ranteiden vahvistus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MJS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MJS

Oon käynyt nyt salilla vuoden alusta (tauon jälkeen) ja kysyisin jotain hyviä vinkkejä ranteiden vahvistamiseen. Mä oon nähnyt joidenkin tekevän liikettä, jossa käsivarret ovat tuettuina penkille siten että kämmenet jäävät penkin ulkopuolelle, josta on sitten käännetty ranteita ylös-ja-alas puntti/tanko käsissä. Ottaako tämä liike ranteeseen vai enemmänkin kyynärvarteen?

Mites nuo rannetuet? Aikaisemmista viesteistä en saanut aivan selvää käsitystä, olisiko niistä hyötyä vai haittaa. Siinä taitaapi mielipiteet vähän jakautua.

Mulla on aikaisemmin tulleet ranteet kipeäksi rasituksesta ja etenkin vasen ranne. Siinä on tälläkin hetkellä jonkinlainen patti (ranteen sisäpuolella sykkeenmittauskohdan vieressä). Terveydenhoitaja sanoi sen olevan "ganglia" (?), ja siinä on kuulemma nestettä sisällä. Patti kasvaa etenkin punnerrettaessa ja punnertaminen aiheuttaa inhottavaa kipua. Onko jollakin kokemusta samanlaisesta ongelmasta?

Jos joku tietää keinoja miten ranteet saisi vahvemmiksi, niin kertoisitteko. Kiitos :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
no rannekääntöhän käy periaatteessa molempiin. ranteeseen ja kyynärvarteen. rannetuet on mulla toimineet ja se antaa sellasta tukevuutta. käytän niitä miltei kaikissa liikkeissä. yksi hyvä rannekääntö on kun ottaa tangon takaa, eli tanko on käsissä ja kädet ovat pakaroitten päällä. mulla toiminu ja antaa kunnon pumpin ja vahvistaa ranteita. olen kuullut myös että säkin hakkaaminen vahvistaisi ranteita mutta se voi olla aikalailla paskapuhetta. eli tuskin kannattaa muuten vaan ruveta säkkiä hakkaamaan.

Tämä kyseinen liike minkä kuvasit on ns.rannerullaus tai mitä nimee siitä nyt kukakin käyttää..mulla se ottaa kyllä just eniten ranteisiin. Kannattaa myös kokeilla sitä toisinpäin, elikkä myötäotteella vähänniinkuin motskarin kahvasta vetäisit..
Rannetukia itse käytän pelkästään penkissä isommilla painoilla tehdessäni.
Mutta kannattaa ensin hoitaa se ranne kuiteski kuntoon ja alkaa vasta sitten vahvistamaan.. :thumbs:

Kyynärvarren lihakset ja niiden jänteet tukevat rannetta. Toki ranteessa on ihan sitä varten jänteitä, mutta kaikki liikkeet, joissa ranne liikkuu tehdään kyynärvarren lihaksilla. Joten; kyynärvartta vahvistamalla tulee ranteesta tukevampi.

-Ranteen koukistus; istu penkin reunalla siten, että kyynärvarsi tukee penkkiin. Ota tanko/käsipaino käteen, kämmen ylöspäin. Päästä ranne hitaasti alas, niin pitkälle kuin menee painon ansiosta. koukista ranne niin koukkuun kuin mahdollista ja päästä jälleen alas. Kyynärvarsi EI saa nousta penkistä missään liikkeen vaiheessa (hauis rentona). (Mikäli teet tangolla, katso että kyynärvarret ovat mahd. lähellä toisiaan penkillä.)

-Ranteen ojennus; sama mutta kämmen alaspäin osoittaen.

Molemmat liikkeet voi myös tehdä taljassa, samaa periaatetta käyttäen. Kyynärvarsi on oltava tuettu, ranteen on päästävä liikkumaan vapaasti (=koko liikeradallaan!!!)

Tee viikon viimeisessä treenissä, muuten tulee ote-ongelmia muissa liikkeissä...

Siinäpä ne. Pidä hauskaa! :thumbs:

Ne gangliat on jonkin näköisiä rakkulamaisia kasvaimia. Ilmeisen hyvätapaisia. Voithan aina lääkäriltä kysyä, mikäli asia vaivaa. Voihan sen terveydenhoitajankin veikkaus mennä pieleen.

Käy näyttämässä lääkärille, niin saat varmoja vastauksia, kivun hoitoon ja jospa siellä on jotain poistettavaa, niin saat kerralla kuntoon.

Paranemisia :thumbs:

Edit: Multa iteltäni poistettiin niskasta sellanen rasvapatti, noin pari vuotta sitten. Alko kans treenissä haittaamaan kun vaikkapa tanko osui siihen, niin tuntu aika ikävältä.

Jos on ranteitten kanssa on ongelmia, niin kannattaa jättää rannekäännöt pois. Rannekäännöt nimittäin eivät vahvista rannetta vaan vaikutus saattaa olla päinvastainen.
Forkuille on hyviä liikkeitä esim. maastavedot, hauiskäännöt myötä- ja vasaraotteella ja painojen kannattelut käsissä(=roikotetaan käsipainoja käsissä niin kauan että itku tulee).

Ehdottomasti rannetuet mukaan reeniin, itse käytän työntävissä liikkeissä heti lämmittelyjen jälkeen. Nämä vetoremmit ovatkin sitten enemmän puhuttaneet, jotkut käyttää ja jotkut ei. Mutta en mä muista lukeneeni, että rannetukia ois "kielletty" käyttämästä.

Rannekäännöt levypainolla, sormien on pakko pitää painosta kiinni, mikä tuntuu vahvistavan ranteita. Toinen tapa olisi treenaamalla sellaisilla "kämmenenpuristus"-jutuilla; joku saa selittää ton selvemmin, kun itse en osaa.

Kannattaa kokeilla vaikkapa sellaista että teet esim. selkäpäivinä, jolloin käytät mahdollisesti vetoremmejä, liikkeet ilman remmejä siihen saakka kunnes ranteet ovat väsyneet. Tämä tietenkin voi heikentää selän treenauksen tehokkuutta jos/kun ranteesta loppuu puhti ennen selkälihaksia. Toisaalta taas ranteiden puristusvoima kasvaa olennaisesti.
Kun ranteet ovat poltteessa tai muuten vaan jo vetkulat, voit ottaa remmit taas käyttöön.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mulle ei ole ikinä toiminut rannerullaukset ja vastaavat...gripperit (tosin melko löysät) ovat tuoneet puristusvoimaa (ja ehkä hieman paksuuttakin) kyynärvarsiin...

Juuri tällä hetkellä ranteet eivät ole kipeät. Paitsi kun tekee liikkeitä, missä joutuu sormivoimilla kannattelemaan punttia (esim. hauiskääntö käsipainoilla). Mutta se jomotus menee ohi hetken päästä ja varmaan johtuu juuri sormivoiman puutteesta.

Varmaan olisi sitten hyvä hankkia rannetuet etenkin penkkipunnerruksen takia. Siinä ranteet taitavat joutua kovimmille. Pitäisikö ennen penkkiä tehdä jotain lämmittelyliikkeitä?

Pitää ensin kokeilla noita ranneliikkeitä kotona omassa rauhassa ettei ne luule mun yrittävän esittää asioista enemmänkin tietävää. :) Mulla on kotona säädettävä käsipainosarja 15kiloon asti ja sitten sellaiset muoviset vempeleet, joita puristetaan kämmenessä kasaan (gripperit?). Ne on niin jäykät, että saa melkeinpä kaksin käsin puristaa. :)

lepex sanoi:
Kannattaa kokeilla vaikkapa sellaista että teet esim. selkäpäivinä, jolloin käytät mahdollisesti vetoremmejä, liikkeet ilman remmejä siihen saakka kunnes ranteet ovat väsyneet. Tämä tietenkin voi heikentää selän treenauksen tehokkuutta jos/kun ranteesta loppuu puhti ennen selkälihaksia. Toisaalta taas ranteiden puristusvoima kasvaa olennaisesti.
Kun ranteet ovat poltteessa tai muuten vaan jo vetkulat, voit ottaa remmit taas käyttöön.

Näin mä oon tehnytkin ja aika vähän tulee tänäpäivänä remmejä selkäliikkeissä käyettyy, ainut mihin niitä kaipaa niin on kulmasoutu, teke hyvää puristusvoimalle kun ei käytä ja sitten saa selänkin reenattuu kun ottaa käyttöön käpälien väsyessä.

Mulla on himas sellanen viritelmä jossa on noin 1m naru ja toisessa päässä on kapula ja toisessa painolevy. Tätä kapulaa sitten pyöritetään kunnes painolevy on keriytynyt ylös. Tämä on mulle tuonu ranteihin ruista. Toivottavasti ymmärsitte....

battleaxe sanoi:
Mulla on himas sellanen viritelmä jossa on noin 1m naru ja toisessa päässä on kapula ja toisessa painolevy. Tätä kapulaa sitten pyöritetään kunnes painolevy on keriytynyt ylös. Tämä on mulle tuonu ranteihin ruista. Toivottavasti ymmärsitte....

On muuten pirun hyvä vehje.

battleaxe sanoi:

joo, toi on hyvä, varsinkin lätkänpeluu aikoinani tuli tolla paljon käänneltyä, nyt jääny vähän vähemmällä, muuten mihin treenipäivään teillä ranteet kuuluu?

maxmussel sanoi:
-Ranteen koukistus; istu penkin reunalla siten, että kyynärvarsi tukee penkkiin. Ota tanko/käsipaino käteen, kämmen ylöspäin. Päästä ranne hitaasti alas, niin pitkälle kuin menee painon ansiosta. koukista ranne niin koukkuun kuin mahdollista ja päästä jälleen alas. Kyynärvarsi EI saa nousta penkistä missään liikkeen vaiheessa (hauis rentona). (Mikäli teet tangolla, katso että kyynärvarret ovat mahd. lähellä toisiaan penkillä.)

Tohon vielä sellanen lisäys, että ala-asennossa se tanko kannattaa päästää ihan sormien päihin niin alas kun uskaltaa niin tulee vähän sitä puristusvoimaakin. Tosta olen eri mieltä että kyynärvarsi ei saisi nousta penkistä. Kyynärvarsista saa loputkin irti jos parissa viimisessä toistossa vähän nostaa niitä irti penkistä.

Joubronx sanoi:
Jos on ranteitten kanssa on ongelmia, niin kannattaa jättää rannekäännöt pois. Rannekäännöt nimittäin eivät vahvista rannetta vaan vaikutus saattaa olla päinvastainen.
Forkuille on hyviä liikkeitä esim. maastavedot, hauiskäännöt myötä- ja vasaraotteella ja painojen kannattelut käsissä(=roikotetaan käsipainoja käsissä niin kauan että itku tulee).

Mitäköhän sä ymmärrät ranteilla? Sormia liikuttavat lihaksetkin nimittäin sijaitsevat kyynärvarressa, eikä ranteessa. Jos puristusvoimaa pitää saada, niin rannekäännötkin kyllä toimii. Ja jos kokoa halutaan, niin rannekääntöjä on aivan pakko tehdä. Tollaset staattiset liikkeet ei pahemmin lihaksia kasvata.

MJS sanoi:
Mites nuo rannetuet? Aikaisemmista viesteistä en saanut aivan selvää käsitystä, olisiko niistä hyötyä vai haittaa. Siinä taitaapi mielipiteet vähän jakautua.

Mulla on aikaisemmin tulleet ranteet kipeäksi rasituksesta ja etenkin vasen ranne. Siinä on tälläkin hetkellä jonkinlainen patti (ranteen sisäpuolella sykkeenmittauskohdan vieressä). Terveydenhoitaja sanoi sen olevan "ganglia" (?), ja siinä on kuulemma nestettä sisällä. Patti kasvaa etenkin punnerrettaessa ja punnertaminen aiheuttaa inhottavaa kipua. Onko jollakin kokemusta samanlaisesta ongelmasta?
QUOTE]

Mulla oli aikoinaan pari kertaa tuollainen rasvapatti kämmenselässä. Kerran näytin ohimennen sitä lääkärinkäynnin yhteydessä ja lääkäri totesi, että jos hän löisi sitä pattia vaikkapa vasaralla niin se hajoaisi. Seuraavana aamuna aamiaispöydässä istuessani hieroskelin sitä pattia jälleen kerran ajatuksissani ja mieleeni muistui ko. lääkärin lausunto. Siitä sitten nousin ylös ja tempaisin suht kovaa viereiseen betoniseinään kämmenselällä. Tunsin kuinka rasvapatin nesteet levisivät käteen ja patti oli samantien poissa. Tämä tekniikka tosin on hivenen hankala jos patti sijaitsee esim. niskassa tai muuten hankalasti moukaroitavissa olevassa paikassa. :D

Mutta rannekivuista sen verran, että hanki kunnon rannesiteet. Mulla loppui samantien ranneongelmat kun hankin kunnolliset rannesiteet. Ja ranteet oli aina aiemmin todella kipeät. Esim. voileivän voitelu tuotti tuskaa.

Zone-sarja -42%
Jos jossain liikkeessä sattuu ranteet tosi kovaa, käytä silloin rannehihnoja eli vaikkapa vanhojen polvisiteiden kappaleita. Mutta muuten älä käytä mitään tukia ranteissa! Ei ne ranteet vahvistu koskaan, jos niitä koko ajan tukee ja sitoo jotenkin!

Hauiskääntö tangolla myötäotteella, 12-15 toiston sarjoja puhtaalla tyylillä, niin kyllä ranteet vahvistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom