Kyllähän raskaus, synnytys ja imetys jättää aina jälkiä. Osa sitten on sellaisia, jotka vain nainen itse huomaa, osa voi olla selkeämpiä. Muutosten laajuus riippuu todella paljon siitä, millainen kudostyyppi naisella on (repeääkö iho raskausarville helposti, palautuuko hyvin venytyksestä jne.), kuinka paljon naisella on mahdollista ylipainoa ennen raskautta, paljonko raskauden aikana tulee ylimääräistä, sujuuko synnytys normaalisti vai tapahtuuko vaurioita, joudutaanko tekemään sektio jne.
Jos nainen on lihava, painoa tulee paljon, vauva on suuri tai naisella on huonot geenit, raskausarpia voi tulla helposti. Niitä voi tulla synnytyksenkin yhteydessä, vaikka koko raskaudesta oltaisiin selvitty ilman - yksi tuttu kertoi, että alavatsaan repesi arpia kun vauva synnytyksessä nopeasti laskeutui alaspäin. Mulle repesi synnytyksessä sisäreiteen ihan ylös arpia, enkä halua edes ajatella, että miten helvetissä se tapahtui. Toisaalta, mä en ole koskaan sellaista miestä tai naista alasti nähnytkään, jolla kasvun tai lihomisen seurauksena ei noita arpia johonkin päin kehoa olisi tullut, ja useimmitenhan ne haalenevat huomaamattomiksi. Multa noita löytyy sieltä täältä, sekä raskauden tuomia että muiden muutosten, eikä useimpia edes kovin helpolla näe. Osalla naisia sitten ikävä kyllä vatsa ja rinnat voivat revetä tosi pahoille arville, jotka vetävät ihon kurttuiseksi ja löysäksi, mutta siihen voi itsekin vaikuttaa paljonkin.
Rintojen rupsahtaminen on aika tyypillistä, kyllä niissä aina jotain muutosta tapahtuu, vaikkei imettäisi edes. Jos rinnat ovat alunperinkin olleet vähän löysemmän puoleiset tai suurehko/suuret, niin kyllä varmasti muutoksen näkee. Mulla onnekseni on pienet rinnat, joista ei kyllä ulkopuolinen erota, että olen niillä imettänyt kaksi vuotta. Itse huomaan kyllä, että ovat pehmeämmät.
Myös alakertaan tulee aina muutoksia, usein ei mitään kamalan selkeää (varsinkin jos nainen jumppaa lihakset kuntoon jälkeenpäin), mutta kyllähän sen nyt arvaa, että jos sieltä puolimetrinen kinkku ulos tulee, niin se jonkinlaiset jäljet jättää. Raskauden aikana estrogeeni saa usein häppärit kasvamaan jonkin verran, monesti joudutaan leikkamaan välilihaa synnytyksessä tai sitten tulee muuten vain repeämiä ja aina ne vaikuttavat ainakin jonkin verran ulkonäköön. Sitten taas jos joudutaan sektioon niin ei noita repeämiä tule, mutta raskaus kyllä silti todennäköisesti on heikentänyt lihaksia ja tietenkin mahaan tulee leikkausarpi.
Että sellaista. Miksi kysyt? Uteliaisuudesta, vai onko muikkeli pamahtanut paksuksi, ja nyt kauhulla odotat, että mitä järkyttäviä muutoksia on luvassa? ;)