Raskaus ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Raskauden jälkeisestä treenistä... Löysin aiheesta hyviä vinkkejä ja ihan jumppaohjelman tuolta (arvatenkin Stumptuous.comista :) ):
Post Partum Training

Pikkumies on nyt viikon ikäinen, lauantaina siis tuli viikko. Mulla kun ei tullut mitään vaivoja synnytyksestä, siis tikkejä, repeämiä sun muuta, niin olo on ihan jees. Itse asiassa vauvan imetys (arvatkaa vaan muistanko olla istuallaan imettäessä jännittämättä hartioita) ja muu, herkemmin heräily (kuuntelen öhiseekö vauva jotain, tartteeko maitoa tms. vaikka nukkuis sikeästi) tekee lihasjännityksiä ja sellaista oloa, että jotain tarttee tehdä. Joten aloitin eilen tuolla Kristan jumppaohjeella jo nyt. Ihan sopivalta tuntui, melkein jo mietin hypätä toka viikkoon suoraan. Mut no, mulla tais mennä synnytys tosiaan niin kuin ennen vanhaan väitettiin, eli synnytysvuoteelta navettaan töihin... :D

Mä luottaisin tuohon jumppaan näin aluksi, en tee sen kummempia vatsalihasrutistuksia. Ehtii niitä. Vielähän nuo lihakset on lörpöt kun on tarttenut venyä mun valasmahan päälle. :rolleyes: Saa nähdä miten näin kolmannen raskauden jälken, palautuuko koskaan ihan entiselleen vai jääkö mahalörpykkä kunniamerkiksi noiden ihanien muksujen maailmaan saattamisesta. En ota siitä huolta. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mise sanoi:
Tämä on nyt hieman :offtopic: , mutta miten te näkisitte yhdistelmän raskaus ja dieetti?
Itselläni meneillään hyvin liikkeelle lähtenyt dieetti ~1600 kcal x 5 pvää, ~2200 kcal x 2 pvää viikottain ja haluaisin jatkaa raskaudesta huolimatta. Ruoka on peruspuhdasta linjaa sisältäen rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, kanaa... sekä jonkin verran hitaita hiilareita.
Mitä olette mieltä, sopiiko miinuskalorit ja raskaus yhteen?

Sikiö joka tapauksessa repii kaikki tarvitsemansa ravintoaineet äidistä, joten viime kädessä ravinnon'puutteesta' kärsii kantaja, eikä lapsi. Siis oletetaan, että äiti kuitenkin on täysjärkinen, ja sentään syö kuitenkin jotain ja terveellistä. Missään nimessä ei kyllä 'kahden edestä' kannata alkaa syödä raskauden aikana (vanhan kansan hassuja luuloja). Lisäravinnontarve suht normaalisti syövällä ihmisellä täyttyy esim. yhdellä voileivällä per vuorokausi.

Näin olen nämä asiat ymmärtänyt.

Jääleidi sanoi:
Tällä laskettu aika olis 29.12, eli saa nähdä kumpi ehtii ensin! Ja tosta painojutusta: samoilla viikoilla mennään, sulla on tippunu 2 kg ja mulla tullu 6 lisää... Maha on alkanu kasvaa sen verran selvästi, että kaikki vaatteet ei mahdu päälle ja ensi viikonlopun rippijuhlia varten (joissa raskausteni ei saa näkyä :down: ) piti ostaa uusi mekko. Mulla on aina ennen ollu sellanen kuoppavatsa ja kaikki vaatteet on sit ollu aika tyköistuvia...
Tänään ultrassa täti sanoi, että mahan mallia ja kasvua ei voi ennustaa mistään (siis ei lantion mallista, pituudesta, laihuudesta, tms.). Mitä se B -mitta muuten tarkoittaa (ilmestyi ultran jälkeen neuvolakorttiin...)

Mullakin tyyli ennen raskautta ollut hyvin vartalonmyötäinen, nyt on sitten osteltu uusia vaatteita ja siirretty ne norm vaatteet sinne yläkaapin perukoille odottelemaan.

Jos vatsaa ei ennestään ole, niin raskauden huomaa mielestäni aikaisemmin. Pikku tutkimukseni perusteella useimpien norm painoisten ystävieni vatsat ovat alkaneet näkyä 20 rv:n jälkeen. Toki tässäkin vaiheessa voi näyttää vielä vain ehkä pari kiloa pyöristyneemmältä. Vaateilla piilottaa paljon. Ehkä et herättänyt vielä epäilyksiä ;)
Itse piilotin viimeksi sukulaisilla vatsani tummansävyiseen liehutoppiin, jossa vyötärö ei näy (taitaa olla muutenkin suosittu toppimalli tänä kesänä) ja päällä tavis liituraitajakku. Avonaiseen kaula-aukkoon näyttävä yksityiskohtainen koru keräilemään katseet pois mahan seudulta... Korkkareilla lisää pituutta pyöreyttä häivyttämään ja avot! Yksikään uteliaista tädeistä ei edes vilkuillut mahaani sillä silmällä :hyper:

B-mitta on muistaakseni kallon halkaisija. Rakenneultrassa mitataan myös reisiluun pituus. Näistä pystytään tarkemmin määrittelemään sikiön ikä ja kehitys, verrattuna ensimmäisen ultran pää-perä -mittaan tai kuukautisista laskettuun aikaan.

Joulua odotellaan... ;) :D

Mise sanoi:
Tämä on nyt hieman :offtopic: , mutta miten te näkisitte yhdistelmän raskaus ja dieetti?
Itselläni meneillään hyvin liikkeelle lähtenyt dieetti ~1600 kcal x 5 pvää, ~2200 kcal x 2 pvää viikottain ja haluaisin jatkaa raskaudesta huolimatta. Ruoka on peruspuhdasta linjaa sisältäen rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, kanaa... sekä jonkin verran hitaita hiilareita.
Mitä olette mieltä, sopiiko miinuskalorit ja raskaus yhteen?

Peruspuhdas ruoka on IMO hyvä juttu, mutta miinuskalorit ei. Aloitin itsekin dietin joskus viime keväänä hieman ennen kuin tiitiäinen ilmoitti tulostaan, olin siis tietämättäni ollut dietillä alkuraskaudesta. Tosin lähtökalorini olivat jotain 2600-2700 luokkaa.

Raskauden ensimmäisellä kolmanneksella energiantarve on vain yhden välipalan verran normaalia korkeampi. Raskauden jälkipuolella energiantarve lisääntyy.

Dietin jätin myöhempään. Olen katsonut vain, että proteiinia, kalsiumia ja rautaa saa tässä vaiheessa tarpeeksi. Painonnousua ei tarvitse pelätä alkuraskauden aikana, sikiö kasvaa suurinpiirtein solurykelmätasolla. Imo se painon kerryttäminen on itsestä kiinni. Ei ole automaatio, että heti positiivisen raskaustestin jälkeen pitää vaakaan napsahtaa kymppi lisää. Testi on toisille vain "hyvä" syy syödä kahden edestä. No joo, toisten paino taas tippuu oksentelun vuoksi alussa. Se paino lähtee sitten lisääntymään, kun sikiönkin kasvu kiihtyy. Jostain olisin lukenut, että 18 rv:n jälkeen(?)

Jostain opuksesta mylös luin, ettei pidä syödä kahden edestä, vaan tuplaten terveellisesti :thumbs:

Tervehdys jälleen!
On mennyt aika tuolla perheaiheisilla keskustelupalstoilla niin tiiviisti, ettei tänne meinaa enää ehtiä. Muilla palstoilla tunnun olevan lähinnä kummajainen, kun treenailen vielä vaikka huomenna tulee 31 viikkoa täyteen. Eilen juuri olin core-jumpassa, ja kyllä piti jo vähän himmailla. Aurinkotervehdykset ei enää onnistuneet kun ei maha mahtunut minnekään väliin ;) .

On mulla kysyttävääkin:
Onko joku muukin kärsinyt kunnon liitoskivuista? Ovat olleet nimittäin riesanani lähes alusta saakka, yltyen parina viime viikkona niin, että nyt on pidettävä sellaista SI-tukivyötä koko ajan. Vyö on sellainen edestä kapea, vähän kuin nostovyö, joka tulee lantion kohdalle ja painaa liitoksia yhteen ja vähentää ligamenttikipuja. On toiminut hyvin, mutta lainavyö pitää palauttaa tällä viikolla ja uutta ei saa kuin ostamalla (á 84 euroa :eek: ). Ajaisikohan joku nostovyö saman asian..? Miehenkin salivyö on sellainen paksu ja tönkkö, sitä ei oikein viitsisi housujen alle tunkea :D .
Sitten tulee vielä ristiriitaisia ohjeita venyttelyistä. Joku jumppari sanoo, että pitää venytellä liitoksia (tein sitä rv 15 - 25, kunnes kerran venyttelin varmaan liikaa ja olin kaksi päivää sikakipeä). Vyön lainannut jumppari taas sanoi, että ei saa venytellä, koska se vain lisää vaivaa ja kipuja.
Vyöhyketerapiasta olen kuullut että saattaisi auttaa myös, kellään kokemusta?

Salilla käynnistä olen tehnyt mielenkiintoisia huomioita: Painot ovat laskeneet kaikkein selvimmin jalka- ja selkäliikkeissä, sitten rintaliikkeissä. Hauis, ojentajat ja olkapäät menevät sen sijaan samoilla kuin alkuraskaudessa.

Rippijuhlissa mekko toimi loistavasti: se oli sellanen "empiretyylinen" kotelomekko jäykkää ja paksua kangasta ja huivi hartioilla vielä tasapainottamassa. Ei katseita, eikä kyselyjä, jee. Mutta nyt kyllä maha kasvaa huimaa vauhtia, jostain luinkin että se kasvu on suurinta viikoilla 17-24 (tai ainakin äidin painon kasvu :D ). Meidän jumpparyhmässä äijät ei ole vielä raskautta tajunnut. Ehkä ne vähän ihmettelee kun teen pienemmillä painoilla kuin ennen, mutta kukaan ei ole vielä mitään kysynyt (miehet ei kyl näe mitään :david: ). Nyt olen puntilla selkeästi huomannut joutuneeni pienentämään painoja ja muutenkin jaksaminen on tän puolivälin jälkeen muuttunut. Ja jotenkin sitä varoo enemmän nyt kun maha näkyy ja on "todellinen".
Liitoskivuista: kyllä ovat tulleet seurakseni :down: . Eniten tuntuu ihan häpyluissa. Ihme särkyä, joka tulee niinku jostain "luun sisältä". Pelkään kipujen pahenemista ja tänään olen menossa lääkäriin kyselemään asioita tarkemmin, kun on riesana tuo fibromyalgiavaiva. On pysynyt tähän saakka kurissa liikkumisella, mutta nyt kun liikkuminen on vähentynyt ja kivut lisääntynyt, niin pelottaa että mites eteenpäin (niin ja se synnytys :itku: )

Juttelin eilen tutun fyssarin kanssa treenistä ja sain raskauasajan ohjelman. Pääpointit oli seuraavat: penkkipunnerrusta ja penkkiprässiä ei suositella, ei jalkojen nostoja tai isompia vatsalihasliikkeitä, ei askelkyykkyjä, ei liikkeitä mahallaan maaten, jalkaprässiä varovasti. Lähes normaalisti hartiapunnerrusta, ohentajia, hauiksia, ylätaljaa/yläselkää, rintalihaksia käsipainoilla. Tärkeää tukea kaikissa liikkeissä ristiselkä kunnolla ja ennen liikettä jännittää myös lantiopohjan lihakset. Vatsalihaksia ei tässä vaiheessa enää juurikaan muuta kuin poikittaista vatsalihasta (sitä piilolihasta) ja lantionpohjan lihaksia tietty. Jos ei tunnu pahalta, treeniä voi jatkaa synnytykseen saakka. Toivotaan nyt että kaikki menee niin hyvin että voi jatkaa! nyt rv. 23. (maha kasvaa nyt JOKA PÄIVÄ niin että huh huh! :lol2: )

Kun oman tuntuman mukaan tekee, niin hyvin se siitä rullaa! Itse kävin salilla vielä synnytyspäivän aamuna ja ihan kelpo treenin olosuhteisiin nähden :D sain aikaiseksi. Niinkuin kirjoitit, ylävartalon treeniin raskaus ei niinkään vaikuta älyttömästi, mutta jalat jäivät kyllä ainakin itsellä hieman vähemmälle huomiolle pakostakin. Jaloille tein lähinnä kyykkyä smithissä(vaikkei kyllä suositella, muttei tuntunut pahalta)pienillä painoilla pitkiä sarjoja, reiden ojentajia ja koukistajia ja takareisiä seisten. Liikkeet suoritin aina tosi puhtaasti ja kroppaani tarkkaan kuunnellen. Niin ja ei mitään repiviä settejä vaan tosi hallitusti. Raskausaika meni kyllä tosi hyvin ja pysyin oikeastaan melkein normaalissa treenikuviossani aikalailla. Ja kyllä sen sit synnytyksen jälkeen huomas, et palautuminen oli suht. nopeaa, kun oli pysynyt ns.ruodussa :D Niin ja ruuan suhteen pysyin terveellisessä ja ravinteikkaassa ruokavaliossa, mutta määriä en kyllä rajoittanu kummemmin, vaan vetelin esim. himoitsemiani säilykepäärynöitä aivan järkky määriä :lol2: Kyllä sitä imetyksen myötä liikunnallinen ihminen on lähtöpainossaan melko äkkiä. Tsemppiä sulle ja toivottavasti odotusaika menee mukavasti!

Jääleidi sanoi:
Juttelin eilen tutun fyssarin kanssa treenistä ja sain raskauasajan ohjelman. Pääpointit oli seuraavat: penkkipunnerrusta ja penkkiprässiä ei suositella, ei jalkojen nostoja tai isompia vatsalihasliikkeitä, ei askelkyykkyjä, ei liikkeitä mahallaan maaten, jalkaprässiä varovasti. Lähes normaalisti hartiapunnerrusta, ohentajia, hauiksia, ylätaljaa/yläselkää, rintalihaksia käsipainoilla. QUOTE]

Mie kun tein penkkiä viikolle 26 asti :eek: Ei mitään tuntemuksia siitä. Supistusten vuoksi jätin treenin sitten pois, mutta niitä ei koskaan tullut kun tein penkkipunnerrusta jalat siinä penkillä. Vatsalihaksia en tehnyt plussan jälkeen ollenkaan, en tiiä olinko liian varovainen.

Liitoskivuista kärsin paljon, mutta tukivöitä en käyttänyt kun makasin suppareiden vuoksi muutenkin sängyssä koko loppuajan. Liitoskivut muuten jatkuu edelleen (6kk jälkeen) :thumbs: .

Miekin tiijän muutaman jotka ovat treenanneet ihan loppuun asti ja kaikki on mennyt hyvin. Itse en valitettavasti lukeudu heihin, loppuajan ja sektion jälkeinen vuodelepo verotti aikalailla kroppaa.

Toivottavasti tämän palstan raskautetuilla menee kaikki hyvin. :)

Tänään alkoi 37. raskausviikko ja jumpassa kävin aamulla. Piti olla klassisen musiikin tahdittama rauhallinen core-tunti, mutta olikin ihan tavallinen core-tunti. Eli keskivartalon lihaksia monipuolisesti. Kerran viikossa olen käynyt tuossa coressa ja kerran viikossa punttitreenissä. Punttitreeninä teen kokovartalon treenin. Painoja ei ole oikeastaan kesän jälkeen tarvinnut alentaa, ja ylävartalon treenissä muutenkin yllättävän vähän alkutilanteeseen nähden.

Liitoskivuista olen kärsinyt todella, ja kävin viime viikolla ihan erikoistuneella vyöhyketerapeutilla niitä hoidattamassa. Ensin tuntui, ettei käsittelystä ollut mitään apua, mutta loppuviikkoa kohden olo alkoi olla vetreämpi. Nyt olen ollut pari päivää ilman lantion tukivyötäkin. Viime viikon jalkatreeni, vaikka varovastikin tehtynä, kipeytti kyllä nivuset jälleen niin että ajattelin suosiolla jättää jalkatreenin kokonaan pois. Pari viikkoa ajattelin vielä jatkaa treenailua tähän tapaan, tai mistä sen tietää jos hyvin menee ettenkö ihan sinne loppuun asti.

Kuntosali sijaitsee 15 minuutin kävelymatkan päässä, ja siellä on vauvaparkki, että toiveissa on treenin jatkaminen piakkoin synnytyksen jälkeen. Henkisesti olen asennoitunut siihen, että ensi vuoden alusta jaksaisin ottaa enemmän punttitreeniä kuvioihin. Saa nähdä miten käy, paljonhan riippuu siitäkin, millaisella temperamentilla ja unenlahjoilla varustettu vauva sielä tulee...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Just kun ehdin iloita hyvin sujuvasta treenistä, ni viikolla 24 alko supisteleen niin paljon että töiden jälkeen sänky oli ainoo vaihtoehto... :( Täyslepo tarkoitti siis myös kävelyä. Jossain vaiheessa yritin käydä ja supistelut ylty niin et piti soittaa mies hakemaan mut kotiin (siitä puolen kilsan päästä :itku: ). Mut nyt (vk. 27) näyttää tilanne vähän rauhoittuneen ja varovasti uskallan taas treenata (painot tippunu nyt TODELLA) ja iisi kävelyki sujuu :rolleyes: . Jos nyt jotain positiivista tosta pakkolevosta hakis, niin liitoskivut kyllä helpotti. Nyt kun taas liikun ees vähän, niin johan taas on kipeenä. Mutta anyway oon tällä hetkellä tyytyväinen jos näin pääsen tästä eteenpäin, enää 3 kk.laskettuun aikaan!

Koitahan jaksaa olla aloillasi, ainakin suurin piirtein ja voimia muutenkin loppuraskauteen. Maha se vain siitä vielä kasvaa, mutta onneksi sitä sitten raskauden jälkeen aika äkkiä palautuukin ja ehtii hyvin taas aloittaa uusiksi tehokkaamman treenailun jo melko piankin. Tsemppiä siis :thumbs:

Rauhallisesti vaan, kyllä se siitä. Supistukset kannattaa ottaa tosissaan. Joskus kivuttomatkin, kun niitä on tarpeeksi paljon, avaavat kohdunsuuta.

Ja ei kannata asettaa synnytyksen jälkeen tavoitteita liikaa ettei pety. Sillä kaikkea voi tapahtua, kuten mulle. Sairastuin pahasti sektion jälkeen eikä lapsikaan ollut terve. Mutta toivottavasti teillä menee kaikki hyvin :thumbs:

Jääleidi sanoi:
Juttelin eilen tutun fyssarin kanssa treenistä ja sain raskauasajan ohjelman. Pääpointit oli seuraavat: penkkipunnerrusta ja penkkiprässiä ei suositella, ei jalkojen nostoja tai isompia vatsalihasliikkeitä, ei askelkyykkyjä, ei liikkeitä mahallaan maaten, jalkaprässiä varovasti. Lähes normaalisti hartiapunnerrusta, ohentajia, hauiksia, ylätaljaa/yläselkää, rintalihaksia käsipainoilla. Tärkeää tukea kaikissa liikkeissä ristiselkä kunnolla ja ennen liikettä jännittää myös lantiopohjan lihakset. Vatsalihaksia ei tässä vaiheessa enää juurikaan muuta kuin poikittaista vatsalihasta (sitä piilolihasta) ja lantionpohjan lihaksia tietty. Jos ei tunnu pahalta, treeniä voi jatkaa synnytykseen saakka. Toivotaan nyt että kaikki menee niin hyvin että voi jatkaa! nyt rv. 23. (maha kasvaa nyt JOKA PÄIVÄ niin että huh huh! :lol2: )

Hienoa, että sain vastauksen tästä arvelluttaviin kysymyksiini, kiitti!

Nyt kyllä reenit jumittaa, kun tuntuu, että joka sortin syysbasillit jyrää yli. Puolen tunnin kävelyllä käyn aamulla ja illalla. Onneksi mitään varsinaisia raskausvaivoja ei sen kummemmin ole ollut. Liitoskipuja oli muutaman viiltävän päivän, mutta ohi meni.

Nyt rv 30 ja tiitiäisestä on jo hyvin havaittavissa terävä tempperamentti ja säännöllinen vuorokausirytmi. Mahassa on välillä sellaiset sembalot menossa, että äiskänkin naama alkaa vääntyä ihan uusiin ilmeisiin :lol2:

Juuri tuossa laskettiin, että vyötärön ympärys on kasvanut viime huhtikuun 63cm:stä melkein 110cm:n!!! Lisäkiloja on tullut vain 3 :rolleyes: Välillä on vähän riutunut olo, kun tuntuu, ettei ole enää jälkeäkään siitä vähäisestäkään lihasta, mitä oli ennen raskautta onnistunut keräämään. No reenillä ja kunnon safkalla niitä sitten taas joskus keräillään, kun tiitiäinenkin alkaa itse ottaa ravintoa kasvuunsa jostain muualta, kuin äiskän elimistöstä :)

Jaksamista muillekin raskaan sarjan naisille :D

Kuinka kauan voi tehdä esim. selänojennuksia "selkäpenkissä", siis sellaisessa, jossa ylävartalo roikkuu alhaalla ja sieltä noustaan ylös???

Entäs venyttely? Onko jotain ehdottomasti kiellettyjä venytyksiä ja missä vaiheessa???? Eräs tuttavani nimittäin luetteli heti kun sai tietää raskaudestani, että et sitten voi kauaa enää treenata ja et voi venytellä ym. Mutta treenailen niin kauan kuin virtaa riittää ja vointi on hyvä. Toki harrastamassani kamppailulajissa joudun olla tekemättä joitain juttuja, mutta aika vähän rajoitteita loppujen lopuksi. Kontaktia nyt ei tietenkään täysillä oteta esim. lämmitellessä potkuja ei satele perille asti, mutta mä saan kyllä potkia niin lujaa kuin sielu sietää :)

Muihin treenijuttuihin tässä threadissa onkin kattavasti vastauksia :kippis1:

Nivelethän löystyvät raskausaikana, joten kannattaa venytellä varoen, ilman mitään äärivenytyksiä. Selänojennuksia luulisin, et voi tehdä niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

She Devil sanoi:
Kuinka kauan voi tehdä esim. selänojennuksia "selkäpenkissä", siis sellaisessa, jossa ylävartalo roikkuu alhaalla ja sieltä noustaan ylös???

Itse olen vielä tehnyt (nyt viikkoja 29) ja pitänyt vaan laitetta tosi alhaalla, siis niin että maha mahtuu siinä yläpuolella hyvin olemaan, laitteen yläreuna on siis jossain reisillä... Ja sit en tee ihan alas saakka vaan aika pientä liikettä siinä suht ylhäällä. Muuten on kyllä treeni vähentyny aika lailla ja tehot samoin. Alkaa olla aika "raskas" olo. Ja vinkiksi vaan, että jos tuntuu ettet enää pysty pitämään lisäpainoa niskassa ko. liikettä tehdessä, ni kantsii muistaa että sullahan on siinä edessä jo aikamoinen lisäpaino mukana :D .

She Devil sanoi:

Itse olen vielä tehnyt (nyt viikkoja 29) ja pitänyt vaan laitetta tosi alhaalla, siis niin että maha mahtuu siinä yläpuolella hyvin olemaan, laitteen yläreuna on siis jossain reisillä... Ja sit en tee ihan alas saakka vaan aika pientä liikettä siinä suht ylhäällä. Muuten on kyllä treeni vähentyny aika lailla ja tehot samoin. Alkaa olla aika "raskas" olo. Ja vinkiksi vaan, että jos tuntuu ettet enää pysty pitämään lisäpainoa niskassa ko. liikettä tehdessä, ni kantsii muistaa että sullahan on siinä edessä jo aikamoinen lisäpaino mukana :D .
Nyt kun on alkanut olla näitä raskauajan "riesoja", niin sellainen kysymys, että onko muilla ollut ihan tosi kovaa vihlontaa alavatsalla? (siis sellaista että pelottaa suoristaa itseään tuolilta ja lähteä kävelemään ku SATTUU)?!

Zone-sarja -42%
Ei varsinaisesti alavatsalla, mutta liitoskipuja kylläkin ja hieman kyllä säteilivät sinnekkin, mainitse asiasta neuvolassa, niin voivat tunnustella tarkemmin.

Minulla kyllä on vihlonut herkästi vatsaa nimenomaan vaikkapa autosta noustessa. Olen yhdistänyt sen ihan vatsalihasten jännittymiseen, ne kramppaavat helpommin. Täytyy sitten aina hetkinen hengitellä syvään ja rentoutua niin se menee ohitse. Ei ole varmastikaan vaarallista.

Minä kyllä jätin sen perinteisen selkäpenkin lähestulkoon ensimmäisenä pois. Sen sijaan olen tehnyt selkäpenkkiä istuen. Kulmasoutu käsipainoilla on myös tuntunut hyvältä tehdä ihan loppuun saakka.

Pian on 39 raskausviikkoa täynnä. Pari viime viikkoa on jäänyt salitreeni väliin kiireiden vuoksi. Tekisi mieli mennä vielä vähän pumppailemaan, ihan vaan että voisi sitten myöhemmin sanoa että "40. viikolle asti treenailin..."
Mietityttää myös, kuinka pitkän tauon pitäisi salitreenistä. Pitäisi ilmoittaa salille ettei kuukausimaksuja menisi, mutta kauhean vaikea arvioida poissaoloaikaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom