Rakot suussa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla tuli pari päivää sitten rakkoja suuhun ja mietin mistä se johtuu? Jonku viamiinin puutostauti?

En ole edes syöny suklaata vähään aikaa sillä se aiheuttaa rakkoja

Gdane sanoi:
mis noi rakot on? ikenissä? sellaisia pieniä vaaleita renkuloita joissa sisällä pieni valkoinen piste?

Valkosia palloja (yks on tosin eri muotoinen). Alahuulen sisäpuolella. Eikai nuo taia keskeltä sen vaaleampia olla.

Olisko Afta eli "viisasten näppy" (niinku viisauden hammas)

Kyseessä olisi jonkin viruksen aiheuttama limakalvon vaurio mistä käytetään nimitystä afta. Niiden syntyperää ei tiedetä kovin tarkkaan ja sen vuoksi niistä liikkuu kaikenlaisia huhuja. Ehkä paras ennaltaehkäisy voisi olla riittävä hammas- ja suuhygienia, ei kuitenkaan liiallinen.

Noin meille aftasta kertoopi tohtori.fi

Itselläni ollut ja todella **ttumaisen kipee on!

Onneksi ei ole esiintynyt sitten teini-iän.

Edit: suosittelevat monipuolista ruokaa ja vitamiinien lisäämistä.

Katsoppas googlella lisää (haku: Afta)

Edit2: Tosiaan pitäisi olla aika selkeä "kraateri" ja itsellä oli ainakin noin millin tai kaksi halkaisijaltaan nuo..

Gdane sanoi:
Olisko Afta eli "viisasten näppy" (niinku viisauden hammas)

Kyseessä olisi jonkin viruksen aiheuttama limakalvon vaurio mistä käytetään nimitystä afta. Niiden syntyperää ei tiedetä kovin tarkkaan ja sen vuoksi niistä liikkuu kaikenlaisia huhuja. Ehkä paras ennaltaehkäisy voisi olla riittävä hammas- ja suuhygienia, ei kuitenkaan liiallinen.

Noin meille aftasta kertoopi tohtori.fi

Itselläni ollut ja todella **ttumaisen kipee on!

Onneksi ei ole esiintynyt sitten teini-iän.

Edit: suosittelevat monipuolista ruokaa ja vitamiinien lisäämistä.

Katsoppas googlella lisää (haku: Afta)

Edit2: Tosiaan pitäisi olla aika selkeä "kraateri" ja itsellä oli ainakin noin millin tai kaksi halkaisijaltaan nuo..

2-3 millii mulla

TheLORD sanoi:
2-3 millii mulla
Jos hahmotat niistä ton kraaterin niin googleta lisää infoa.

Sen verran vielä, että taisi kestää parikin viikkoo ennen kö lähti veke. Millään en lääkinny vaikka tuolla tohtori.fi nyt jostakin öljyillä haydyttamisesta puhuttiinkin.

Mutta siis jos se on niinku O jonka keskellä piste niin se on aika 100 varmasti tuo.

TheLORD sanoi:
Minulla tuli pari päivää sitten rakkoja suuhun ja mietin mistä se johtuu? Jonku viamiinin puutostauti?

En ole edes syöny suklaata vähään aikaa sillä se aiheuttaa rakkoja

Mulla oli tollasia suussa vähintään parin kuukauden välein useamman vuoden ajan. Olivatten erinomaisen kipeitä ja vi***maisia, koska ei voinut syödä mitään vähänkään mausteista ruokaa. Kirvelivät nimittäin aika miehekkäästi.

Noh, ongelmasta pääsin eroon seuraavasti:
a) lopetin pikaruuan syömisen (tilalle kunnon ruokaa)
b) lopetin seurustelun (stressin määrä pieneni noin 90%)
c) aloin syömään vitamiineja

Eli referoiden: ämmä narikkaan ja ruokavalio kuntoon :)

Itselläni ollut noita rakkoja (olen luullut ihan vesirakoiksi) kahdesti puolen vuoden sisään, ovat kyllä erittäin kivuliaita.. Viikko sitten ilmaantui moinen etuhampaiden ikenien alle. "Söin" kolmena iltana hydrokortisonia (ei ole muuten kovin hyvän makuista), mutta ei tullut mitään efektiä paranemisen suhteen.. lauantaina sitten vähän tissuttelin, niin sunnuntaista eteenpäin ei ole ollut enää minkäänlaista tuosta aiheutuvaa kipua :D

setae sanoi:
Itselläni ollut noita rakkoja (olen luullut ihan vesirakoiksi) kahdesti puolen vuoden sisään, ovat kyllä erittäin kivuliaita.. Viikko sitten ilmaantui moinen etuhampaiden ikenien alle. "Söin" kolmena iltana hydrokortisonia (ei ole muuten kovin hyvän makuista), mutta ei tullut mitään efektiä paranemisen suhteen.. lauantaina sitten vähän tissuttelin, niin sunnuntaista eteenpäin ei ole ollut enää minkäänlaista tuosta aiheutuvaa kipua :D
Söit hydrokortisonia??! Jeps... Mulle vaan mamma sano ku valittelin sillon junnuna ekan kerran et "susta on poika tulossa viisas..." No eipä ole käynyt tuo toteen :hyper:

Nämä muistaakseni ovat jollain lailla tarttuvia? Armeijassa liikkui aikanaan paljon tuota ongelmaa, ei se mistään suuhygieniasta ollut kiinni. Yleensä tapaavat kadota omia aikojaan :whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä oon aina aftoihin pistäny Illodin nimistä tököttiä. Saa apteekista, eikä maksa paljoa. Kirvelee, mutta helpottaa. Kannattaa käydä ostamassa.

Aftat, ja monet muutkin suun rakkulat ja haavaumat johtuvat usein b-vitamiinin puutteesta. Itsellänikin ollut tosi usein. Ikäviä kavereita.

mulla on ollu noita myös.. sanovat, että joillekkin saattaa tulla aftoja esim. tomaatista tai sitrushedelmistä, jotka sisältävät jotain happoja kait, mitkä sen saattaa laukaista.

tuttu ja kipeä vaiva. Minulla se rako on monesti tullut seillaiseen paikkaan johon esim. hammasharja on harjatessa tökännyt vähän kovempaa tai sitten jokin ruoka on polttanut. Itsestään parane aina noin reilussa viikossa.

Tavallisissa kaupan hammastahnoissa on aine, joka saa ns. aftaherkille ihmisille aikaan aftoja. Meitsi kuuluu näihin - ennen oli vähän väliä aftoja kunnes vaihdoin hammastahnaa. Kertaakaan ei ole ollut sen jälkeen.

Aftoja aiheuttaa hammastahnojen vaahtoutumisaine. Apteekista saa ostaa useita erilaisia hammastahnoja, joissa tätä ainetta ei ole. Itse käytän Salutem-merkkistä (ei väri eikä makuaineita, sisältää fluoria, xylitolia ja ikenille hyvää tekevää betainea).

Vaimolla noita on silloin tällöin ja kivuliaita ovat. Eipä muuten ole itsellä paljon esiintynyt senjälkeen kun alkoi monivitamiinia popsimaan säännöllisesti.

Pentuna noita oli sekä mulla että pikkuveljellä ja isä sanoi, että raakaa viinaa kun laittaa pienen pisaran niin se auttaa. Kirvelihän se ihan saatanasti, en sitten tiedä auttoiko mitään. Mutta oli se aika huvittava näköstä kun pikkuveli joskus 8 vuotiaana kävi iskän pullosta hakemassa korkkiin pienen tipan ja kaatoi tämän viinatipan rakkulan päälle. :)

setae sanoi:
"Söin" kolmena iltana hydrokortisonia (ei ole muuten kovin hyvän makuista), mutta ei tullut mitään efektiä paranemisen suhteen.. lauantaina sitten vähän tissuttelin, niin sunnuntaista eteenpäin ei ole ollut enää minkäänlaista tuosta aiheutuvaa kipua :D

:hyper: Kaikkee säkin kokeilet!

Apteekista saa aftojen hoitoon tarkoitettua geeliä. Sitä voi kokeilla, jos afta on sellasessa paikassa että siihen ylettyy geeliä laittamaan. Aloclair-niminen ja listahinta näkyy olevan 9,96 ekee. Joidenkin mukaan toimii, ite en oo kokeillu.

Lähtee hyvin mun mielestä myös, kun sekotat juomalasiin 1-2tl suolaa ja kurluttelet sillä 2-3 kertaa päivässä.. (aamu / päivä / ilta).. kirvelee tietysti, mutta lähtevät
nopeasti pois.

EDIT: ei nyt sentään ruokalusikallisia :lol2:

Suositut

Back
Ylös Bottom