Rasvaprosentin mittaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyler83
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
En löytänyt tälle osiota joten laitoin sen tänne...Eli miten tarkka toi rasvaprosentti lukema on jos "ammattilainen" mittaa sen niillä pihdeillä?
Multa mitattiin se niillä pihdeillä ja aloin miettiä että minkähän verran esim. kropan nestepitoisuus vaikuttaa siihen tulokseen? Niillä elektronisilla mittareilla nyt ei ainakaan tee mitään, pihdeillä saa kuulemma paljo tarkemman tuloksen jos mittaaja osaa hommansa, mutta paljonkohan siinä tuloksessa voi olla heittoo...Ai niin ja kannattaako se mittaus tehdä vaikka heti aamulla ennen syöntiä, vai onko sillä väliä? Kireemmältä tuntuu ainaki joka paikka aamulla..

T-Nationissa on kattava kaksiosainen artikkeli eri mittaustavoista.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=460414

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=460416

Siellä on mielenkiintoista tietoa myös impedanssimittauksesta ja siitä, kuinka silläkin voi saada luotettavia tuloksia.

Pihtimittauksessa kehon nesteytys vaikuttaa aika vähän ja tulos on muutenkin melko tarkka. Luotettava mittaus tosin vaatii seitsemän kohdan mittauksen, yhden kohdan pikamittaukset ei anna oikeaa tulosta.

T-Nationissa on kattava kaksiosainen artikkeli eri mittaustavoista.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=460414

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=460416

Siellä on mielenkiintoista tietoa myös impedanssimittauksesta ja siitä, kuinka silläkin voi saada luotettavia tuloksia.

Pihtimittauksessa kehon nesteytys vaikuttaa aika vähän ja tulos on muutenkin melko tarkka. Luotettava mittaus tosin vaatii seitsemän kohdan mittauksen, yhden kohdan pikamittaukset ei anna oikeaa tulosta.

Mulla mitattiin ojentajasta, hauiksesta, selästä ja kyljestä...Oli kyllä sen verran vittumaista sanastoo noilla sivuilla että en kyl paljoo sen viisaammaks tullu...

Jotain muuta kuin Jackson-Pollack-kaavaa on ilmeisesti käytetty? Hiukan outoa, ellei vatsa- ja reisimittaa otettu ollenkaan.

Joka tapauksessa pihdeillä saa hyvän kuvan rasvaprosentista. Sitä tarkemman, mitä tiukemmassa kunnossa on (eli mitä ohuempi iho on). 1-2% suuntaan-toiseen voi tulla heittoa, alle 10% mittauksissa tosin ei juuri 1% enempää.

Jotain muuta kuin Jackson-Pollack-kaavaa on ilmeisesti käytetty? Hiukan outoa, ellei vatsa- ja reisimittaa otettu ollenkaan.

Joka tapauksessa pihdeillä saa hyvän kuvan rasvaprosentista. Sitä tarkemman, mitä tiukemmassa kunnossa on (eli mitä ohuempi iho on). 1-2% suuntaan-toiseen voi tulla heittoa, alle 10% mittauksissa tosin ei juuri 1% enempää.

No kyljestä oli ehkä väärin sanottu, siis vatsasta otettiin mutta ei keskeltä vaan aika reunasta...Reisistä multa ei ole ikinä mitattu vaikka parilla eri salilla olen mitannut...Mulle muuten sanottiin että se mun rasvaprosentti olis -2% mitä ne mittarin lukemat näytti koska sitä nestettäkin on..Se sit tais olla vaan lohduttelua mun läskiperseelle:itku:

Mulla on ollu pihdit laatikossa kauan, mutta en oo opetellua mittaamaan. Missäs sivuilla nuo mittauspaikat näytettäis kuvien avulla? Ja mieluiten sellainen että voi itse mitata kaikista paikoista.. ihan sama onko se pihtien antama tulos liian suuri tai pieni kuin se oikea rasvaprosentti, kunhan voisi mitata muutoksen esim. kuukauden ajalta.

edit. typoja..

Siinä jälkimmäisessä T-Nationin linkissä on mittauspaikat kuvineen ja hyvät neuvot, katsopa se.

Tuolta löytyy myös paikat ja laskurit sekä seitsemän että kolmen kohdan mittaukselle.

http://www.linear-software.com/online.html

Kolmen kohdan mittauksen pystyy aika hyvin tekemään itsekin, tuo rinta on ainoa hiukan kömpelö ottaa. Sillä saat silti hyvän seurannan kehonrasvojen kehitykselle.

Ei ole paskempi idea seurata rasvoja kerran-pari kuukaudessa bulkillakaan, siitä saa aika raakaa dataa siitä, meneekö mättö yhtään sinne minne pitäisi.

Mulla on ollu pihdit laatikossa kauan, mutta en oo opetellua mittaamaan. Missäs sivuilla nuo mittauspaikat näytettäis kuvien avulla? Ja mieluiten sellainen että voi itse mitata kaikista paikoista.. ihan sama onko se pihtien antama tulos liian suuri tai pieni kuin se oikea rasvaprosentti, kunhan voisi mitata muutoksen esim. kuukauden ajalta.

edit. typoja..
Tää on aika hyvä: http://www.rustyiron.net/formmale.htm

Bioimpedanssimittauksesta

Tuossa ensimmäisessä linkittämässäni T-Nation-artikkelissa kerrottiin, että bioimpedanssimittarilla saa luotettavia tuloksia, kun ottaa 3-5 mittausta joka päivä viikon ajan ja laskee niistä keskiarvon. Olisi mielenkiintoista kuulla mittarin omistajilta pitääkö paikkansa.

Itse olen testannut käsin pidettävää mittaria yhden kerran Instrussa ja sain tulokseksi noin tuplat verrattuna pihtimittaukseen. Impedanssimittarilla kun saa yksittäisillä mittauksilla tulokseksi mitä ihmeellisempiä lukemia.

kyllä on vaikeaa tuo mittaaminen vaikka tyttöystävä auttaakin. aamulla mittasin tolla 3-piste menetelmällä ja tulokseksi tuli 22.6% ja aika lähelle se varmaan meneekin. Illalla kuitenki mitattiin uudelleen ja 21.6% :rolleyes: eli liian suuri heitto jos haluaa tutkailla rasvamäärän kertymistä.
onko kenelläkään mitään hyviä keinoja/jippoja, joilla sais tarkempia tuloksia. Kaippa tämäkin vain on harjoittelu kysymys :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Yhden prosenttiyksikön heittohan on _ihan helvetin hyvä_ mittaustulos.

Jos tarkoituksena on mitata rasvamäärän muutoksia yhden päivän kuluessa, ei mittaustapoja liene juuri muita kuin keittää koko ukko saippuaksi ja katsoa paljonko on mitäkin.

Oli kyseessä sitten massakausi tai dieetti, mittaamalla rasvat samana ajankohtana kerran viikossa saat hyvän kuvan kehityksen suunnasta. Perusbulkilla (lue: huonolla sellaisella) saat jotakuinkin sen 1% nousun rasvoihin jokaisella bulkatulla painokilolla ja se näkyy mittauksissa hyvin äkkiä.

Näppärä jätkä laittaa mittaukset vielä Exceltaulukkoon, niin saa armotonta käyrää rasvojen ja rasvattoman kehonmassan kehityksestä.

Tuossa ensimmäisessä linkittämässäni T-Nation-artikkelissa kerrottiin, että bioimpedanssimittarilla saa luotettavia tuloksia, kun ottaa 3-5 mittausta joka päivä viikon ajan ja laskee niistä keskiarvon. Olisi mielenkiintoista kuulla mittarin omistajilta pitääkö paikkansa.

Itse olen testannut käsin pidettävää mittaria yhden kerran Instrussa ja sain tulokseksi noin tuplat verrattuna pihtimittaukseen. Impedanssimittarilla kun saa yksittäisillä mittauksilla tulokseksi mitä ihmeellisempiä lukemia.

Pihtimittauksesta: yleensähän käytetään juuri tuota neljän pisteen mittausta (hauis, ojentaja, suoliluu, selkä), multa on joskus otettu seitsemän mutta koska neljä pistettä antaa käytännössä saman tuloksen niin asialla ei ole niin suurta väliä. Mittaustarkkuus on jotain +/- 2 prosenttiyksikköä kun mittaaja on sama. Tarkkuutta parantanee se, että jokaisesta pisteestä otetaan useampi mitta ja niistä voi laskea keskiarvon tai otetaan se joka tulee useiten (tähän on joku sääntö...).

Bioimpedanssejan on noita käsikäyttöisiä ja sitten sellaisia hienoja, joissa on anturit myös jaloissa. Ainakin tuo parempi versio antaa ihan luotettavia tuloksia, kunhan se tehdään aamupaastossa ettei nesteiden vaihtelut pääse vaikuttamaan. Päivittäiset toistomittaukset lienevät juuri tasaamassa noita nesteiden vaihteluita --> parantaa luotettavuutta.

Yhden prosenttiyksikön heittohan on _ihan helvetin hyvä_ mittaustulos.

Jos tarkoituksena on mitata rasvamäärän muutoksia yhden päivän kuluessa, ei mittaustapoja liene juuri muita kuin keittää koko ukko saippuaksi ja katsoa paljonko on mitäkin.

Näppärä jätkä laittaa mittaukset vielä Exceltaulukkoon, niin saa armotonta käyrää rasvojen ja rasvattoman kehonmassan kehityksestä.

Siis en mä nyt niin daiju oo että mittaisin rasvat 2 kertaa päivässä. mittasin eilen vaan 2 kertaa siksi että sais vähän harjoitusta/kokemusta tuosta mittaamisesta. Joka maanantai mitata rasva%, punnita paino jne.

Itsellä kävi kans tuo Excel taulukon tekeminen, mutta ku ei osaa :D Tai ainakaan en ole koskaan ennen tehnyt.

Porkkanaraastin: -Kuten assis tuossa jo mainitsikin, kannattaa se mittaus suorittaa kerralla vaikkapa kolme kertaa ja laskea niiden keskiarvo. Näin kun toimii, jää virhemarginaali yleensä varsin pieneksi. Ja kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että se mittaus otetaan aina samasta kohdasta esim. selästä. Hyvät ohjeet on että otetaan mitta puolesta välistä hauista sekä ojentajaa, n. 1cm suoliluun harjun yläpuolelta ja n. 1cm lapaluun alareunan alta. Näin mittaus pisteet on helposti löydettävissä ja tätä kautta mittaus siis toistettavissa.

Eikai sillä ole hirveästi väliä, että mikä se rasvaprosentti on. Kunhan vain saadaan vertailukelpoisia tuloksia. Aika turhaa mielestäni ruveta rasvaprosenttia laskemaan jokaisella mittauskerralla. Parempi vaan seurata sitä mittauskohdan paksuutta; jos siinä on vähemmän millejä kuin viime kerralla, niin ollaan edistytty.

Eikai sillä ole hirveästi väliä, että mikä se rasvaprosentti on. Kunhan vain saadaan vertailukelpoisia tuloksia. Aika turhaa mielestäni ruveta rasvaprosenttia laskemaan jokaisella mittauskerralla. Parempi vaan seurata sitä mittauskohdan paksuutta; jos siinä on vähemmän millejä kuin viime kerralla, niin ollaan edistytty.

Pelkkä millimetripohjainen mittaus kertoo kyllä sen, väheneekö vai lisääntyykö rasvan määrä, mutta se ei kerro mitään kehon kompositiosta. Eli jos vaikka dieetillä saat 2kg pois ja suoliluun poimusta lähtee samassa ajassa 2mm, ilman rasvaprosentin laskemista on vaikea sanoa, onko tuosta kahdesta kilosta rasvaa 0,5kg vai 2,0kg.

Ja sama juttuhan toimii kääntäen massaa kasvatettaessa, jolloin on helppo seurata onko uudesta massasta läskiä 50% vai 90%.

Suositut

Back
Ylös Bottom