raskas työ ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarppi81
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
43
miten saada tuloksia lihasmassaa jos samalla tekee fyysisesti raskasta työtä. mulla ainakin on töiden jälkeen niin puhti pois että on työn takana vielä lähtä salille treenaan + muut askareet siihen päälle ennenkuin pääsee nukkumaan. duunissa 7- 16.30 salille ja kotona noi klo 20.00 . onko vastaavia tapauksia kun tuntuu että kaikki on jossai toimistotöissä.

No ruokaa joudut ainakin lappaamaan paljon enemmän ja mutta kyllä sitä kehitystä tulee. Kannattaa pyrkiä niihin toimistohommiin ;)

Olen itse sitä mieltä että jos on raskas fyysinen työ niin se auttaa kehittymisessä. Alkuun tottakai homma on todella rankkaa kun ei ole peruskuntoa alla. Tämän takia ei varmaankaan kannata ottaa mitään sen tarkempaa ohjelmaa vaan kuuntelee omaa kehoa ja tekee sinne päin. Jos tuntuu että ei jaksa niin sitten jättää tekemäti.

Fyysinen työ on siitä hyvä että siinä käytetään eri voimatasoja joten lihaset eivät totu niin helposti tiettyyn rasitukseen. Tämä taas johtaa siihen että fyysisen työn tekijän ei tarvitse vaihtaa ohjelmaa niin tiuhaan kuin toimisto työntekijän.

Otaksun että olet nyt yrittänyt tehdä jonkun tietyn ohjelman mukaan minkä olet kopioinut täältä. Tämä ohjelma on varmaan liian rankka aloittelijalle. Itsekin aloittelin uudestaan puntin nostamisen tuossa 7kk sitten. Alkuun vain jumppasin 10-15 toistoilla ja 3 sarjaa. Olin todella tarkka siitä että en vetänyt itseäni piippuu. Eli rauhallisesti aloitin että sain sen peruskunnon alle.

Nämä kaikki ovat vain minun pieniä mielipiteitä muiden joukossa. Mutta kuuntele kehoasi ja treenaa sen mukaan. Sinulla on näyttäin hieman matkaa salille kun koko sessio kestää jopa 3 1/2h :eek:

Itsellä on mukava 5min kävelymatka asialliselle salille :thumbs:

kyllähä'n se fakta on että mitä keveemmät hommat sen enempi sitä energiaa sinne salille jää>>>parempi kehitys. optimaalisinta olisi kun ei tarvitsisi kuin reenata ja työt vois jättää muille.

siinä mielessä toki vaikeuttaa kun pitää syödä enempi, mutta aikasta monen voimalajin ja bodauksen huipulla on tyyppejä jotka tekee ruumiillista työtä. Joten jos se ei estä maailmanhuipulle nousemista ei luulisi sen estävän harrastelijankaan kehitystä, tai edes hidastavan.
Kyllä toimistohommissakin on omat huonot puolensa, siis myös puntin kannalta. Ei sitä kroppaa ole sitä varten suunniteltu että istutaan 8h päivässä samassa tuolissa konetta näpytellen

Tosin rajansa kaikessa. Voisin kuvitella että ne kaikista raskaimmat hommat saattaa vaikeuttaa kehittymistä.

Kunnon eväät vaan töihinkin mukaan. Raskas työ + treenit on kyllä semmonen yhtälö, että kulutus saattaa huidella todella korkealla.

Itsellänikin fyysinen raskas työ (7-15:30) aikaisemmin menin suoraan töistä salille, mutta nykyään olen mennyt salille vasta klo20 jälkeen. Treeni kestää 45-60min+n.30min treenin jälkeen kuntopyörä/cross training tms.

Kyllä se on itselle ainakin helpompaa käydä töiden jälkeen ensin kotona syömässä ja torkuilla. Jaksan "riehua" salilla enemmän ja tehokkaammin.

Edit: Ja hommat eivät ole toimistossa kynän pyörittämistä

kyllähä'n se fakta on että mitä keveemmät hommat sen enempi sitä energiaa sinne salille jää>>>parempi kehitys.

Minun maalaispojan teorialla taas töissä annetaan sopivasti lisää sitä kasvu kipua sinne lihaksiin, työ on kumminki huomattavasti köykäisempää kuin sali eli lihakset eivät totu samaan rasitukseen yhtä helposti. Fyysinen työ lisää proteiinisynteesin aikaa.>>> parempi kehitys. Mutta nämä ovatkin vain maalaispojan hajatelmia :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Melko raskas työ täälläkin, 6-14 ja 14-22 vuorot...
Kyllä varsinkin aamuvuorossa on välillä rankkaa mennä treenaamaan, mutta kyllä se lähtee kulkemaan, kun saa tangosta kiinni ja pistää tuulemaan :hyper:
Ehkä minulla harrastus tukee työtä ja toisinpäin, eipä sitä välttämättä jaksaisi nostella halkaisijaltaan 90 mm ja 1,5 m pitkiä tankoja koneeseen, jos ei hiukan treenaisi.
No ainakin tangot liikkuu helpommin, kun treenaa vapaa-ajalla...:rolleyes:

kun tekee raskasta työtä joutuu syömään ja nukkumaan Paljon enemmän kuin esim. kun kävi koulua. koska työpäivän jälkeen on lähes poikkeuksetta puhti pois käyn salilla ennen töihin menoa.

On tullut jonkun verran väännettyä ruumiillista työtä kolmivuorossa, noin opiskelujen ohessa, 5-6 kk putkia. Olen yllätyksekseni huomannut, että pysyn terveempänä töissäollessani, en muista koska olisin ollut flunssassa työputken aikana, opiskellessa kuitenkin harmittavan usein. Ja työ on kuitenkin kohtuuraskasta. Välillä tuntuu, että on univelkojen takia todella väsynyt, mutta silti jaksaa salille raahautua, eikä väsymystä paikanpäällä enää tunne. Kun en itse joudu ihan piippuun itseäni duunissa vetämään, niin esim. aamuvuoron jälkeen treeni tuntuu todella hyvältä tehdä. Kropassa tuntuu olevan valmiiksi hyvät paineet, eikä nostelu tunnu lähellekään niin raskaalta kuin tavallisen opiskelupäivän jälkeen. Vähän sama fiilis siis kuin verrattaessa aamutreeniä ja iltatreeniä aamu-unisen kohdalla.

Työn hyviä puolia itselle: tasaiset ja "runsaat" ruokatauot (jos vain suinkin pystyy pitämään), ei istumisesta aiheutuvia vatsakipuja ruokailujen jälkeen (koulussa aina), työpäivän aikana tulee juotua merkittävästi enemmän (>3l), kohtuullinen/raskas rasitus vaikuttaa takuuvarmasti aineenvaihduntaan nopeuttavasti, tasaisempi unirytmi ja koulumaailmaa vähemmän henkistä stressiä.

Kunhan antaa kropalle tarpeeks lepoa, ravintoa ja aikaa sopeutua niin se on ihan hyvä juttu. Omaa kehoa kuulostellen varovasti lisäilee treeniä sitä mukaa ku kunto nousee.

Tein ite pitkät ajat äärimmäisen raskasta fyysistä työtä, ja siihen päälle 4 punttia ja 4-5 lenkkiä. Tommoseen ei voi lähteä pystymetsästä tai tulee noutaja. Omaa kehoa kuulostellen varovasti lisäilee treeniä sitä mukaa ku kunto nousee. Kyllä siinä ehdottomasti oli puolensa. Ei saanut vaan suorastaan PITI syödä paljon ja kaikkea hyvää, hiilaria varsinkin oli tankattava huolella, ja sitähän on kaikenlaista hyvää ja ihanaa. Varsinkin ennen työtä ja sen aikana sai vetää ihan silkkaa sokeriakin ilman pelkoa lihomisista. Aerobinen kunto nousi huimasti. Kuitenkin raskaimpien päivien jälkeen mave ja kyykky ei enää kulkenu. Sillon taas jos rasitus ja päivän pituus pysyi kohtuudessa niin lihakset vaan lämpeni mukavasti ja punttitreeni sujui illalla.

Kyllä yleisvaikutelma mulla oli että ehdottomasti on fyysinen työ hyväksi kaikin puolin, ihminen on kuitenkin luotu liikkumaan ja monenlaisia terveellisiä vaikutuksia moisella on. Pitää vaan tietää omat rajansa ja millon mennään liiallisuuksiin, eikä rupea väkisin vetämään itteään ylikuntoon kropan varoittaessa liikarasituksesta. Itte leipiinnyin siihen hommaan lopulta kun koko elämä oli pelkkää liikuntaa. Raskaampien työputkien aikana sillä vähällä vapaa-ajalla mitä oli ei halunnu eväänsäkään heilauttaa sohvalta. Lisäks kun työssä nosteltiin raskasta tavaraa urakkatahdilla niin kokoajan pelkäs että jossain vaiheessa hajoaa joku selkä/olkapää. Mutta sopivan balanssin kanssa ja varsinkin jos ei ylitöitä joudu tekemään vaan se on se vakio 8h joka päivä niin mielestäni pitkässä juoksussa tosta on pelkkää hyötyä. Saa ikäänkuin kaupan päälle hyvän peruskunnon.

Itse veikkaisin että tuollainen kova työ ei nopeuta lihasten kasvattamista, mutta sen sijaan vähentää läskin kertymisen minimiin puhumattakaan siitä kuinka tehokasta varsinainen dieetti olisi moisissa olosuhteissa. Asiaan liittyen vielä yksi artikkeli:

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=909183

puolen tunnin päikkärit auttaa huomattavasti ennen salille lähtöä.. koitin ilman päiväunia mennä treenaamaan niin se tuntui kun olisi usvassa suunnistanu.

ja tosiaan ruokaa menee ihan vitusti, työssä olevien taukojen takia tuleekin syötyä säännöllisesti.

treenattua on tullu 15 vuotiaasta asti miinus vitutukset, vuoden intti, työt, vitutukset, alkoholi jne jne. nyt noissa ns raskaissa töissä ollut 5 vuotta ja satunnaista treeniä, viimesin vuosi kovempaa.

ylikunnonkin löi päälle liian vähäisen ruuan ja levon takia.. ei mitn kivaa

Jos ite otan puolen tunnin päikkärit niin oon sen jälkeen vielä enemmän sekaisin kuin ennen, mieluummin nukun sit sen pari tuntia. Eli tääkin on yksilöllistä.

Mäkin sanoisin, et huolehdi siitä riittävästä energian (ja tietty proteiinin) saannista ja ennen treeniä kannattais varmaan levähtää pari tuntia jos kerran on veto poissa. Ite ei ainakaan vaan meinaa jaksaa / muistaa syödä tarpeeksi jos pitää kovin raataa.

eikä se fyysinen tekijä nyt ole mikään este kehitykselle. Tosin on helppo tuudittautua siihen, että kehittyy työn takia heikommin kun joku toimistotyötä tekevä kaveri. Mutta tietenkin pitää sitä ruokaa ja lepoa olla kulutuksen mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom