Raskaus ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Minä palasin salille, kun synnytyksestä oli kulunut vajaat 3 kk. Tämä tietysti onnistui miehen ystävällisellä avustuksella... Pumppasin maitoa valmiiksi, mutta yleensä sitä ei tarvittu. Ja varsin huonosti vauva pulloa kelpuuttikaan. Puolivuotiaana joi sitten jo sujuvasti aventin nokkiksesta.
Kyllähän siinä oppii tekemään treenit tehokkaasti yhden ruokintavälin aikana. ;)

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä tein selkätreeniä laitteessa, siinä ei kohdistu painetta vatsaan niin paljon kun istualtaan ollaan.

Tuo vihlominen voipi olla kohdun kasvukipuja, mutta jos ovat menkkamaisia, niin silloin äkkiä neuvolaan, sillä ovat supistuksia. Mulla oli heti alusta lähtien pystysuoraa terävää, viiltävää kipua kun kohtu alkoi kasvamaan. Natella saakin olla jo kunnon jomotuksia, niin pääsisit kohta tositoimiin.

Salille tein sopimuksen että 4kk kuluttua lasketusta ajasta aloittaisin (lopetin rv 26). Meillä ainakin sai sitten mennä aikaisemmin jos halusi, mutta kyllä se 4kk oli hyvä aika, sillä pieleen mennyt sektio vaati aikansa toipuakseen. Tai jos tulee koliikkivauva jne... Kaikki on mahdollista.

Ai niin, venyttelystä... Luin jostain ettei nilkkoja kannata ojennella kovin paljon. Saattaa aiheuttaa supistuksia muistaakseni.

Tilannetietoa: meikäläisen "raskaus ja treeni" on alkanut kallistua siihen "raskaus" -puolelle enemmän ja enemmän :D . Viikkoja nyt 32 ja kovan treenin puutteen huomaa mm. käsivarsissa, niissä ei ole enää kunnon muskeleita!:rolleyes: . Mutta sitkeästi edelleen aion käydä salilla edes kerran viikossa, samoin kävelyllä, uimassa ja joogassa jaksamisen ja aikataulujen mukaan. Töitä olis vielä 2 viikkoa. Joku tuttu varoitteli että tulee kamala synnytys ku on treenannu liikaa, ei paikat aukea kuulemma. Tietoa?

Höpö höpö:D Sano tosin kätilö minullekkin, että jos on aktiivisesti käynyt kuntosalilla pitkän aikaa, ennen raskautta ja sen aikana, niin lantionpohjan lihakset ovat huomattavasti kireämmät kuin ei treenavalla naisella, joka saattaa pitkittää ponnistusvaihetta(näin juuri itselläni kävi, lopuksi otettiin imukuppi avuksi, niin saatiin sen jälkeen neiti oikein sujuvasti maailmaan), mutta taas toisaalta, synnytyksessähän voi sattua mitä tahansa odottamatonta ja useinmiten sattuukin, joten eipä tuosta kannata turhia stressailla. Eikä itselleni ainakaan mitään suuria traumoja jäänyt, vaikka lantionpohjanlihakset olivatkin haittona.:thumbs: loppuraskauteen!

Oikku sanoi:
Ai niin, venyttelystä... Luin jostain ettei nilkkoja kannata ojennella kovin paljon. Saattaa aiheuttaa supistuksia muistaakseni.

:D

No joo, ei kannata ihan kaikkea kirjaimellisesti ottaa. Itselläni supisteli aivan koko raskauden ja tyttö syntyi tasan 4 viikkoa aikaisemmin. Venyttele nilkkoja aivan rauhassa, en jaksa uskoa että se ainakaan supistuksia lisäisi. :) Loppuraskauden suonenvetoja (joista en siis itse tiedä yhtään mitään) ainakin luulisi nilkkajumppa helpottavan.

Jääleidi sanoi:
Tilannetietoa: meikäläisen "raskaus ja treeni" on alkanut kallistua siihen "raskaus" -puolelle enemmän ja enemmän :D . Viikkoja nyt 32 ja kovan treenin puutteen huomaa mm. käsivarsissa, niissä ei ole enää kunnon muskeleita!:rolleyes: .

Sama homma täällä, viikkoja 36. Eiköhän ne sieltä sitten taas rakennu. :)
Supisteluja on ollut muutamia kertoja viikossa. Nyt on kaikki jo valmiina sänky, hoitopöytä, vaunut... Laukku h-hetkeä varten on vielä pakkaamatta. Odotetaan pienokaista jo niin innolla :love:

Noista lantionpohjan lihaksista taas mulle kerrottiin semmosta, että ei se punttisali auta niihin yhtään, että niitä pitää jumpata ihan erikseen omilla "puristelu" harjoituksillaan. "Voit harrastaa sitä missä ja milloin vain kenenkään huomaamatta, vaikka bussissa, töissä... " :lol2:

No, eiköhän me naiset tiedetä, mikä oikeasti on parasta ja nautinnollisinta jumppaa noille pikkulihaksille ;) :D

Anna-Kristiina sanoi:
Noista lantionpohjan lihaksista taas mulle kerrottiin semmosta, että ei se punttisali auta niihin yhtään, että niitä pitää jumpata ihan erikseen omilla "puristelu" harjoituksillaan. "Voit harrastaa sitä missä ja milloin vain kenenkään huomaamatta, vaikka bussissa, töissä... " :lol2:

[pelottelualkaa]
Synnytyksen jälkeen kannattaa ihan oikeasti ottaa tosissaan se lantionpohjan lihasten treeni. Sitä ei välttämättä ekaa odottaessa usko, miten paljon ne paikat repsahtaakaan. :D Moni asia helpottuu suunnattomasti, kun aloittaa treenin heti synnytyksen jälkeen, kun paikat antaa myöden (siis lähinnä tarkoitan parantumista) ja treenaa säännöllisesti vaikka sitten "missä ja milloin vain kenenkään huomaamatta, vaikka bussissa, töissä... " :lol2: Se aivastaminenkin kun on kunnossa olevilla lantionpohjan lihaksilla huomattavasti mukavampaa kuin niillä löysemmillä...

Hitto noi ohjeet kuulostaa aina yhtä mainoilta, kun niitä neuvolassa kuuntelee. No uskokaa edes mua! :D
[/pelotteluloppuu]

Komppaan Kaisaa, vaikka omakohtaista kokemusta ei olekaan. Sisko on 34-vuotias kolmen lapsen äiti ja jumpissa kuulemma tarvitsisi tenaa. Ajatuksena ei ollenkaan mukava.

Siis ainakin pari tyyppiä täällä näyttää uskaltaneen lenkkeillä ihan juostenkin raskausaikana. Mulla on jostakin iskostunut päähäni se, ettei se millään tekisi hyvää... Mistään ei saa FAKTAtietoa asiasta ja tuntuu, että lääkäritkin ovat ristiriitaisia. Mulla oli juuri maratontreenit kesken kun raskauduin, joten nyt on vähän orpo olo ollut kun on yrittänyt korvata sitä jollain hemmetin sauvakävelyllä, joka ei oikein tunnu missään. Kun nyt kuitenkin olen ihan alussa vasta, 8+5 vkoa, niin kai minä voisin juostakin..?? Mitäs luulette. Meneeköhän se tosiaan niin että pitäisi luottaa vain OMIIN tuntemuksiin...

Olen niin kamalan herkkä tän raskauden kanssa, kun yritetty on melkeistä 2 vuotta ja keskenmenojakin on ollut. Nyt kuitenkin kaikki näyttää TOSI hyvältä, mutta silti tuo juoksu arastuttaa. Tuntuu ettei ois varaa mokata tätä ainakaan omatoimisesti...krhm...

Bizz sanoi:
Mitäs luulette. Meneeköhän se tosiaan niin että pitäisi luottaa vain OMIIN tuntemuksiin...

Olen niin kamalan herkkä tän raskauden kanssa, kun yritetty on melkeistä 2 vuotta ja keskenmenojakin on ollut. Nyt kuitenkin kaikki näyttää TOSI hyvältä, mutta silti tuo juoksu arastuttaa. Tuntuu ettei ois varaa mokata tätä ainakaan omatoimisesti...krhm...

Ainakin itse luotin omiin tuntemuksiin. Treenasin kevyesti, mutta jos tuntui pahalta, niin lopetin. Kukaan ei voi määritellä pilkuntarkasti, mitä saat tehdä ja mitä et, etköhän sen tunne, jos joku ei tunnu hyvältä. Ja jos ei tunnu hyvältä, niin yleensä se kannattaa lopettaa.

Jos juoksua harrastat raskausaikana, niin jossain vaiheessa sikiö alkaa painaa virtsarakkoa sen verran, ettet enää juoksekaan yhtä innokkaasti. ;)

Vaikka istuisit neljän seinän sisällä, etkä liikkuis yhtään, niin keskenmeno valitettavasti tulee, jos on tullakseen. :( Itseäsi kun kuuntelet ja treenaat järkevästi, niin kyllä se siitä. Tsemppiä kovasti (alku)raskauteen! :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse juoksin johki viikolle 15-20, muístaakseni.... eli kyllä sen sit tunsi kun ei enää tuntunu hyvältä juosta. Mutta muista käyttää sykemittaria, sykkeen täytys pysyy alle 140-150. Omalla kohdalla tarkoitti siis todella hidasta juoksua...:rolleyes: . Alan olla ISO, huh huh. :urjo:

Itse suosin raskausaikana treenimuotona fillarointia, jos aerobista haluaa tehdä. Pysyy syke vähän paremmin aisoissa ja lähes loppuun saakka onnistuu ihan kohtuullisesti. Eikä tuu ehkä ihan yhtä usein se järkyttävä vessahätä mitä juostessa. ;)

Mä pyöräilin aika lailla loppuun saakka: Jossain vaiheessa ei enää pyöräilypaita menny päälle ja polkiessa kolisi polvet mahaan. :D

Nö niin...onnittelut itselleni; tänään tein ekan aamulenkin sitten moneen viikkoon :rock: ! Sain juostua lähes koko lenkin, keskisykkeen ollessa sitten 124 :rolleyes: Eli siitähän nyt voi päätellä, että oli pakko kyllä kävellä muutamaan otteeseen. Alavatsassa oli "vetävä" tunne....öö...siis niin kuin suonenvetoa jossain munasarjojen kohdalla. Ilmeisesti ei kovin hyvä, joten silloin pistin aina kävelyksi. Mutta siis olen tottunut juoksija ja ihmetyttikin kovasti, että kuinka se nyt niin "veti" kovasti, vaikka tosiaan aivan hissuttelin vain. Noh, tää kyllä oli aivan selkeesti enemmän tällainen henkisen kunnon ylläpitäjätreeni, eikä mitään fyysisiä tavotteita ollutkaan. Mä vaan kohta hajotan pääni, jos tää mun treenaamiseni menee niin kuin on viime viikot näyttänyt. Huoh...

kaisa sanoi:
Synnytyksen jälkeen kannattaa ihan oikeasti ottaa tosissaan se lantionpohjan lihasten treeni.
Täsmälleen näin. Ja synnytyksen jälkeisen treenin, siis punttitreenin kanssa, käyttää järkevää harkintaa. Kyykkääminen kolme viikkoa synnytyksestä tuskin kannattaa... Tai jotain.

Kauhuesimerkki, stop tähän jos on herkkäsieluinen... Treenasin järkevästi raskausaikana (ei sellaisia liikkeitä salilla joista tulee alavatsalle painetta) ja aloitin jo synnärillä lantionpohjanlihasten treenauksen. Siellä kun oli oikein fysioterapeutti pitämässä sellaista treenihetkeä, istuttiin ringissä tuoleilla (vastasynnyttäneet... :D ) ja fysioterapeutti neuvoi harjoituksissa.

Mutta en tiedä sitten mikä riittää, ilmeisesti mulla synnytykset vaan olleet niin nopeita ja lapset (kolme kpl) tulleet suurinpiirtein toisella ponnistussupistuksella ulos, että on paikat kärsineet. Nimittäin nyt olen ollut pitkään kipeä ja kova yskä, ja aloin ihmetellä omituista tunnetta alapäässä. Lääkäri totesi, että virtsarakon laskeuma. Tulee suurinpiirtein emättimestä ulos virtsarakon alaosa... (mä varoitin, herkkäsielut, jotka nyt kärsitte ;) ) Eli nyt sitten odottelen pääsyä naistenpolille, saa nähdä tekeekö mitään vai antaako lantiopohjan lihasten jumppaohjeita. :jahas:

En ole omasta mielestäni ees rasittanut liikaa, treenillä tai muuten. Mutta näköjään kova yskäkin mulla riitti. Ei kiva. Ei yhtään.

Estel, kirjoitat just niistä asioista jotka iteäkin tässä pelottaa. No, sit sen näkee miten käy... nyt rv. 37+4 eli lähellä alkaa olla synnytys. Pari viime kertaa salilla en oo enää jaksanu tehdä oikein mitään järkevää, kävelyt on jo tosi pieniä lenkkejä, uiminen on ehkä ainoo joka jollain lailla toimii. Mutta kaipa se voi tässä vaiheessa jo ollakin aika iisiä se treenaus. Mulla suurin ongelma on ehkä ollu se, että syömistä olis pitäny vähentää ihan dramaattisesti raskausaikana ku treenitehotkin on tippunu. Eli ennen raskautta söin VALTAVASTI, joskus tsekkasin jostain ni kaloreita tuli sellasta 4000-5000 päivässä (josta vieläpä iso osa suklaata, ym). Kaikki kulu treeneihin ja lihaksiin. No, arvata saattaa mitä painolle tapahtuu ku treeni on nyt suht "loppu" ja ruokahaluhan on ennallaan... Vaikka yllättävää kyllä, en edelleenkään näytä läskiltä, vaikka painoa on really tullut liki 20 kg!:eek:
Vielä tosta treenaamisesta: on ollut tosi vaikea saada tietoa siitä, miten esim. tota raskasta punttitreeniä voi jatkaa. Neuvolasta sano eka täti et kaikki pitää heti lopettaa ja toka täti et loppuun saakka voi jatkaa normaalisti. Ongelmana on varmaan se, että "punttitreenillä" ja treenaamisella ylipäänsä voidaan tarkoittaa niin kovin erilaisia ja eritehoisia asioita... Vähäks turhauttavaa... no, vali vali, sais jo vaikka syntyä, alan kaivata treeniä:whip:

Jääleidi sanoi:
No, arvata saattaa mitä painolle tapahtuu ku treeni on nyt suht "loppu" ja ruokahaluhan on ennallaan... Vaikka yllättävää kyllä, en edelleenkään näytä läskiltä, vaikka painoa on really tullut liki 20 kg!:eek:
Vielä tosta treenaamisesta: on ollut tosi vaikea saada tietoa siitä, miten esim. tota raskasta punttitreeniä voi jatkaa. Neuvolasta sano eka täti et kaikki pitää heti lopettaa ja toka täti et loppuun saakka voi jatkaa normaalisti. Ongelmana on varmaan se, että "punttitreenillä" ja treenaamisella ylipäänsä voidaan tarkoittaa niin kovin erilaisia ja eritehoisia asioita... Vähäks turhauttavaa... no, vali vali, sais jo vaikka syntyä, alan kaivata treeniä:whip:
Eipä siitä painosta kannata turhaa stressata, usein siitä kertyneestä "taakasta" on iso osa nesteitä sun muuta raskauteen liittyvää ja eiköhän treenaavalla ihmisellä kuitenkin ole ruokavalio sen verran kohdallaan, että mitään järkyttävää lihomista tuskin tapahtuu, vaikka välillä herkuttelisikin. Niin ja korkeampi lähtöpainohan lihaksia omaavalla naisella muutenkin on,joten eiköhän peili riitä tässäkin asiassa painon kontrollointiin tai sitä ainakin itse käytin:)
Niin ja tuosta olen kyllä ehdottoman samaa mieltä, että on helvetin vaikea löytää raskaan punttitreenin jatkamisesta mitään tietoa ja varsinkaan odottaa saavansa siihen apua neuvolasta. Itselle oli suuri apu samalla salilla treenanneesta kilpakehonrakentajattaresta, jolla oli itselläänkin lapsia, joten sain paljon hyviä ja käytännössä hyviksi havaittuja neuvoja. Tottakai varovainen pitää olla eikä mitään megapainoja kiskoa, mutta kyllä itse ainakin sain raskausaikana ihan kelpo treenejä aikaiseksi, pitää vain panostaa siihen hommaan ja tuntumaan erityisesti ja tehdä niin tosissaan kuin vain huolella kykenee. Normaalisti etenevä raskaus ei tosiaankaan ole este varsin kunnollisille treeneille ja suorastaanhan se on suotavaa ylläpitää kuntoaan ni jaksaa sitten kannella pikku ihmistä ympäriinsä:haart: :haart:

Juupa juu, mullekin neuvolasta sanottiin, että kaikkea voi jatkaa aivan kuin ennenkin, koska raskaus ei ole sairaus :rolleyes: Niin, siis ymmärrän toki pointin, enkä toki uskonutkaan että oisin saanut sieltä hakemiani vastauksia siihen kuinka hurjilla painoilla voipi vielä turvallisesti jatkaa. No niinpä teen sitten kaikki mutulla.

Mutta MITÄ MIMMEILLÄ ON OLLUT PÄÄLLÄÄN URHEILLESSA raskaana?!?!?! Mä en tajua mistä mä saan urheiluhousuja! Omat verkat ja jazzpöksyt ja kaikki painaa JUST mahan kohdalta ikävästi, eikä viikkoja ole vasta kuin noin 13! Tässä ei käy hyvin kohta, jollen jostain löydä jotain löysempää. Onko tietoa josko jollakin urheiluvaatemerkillä mitään sinne päinkään, vai mistä ihmeestä olette housunne hankkineet. Vai oletteko vain pitäneet jotain xxl-verkkareita?

Bizz sanoi:
Mutta MITÄ MIMMEILLÄ ON OLLUT PÄÄLLÄÄN URHEILLESSA raskaana?!?!?! Mä en tajua mistä mä saan urheiluhousuja! Omat verkat ja jazzpöksyt ja kaikki painaa JUST mahan kohdalta ikävästi, eikä viikkoja ole vasta kuin noin 13! Tässä ei käy hyvin kohta, jollen jostain löydä jotain löysempää. Onko tietoa josko jollakin urheiluvaatemerkillä mitään sinne päinkään, vai mistä ihmeestä olette housunne hankkineet. Vai oletteko vain pitäneet jotain xxl-verkkareita?

H & M:ltä ostin ainakin jotain housuja. Lindexilläkin on. Tosin mä käytin ihan niitä samoja housuja mitä nytkin, olin siinä mielessä tosi onnekas. Koko raskaus näkyi vain siten, että oli ihan jumalaton pallo mahan kohdalla. Samat farkutkin jalassa kuin nyt, ei voi siinä mielessä valittaa. :D Mulle kävi kaikki matalalantioiset housut, itse asiassa en muuta koko aikana käyttänytkään. Entäs jos taitat sitä vyötäröosaa kerran? Painaisko sitten vähemmän?

Sama homma, matalalantioiset housut vaan kehiin! Muistaakseni ainakin nikeltä ja davidiltä löytyy hyviä treenipöksyjä raskaanaoleville ja useissa ns.väljempää mallia olevissa housuissa on hyvinkin löysä vyötäröosa. Itsestä oli meinaan mukavampi treenailla hieman vähemmän tiukoissa vehkeissä. Niin ja minäkin löysin h&m:ltä muutamat tosi hyvät ja kivan näköset vatsaa tukevat äippäpöksyt, jotka olivat erittäin kätevät varsinkin loppuraskaudesta, kun maha painoi jo tonnin.

Mä oon käyttäny tavallisia jazz-housuja, kääntäny vaan vyötärökaistaleen mahan alle ja sit isompia T-paitoja. Loppuraskauessa yhdet isomman kokoiset jazz-pökät ja ne ihan siihen mahan päälle vedettynä (tosi siistin näköistä:D ) ja puolison T-paita. Et ei mitään järin hemaisevan näköistä, mutta well, toimii!
Nyt en tiedä vieläkö salilta itseäni enää löydän, tänään viikkoja 38 ja 1!

Latest posts

Back
Ylös Bottom