Raskaus ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Minun ystäväni (SM-tason urheilija) on samassa tilanteessa Jääleidin kanssa, eli treenit vähenivät huomattavasti raskauden myötä mutta ruokamäärät (paljon suklaata ja herkkuja) eivät. Hänelle on kertynyt kiloja lähemmäs 35 ja loppuraskaus on mieletöntä tuskaa... Olenkin eri mieltä "neidin" kanssa:
neiti sanoi:
Eipä siitä painosta kannata turhaa stressata, usein siitä kertyneestä "taakasta" on iso osa nesteitä sun muuta raskauteen liittyvää ja eiköhän treenaavalla ihmisellä kuitenkin ole ruokavalio sen verran kohdallaan, että mitään järkyttävää lihomista tuskin tapahtuu, vaikka välillä herkuttelisikin.
en siis tästä stressaamis asiasta(jota en todellakaan suosittele) vaan siitä että rukailun laatu automaattisest olisi paljon urheilevalla hyvä.

Toivottavati Jääleidin loppuaika sujuu hyvin!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ehkä olisi pitänyt laittaa, että punttaavalla mimmillä ruokavalio on useinmiten sen verran kunnossa, ettei sitä pienimuotoinen herkuttelu kaada. Paljon energiaa kuluttavaa liikuntaa harrastavat ovat sitten asia erikseen, kun kulutus on älyttömän suuri, voivat ruokamäärätkin olla sen mukaisia normaaliaikana, raskausaikana sen kaltaisen liikunnan määrä väistämättä vähenee huomattavasti, joten pointtiahan sinulla on, sitä ei käy kieltäminen.

H&M:lta löysin mama-jazzhousut, jonka vyötärökaistale oli hyvän leveä. Lindeksiltä löytyi tavallinen mom-toppi treeniin. Lämmittelyssä käytin normaalia kollege-paitaa.

Treenaamassa kävin vielä edellisenä päivänä priestin kanssa rinnan ja haukkarit. Seuraavana yönä supistukset sitten alkoivat ja aamulla sairaalaan :hyper: ...jossa supistukset sitten vaimenivatkin ja ajattelimme llähteä kotia kohti odottelemaan...

No terveen pojan saimme vasta yli 50 tuntia tuosta hetkestä eteenpäin. :jahas: Paikat olivat vielä täysin kiinni, hiukan pehminneet korkeintaan, kun lääkäri päätti ultra-katselmuksensa jälkeen käynnistää synnytyksen tipalla. Tuli kyllä mieleen, että olisi pitänyt vähän säästellä voimiaan ja NUKKUA VAIN edellisinä päivinä. 21 tunnin jälkeen kohdun kaula lyhentynyt vain sentin! Tuntui lohduttomalta ajatella, että kaulan pitäisi kokonaan ensin hävitä ja sen jälkeen vielä kohdun suun avautua 10 senttiin :itku:

No onneksi loppu meni nopammin, eikä ponnistusvaihe venähtänyt liian pitkäksi, vaikka olin ihan loppu. Kylpyä suosittelen! Pehmitti alakertaa se lämmin vesi sen verran, ettei kätilön tarvinnut tikkailla ja pääsee treenaamaankin nopeammin :rock:

Saimme terveen pojan 22.12 4.38. 3,5kg ja 50cm :haart: :haart: :love:

Vaa´assa en ole synnytyksen jälkeen käynyt, mutta kyllä on ruipelo olo! Ylävatsalta voi jotain jo erottaakin, mutta alavatsalla on pömppä, jonka kuritus alkaa nyt. :whip: Eihän siinä mitään varoaikaa ole, koska voi alkaa tekemään esim vatsoja? Tuntuu kyllä, että vatsat ovat venyttyneet ja vähän erillään tuolta alavatsalta?

Juu ja lantionpohjanlihasten jumpankin olen aloittanut. Se käy kätevästi samalla, kun imettää, tulee ainakin tarpeeksi harjoituskertoja! :D

Harmittaa, kun pukkasi tuon RSV-epidemian juuri sopivasti päälle. Ei oikein uskaltaisi ottaa poikaa mukaan salille tai muutenkaan mihinkään yleisille paikoille. Muuten ei olisi mitään ongelmaa. Kunhan sopiva nukkuma-asento on löydetty ja tissi on aina lähettyvillä, kaiiki sujuu hyvin :thumbs:

Mites muut? Jääleidi?

Anna-Kristiina sanoi:
Vaa´assa en ole synnytyksen jälkeen käynyt, mutta kyllä on ruipelo olo! Ylävatsalta voi jotain jo erottaakin, mutta alavatsalla on pömppä, jonka kuritus alkaa nyt. :whip: Eihän siinä mitään varoaikaa ole, koska voi alkaa tekemään esim vatsoja? Tuntuu kyllä, että vatsat ovat venyttyneet ja vähän erillään tuolta alavatsalta?
Varovasti vaan alottelet vatsan treenailun, esim. pallolla itse taisin alotella ja siitä ne sitten pikku hiljaa kuntoutu vallan mainiosti. Ja lantionpohjanlihaksia ei todellakaan kannata unohtaa!

Anna-Kristiina sanoi:
Eihän siinä mitään varoaikaa ole, koska voi alkaa tekemään esim vatsoja? Tuntuu kyllä, että vatsat ovat venyttyneet ja vähän erillään tuolta alavatsalta?

Mulle sanottiin synnärillä, että jälkitarkastukseen olisi syytä ainakin odottaa, ennen kuin alkaa vatsoja treenata.

kaisa sanoi:
Mulle sanottiin synnärillä, että jälkitarkastukseen olisi syytä ainakin odottaa, ennen kuin alkaa vatsoja treenata.
Tämä pitänee aika lailla paikkansa, varsinkin raskaampien liikkeiden kohdalla.

En jaksanu lukea kaikkia sivuja!

Itselläni menossa nyt raskausviikko 7, ja olen miettinyt että kuinkahan paljon pitää esim. punttireeniä keventää ja mitä liikkeitä pitäs jättää kokonaan pois, tai tarviiko mitään, niin kauan kun on hyvä tehdä? Olen käynyt myös pumpissa + stepissä, joten sekin mieityttää että voiko tuollaisissa "jumpissa" käydä pomppimassa. Ei nyt haluaisi kuitenkaan väkisin edesauttaa keskenmenoa...

Eka neuvola on vasta 24.1 ja jotenkin kuitenkin luotan enemmän treenaaviin kanssasisariin kun neuvolan tätiin! :hyper:

Mun mielestä kaikkein tärkein vinkki on opetella kuuntelemaan omaa kehoa (ellei se jo ole tuttu homma treenauksen ansiosta). Jos joku liike sattuu, älä tee. Tuossa vaiheessa kaikki lienee edelleen sallittua, ja neuvolassa suositellaankin, että liikunnallista elämäntapaa jatketaan aivan kuten ennen raskauttakin.

Keskenmeno tulee jos on tullakseen, käsittääkseni sitä ei voi mitenkään "edesauttaa". Toivotaan, että kaikki kuitenkin menee hyvin, vaikka toki todella alussa oletkin. :thumbs:

Kun raskaus etenee pidemmälle, huomaat kyllä, että kaikkea treenaamista et voi enää entiseen malliin tehdä. (Mä olen enemmän aerobisen treenin ystävä, punttitreenistä sua neuvovat muut mammat varmasti.) Esim. juokseminen alkaa olla aika ikävää, kun sikiö painaa virtsarakkoa. Suosittelen pyöräilyä, sitä itse tein vaikka kuinka isoilla rv:illa. Jos tuntuu supistuksia, löysää treeniä.

Pahaan oloon (kuulemma, itsellä ei kokemusta) auttanee ulkoilu, jos kelit on hyvät, ei muuta kuin vaikka pitkälle kävelylenkille. Tsemppiä alkuun ja onnea! :) :thumbs:

Poikavauva syntyi 15 tunnin synnyttämisen jälkeen lopulta sektiolla joulupäivänä... 3990 g ja 51 cm. Univelkaa on nyt rutkasti ja treenata ei saa yhtikäs mitään vielä pitkään aikaan... mutta hei, painoa tuli raskasuaikana 20 kg (!!!) ja nyt ku synnytyksestä on kaks viikkoa, on enää 5 kiloa jäljellä... ja syln ku hullu koko ajan. Mutta on kyl lihaksetki kadoksissa...

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täältä myös onnittelut tuoreille äideille!!!

Itsellä toiveissa vauva kunhan tästä keskenmenosta toivun, nimittäin vuodan seitsemättä viikkoa lääkkeellisen kohduntyhjennyksen jälkeen ja huomiseksi varasinkin ajan uuteen tarkastukseen yksityiselle jos kohtuun onkin vielä jäänyt jotain....

Elättelen tässä myös toiveita, etä pääsen pian takaisin tuttuihin treenirutiineihin :whip:

She Devil sanoi:
Täältä myös onnittelut tuoreille äideille!!!

Itsellä toiveissa vauva kunhan tästä keskenmenosta toivun, nimittäin vuodan seitsemättä viikkoa lääkkeellisen kohduntyhjennyksen jälkeen ja huomiseksi varasinkin ajan uuteen tarkastukseen yksityiselle jos kohtuun onkin vielä jäänyt jotain....

Elättelen tässä myös toiveita, etä pääsen pian takaisin tuttuihin treenirutiineihin :whip:

Ikävä kuulla tuollaisia uutisia:( No onnea uudelle yritykselle! Toivottavasti tärppää pian :thumbs:

Jääleidi sanoi:
Poikavauva syntyi 15 tunnin synnyttämisen jälkeen lopulta sektiolla joulupäivänä... 3990 g ja 51 cm. Univelkaa on nyt rutkasti ja treenata ei saa yhtikäs mitään vielä pitkään aikaan... mutta hei, painoa tuli raskasuaikana 20 kg (!!!) ja nyt ku synnytyksestä on kaks viikkoa, on enää 5 kiloa jäljellä... ja syln ku hullu koko ajan. Mutta on kyl lihaksetki kadoksissa...

Onnea! :haart: Meikä o käyny salilla nyt kuukauden päivät ja kuntopyörää tulee sotkettua silloin tällöin. Poika kehittyy vähä nopsampaa, ku mami: jäbä painaa jo 6280g :rock:

Multa on lähteny ny 14 kg... ja lihaksia... niitä EI ole... vielä :evil:

Tjaahans, meikäläisellä ne loppu treenit aika lailla tuohon viikkoon 16. Sen jälkeen oonkin vain nukkunut :itku: Nyt on viikkoja sitten 23 kasassa, elikäs AIKA pitkä treenamattomuus on nyt takana ja sen kyllä HUOMAA :eek: Lihakset katosivat sen siliän tien ja selkälihakset väsyy ihan sikana ISTUESSA... huhuhhuh... Nooh, kyllä mä sentäs lumilautailin Alpeilla vielä viime viikolla sen minkä jaksoin, eli muutaman puolikkaan päivän. Oli kyllä ihan järkyttävän rankkaa (ja tuntui olevan vauvallekin rankkaa, kun liikkuminen väheni selkeästi noiden päivien aikana :nolo: ) Mutta laskukausi loppui kyllä tuohon, en olisi noitakaan laskuja tehnyt ellei tilaisuus nyt olisi ollut näin ainutlaatuinen. Mutta kylläpä voin sanoa, että mä en kestä treenaamatonta itseäni. Olo on ällö, löysä ja heikko :( Mutta kun ei J-A-K-S-A... Eli tämä niin kuuluisa energinen keskiraskaus on mulla kohta jo ohi ja sekin meni sitten nukkuessa :zzzz:

Toivottavasti herään tästä horroksesta sitten viimestään kesäkuussa kun pukkaan tämän energiansyöjän itsestäni ulos...

Tämä menee vähän :offtopic: , mutta minulla tämänlainen ongelma... Lapset -98 ja -98, esikoinen alateitse ja kuopus hätäsektiolla. Molemmissa raskauksissa +25-30kg, kunto hyvä, loppuun asti töissä. Pituus 167 ja norm. paino 60-64kg, on palautunut raskauksia ed. numeroihin. Vatsalihaksiin en saa tuntumaa, lattialla tehtynä, ei tuettuna jaksaa tehdä määrättömästi, jalkojen nostoja no-mikä-se-nyt-on "kyynärnojassa" 3x8, talja niskan takana "kyykkimisiä" jollain 45kg niin kauan, että jalkoihin (?) sattuu, tuommoiset 3 x 20. Ja silti vatsa pömpöttää heti rintojen alta ihan alas saakka, näyttää kuin olisin 5kk raskaana. Teenkö minä liikkeet tekniikalta väärin, liian kevyesti vai vääränlaisia liikkeitä, voiko hätäsektiolla olla osuutta asiaan? Salilla ja kotona tehty liikkeitä kuitenkin jo kuukausi tolkulla ja hauis ja peppu kasvaa, mutta vatsalle ei ole tapahtunut mitään. Olen menossa pumppiin kaverin kanssa vai pitäiskö vaihtaa pilatekseen? Kaikille pienimmistäkin vihjeistä suuri kiitos!
Ja vielä, tietääkö kukaan hyvää harrastajaa/personal traineria Oulusta, että voisi muutenkin tarkistaa harj.ohjelmaa ja liikkeitä saatikka ruokavaliota? Ja mieluummin nainen, että saa ohjeita tyyliin " kuukautisten aikana juokse aina 2 kertaa salin ympäri ennen treeniä ja sylkäise vas. olan yli, niin reeni onnistuu".. Jotain saa maksaakki. Sellainen perustsekkaus, että reenaus olisi tehokasta. Ja kiitokset tästäkin.

Bizz sanoi:
Eli tämä niin kuuluisa energinen keskiraskaus on mulla kohta jo ohi ja sekin meni sitten nukkuessa :zzzz:

Toivottavasti herään tästä horroksesta sitten viimestään kesäkuussa kun pukkaan tämän energiansyöjän itsestäni ulos...

Kovin on tutun kuuloista... Ootko mittauttanut hemppaa? Mulla oli ennen raskautta hb aina niin hyvä kuin vain mahdollista, mutta raskauden aikana romahti aivan pohjille. Väsytti IHAN koko ajan, olin aivan halvaantunut, kun piti gradua kirjoittaa.

Muutamaa rautavalmistetta kokeilin, spartocine nosti hemoglobiinin vasta sille tasolle, että oikeasti jaksoi jotain tehdäkin. Alussahan väsymys menee vaan sen piikkiin, että "olet nyt raskaana", mutta puolivälissä saattaa matala hb-arvo olla syyllinen. Alivuokralainen kun osaa kyllä ottaa omansa pois, vuokraemäntä on se joka kärsii. :jahas:

mäkin osallistun tähän...

vaikka melkein aloitin uuden threadin ko tää on niiin pitkä ja osin vanhakin:) mutta onnea uusille äideille!

Meinaa kyrsiä..viikkoja 9 ja ihan veto pois ja jatkuva kuvotus:urjo: tästä johtuen en oo käyny salilla kohta kuukauteen. Samantien tuntuu ryhti lötsähtäneen...vaikka tuntuu että vastahan sen sain kohilleen.
Esikoinen nyt 1v4kk. Tästäkään raskaudesta en "ehtinyt" palautua entisiiin (lihas)mittoihin.Painossa kylläkin. Ekassa raskaudessa salitouhut jäi hyvissä ajoin pois kun oli kaikkea häikkää ja mä hysteerinen että jotain sattuu..nyt ei lähellekkään sellaista paniikkia ja kaikki vielä ok,mut tämä kuvotus ja yleisheikko olo.Ei siis jaksa!! :itku: Ja mitä pidempi tauko tässä tulee,sen isompi kynnys taas lähtä.
Mistä sais niin paljon intoa että jaksaisin selättää tän väsymyksen...kaipa tämäkin olotila tässä asettuu,toivottavasti.

kaisa sanoi:
Ootko mittauttanut hemppaa?

Juu ja sepäs onkin erinomainen, 133! Siksi tämä niin ärsyttääkin, kun ei semmosta "oikeata" syytä asiaan ole :jahas: Tai siis on on, muttakun :rolleyes:

Aivan kuten Heminakin tuossa yläpuolella tuumi, niin kynnys vaan alkaa kohta varmaan kasvaa korkeutta, kun ei saa mihinkään lähdettyä eikä mitään tehtyä. Sänky ja sohva kyllä kutsuisivat...aaaahh... Välillä kun oikein alan tätä pähkäilemään, niin mä TUNNEN kuinka lihakseni surkastuvat rusinoiksi :eek: Nojuu, mutta ehkä tää nyt vaan ON niin tätä. Silti vaan en ois ikinä itsestäni uskonut kuinka lahjakas sohvaperuna olenkaan kun sille päälle satun...

Bizz sanoi:
Sänky ja sohva kyllä kutsuisivat...aaaahh... Välillä kun oikein alan tätä pähkäilemään, niin mä TUNNEN kuinka lihakseni surkastuvat rusinoiksi :eek: Nojuu, mutta ehkä tää nyt vaan ON niin tätä. Silti vaan en ois ikinä itsestäni uskonut kuinka lahjakas sohvaperuna olenkaan kun sille päälle satun...

No mutta ajattele, että se on vaan se ~40 viikkoa. ;) Sen jälkeen vaunuilua ja muuta niin paljon, kuin sielu sietää. Tai no, toisten lapset ei viihdy vaunuissa ollenkaan siinä pötkylävaiheessa, joten ei sitten ulkoiltu yhdessä... :jahas:

Latest posts

Back
Ylös Bottom