rasvaprosentinmittaus: tulos 15%

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by Mike
Olihan tossa ryynit pelissä, eli ei ihan natuna sentään. S-alat 131 tossa.

Mitäs lekuri sanoo tuollaisesta arvosta? Muistelen hiljattain verikokeen normaalin rajan olleen jotain about 60 nuorille äijille.

Ainoa tapa mitata absoluuttinen rasvaprosenttiarvo tarkasti on ns. upotusmenetelmä, missä siis mennään vettä täynnä olevaan tankkiin. Kaikki muut systeemit on enemmän tai yleensä vähemmän tarkkoja approksimaatioita tuosta

Tämä ei pidä paikkaansa. DEXA-mittauksessa, saadaan rasvan, luun, luuytimen sisältäman rasvan ja lopunkudoksen erittelevä tulos. Tämä tulos ilmoitetaan gramman tarkkuudella. Se erittelee raajojen ylä- ja alaosat sekä torson koostumuksen ja painon erikseen. Tällä saa tarkan tiedon esim. käsien lihasmassan määrän erosta. Tai voidaan verrata kahden kaverin reiden ja pohkeiden lihasmassan suhteita toisiinsa. Yleisesti erittäin käyttö kelpoista tietoa antava mittaus tapa, jolla on kiva esim seurata omaa kehitystä, siinä suhteessa miten jälkeen jääneet lihas ryhmät ajavat, jos ajavat edellä olevia kiinni. Tämän lisäksi se kertoo armottoman tarkasti miten paljon lihasta on kaiken läskin alla, jos on kunnon bulkki päällä. Ja onko sitä lihasta yleensäkään tullut sinne bulkin alle lisää vai onko kaikki paino pelkkää höttöä.

DEXA-mittaus on ymmärtääkseni tarkoitettu osteoporoosin aiheuttaman luumassan tiheyden muutoksien mittaamiseen. Ja ymmärtääkseni perustuu siihen että ammutaan säde prisman kautta ihmisen läpi, jolloin ihmisen läpi kulkee kaksi eritaajuista sädettä, joiden välinen suhde muuttuu eritavalla niiden kulkiessa erilaisten kudosten läpi. Ja näistä muutoksista pystytään laskemaan ABSOLUUTTISEN tarkka tulos.

Näin siis maallikko ymmärsi tämän tekniikan.

Pihtimittauksen etu on se, että sillä saa absoluuttiset tulokset ihonalaisen rasvan määrälle, mikä varmaan on se bodaria eniten kiinnostava tieto.

Mielestäni pihdit eivät pysty erottelemaan rasvaa ja siihen sitoutunutta nestettä, jonka määrä taas voi dietillä vaihdella paljonkin.

Originally posted by Kalimero

Mielestäni pihdit eivät pysty erottelemaan rasvaa ja siihen sitoutunutta nestettä, jonka määrä taas voi dietillä vaihdella paljonkin.

Olen mittaillut omia poimujani bulkilla, dietillä ja kaikella sillä välillä, mielestäni mitään nesteeseen viittaavaa variaatiota ei ole esiintynyt. Ja jos olisikin niin sehän edustaa kuitenkin ihon päällä olevaa kerrosta -> jos paksumpi -> näyttää ja tuntuu läskimmältä.

Ja jos olisikin niin sehän edustaa kuitenkin ihon päällä olevaa kerrosta -> jos paksumpi -> näyttää ja tuntuu läskimmältä.

Mutta "palaa" pikkasen erimalliin, jos on nestettä eikä rasvaa.

Ja muutos edelliseen mittaukseen on vähemmän tarkempi, kun ei tietä mikä on nesteen määrä mitattavasta tuloksesta.

Tietenkin epätarkkuus vähenee sitä enemmän mitä useammin mittaus on toistettu samoissa oloissa.

En mä missään lääkärillä käy. Painelen vain omaksi ilokseni labraan, otan testit ja haen parin päivän päästä tulokset. Ei ne siellä mitään kysele.

Käyhän se noinkin jos niitä osaa itse tulkita. Ainakin radikaalit muutokset näkee, vaikkei tarkemmin asioista tietäisikään.

Joku Sakkeus tai vastaava asioista perillä oleva voisi tietysti kommentoida hieman että missä vaiheessa on syytä huolestua. Itse en mahtunut tuon maksa-arvon kohdalta normaalin rajoihin, vaikken roinaakaan, ja siksi tuo raja jäi mieleeni.

Mulla oli tuommonen Omron, dieetin alussa paino 82 ja rasvat 20, 10 viikon jälkeen paino 68 ja rasvat n.11, nämä siis Omronin "ratti" mittarin mukaan. Eli suunta ainakin oli oikea...

Ihmettelin kyllä kun yksi langanlaiha kaveri (jolla ei ole lihaksia YHTÄÄN mutta eipä kyllä rasvaakaan) sai tulokseksi jotain 20%...toisaalta taas toinen kaveri joka oli tuhdimmassa kunnossa sai jotain 35%.

Kaikenkaikkiaan sanoisin että laite on aika:david:

ihan vaan mielen kiinnosta, että mistä tommosilla pihdeillä rasvat mitataan? vatsasta vai kyljestä? vai otetaanko niillä joku keskiarvo?

Originally posted by janne321
ihan vaan mielen kiinnosta, että mistä tommosilla pihdeillä rasvat mitataan? vatsasta vai kyljestä? vai otetaanko niillä joku keskiarvo?

Monia menetelmiä: 7, 4 ja 2 ihopoimun menetelmät on yleisimmät, myös 9:n poimun menetelmä on aika usein käytössä. Näihin liittyviä laskukaavoja on myös useita. Pihdeillä mittausvirhe on keskimäärin +- 2% kun kyseessä on sama mittaaja joka mittauskerralla. Jenkkien usein käyttämällä 7:n poimun menetelmällä rasvat yleensä saadaan alhaisemmiksi kuin meillä yleisemmällä 4:n poimun menetelmällä (ojentaja, haba, suoliluu & lapaluu). Seitsemällä poimulla tulee myös mm. vatsa ja etureisi lisäksi. Mulla esim. vatsan ja etureiden rasvat on olleet suhteessa alhaisemmat kuin muilla kun ollaan testailtu ja siksi usein olen saanut alhaisemmat rasvat seiskalla verrattuna neljään muihin verrattuna. Kannattaa yleensä mitata poimu useaan kertaan. Oikea tekniikka on tärkeä.

Ns. air displacement plethysmography (Bod pod) on tämän hetken menetelmistä kakkonen oikein tehdyn vedenalaismittauksen jälkeen.

Millään menetelmällä vertailu yksilöiden välillä ei ole järkevää! Ihonalaisen rasvan ja sisäelinrasvojen suhteet vaihtelee, samoin luuston paino, nesteen määrä jne. Eli rasvaprosentin määritykset vain oman kehityksen seurantaan! Ehkä ainut menetelmä, jolla kannattaa verrata henkilöitä toisiinsa on ns. monikomponenttimalli, jossa käytetään montaa menetelmää rinnakkain. Mutta se tietysti maksaa ja paljon...

Kyllä vaa-an ja objektiisen peilin yhdistelmä kertoo enemmän kuin mikään tämän hetken rasva%menetelmä (menetelmistä elävillä henkilöillä)!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by jhulmi
Millään menetelmällä vertailu yksilöiden välillä ei ole järkevää! Ihonalaisen rasvan ja sisäelinrasvojen suhteet vaihtelee, samoin luuston paino, nesteen määrä jne.

Tästä vaan tuli mieleen, että eikös ihmisen luusto paina 5Kg, ja rotevalla kaverilla 5.5Kg, että siitä ei taida hirveästi arvoihin heittoa tulla?
Itse aiheeseen, henk. kohtaisesti ei kiinnosta onko rasvaprosentti 5 vai 15%. Pääasia että vatsan kohdalla poimu on lähempänä viittä kuin viittätoista milliä. Kellä tavoite on samanlainen, niin ei liene sisäelinrasvojen määrä paljon kiinnosta, ja pihti on "paras" mittari kehityksen seurantaan.

Originally posted by Sumppari
Tästä vaan tuli mieleen, että eikös ihmisen luusto paina 5Kg, ja rotevalla kaverilla 5.5Kg, että siitä ei taida hirveästi arvoihin heittoa tulla?
Itse aiheeseen, henk. kohtaisesti ei kiinnosta onko rasvaprosentti 5 vai 15%. Pääasia että vatsan kohdalla poimu on lähempänä viittä kuin viittätoista milliä. Kellä tavoite on samanlainen, niin ei liene sisäelinrasvojen määrä paljon kiinnosta, ja pihti on "paras" mittari kehityksen seurantaan.

Vedenalaismittauksessa määritetään rasvaprosentti kehon tiheyden perusteella. Esim. tummilla ihmisillä luiden tiheys on ilmeisesti suurempi kuin valkoihoisilla --> tiheys suurempi --> rasvaprosentin aliarviointi ja muitakin yksilöllisiä eroja löytyy. Kaavat perustuu siihen, että rasvan tiheys on 0,9 ja rasvattoman kehon osan 1,1. Urheilijoitten tiheydet on yleensä luokkaa 1,07 kg/litra. Kyllä pienikin luun määrän ero hieman vaikuttaa, ei tosin paljoa. Mutta siis vain vedenalaismittauksessa ja Bod Podilla. Miehellä luuston paino on n. 10-11 kg luokkaa.

Hyvä huomio tuo ihonalaisen rasvan määrä. Sehän meitä "kehojanarsisteja" kiinnostaa eniten, siksi pihdit on parempi kuin muut menetelmät. Tärkeää on vain opetella mittaamaan oikein ja aina samalla lailla ja samasta kohdasta--> poimusta kiinni syiden suuntaisesti, pari sekuntia ja lukema ylös, jonka jälkeen pari mittausta samasta poimusta sormet edelleen poimussa kiinni.

Mä vältän "kylmäaltistuksia" ja sitä kautta ruskean rasvakudoksen muodostumista. Ok, kylmä tulee helposti, mutta so what kun lihakset erottuu ;) Ja sitä paitsi lämpimänä ollessani saan näläntunteen pidettyä loitolla ja paskan syönti jää vähemmälle. Kylmähän inhiboi kylläisyyskeskusta ja stimuloi nälkäkeskusta. Osittain plaseboakin tuo mulle, mutta ihan sama kunhan toimii :)

Originally posted by uga
Mitäs lekuri sanoo tuollaisesta arvosta? Muistelen hiljattain verikokeen normaalin rajan olleen jotain about 60 nuorille äijille.

Ne arvot ovat todella yksilöllisiä ja vaihtelevat paljon. Ei se 50 tai 60 ole mikään ehdoton yläraja. Se nyt on vaan otettu raja-arvoksi, kun sellainen täytyy olla ja se edustanee jonkinlaista keskiarvoa. Näin kertoi sisätautilääkäri juuri.

Minulla alkoi elokuussa kolesterolilääkitys ja sen takia maksa-arvoja seurataan parin kk. välein. Viimeksi pari viikkoa sitten s-alat oli 69. Lääkitystä harkitaan uudelleen, jos arvo nousee kolminkertaiseksi eli jonnekin 150-200 paikkeille. Kohtuullinen juopottelukin on sallittu. Ja olen myös juopotellut. Kohtuullisesti.

Tuossa on linkki. Se on aika pitkä, joten menee kai kahdelle riville eikä toimine hyperlinkkinä? Ainakin tässä viestin kirjoitusruudussa.

http://www.pshp.fi/labnet/ohjekirja/kirja/ALANIINIAMINO-TRANSFERAASI.htm

Edit: Mahtui se näköjään.

Originally posted by ozzie

Tuossa on linkki. Se on aika pitkä, joten menee kai kahdelle riville eikä toimine hyperlinkkinä? Ainakin tässä viestin kirjoitusruudussa.

http://www.pshp.fi/labnet/ohjekirja/kirja/ALANIINIAMINO-TRANSFERAASI.htm

Kiitti.

"Intrahepaattisen sappistaasin yhteydessä ja biliaarisessa kirroosissa ALAT-arvo nousee selvästi. Myös ekstrahepaattisen sappistaasin yhteydessä ALAT-pitoisuus kohoaa hieman."

Roger that. :D

(Oli siinä ihan hyvääkin juttua, toi nyt vaan pisti vähän silmään)

Ole hyvä.

Ei se lopulta niin vaikeaa ole. Tutkaile niitä vieraita sanoja hieman ja jaottele osiin. Intrahepaattinen: Intra = sisäinen, Extra =ulkoinen, Hepatis=maksa. Biliaarinen=sappeen liittyvä, Bilis=sappi. Extra = ulkoinen

Eli intrahepaattinen on tässä tapauksessa maksasta aiheutunut ja extrahepaattinen on maksan ulkopuolisesta syystä aiheutunut sappistaasi eli tukos. Kansanomaisesti sappikivi, muttei aina.

Biliaarinen kirroosi on sappihapon ärsyttävästä vaikutuksesta alkanut maksakirroosi. On tapauksia joissa maksa on alkanut tuhoutua spontaanisti ilman ulkopuolista ärsykettä. Lienee suurin syy maksansiirtoihin? Nyt menee kyllä jo ihan arveluksi, joten lopetan.

Näin se karkeasti ottaen menee. Jos joku lääketiedettä paremmin tunteva tietää paremmin ja haluaa korjata jotain, niin hyvä.

Netistä löytyy Lääketiede-Suomi-Lääketiede-sanakirjoja.

Originally posted by -ö-
Luuston mineraalipaino aikuisella miehellä on ehkä alle 5 kg. Tuohon 10 kg sisältyy jo nesteitäkin?

1/4 tosta 10-11 kg:sta vettä. Ja mineraaleja tosiaan n. 5kg ja loput lähinnä kollageenia.

Originally posted by Missukka
Entäpä naisella luuston paino'? ihan mielenkiinnosta....

Naisilla n. 12 % kehon painosta eli n. 7 kg, miehillä siis n. 15 % painosta. Oman luuston määrän voi arvioida mittaamalla ranteen ja polven paksuuksia (kyhmyt sivuilla). Ikävä kyllä laskukaavaa en muista enkä jaksa kaivaa.

No joo, noi sähköiset mittarit kannattaa unohtaa vallan kokonaan. Itse kävin mittauttamassa piruuttani semmoisella keväällä dieetin lopussa. Tulos oli muistaakseni 18,1%, päätelkää senhetkisestä kuvasta, pitikö paikkansa.

Joo mä mittasin kolmena vuotena peräkkäin kyseisellä mittarilla ja tulokset oli 4,8%, 5,2% ja 5,0%, mutta nyt en ole pariin vuoteen mitannut. Taitaa olla aika "lelu", vaikka ei sitä ylimääräistä mullakaan pahemmin ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom