Rallin MM-sarja 2006

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amf
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

amf

Liittynyt
28.1.2003
Viestejä
2 378
Ikä
44
Onko Marcuksella saumaa mestariksi?
Pärjääkö Löeb koko kauden vanhalla autolla?
Meneekö rallista kiinnostavuus tallien vähyyden vuoksi?

Monte Carlosta:

"Marcus Grönholm lihotti meriittilistaansa Monte Carlo -rallin kärkisijalla voittaessaan sunnuntaina Monacoon päättyneen MM-sarjan kauden avauskilpailun. Kaksi maailmanmestaruutta ajaneelle Grönholmille voitto oli uran 19. MM-rallin ykköstila, ja ensimmäinen voitto asfaltilla ajetusta MM-osakilpailusta.

Monte Carlo -rallilla on erityisasema MM-sarjassa ja kuljettajien arvoasteikossa. Vaikka kilpailu on ehkä koko sarjan heikoimmin järjestetty ja yksi vaarallisimmista, sen voiton arvostus on vaikeiden olosuhteiden ja hankalien rengasvalintakuvioiden ansiosta suuri.

Fordilla kisaavalle Grönholmille, 37, voitto heltisi seitsemännellä yrityksellä. Matkalla on ollut monenmoisia sattumia, kuten vuoden 2000 kisa, jossa auto ei enää käynnistynyt avausetapin jälkeen sekä kakkossijan menettäminen ulosajoon viime vuonna katsojien tielle heittämän lumen takia Turinin ek:lla.

Tänä vuonna Grönholm nousi toiselta sijalta rallin kärkeen ja piti paikkansa, kun alkumatkaa hallinnut Sebastien Loeb ajoi perjantain viimeisellä ek:lla ulos ja sai viiden minuutin aikasakon. Ranskalainen Citroen-kuljettaja palasi kisaan lauantaina ja nousi vajaan neljän minuutin takaa-ajoasemista toiseksi.

Kolme edellistä Monte Carlo -rallia voittanut Loeb menetti ulosajossa mahdollisuuden sivuta Tommi Mäkisen neljän perättäisen voiton ennätystä. Kronos-tallin ajattamaa tehdas-Citroenia kuskaava hallitseva maailmanmestari osoitti kuitenkin olevansa vahva ehdokas alkaneen kauden mestariksi.
Kaksoisvoitto jäi näkemättä

Kilpailussa oli pieni mahdollisuus myös suomalaisten kaksoisvoittoon. Edellisen kerran kaksi suomalaista miehitti kisan kärkisijoja vuonna 1999, kun Juha Kankkunen sijoittui toiseksi Mäkisen voittaessa. Nyt suomalaisten kaksoisvoiton pilasi 1.01 minuuttia Grönholmille hävinnyt Loeb.

Italialaisen Astra-tallin Peugeotilla ajanut Toni Gardemeister oli 6,2 sekunnin turvin toisena ennen Loebia vielä ennen rallin viimeistä erikoiskoetta (31,2 kilometriä). Maalissa ero oli Loebin hyväksi 21,3 sekuntia. Kolmas sija oli Gardemeisterille toinen perättäinen palkintosija Monte Carlo -rallista. Hän kaasutteli viime vuonna toiseksi.

Grönholmin tapaan Monte Carlo -rallissa Fordin tehdaskuljettajana aloittanut Mikko Hirvonen ajoi seitsemänneksi. Hän saavutti sikäli tavoitteensa, että toiveena oli ajaa ensi kertaa uralla Monte Carlo -ralli maaliin asti. Hirvonen putosi kärkitaistelusta jo kisan avauspäivänä epäonnistuneen rengasvalinnan takia.

Kauden avauskisan jälkeen Grönholm johtaa MM-sarjaa kahdella pisteellä ennen Loebia. Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Ruotsissa 3.-5. helmikuuta."[Mtv3]

Omasta mielestäni Marcuksella on hyvät mahdollisuudet voittaa mestaruus tällä kaudella. Mien arvokkaana sitä sitten voidaan pitää kun tehdaskuskeja on mukana niin vähän.. se onkin eri juttu se sitten.
Näyttää siltä, että Loeb pärjää tolla vanhalla kotterollakin aikas mukavasti muitten mukana. Eli mestaruuden vie jompi kumpi. Marcus tai Loeb.

Omasta mielestä tuo "super-ralli" sääntö on kyllä sieltä ja syvältä. Onhan se kiva, että katsojat näkee kuskeja koko kisan vaikka ne keskeyttäisikin ekana päivänä, mutta ei toi oikeen sovi meikäläisen päähän, että jo kerran keskeyttänyt kaveri voi tulla toiseks ja saada vielä pisteitäkin ihan normaalisti.....
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Täytyy olla samaa mieltä tuosta superrallista. Tuosta pystyy hyötymään tasan tarkkaan Loeb, Grönholm ja Solberg. Muut ei pysty ottamaan noita 5 minsan sakkoja kiinni. Epäreilua, mutta näillä säännöillä on mentävä.

Mestaruutta ajatellen näyttää lööpin sitikka kulkevan pelottavan hyvin. Ruotsin rallissa selviää paljon enemmän voimasuhteista. Pahoin pelkään ettei Ford ja Marcus pysty lööpin sitikan vauhtiin, mutta toivotaan parasta. Tuosta tittelin arvokkuudesta sen verran, että siellä kuitenkin on ne parhaat kuskit mukana, vaikkei niitä kovin montaa olekaan.

Gardelle soisi kyllä lisäralleja, on se sen verran kova sälli. Eiköhän se ainakin muutaman rallin saa ajettavakseen.
 
Mun mielestä tuo uusi sääntö on ihan hyvä. Jos joku kykenee ajamaan rallin neljä minuuttia nopeammin kuin kukaan muu, niin kyllä hän on kakkostilansa ansainnut. Mitäpä seurattavaa tässäkään kisassa olisi ollut ilman Loebin hurjaa nousua? Ja onhan sekin hyvä kun kokemattomammat kuskit saavat arvokasta kokemusta koko rallin edestä, vaikka olisivatkin alussa tunaroineet.
 
NHB sanoi:
Mitäpä seurattavaa tässäkään kisassa olisi ollut ilman Loebin hurjaa nousua?
Esim. Garden ja Stohlin taistelu. Myönnetään nyt sen verran, että kyllähän se tieten toi lisää mielenkiintoa kun lööppi tuli takasin, mutta on se siltikin IMO epäoikeudenmukaista päästää jo kerran keskeyttänyt takaisin kisaan.

Miten muuten toimii tuo superrallisääntö kokonaisuudessan? Jos jää pätkälle, niin saako siltä pätkältä huonoimman ajan vai miten?
 
Fat Rat sanoi:
Miten muuten toimii tuo superrallisääntö kokonaisuudessan? Jos jää pätkälle, niin saako siltä pätkältä huonoimman ajan vai miten?

Nyt tulee kyllä sitä paljon parjattua mutua mutta muistaakseni homma menee
jotenkin näin: keskeyttäneelle parille annetaan 5min pohjia huonompi aika / ek.
Eli jos keskeytys tapahtuu aamun ekalla ek:lla, turpiin tulee paljon raskaammin kuin jos keskeyttää illan viimeisellä pätkällä (kuten Loeb nyt montessa).

Täyttä varmuutta en mistään tähän hätään asiasta löytänyt
joten voin puhua myös bullshittiäkin, pahoittelut siitä.

Tämän kummallisen säännön turvin myös JM Latvala sai hyvän tuloksen N- ryhmässä vaikka keskeyttikin kaksi kertaa.

Oli miten oli, ruotsin ralliin lähdetään paikanpäälle kannustamaan soomi-poikia hurrrjiin ajosuorituksiin :thumbs:
 
Oliko tuossa montessa hieman esimakua siitä että mitä tulee olemaan loppukausi? Loeb sai 5min sakon ja silti ajoi toiseksi! Jos vaan olisi ollut pätkiä hieman enempi viellä jäljellä niin sehän olis ajanut Marcuksen viellä kiinni. Jos ei suuria muutoksia tule muille talleille niin Loeb uusii mestaruutensa, arvelen minä tässä vaihetta kautta.
 
Fat Rat sanoi:
Täytyy olla samaa mieltä tuosta superrallista. Tuosta pystyy hyötymään tasan tarkkaan Loeb, Grönholm ja Solberg. Muut ei pysty ottamaan noita 5 minsan sakkoja kiinni. Epäreilua, mutta näillä säännöillä on mentävä.

Mitäs epäreilua siinä on jos toiset on vaan nopeampia kuin toiset? Reiluahan tuo nimenomaan on noille "huonommille" kuskeille, joille suodaan mahdollisuus saada hyvää kokemusta vaikka ekalla EK:lla hieman lipsahtaisikin.

NHB sanoi:
Mun mielestä tuo uusi sääntö on ihan hyvä.
Mutta eihän superralli-sääntö ole mikään uusi, vai onko sitä uusittu tälle kaudelle?
 
Greenpeace sanoi:
Mitäs epäreilua siinä on jos toiset on vaan nopeampia kuin toiset? Reiluahan tuo nimenomaan on noille "huonommille" kuskeille, joille suodaan mahdollisuus saada hyvää kokemusta vaikka ekalla EK:lla hieman lipsahtaisikin.
Mutta eihän superralli-sääntö ole mikään uusi, vai onko sitä uusittu tälle kaudelle?
Kyllä se superralli tuli mukaan tälle käydelle täysimääräisenä. Aiemmin keskeyttäneitä ja kisaa jatkaneita ei otettu mukaan kokonaistuloksiin. Tällöin se todellakin oli reilua, nimenomaan kokemus- ja testausmielessä.

Nyt on em. hyötyihin tullut lisänä keskeyttämismahdollisuus nopeille kuskeille. Mikä samalla haittaa niitä, jotka ajavat kisan läpi keskeyttämättä. Kyllä tuo sääntö on kaikkea muuta kuin reilu.
 
timberjack sanoi:
Superrallisääntö on perseestä. 5 minuutin aikasakko on liian pieni. 10 minuuttia olisi paljon sopivampi.

Mun mielestä tolla aikasakolla ei oo mitään tekemistä rallin kanssa. Keskeyttänyt niin sillon on keskeyttänyt!! Ajakoon mun puolesta senkin jälkeen niin on ihmisillä katottavaa, mutta ei niille pisteitä enää voi antaa...
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
amf sanoi:
Mun mielestä tolla aikasakolla ei oo mitään tekemistä rallin kanssa. Keskeyttänyt niin sillon on keskeyttänyt!!

Täysin samaa mieltä kanssasi tästä asiasta.
Ei sovi lajin kuvaan tällainen kisan uudelleen aloitus.

Muutenkin sääntömuutokset 2000 - luvulla on mennyt suurimmaksi osaksi perseelleen.
Ennen sai voitosta 10 pojoo ja toisesta sijasta vaan 6, silloin yritettiin tosissaan ajaa voitosta loppuun asti, toisin kun nykyään.
 
Yussi sanoi:
Muutenkin sääntömuutokset 2000 - luvulla on mennyt suurimmaksi osaksi perseelleen.
Ennen sai voitosta 10 pojoo ja toisesta sijasta vaan 6, silloin yritettiin tosissaan ajaa voitosta loppuun asti, toisin kun nykyään.

Toi pistelasku on kyllä kanssa sieltä ja syvältä. Sama tietysti formuloissakin. Kyllä voitosta pitäis mun mielestä palkita paremmin eikä vaan siitä et on tasasesti kärjessä.
Ei maailmassa muutenkaan kukaan tykkää siitä joka tulee toiseks... Voittajat on voittajia ja voittajat muistetaan
 
ei o enää kunnon rallia, kohta ajetaan varmaa formularadalla kisat eikä niitä saa mennä katsomaan eikä saa näyttää koska se voi olla vaarallista ja ajetaan 1 kierros, mutta saa ottaa uusiksi 10 kertaa.

miksi pätkät on niin lyhkäsiä? (huoltovälit ovat noin 60km)
miksei ajeta pimeässä tai yöllä?
miksi pääsee kisaan mukaan kun on ajanut ulos?
 
loebilla on niin vahva johto että varmasti vie mestaruuden ellei sitten kaadu pari kertaa uudestaan.

tulee mieleen kuinka mäkinen voitti maailmanmestaruuden carlos sainzin hajoitettua autonsa 500m ennen maaliviivaa, niitä videoita raivoavasta carlosista hakkaamassa autoa oli mukava katsoa :D
 
Merkkimestaruus taitaa tosiaan olla fordin heiniä. Jääpähän jotain "käteen" tästäkin kaudesta. Toivottavasti Loeb tulee vielä takaisin ettei Grönholm tämän takia mestaruutta vie.
 
loebilla on niin vahva johto että varmasti vie mestaruuden ellei sitten kaadu pari kertaa uudestaan.

tulee mieleen kuinka mäkinen voitti maailmanmestaruuden carlos sainzin hajoitettua autonsa 500m ennen maaliviivaa, niitä videoita raivoavasta carlosista hakkaamassa autoa oli mukava katsoa :D

Tuo parivaljakon Sainz-Moya turhautuminen oli kyllä hauskaa katseltavaa, varsinkin se kun kypärä lentää takalasin läpi.:lol2:
 
haha ei perkele. Joo toi oli kyl mieletön tilanne. samaan aikaan yle haastatteli mäkistä et "Joo tommi miltäs nyt tuntuu ku jouduit keskeyttämään et vituttaako?" sit mäkisen broidi soittaa tommilla ja se vastaa siihe luuriin, kamerat käy ja kuvaa ku mäkinen huutaa murteella luuriin "MIITÄÄÄ?? KESKKEYTTI??? jnejne" ei saatana helmi pätkä. löytyisköhän jostain.

kas, löytyihän se

http://www.youtube.com/watch?v=-U5JU6u8U9k
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom