Raskauden jättämät jäljet

Noniin sovinisti minussa nyt puhuu pinnallisia, eli minkälaisia jälkiä raskaus voi naiseen jättää ja onko kovinkin yleistä, että tulee pahan näköisiä raskausarpia, riippurintoja tai alakerran vaurioita?

En ole koskaan nähnyt missään ennen ja jälkeen kuvia ja olen kuullut vain huhupuheita, mutta olis kiva tietää miten yleistä on, että vertalo muuttuu selvästi ja pysyvästi ja kuinka yleistä se, että selviää lähes olemattomilla esteettisillä muutoksilla?

Kokemuksia tai tutkimustuloksia anyone?
Voiko muutoksia ehkäistä jollain tavoin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän raskaus, synnytys ja imetys jättää aina jälkiä. Osa sitten on sellaisia, jotka vain nainen itse huomaa, osa voi olla selkeämpiä. Muutosten laajuus riippuu todella paljon siitä, millainen kudostyyppi naisella on (repeääkö iho raskausarville helposti, palautuuko hyvin venytyksestä jne.), kuinka paljon naisella on mahdollista ylipainoa ennen raskautta, paljonko raskauden aikana tulee ylimääräistä, sujuuko synnytys normaalisti vai tapahtuuko vaurioita, joudutaanko tekemään sektio jne.

Jos nainen on lihava, painoa tulee paljon, vauva on suuri tai naisella on huonot geenit, raskausarpia voi tulla helposti. Niitä voi tulla synnytyksenkin yhteydessä, vaikka koko raskaudesta oltaisiin selvitty ilman - yksi tuttu kertoi, että alavatsaan repesi arpia kun vauva synnytyksessä nopeasti laskeutui alaspäin. Mulle repesi synnytyksessä sisäreiteen ihan ylös arpia, enkä halua edes ajatella, että miten helvetissä se tapahtui. Toisaalta, mä en ole koskaan sellaista miestä tai naista alasti nähnytkään, jolla kasvun tai lihomisen seurauksena ei noita arpia johonkin päin kehoa olisi tullut, ja useimmitenhan ne haalenevat huomaamattomiksi. Multa noita löytyy sieltä täältä, sekä raskauden tuomia että muiden muutosten, eikä useimpia edes kovin helpolla näe. Osalla naisia sitten ikävä kyllä vatsa ja rinnat voivat revetä tosi pahoille arville, jotka vetävät ihon kurttuiseksi ja löysäksi, mutta siihen voi itsekin vaikuttaa paljonkin.

Rintojen rupsahtaminen on aika tyypillistä, kyllä niissä aina jotain muutosta tapahtuu, vaikkei imettäisi edes. Jos rinnat ovat alunperinkin olleet vähän löysemmän puoleiset tai suurehko/suuret, niin kyllä varmasti muutoksen näkee. Mulla onnekseni on pienet rinnat, joista ei kyllä ulkopuolinen erota, että olen niillä imettänyt kaksi vuotta. Itse huomaan kyllä, että ovat pehmeämmät.

Myös alakertaan tulee aina muutoksia, usein ei mitään kamalan selkeää (varsinkin jos nainen jumppaa lihakset kuntoon jälkeenpäin), mutta kyllähän sen nyt arvaa, että jos sieltä puolimetrinen kinkku ulos tulee, niin se jonkinlaiset jäljet jättää. Raskauden aikana estrogeeni saa usein häppärit kasvamaan jonkin verran, monesti joudutaan leikkamaan välilihaa synnytyksessä tai sitten tulee muuten vain repeämiä ja aina ne vaikuttavat ainakin jonkin verran ulkonäköön. Sitten taas jos joudutaan sektioon niin ei noita repeämiä tule, mutta raskaus kyllä silti todennäköisesti on heikentänyt lihaksia ja tietenkin mahaan tulee leikkausarpi.

Että sellaista. Miksi kysyt? Uteliaisuudesta, vai onko muikkeli pamahtanut paksuksi, ja nyt kauhulla odotat, että mitä järkyttäviä muutoksia on luvassa? ;)

Hätävarjelun liioittelun vuoksi.
Mietin vaan vastalauseita valmiiksi, jos tyttöystävä (jota ei edes ole) alkaa vaatimaan lasta.

En voi käsittää, että lasten pitää tulla maailmaan noin brutaalilla tavalla ja kun maailma on jo paha itsessään, niin kerään listaa syistä olla tekemättä lapsia.
Lapsethan tehdään nyky-yhteiskuntaan tunteilla eikä järjellä, mutta järki kyllä sanoo kovasti vastaan..

Oi, sun pitäis puhua mun ukolle jolla on vauvakuume! Mulla kun ei ainakaan vielä ole. Saisi vähän jäitä hattuun :)

Jos lasten hankkimista vastaan täytyy argumentoida raskauden aiheuttamilla fyysisillä muutoksilla, niin ehkä se jo kertoo että pariskunta ei ole valmis vanhemmiksi? Tällä tarkoitan sitä, että ne väistämättömät muutokset, joita raskaus naisen kropalle aiheuttaa, ovat TÄYSIN merkityksettömiä hyvässä parisuhteessa.

Muutokset ovat varmasti hyvin yksilöllisiä. Joillekin tulee arpia, joillain rinnat rupsahtavat ja huhupuheena olen kuullut, että tavarasta olisi tullut hiukan väljempi haastavan alatiesynnytyksen jälkeen. Mutta usko pois, kun sylissä on kirkassilmäinen tenava, joka mullistaa molempien vanhempien maailmankuvan, niin em. asioilla ei ole mitään merkitystä!

Lisättäköön vielä, että ystäväpiirissäni on pari naista, jotka ovat synnyttäneet kaksoset. He molemmat ovat jutelleet hyvinkin avoimesti raskauden aiheuttamista muutoksista. Toisen naisen kropasta ei haaleaa sektioarpea lukuun ottamatta pysty millään huomaamaan, että masussa on joskus ollut kaksoset. Toisella taas raskaus jätti muistoksi löysän vatsanahan ja muutaman arven, mutta muuten tämäkin nainen on ihan vanhoissa mitoissaan.

Sovinistiseen kysymykseen sovinistinen vastaus: rupsahtaahan ne ämmät muutenkin, joten mitäs sitä joutavia pohtimaan.

Mä en tiedä ketään naista kelle ei olisi tapahtunut jotain raskauden/imettämisen takia. Annan vaikka lukemat mun kavereista:

1. Vatsanahka roikkuu ja röllöttää ja on todella arpinen, kuin pakanamaan kartta. Reisien sisäsivut ja ulkosivut revenneet raskausarville. Rinnat turposi maidosta raskausarville ja kolmen lapsen imetys teki rinnoista ruttuiset ja roikkuvat nahkapussit (pieneni parilla kuppikoolla). Alapää kuulemma ruma ja levähtänyt. (Taustaa, lapset teki 20-23v ja viimeisen nyt 30v. Hieman pulska ennen ja jälkeen lasten).

2. Vatsanahka roikkuu ja röllöttää ja todella arpinen. Rinnat tyhjät ruttupussit. Teki lapsen 20-vuotiaana, oli erittäin hoikka, on edelleen hoikka/normaali. Nyt 32v.

3. Raskausarpia alavatsaan, rintoihin ja lanteille sekä reisien päälle ja nivusiin. Maltilliset, mielestäni ihan ok. Isorintainen alunperinkin, rinnat ei ehkä yhtä kiinteät mutta vähiten vaurioita pienirintaisiin/normaalirintaisiin naisiin verrattuna. Oikeastaan edelleen hyvät tissit. Vatsa löysä, ei muutoin ylipainoa yhtään. Raskaus 30v, nyt 32v.

4. Pulska alunperinkin, ei mitään muutosta ennen - jälkeen raskauden. Rinnat ehkä kauniimmat kuin aiemmin. Raskaus 30v, nyt 32v.

6. Vähäisetkin rinnat katosi lähes tyystin. Tyhjät pienet pannukakut. Vatsa hieman löysä muttei ylimääräistä. Ei arpia. Poikamainen kroppa ollut aina ja on edelleen. Raskaus 30v nyt 32v.

7. Rinnat kärsi, tyhjät ja liikaa nahkaa, pieneni kaksi kuppikokoa. Kaksi lasta tehty 27v ja 29v, nyt 32v. Pieni ja siro. Ei raskausarpia tms pahoja venähtymiä. Vatsa normaali. Perse taisi hieman levähtää. Alapää kuulemma "luinen" ja tuli rumaksi. Eli uloimmista häpyhuulista katosi rasvaa.

Kaksi kavereistani aikoo korjata rinnat. Kaiken muunkin voisi korjata jos haluaa. Luonnollisiahan nuo muutokset on ja hirveesti niihin ei voi vaikuttaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee jos tulee jtn damagea. Pitää vain päättää mitkä asiat on tärkeimpiä.

Kyllä se vatsanahka menee monilla pahan näköiseksi. Karmean arpiseksi, kurttuiseksi ja löysäksi. Kiitän Allahia päivittäin siitä, että vaimollani ei kahden raskauden aikana/jälkeen mennyt vatsa pilalle.

Noniin sovinisti minussa nyt puhuu pinnallisia, eli minkälaisia jälkiä raskaus voi naiseen jättää ja onko kovinkin yleistä, että tulee pahan näköisiä raskausarpia, riippurintoja tai alakerran vaurioita?

En ole koskaan nähnyt missään ennen ja jälkeen kuvia ja olen kuullut vain huhupuheita, mutta olis kiva tietää miten yleistä on, että vertalo muuttuu selvästi ja pysyvästi ja kuinka yleistä se, että selviää lähes olemattomilla esteettisillä muutoksilla?

Suosittelen ottamaan itse asiasta selvää. Mene siis treffit.suomi24.fi ja alat sieltä keräämään tutkimusaineistoa empiirisille tutkimuksille.

Tasa-arvon vuoksi pitää myös kysyä, että minkälaiset vauriot raskaus jättää meihin miehiin;)

Varmaan ainakin taloudelliset ja henkisellä puolella stressin... myös tuo on huomioitava, että jos nainen räjähtää täysin käsiin, niin sitä voi tulla avoimesti mulkoiltua naapurin Pasin tytärtä, mistä ei vaimo tietty pidä ja tästähän alkaase loputon vihanpito, joka johtaa siihen, että kymmenen vuoden kuluttua tästä nukutaan eri huoneissa ja miehet joilla on arvomaailma hakusessa alkaa seilata Viroon tai lentämään Thaimaahan. Adoptio tuntuisi sopivan mulle hyvin :P

En voi käsittää, että lasten pitää tulla maailmaan noin brutaalilla tavalla ja kun maailma on jo paha itsessään, niin kerään listaa syistä olla tekemättä lapsia.

Kyllä se piisaa että siinä sun listassa on vain yksi kohta: "Minä en halua lasta". Ei kai tossa sen enempää tarvii sitä muijan räjähtämistä tai muita tekosyitä keksiä?

Tekosyissä ja listoissa on se huono puoli että ne johtavat vain tarpeettomaan väittelyyn, jossa se sun muija yrittää kumota niitä sun väittämiä. Absoluuttinen "en halua" ilman perusteluita taas tulppaa jankkaamisen mukavasti alkuunsa.

^ Ei vaan hulluinta on se, että pidän lapsista todella paljonkin - siis terveistä lapsista jotka on suhteellisen kilttejä, en mistään kauhukakaroista.
Jos haikara tois lapsen ja sais takuut siitä, että siitä kasvaa terve kunnon ihminen joka on kiitollinen elämästään eikä masennu tai ala käyttämään päihteitä, niin ei mulla olis mitään lasta vastaan. Ei tässä mitään tekosyitä haeta.

Kaverin muijalla repesi vagina synnytyksessä ja sitä on leikelty usemmankin kerran. En ole kuullut sitten millä tuloksin enkä kehtaa itse kysyä ellei kaveri itse kerro.

^ Ei vaan hulluinta on se, että pidän lapsista todella paljonkin - siis terveistä lapsista jotka on suhteellisen kilttejä, en mistään kauhukakaroista.
Jos haikara tois lapsen ja sais takuut siitä, että siitä kasvaa terve kunnon ihminen joka on kiitollinen elämästään eikä masennu tai ala käyttämään päihteitä, niin ei mulla olis mitään lasta vastaan. Ei tässä mitään tekosyitä haeta.

No nyt sä aloit pitää jotain väittelyä ja järkeilyä jo itsesi kanssa. Ei tuohon pentuasiaan ole mitään järkiperustettä puolesta eikä vastaan olemassakaan. Että pistetään positiiviset ja negatiiviset asiat sarakkeisiin, jotta voidaan laskea todennäköisyysprosentit onnistumiselle ja haluamiselle.

Joko sä haluat sen lapsen tai et halua. Siitä tulee sitten semmoinen kuin sattuu tulemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom