen haluaisi laittaa esimerkiksi muutaman päivän ruokailuista esimerkit (tai jos jollain on viikkoja tai useita valmiina niin miksei niinkin pitkiä) ja kertoa yleistä settiä ruoasta mitä pitää ottaa huomioon yms. Asiaa ei varmaan auta se että olen kohtuu nirso, eli kasviksia en mielellään syö (porkkana kypsänä, kurkku/perus vihreä salaatti menee pakon edestä :D) Olen jonkin verran lueskellut aiheen tiimoilta mutta tietoa on niin maan perkeleesti ettei kaikkea ole tullut sisäistettyä :D

Mitenkäs lisäravinteet? kannattaako jotain protskua tms. alkaa nautiskelemaan normiruokien lisäksi ?

Varmaan tuli nyt sekavaa tekstiä mutta kiitos jo etukäteen jos joku vaivutuu vastaamaan :)

Laitetaanpa tähän samaan topicciin omat tiedot ja neuvojen kyselyt, ei tarvitse alkaa uutta topiccia väsäämään :)
Eli itselläni on ikää 20 vuotta ja samankaltaiset tavoitteet kuin aloituspostaajalla. Tulin juuri armeijasta, josta liikuntakipinä jäi päälle ja haluan nyt ylläpitää sitä jotta ei pääse täyttä kunnon romahdusta käymään.

Perustietoa:
Armeijaan mennessäni painoin ~86kg ja pituutta löytyy ~180cm. Ennen armeijaa en juurikaan ollut mitään harrastanut joten ylimääräistä mahaahan tuossa oli aika paljon. Armeijan aikana paino putosi tuonne ~76kg hujakoille eli noin 10 kiloa. Tästä suurinosa tapahtui ensimmäisten viikkojen aikana, eli luultavasti vain lähti nesteet kehosta ja tuli normaalit ruoka/uni rytmit.

Olen ajatellut aloittaa pudottamalla painoa vielä n. 5-6 kg jotta mahd. paljon ylimääräistä rasvaa lähtisi. Aloitin juuri salilla käynnin ja ainon käydä salilla jatkossakin, ajatuksena nyt minimoida lihaskato ( jonkin verran lihasta löytyy teini-iän saliharrastuksen ansiosta), päästä ~70kg hujakoille ja tämän jälkeen aloittaa massa kausi.

Nyt ainoa ongelma on ettei noista ruokavaliosta oikein ole tietoa/osaamista sekä treeniohjelma vähän vielä tekemättä. Olin ajatellut 4 jakoista ohjelmaa ja siihen päälle viikossa aerobiset.
Eli liikuntaa tulisi 4 x salilla käynti, 3 x aerobinen ( kannattaa ilmeisesti pitkää pk lenkkiä vetää? vai olisiko pk lenkki yhdistettynä HIIT harjoitteluun parempi?) sekä mahdolliset kaverien kanssa säbä/futis yms. höntsäilyt. Miltä kuulostaa. Kunnosta sen verran että kävin salilla kokeilemassa penkistä maksimit (65 kg) ja kotiutuscooperissa tuli juostua 2900m.

Jos joku mukava ihminen haluaisi laittaa esimerkiksi muutaman päivän ruokailuista esimerkit (tai jos jollain on viikkoja tai useita valmiina niin miksei niinkin pitkiä) ja kertoa yleistä settiä ruoasta mitä pitää ottaa huomioon yms. Asiaa ei varmaan auta se että olen kohtuu nirso, eli kasviksia en mielellään syö (porkkana kypsänä, kurkku/perus vihreä salaatti menee pakon edestä :D) Olen jonkin verran lueskellut aiheen tiimoilta mutta tietoa on niin maan perkeleesti ettei kaikkea ole tullut sisäistettyä :D

Mitenkäs lisäravinteet? kannattaako jotain protskua tms. alkaa nautiskelemaan normiruokien lisäksi ?

Varmaan tuli nyt sekavaa tekstiä mutta kiitos jo etukäteen jos joku vaivutuu vastaamaan :)

- Ravinto-esimerkkejä löydät foorumilta
- Suosittelisin 2-jakoista ohjelmaa ja treenit sen 4 krt viikkoon, jolloin lihat tulee treenattua 2 krt viikkoon
- Keskity aika paljon voimatasojen nostoon. Penkkimaksimin perusteella vielä aika vähäiset on
- Lisäravinteista kreatiini on hyvä. Palautusjuomaksi heraproteiinia
- Muista vaan syödä niitä kasviksiakin, hyviä rasvoja paljon ja karsi ennemmin hiilareista

Juu elikkä kiitos vastauksista, en uskonutkaan että niin monet ovat sitä mieltä että 61kg ilman vesipainoja on liikaa tämän ikäiselle/pituiselle. Ruumiinrakenteestahan se viimekädessä on kiinni. Ajattelin kokeilla tuota HIIT:tä hetken aikaan kun kiinnostus heräsi, lisään toki painonnostoa ja muuta lihasharjoitusta välipäiville. Vaikea keksiä miten rasvaprosentti pysyy 15 kohdalla vaikka paino on niin matala, ja kuten aikaisemmin mainitsinkin jo: lihakset eivät ole todellakaan ruipeloisen oloiset. Ennen bulkkauskokeilua oli vesipainot kovasti päällä että todella vaikea vetää johtopäätöksiä, paino putosi noin neljä kiloa.

Tosiaankin, tiedostan hyvin että kyse ei ole ylipainoisesta henkilöstä. Mutta liikunta on yksi suurista intohimoistani ja tuntuu että vielä voisi vähän höylätä tip-top kuntoon että on itse viimeiseen asti tyytyväinen. Syön mahdollisimman terveellisesti ja pidän hyvää huolta kehostani. Mutta tosiaan askarruttaa, miksi paino on niin alhainen? Onko kellään ideoita?

Noh aloitetaan sitten massan kasvattaminen nyt jo :puntti: Onhan sitä tietysti odotettu jo niin pitkään, harmittaa kyll vielä että ei paria prosenttia pääse höyläämään pois, jää lihakset niin sanotusti patjan alle.

Kalorit siirtyy siis 2000+ alueelle. Onko päivittäin treenaaminen liikaa vai pitääkö maltillisesti rajoittaa 3-4 kertaa viikossa?

Noh aloitetaan sitten massan kasvattaminen nyt jo :puntti: Onhan sitä tietysti odotettu jo niin pitkään, harmittaa kyll vielä että ei paria prosenttia pääse höyläämään pois, jää lihakset niin sanotusti patjan alle.

Kalorit siirtyy siis 2000+ alueelle. Onko päivittäin treenaaminen liikaa vai pitääkö maltillisesti rajoittaa 3-4 kertaa viikossa?

Huomaat kyllä sen jossain vaiheessa, jos joka päivä treenaat raskailla painoilla. Kyllä kroppa (ja pää) alkaa pistämään vastaan.

Melkein ennemminkin 3000 kalorin tienoille, varsinkin jos aerobista harrastat vielä salitreenin ohessa jos plussilla haluat pysyä.. Usko pois, et todellakaan tule näyttämään läskiltä jos syöt oikein, treenaat oikeen ja kovaa! Todennäkösesti "läskin" määrä kropassasi näyttää samalta, mutta alla on enemmän lihaa ja kokonaisvaikutelma alkaa näyttämään siltä että sinulla oikeasti sitä kokoa olis! Sen jälkeen maltillinen cutti ja näyttää jo huomattavasti paremmalta kun 55 kiloinen "treenattu" kroppa

Jep havahduinkin jo näihin uskomuksiin, saa nähdä miten onnistuu :) salitreenit jäävät pois elokuun alkuun asti, joten ruumispainolla saa aloitella. Juoksu lenkit on ja pysyy (tulee hyvä fiilis ja kunto ei laske). Onko vinkkejä treenaamiseen kotona "aloittelijalle"? Kehityksen varaa on ilman laitteita kuukaudeksi vielä varmasti.

Melkein ennemminkin 3000 kalorin tienoille, varsinkin jos aerobista harrastat vielä salitreenin ohessa jos plussilla haluat pysyä.. Usko pois, et todellakaan tule näyttämään läskiltä jos syöt oikein, treenaat oikeen ja kovaa! Todennäkösesti "läskin" määrä kropassasi näyttää samalta, mutta alla on enemmän lihaa ja kokonaisvaikutelma alkaa näyttämään siltä että sinulla oikeasti sitä kokoa olis! Sen jälkeen maltillinen cutti ja näyttää jo huomattavasti paremmalta kun 55 kiloinen "treenattu" kroppa

En ole varma onko kyse vähättelystä pointin osoittamiseksi vaiko epäselvyydestä, mutta selvennän nyt varmuuden vuoksi siis että 61kiloa painoa (ilman vesipainoja) eli putosi noin 66 kilosta veden mukana alaspäin. Eikä niin että painan nyt "55 kiloa".

Edit: tajusin juuri että tarkoitit ehkä rasvaprosentit kadotettuna.

Back
Ylös Bottom