Rakkaat Vanhemmat

Penneck sanoi:
Tässä on pakkislaiset kahden sivun verran antanut vinkkejä, miten saisit isäsi toisiin aatoksiin ja kustantamaan jauhosi. Nyt sitten räjäytit pankin ja kerroit, että itseasiassa sulla onkin hilloa heraan. :down:

Joo no itseasiassa en tehnyt tätä threadia saadakseni vinkkejä, miten saada isäpapan pää kääntymään vaan lähinnä kummastelemaan sitä, kuinka pihalla ihmiset voivat olla lisäravinteistä ja voimailuista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jonu sanoi:
Faijallas on menossa Chewbaccapuolustus jota ei voi ohittaa....
And I base this on absolutely nothing..

:lol2: Tuo on totta, kun porukat jotain päättää, niin ne ei taivu edes todisteiden edessä, vaan ovat (tottakai) aina oikeassa. Äiti varsinkin.

Onneks isä harrasti bodailua vielä jotain parikyt vuotta sitten kunnes hajotti selkänsä maastavedoilla, kyykyillä jne.. Se käytti ite Weiderin protskuja ja siis sain ostella ilman mitään kommenttia noita..

Äiti olikin vaikeampi tapaus.. Sen mielestä ne oli hormooneja jne.. Mutta kun kerran meidän ukkokin oli niitä käyttäny ja sano et ne on OK, niin sitten äiti alko maksaan mun maltot ja protskut. Kreatiinistakin käytiin keskustelua, mutta voitin senkin.. Nykyään äiti suunnilleen kysyy et millon oon tilaamassa lisäravinteita, tosin tehtiin sellanen diili et porukat maksaa palautusjuoman ja ite maksan sit muut mitä tilaan..

Nykyään saa äitiltä kuulla siitä, et alan näyttään hirveeltä ja läskiltä ja rumalta ku alkaa oleen noita lihaksiakin jo.. Jos en nyt lopeta itteni kasvattamista niin mulle ei kuulemma löydy enää vaatteita kohta jne.. Se on siirtyny nyt noista lisäravinteista jauhamisesta tähän mun lihasten kasvattamisen moittimiseen, mutta antaa tulla vaan :evil:

Mutsi ei ihmettele lisäravinteitani, ilmeisesti on tajunnut että ne ei ole mitään hormooneja eikä minusta tule väkivaltaista hullua kun syön niitä. Ainoa mikä mutsia ihmetyttää on ne rahkapurkit jotka pursuaa aina jääkapista. En kuulemma syö muuta kuin rahkaa ja muutenkin katson aina tarkkaan mitä syön. Faija on vaan tyytyväinen kun nostelen punttia. Hän on jopa itse innostunut hieman pumppailemaan, pari viikkoa sitten soitti ja kertoi että osti juuri penkin kun tanko ja hieman levypainoja löytyi jo ennestään.

Asiat on niillä hyvin joiden vanhemmat ovat olleet kyseisen harrastuksen parissa... itse en ole viitsinyt ottaa asiaa esille vähään aikaan enkä siis syö varsinaisia lisäravinteita... nyt kun itse käy töissä niin voishan sitä kokeilla puhua heille... jos ei mene läpi taitaa olla muutto edessä omaan proteiini kämppään ;)

Itsekin pidin vanhempiani kohtuu viisaina ruokaa koskevissa asioisaa, koska isälläni on aikuisiän diabetes ja jossain taudin alkuvaiheessa muutama vuosi sitten juotuivat tekemään hirveän ruokavalioremontin, ettei henki heti lähde. Äitiini on peruskoulunopettaja ja luulisi edes tietävän mitä ovat proteiinit ja hiilihydraatit. Silti ne nyt ihmettelvät, että mitä on proteiinijauhe jota syön, mitä sillä proteiinilla tekee, ja onko laillista.

Nyt, kun kävin porukoiden luona ja kauhoin niistä raahamistani pölypusseista jauhoja sheikkeriin, niin mutsi alkoi heti kierrelen kysymään, että mitä syön ja onko terveellistä ja sallittua jne. Ei silti oikein uskonut selitystäni ja välillä molemmat varoittelevat, että älä vaan mitään hormooneja syö. Niitähän perkele saakin Prismasta.

Ei kait siinä nyt sen kummempaa luulis olevan kun että lyö protsku purkin ukolle kouraan ja sanoo että lue mitä se sisältää ja jos et tiedä mitä on "proteiini" ja "hiilihydraatti" on niin ota selvää. Onneks itellä ei ikinä tullut mitää tollasia väittelyitä ois voinut hermot mennä. Mutsi on muutenkin sellanen luontaistuote intoilija että ei lisäravinteita vastaan ollu mitään.

Murmeli, kato nyt miten mullekin on käyny kun oon syöny proteiineja!

:david:

abine sanoi:
Joo sama tilanne, omatkin vanhemmat ovat noin viiskymppisiä. Äiteen mielestä urheilu menee sairaaksi ku ruvetaan laskemaan ruuan ainepitoisuuksia ja treeni painoja ja aikoja. Ja bodaaminenhan on joutavaa ittensä repimistä, ja sitte ku minäkin sen mukaan vedän kaikkia hormoonia ja katton tv:stä rikossarjoja, niin eihän musta kunnon ihmistä voi tullakkaan, että silleen. :hyper:

Äiti: "Nosteletko sä oikein painojakin siä salilla ?"
Minä: Ei ku mä heiluttelen jalkojani ulontaja-sisentäjä -reisilihaslaitteessa päivät pitkät, ja tottakai ilman vastusta. :jahas:
Olkalihaksetkin saisi treenattua kahden kilon painoilla. Ja jalkaprässissä 80-kilolla pilaa ittensä.

Proteiinikeskustelun päätteeksi:
Äiti: "On se kamalaa kun oma lapsi syö kaikenmaailman proteiinipillereitä ja pilaa ittensä."
Minä: Joo, mähän vedän kolmepurkillista proteiinihormoonia päivittäin.

Magnesiumkeskustelu:
Minä: "Suositusmäärähän magnesiumin päiväannoksesta on 350 mg. Prismassa myytävissä on yhdessä pureskeltavassa tabussa tuo määrä."
Äiti: "Mitä, lasketko sä kaikki tarkasti ? Syötkö sä ollenkaan mitään normaaliruokaa ? Mitä muuta sä syöt ?"
Minä: "C-vitamiiniporeita ja rautaa."
Äiti: "Kyllä ne pitää saada oikeasta ruuasta, ei nuo lisävitamiinit oo terveellisiä vitamiineja."

Joo, tarviiko edes sanoa että kaunistelen ja peittelen "hormoonienkäyttöäni" :lol2: , eipä porukat tiedä mun proteiinipussukasta mitään, onneksi en asu enää kotona.
Lisäproteiini on kuulemma pahasta, ja Prismastahan saa sitä hormoonia lisäravinnehyllyltä, joka saa väkivaltaiseksi ja pimahtamaan. En tiedä johtuuko tämä yhden sukulaisentuttavan punttailuharrastuksesta ja siitä kuinka sillä alkoi vanhoilla päivillään naksumaan. Looginen johtopäätös oli että ne oli ne proteiinipillerit, jotka sen sekoitti.

Järkipuhe ei tehoa, vaikka kuinka yrittää näyttää tavallisesta maitopurkistakaan, että tässäkin on nyt sitten sitä "proteiinihormoonia". Jossain lehdessäkin jonka näytin porukoille, oli juttua proteiinin tarpeellisuudesta harjoittelussa, mutta kun ei mene perille niin ei mene. Mä oon luovuttanut, ja teen oman pääni mukaan. Ei porukoiden tarvi kaikkea tietää, kun ei kerran ymmärräkään...

Tämä:
Tikari sanoi:
Järkipuhe ei tehoa, vaikka kuinka yrittää näyttää tavallisesta maitopurkistakaan, että tässäkin on nyt sitten sitä "proteiinihormoonia".
Tämän takia:
Tikari sanoi:
Äiti: "Kyllä ne pitää saada oikeasta ruuasta, ei nuo lisävitamiinit oo terveellisiä vitamiineja."

Joo, tarviiko edes sanoa että kaunistelen ja peittelen "hormoonienkäyttöäni" :lol2: , eipä porukat tiedä mun proteiinipussukasta mitään, onneksi en asu enää kotona.
Pelottaa ajatella mitä tapahtuu, kun joudun heinäkuuksi kotiin asumaan töitten takia. Pakko kuitenkin ottaa proteiinihormoonit mukaan.
Kuvittelin jo, että äitikin ymmärtäisi nämä, mutta ihonikin on kuulemma kamalannäköinen vain käyttämäni rypsiöljyn takia. Se ei haittaa, vaikka söisin tavallista campingia kaksi pakettia päivässä, mutta rypsiöljyhän on pelkkää rasvaa ja sen takia mulla on finnejä. Kumma kun olen syönyt rypsiöljyä nyt muutaman kuukauden, mutta akne on kohta vaivannut kuusi tai seitsemän vuotta.

Vanhemmat ottaa ihan innolla vastaan, mutta tosin haluaa tietää aina missä mennään, jos joskus näkevät arsenaalit... Ja ei siinä mitään, se on mukava kertoakin.
Mummi on/oli kirurgi, ja se hieman katsoi purkkeja epäilen ja lueskellen, mutta sanoi että "näytä pala" :D
Oli muuten mummi aluksi luullut isompia herapurkkeja maalitynnyreiksi... Tuli sisään ja sanoi että "oletkos aloittamassa remonttia" :rolleyes:

Mutsin lempilausahdus salitreeniä/lisäravinteita/noin about n*x muuta asiaa koskien on "ONKO MITTÄÄN JÄRKEE??" :hyper: Sinänsä hupaisaa tässä on se, että pikkubroidi urheili nuoruudessaan kilpaa ihan jonkun verrankin (ei tosin voimailua, vaan lajeina hiihto, tennis ja kilpatanssi, mutta so not), ja hänelle muistan silloin kyllä lisäravinteita hankitun: maltoa ja jotain mitälie energiavalmisteita, semmoisia parin desin pahvitetroja, joita sitten oli tarkoitus kilpailumatkoilla ja turnauksissa hörppiä. Vitamiineja tms. meillä on myös kotona syöty aina. Näistä huolimatta meikäläisen palautusjuomat ja protskut herättävät porukoissa edelleen lähinnä huvitusta ja vinoja katseita... ai niin, mutta multahan meinasi unohtua taas se, että salilla treenaaminenhan ei ole mitään OIKEAA urheilua, ja ISOT lihakset eivät sovi naiselle... :itku: :rolleyes:

Kannattaa kokeilla kaantaa tilannetta. Itse kaytan joskus lisaravinteista nimitysta hormoooni. Paasevat ihmiset sitten miettimaan kaytanko oikeasti hormooneita ja toivottavasti tajuavat sitten luulonsa typeryyden.

abine sanoi:
Äiteen mielestä urheilu menee sairaaksi ku ruvetaan laskemaan ruuan ainepitoisuuksia ja treeni painoja ja aikoja. Ja bodaaminenhan on joutavaa ittensä repimistä
Tuohon toteaisin:
"Niin. Varmaan sitten esim. kestävyysjuoksijat, mäkihyppääjät, yleisurheilijat ja hiihtäjätkin ovat sairaita urheilijoita, kun niin tarkasti laskevat harjoitustensa kuormitukset, kaikki sekunnin, tunnin, vuoden, kilokalorin, gramman, sentin ja kilometrin tarkkuudella riippuen siitä, puhutaanko heidän harjoittelustaan ja syömisistään millä mittakaavalla. Millä lailla voimailu/punttireeni eroaa tuosta? Ei millään lailla."

Jos oikein pitkälle menee, niin voi ottaa esille vaikkapa taiteilijat, liikemiehet ja IT-alan osaajat (=koodarit, insinöörit, nörtit, ihan sama, millä yleisnimikkeellä heitä nyt kutsuukaan). Taiteilijat käyttävät pirun usein joko kovasti hallusinogeeneja, alkoholia, piristeitä tai rauhoittavia tai kaikkia noita sekä vielä muita aineita, jotta lievittäisivät luomisen tuskaa, eli tehostaisivat taiteen syntyä. Samoin liikemiehet ja IT-alan osaajista todella moni vetää pirusti piristeitä (ainakin kofeiinia, mutta muutakin) ja alkoholia, yllättävän moni muutakin, osittain tehostaakseen työntekoaan, osittain rentoutuakseen.

Ok, viimeisimmissä on kyse työstä, ei harrastuksesta, mutta silti kaiken ydin on se, että niin kauan, kuin kehittyäkseen käyttää ruokaa (joka sisältää myös lisäravinteet, koska ne ovat tiivistettyä ruokaa), ei reseptilääkkeitä, on homma hyvin turvallisella ja terveellä pohjalla.

Ei siinä mitään jos on jotain mieltä, mutta se on silkkaa typeryyttä, jos ei ole valmis muuttamaan mielipidettään, kun saa käsiinsä faktaa, jossa mielipiteensä todetaan vanhentuneeksi ja vääräksi. Jos oikein tiukalle menee, niin verratkaa nuoret vanhempienne mielipidettä lisäravinteista ja ruoasta Neuvostoliittoon ja kommunisteihin. ;) HYVIN harvassa ovat varmaan ne kommunistit nykyään, kenen mielestä Neuvostoliitto oli oikeasti hieno ja onnistunut valtio kaikin puolin. Pakko on ollut muuttaa näkemystään, koska on tullut ilmi eittämättömiä tosiasioita.

No voi helvetti. :curs:

Kuulin samanlaisen tarinan, tämä on hieman vajaat 18vuotta vanha, hän söi lisäravinteita salaa. Kaveri toi aina treeneihin protskut ja säilytti niitä tietenkin kotonaan. Uskomattoman omapäisiä vanhempia löytyy, melkein voisin monelle antaa numeron psykiatrille tms.

taisto sanoi:
Kannattaa kokeilla kaantaa tilannetta. Itse kaytan joskus lisaravinteista nimitysta hormoooni. Paasevat ihmiset sitten miettimaan kaytanko oikeasti hormooneita ja toivottavasti tajuavat sitten luulonsa typeryyden.
Kannattaa myös sanoa syövänsä mömmöjä. Minun neuvoni on, että jos on todella republikaanit vanhemmat, niin ei todellakaan mainitse sanoja kuten hormooni. Itse, kun olen aikuinen ainakin iältäni, niin eipä vanhemmat paljon kuitenkaan määräile syömisiäni, mutta voin uskoa kuinka vaikeaa on esim. 16-vuotiaan selittää vanhemmilleen jauheitaan. Tiedän kokemuksesta millaisia voi vanhemmat pahimmillaan olla jos niillä on elinikäinen "minä tiedän paremmin" -asenne. Viime viikolla mua yritettiin määrätä (todellakin ihan aito määräys intti tyylin) syömään vähemmän lihaa ja rypsäriä. On kuulemma lähes hengenvaarallista. Ja olen 23.

Itselläni tuo meni aika kivuttomasti. Kerran kun olin popsinut taas vaihteeksi popsinut jääkaapin kaikki kananmunat, päätt faija käydä kaupassa. Tuliaisina oli uusi paketti kananmunia ja ihan ensimmäinen säkki proteiinia. Oli jopa kalliimpaa kuin nykyisin käyttämäni perushera (ei opiskelija voi liikaa valittaa mausta, pakko ottaa mihin on varaa). Eipä tuo meidän mammakaan ole yhtään niitä vastaan. Tossa pari päivää sitten remppaa tehdessä hän tokaisi, että on mennyt proteiinit hyvään tarkoitukseen.

Mamma on siis saanut jonkun ihmeen koulutuksen alkaen mikrobiologiasta, joten eiköhän siellä käyty proteiinitkin läpi. Faija taas on itse joskus nostellut.

Lado vanhemmillesi faktoja peliin (printtaa netistä jotain tai lainaa kirjastosta alan kirjoja). Jos se ei toimi, niin sitten ainakin itse hommaisin jauhot omasta pussistani ja sanoisin heille, että omat ovat rahani, olkoot iloisia etten pistä niitä tupakkaan.

On kyllä naurettavaa, että voimailua ja jauhojen syntiä pidetään jollain tavalla paha asiana. Loppujen lopuksi ne edistävät terveyttä ja verorahojakin säästyisi jos jokainen huolehtisi edes jollakin tavalla omasta terveydestään.

thymorg sanoi:
On kyllä naurettavaa, että voimailua ja jauhojen syntiä pidetään jollain tavalla paha asiana. Loppujen lopuksi ne edistävät terveyttä ja verorahojakin säästyisi jos jokainen huolehtisi edes jollakin tavalla omasta terveydestään.

Vähät siitä terveyden edistämisestä, pääasia että ne TUKEVAT ELÄMÄÄ! :jussila:

No mutta aiheeseen palatakseni: Tosiaan, netistä ja kirjoista printteja ja paperit porukoiden nenän eteen. Sen jälkeen sitten maitopurkki käteen ja käskeä katsomaan mitä maito sisältää... kauheita nuo proteiinihormoonit, eikös? :)

Minulla on senverran ikää, ettei vanhemmille onneksi tarvitse mitään selitellä. Sisko ihmetteli, että miten voin painaa melekin sata kiloa, kun mahaakaan juurikaan ei enää ole. Mutta muisti sitten, että sähän käyt siellä salilla (olen ihan kynis, ei näy päälle helposti ja olen kookasrakenteinen aina ollut). Äiti sitten huomautti, että se syö niitä jauhoja. Sisko pelästyi, ettei kai niitä mistä naama turpoaa... :hyper:

Vanhemmille kannattaa selittää ihan rautalangasta, että nämä jauhot on esim ihan kuivattua juustoheraa, maitoproteiinia jauhemmaisena jne. Ja niitä lisätään ihan tavallisiinkin ruokiin mitä myydään kaupassa. Eli kyseessä on ihan luonnontuotteet. Ja voi vielä lisätä, että näitä käytetään vain tukemaan normaalia ruokailua runsaan proteiinipitoisuuden vuoksi ja nämä tulevat pidemmän päälle jopa rahaa säästäviksi tuotteiksi. Näitä tuotteita käytetään ihan kaikissa urheilulajeissa, jotta saadaan tasapainoitettua ravinteiden saanti ja näissähän on vähemmän rasvaakin. Vitamiinilisiä tuskin kukaan vanhempi kieltää käyttämästä.

Oikeasti ei kannatakkaan tukeutua pelkkiin jauhoihin. Ihan oikeasti eivät ole eritäin runsaasti käytettynä pitkäjatkoisesti oikein terveellisiä suolistolle. Yleensä urheilijat tietävät mitä syövät, mutta pahimmat esimerkit on näistä himodieettaajista jotka ovat käyttäneet ateriankorvikkeita kaikkien aterioiden korvikkeina.

Meillä täällä on vähän samanlaista, että isä on kyllä lisäravinteiden oston puolella mutta äippä aina kuittailee että "eikö ne raudat nouse ilman noita mössöjä". Välillä sitä on hauska kiusata, kun siinä proteiinit olen juonut niin nauran sellaisen hullun räkäisen naurun niin se siinä hädissään sepostaa että "Meidän pojasta on tulossa hirviö, nyt lopetat noiden mössöjen juomisen":D

Mike sanoi:
16v on vähän liian aikaista täysipainoiselle voimanostoharjoittelulle. Ja vanhempia pitää ymmärtää, pihallahan ne ovat kuitenkin vaikka sulkapalloa alkaisi pelaamaan "juu, sitä pelaa vain transut ja hienostohomot".

Itse kilpailin jo 16v. Mitään negatiivista vaikutusta en ole kyllä huomannut. Pitipähän ylivilkkaan pojan pois rikkomasta lakia. Viinakaan ei maistunut kun oli kisat edessä. Järkeä harjoittelussa saa tietysti käyttää, vaikka kilpaurheilu ei siitä kuuluisa olekaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom