Rakkaat Vanhemmat

Ikä
36
Olipas rattosa keskustelu vanhempien kanssa eilen. Sen verran taustatietoa, että kummatkin on päälle viiskymppisiä ja mukavan konservatiivisia.

No tossa pari päivää sitten olin kysynyt faijalta, jos se vois peruskoulun päättymisen kunniaks maksaa vähän isomman proteiini- ja maltosatsin. "Mitä?!", kuului vastaus ja siitä eteenpäin ei ollutkaan muuta kuin alamäkeä. Oli kuulemma just kuullu puolen tunnin esitelmän urheiludopingista (siis vittu jippiaijee) ja kyseli nyt: "Onko tästä jossain painettua tietoa?!" No hohhoijaa ei toki vaan noin 2 triljoonaa sivua. Asia jäi sitten siihen, kun: "Pitää puhua äidin kanssa tästä asiasta."

No eilen sitten päivällispöydässä (vielä kaiken lisäks just, kun olin ollut salilla tekemässä maksimit) kertokin isäpappa, kuinka oli jutellut tuttavansa (varusmieslääkäri tai jotain sinne päin, päälle viiskymppinen hänkin) ja tämä oli sanonut, kuinka: "Lisäaineet ovat todella pahasta. Kyllä kunnon ruoasta saa kaiken tarpeellisen." No selvä taidankin ottaa tästälähtien pari pihviä salille treenin jälkeen. Ainiin ja myös tämän varuskuntalääkärin hieroja on samaa mieltä ja monet muut "asiantuntijat". Kuulemma myös lisäravinteilla tulee lihakseen pelkästään voimaa eikä ollenkaan kestävyyttä. No sanoinpa isäkullalle, että: "Sillä ei kyllä ole mitään tekemistä lisäravinteiden kanssa", mutta olinpas taas väärässä! "Niillä lisäravinteillä sitä voimaa hankitaan." No damn mitäs turhaan sitten ylipäätään lähteä ees sinne salille.

Sain myös kuulla lajivalinnastani (voimanosto) oleellista faktaa. Ensinnäkin ennen kun on kakskymppinen, ei pidä keskittyä yhteen lajiin, koska esim. kaikki lihasryhmät eivät kehity. No kerroin, että voimanostossa on kyllä kaikki lihasryhmät käytössä mutta se olikin sitten virhe. "Voimanosto on se kaikista syntisin laji!" Tässä vaiheessa meinas tulla tippa linssiin. No kun kuulemma isot lihakset vaativat enemmän verta, niin sydämeen ei mene tarpeeksi verta (jotenkin näin fiksusti faija sen selitti) ja sydämeen tulee toimintahäiriöitä. "No eipä niitä voimanostajia ihan päivittäin mihinkään sydänkohtauksiin kuole." No kuulemma: "Voimanosto on niin uusi laji, että ei voida tietää, missä kunnossa voimanostajat ovat viiskymppisinä." No perkele näinhän se onkin... Not!

Kaikenkaikkiaan oli erittäin mukava ja KEHITTÄVÄ keskustelu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruuvimurmeli sanoi:
Olipas rattosa keskustelu vanhempien kanssa eilen.
.
.
.
Kaikenkaikkiaan oli erittäin mukava ja KEHITTÄVÄ keskustelu.

Jaaps, näinhän se on että vanhemmat haluavat tietysti vain sinun parasta, mutta nämä ns "asiantuntijat" joita isäsi on, valitettavasti, kuunnellut ovat pahasti hakoteillä.

Olisiko siitä mitään apua jos tulostaisit netistä tietoa esim. proteiinista ja maltosta isällesi?

Tuossa keskittymisessä vain yhteen lajiin hän oli osaltaan oikeassa. Pidemmän tähtäimen kehityksen kannalta kannattaa pitää verenkiertoelimistöstä ja aerobisesta kunnosta jonkin verran huolta.

Sakella on sivuillaan artikkeli "Nuorten voimaharjoittelu" missä mainitaan asiasta.

Kannattaa etsiä sitä painettua materiaalia noista lisäravinteista ja sitten näyttää ne porukoille. Sitten ihmetyttää mitä pahaa on siinä vaikka lisäravinteista tulisikin pelkkää voimaa eikä kestävyyttä. :rolleyes:

Ehän tossa mitään jos faijasi ostaa ruuat niin rupeat tekemään sille kauppalistoja
tyylii.
20prk rahkaa.
20prk raejuustoa.
2broileria.
20l maitoa.
Sitten voit todeta sille kun ruokakulut on tuplaantuneet että kyllähän ne protskut saa ruuastakin.

Kyllä minäkin huolestuisin jos lapsi 16-vuotiaana hurahtaisi ainoastaan voimanostoharjoitteluun ilman monipuolisia harjoitteita.

Ja vielä ehdottaisi, että alkaa vetämään lisäravinteita isommalla kädellä. Tuollaisesta pyynnöstä "paljon enemmän proteiinia ja maltoa" joku voi saada käsityksen, että aletaan elämään vain niiden varassa muun ruokailun kustannuksella. Ehkä ne rakkaat vanhemmat on käsittäneet myös että haluaisit syödä vain protskuja ja maltoa kun kerran tuollaista ehdottelet. Tuosta lääkäriltä tulleesta palautteestakin saakin sen käsityksen, että ne luulee sun korvaavan ruokailuja noilla lisäravinteilla. Tuossa vaiheessa varmaan kaikki yhtyvät samaan käsitykseen, että tulee syödä oikeaa ruokaa eikä pelkästään lisäravinteita. Pitäisi ehkä selittää tarkemmin sen isomman satsin tarkoittavan vain varastoja pidemmälle ajalle.

Ruuvimurmeli sanoi:
"Voimanosto on se kaikista syntisin laji!" Tässä vaiheessa meinas tulla tippa linssiin. No kun kuulemma isot lihakset vaativat enemmän verta, niin sydämeen ei mene tarpeeksi verta (jotenkin näin fiksusti faija sen selitti) ja sydämeen tulee toimintahäiriöitä. "No eipä niitä voimanostajia ihan päivittäin mihinkään sydänkohtauksiin kuole." No kuulemma: "Voimanosto on niin uusi laji, että ei voida tietää, missä kunnossa voimanostajat ovat viiskymppisinä." No perkele näinhän se onkin... Not!

Tässä vaiheessa olisin jo revennyt totaalisesti ja siihen olisi "asiallinen" keskustelu loppunut. Sinne lihaksiinhan ne veret jäävätkin.

Ei vaan, tosiaan tuo sterpuskan idea on hyvä ja jos ei toimi, niin ei muuta kuin tutkitte porukoiden kanssa ruokien hintoja, proteiinimääriä ja kuinka paljon missäkin ruuassa proteeini maksaa grammalta.

Kokeileppas laittaa äijäs lukemaan pakkista :)

Omatkin vanhemmat oli aloittaessa samaa mieltä, mutta sanoin ettei niiden mielipide paina tässä asiassa paskaakaan ja jatkoin protskudrinkin tekemistä. Sitten näytin myöhemmin painettuna faktaa proteiineistä jne. Nykyään ne on ihan hiljaa ja kiikuttaa kiltisti rahkat kotio kaupasta, mutta protskut saan ostaa itse. Tosin ne rahoittaa tietämättään nekin ostokset. :)

Puhu äidillesi. Ne heltyy aina ja antavat periksi. Se on tämä äiti/poika-suhde näet. Isät ovat pomoja perheessä ja kyseenalaistavat KAIKKI asiat, jotka eivät sivua hänen tietouttaan. Isänä tiedän tämän ja viimeksi eilen minulle se selvästi tuotiin esille. Taikasana lisäravinteiden herantuoksuiseen maailmaan on siis ÄITI.

Kyllä tässä on jo mun mielestä tarpeelliset toimenpiteet mainittu; faktaa tiskiin ja kauppalistat uusiks. Pitää siinä vaiheessa jo asiaan vihkiytymättömänki ymmärtää lisäravinteiden käyttötarkoitus. Onnee vaa jatkossa, jos joskus satut kreatiinin käytöstä mainitsemaan. :rolleyes:

Et ole ainoa. Jatkuvasti saan omalta isältäni kuunnella tota samaa paskaa. Neuvoo miten mun pitäisi syödä ja liikkua , vaikka ei ole ikinä itse harrastanut mitään voimailulajia.Sitten kun tilaan verkkokaupasta esim palautusjuomaa niin heti kysytään hormooneista ja väitetään etten tiedä asiasta mitään

Ite varmaan hakisin jostain luontaistuotekaupasta esitteitä lisäravinteista ja urheilijan ravinnosta. Antaisin laput isukille ja sanoisin että katoppas pappa noita. Tietysti keskustelun avaus tyyliin "iskä muistatko kun puhuit tossa ykspäivä lisäravinteista, no etin lisätietoja ja kas kummaa nyt tässä on joku ristiriita???" ja sit annat papan pähkäillä rauhassa lukemaansa tietoa, voipi olla että mieli muuttuu...

potsq sanoi:
Kyllä tässä on jo mun mielestä tarpeelliset toimenpiteet mainittu; faktaa tiskiin ja kauppalistat uusiks. Pitää siinä vaiheessa jo asiaan vihkiytymättömänki ymmärtää lisäravinteiden käyttötarkoitus. Onnee vaa jatkossa, jos joskus satut kreatiinin käytöstä mainitsemaan. :rolleyes:

Vaikka tässä iässä ei enää tuollaisia ongelmia ole niin on pakko sanoa, että aina se fakta ei auta. Voisin kuvitella vieväni mutsille/faijalle jonkun artikkelin vaikka lisäravinteista. Yksinkertaisesti nuo artikkelit jää lukematta ja tällaisiin huhupuheisiin vaan uskotaan. Tuo on ikävän totta suuressa osassa perheitä. Ei siinä auta mitkään selittelyt, liput tai laput jos mielipide on muodostettu ja siihen uskotaan jääräpäisesti. Ikävää mutta totta.

NOh tsemppiä jatkoon :thumbs:

Älä herranjumala laita isääsi lukemaan Pakkotoistoa ihan vaan sen takia että luultavasti se lukisi roinaforumia ja tekisi omia johtopäätöksiä..
kuten että Pakkotoisto suosittelee niitä kamalia hormoneja kaikille. :hyper:

Waltteri sanoi:
Ite varmaan hakisin jostain luontaistuotekaupasta esitteitä lisäravinteista ja urheilijan ravinnosta. Antaisin laput isukille ja sanoisin että katoppas pappa noita. Tietysti keskustelun avaus tyyliin "iskä muistatko kun puhuit tossa ykspäivä lisäravinteista, no etin lisätietoja ja kas kummaa nyt tässä on joku ristiriita???" ja sit annat papan pähkäillä rauhassa lukemaansa tietoa, voipi olla että mieli muuttuu...

Tai sitten "uskomatonta paskaa, etkai sää ite usko mitä näissä lukee?" :david:
Ei sitä vanhempien päätä helpolla käännä... mulle ainakin on tehty kotona täysin selväks että hiilarit eivät lihota yhtään ja kaikki rasva mitä syö varastoituu :D

Kannattaako tuossa iässä vielä treenata 110%? Itse kasvoin 16-18 vuotiaana 10 senttiä ja olen kuullut että kova treeni hidastaa pituuskasvua...

Muuten tuttua juttua: itse kun rupesin about 17 vuotiaana käymään salilla, isän kommentti oli: "pitääkö sitä vittu ruveta semmosessa homoluolassa käymään!" Lisäravinteita aloin käyttämään vasta opiskeluaikana.

Jos mikään muu ei enää auta heittäydy kaupassa lisäravinnehyllyn eteen mahallesi makaamaan ja hakkaa ja potki lattiaa ja mylvi kovaan ääneen, kunnes saat haluamasi. :D Itse en enää asu kotona, enkä usko, että vanhemmilla on mitään käryä lisäravinteistani. Isäni ei varmaan olisi moksiskaan niistä, mutta äiti kummastelee jo nyt syömisiäni. Luultavasti pienen luennon jälkeen ymmärtäisivät mitä nämä ovat. (Proteiinit tällä hetkellä purkissa, jonka kyljessä lukee "hormooneja")

Mulla oli aivan samatilanne, ei muuta kuin otat ison kasan tekstiä netistä tulostat ja annat kouraan ja käsket lukea :rock:

Käske sen hankkia faktaa paperille, yleensä toimii mutta mun vanhemmat vaan sanoivat että kyllä se perkeleen 40 vuoden kokemus riittää.

Joo sama tilanne, omatkin vanhemmat ovat noin viiskymppisiä. Äiteen mielestä urheilu menee sairaaksi ku ruvetaan laskemaan ruuan ainepitoisuuksia ja treeni painoja ja aikoja. Ja bodaaminenhan on joutavaa ittensä repimistä, ja sitte ku minäkin sen mukaan vedän kaikkia hormoonia ja katton tv:stä rikossarjoja, niin eihän musta kunnon ihmistä voi tullakkaan, että silleen. :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom