Raha ja onnellisuus

su hag ba faiga sanoi:
Tällä hetkellä raha on yksi maailman tärkeimmistä asioista. Jotta voisi todella nauttia elämästä, täytyy raha tuhota. Raha voidaan tuhota vain keräämällä sitä. Oma asenne on tärkeä, mutta raha muokkaa sitä. Raha ja onnellisuus ovat suoraan verrannollisia ja yhtä voimakkaita omalla tavallaan. Kuitenkin raha hallitsee elämäämme ja määrää onnellisuutemme suuruuden. Kun raha saadaan poistettua, on tie täysin avoin onnellisuudelle. Niin sanotuilla elämän tärkeillä asioilla ei ole merkitystä tällä hetkellä, sillä raha on kahlinnut ne. Ihmiset, jotka ymmärtävät tämän, tajuavat myöskin rahan keräämisen olevan ainoa mahdollisuus. Se ei ole itsekästä, vaan kaikkea muuta.

Pahoittelen vieläkin kirjoitusvirheitäni, toivottavasti ne eivät haittaa asian ymmärtämistä.

Hyvää kirjotusta mun mielestä. Raha ei sinällään ole syy vaan ihmisen sisäinen ahneus, mutta olen samaa mieltä että tämä ahneus ja nykyinen hirveätä tahtia eteenpäin menevä kehitys on turha (ei ole maalia mitä voidaan saavuttaa joten minne kiire) ja matkan varrella ovat "todelliset" arvot ja tärkeät asiat unohtunut. Kommunismi olisi omasta mielestä todella hyvä systeemi mutta se ei toimi pakotetusti vaan jokaisen ihmisen pitäisi elää sen mukaan, ja se taas vaatisi että kaikki eläisivät kuin jokainen ihminen olisi sun läheinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
su hag ba faiga sanoi:
Tällä hetkellä raha on yksi maailman tärkeimmistä asioista. Jotta voisi todella nauttia elämästä, täytyy raha tuhota. Raha voidaan tuhota vain keräämällä sitä. Oma asenne on tärkeä, mutta raha muokkaa sitä. Raha ja onnellisuus ovat suoraan verrannollisia ja yhtä voimakkaita omalla tavallaan. Kuitenkin raha hallitsee elämäämme ja määrää onnellisuutemme suuruuden. Kun raha saadaan poistettua, on tie täysin avoin onnellisuudelle. Niin sanotuilla elämän tärkeillä asioilla ei ole merkitystä tällä hetkellä, sillä raha on kahlinnut ne. Ihmiset, jotka ymmärtävät tämän, tajuavat myöskin rahan keräämisen olevan ainoa mahdollisuus. Se ei ole itsekästä, vaan kaikkea muuta.

Ei rahaa ei tarvitse tuhota päästäkseen sen kahleista irti. Ja edelleen, raha ei määrää eikä takaa onnellisuuden määrää vaan asenne. Kyky nauttia niistä asioista joita sinulla on. Rikas voi olla ihan yhtä onneton tai onnellinen kuin köyhäkin, vaikkakin tn eri syistä. Elämän tärkeät asiat ja onnellisuuden, onnistumisen yms kriteerit määrää jokainen ihminen itse itselleen. Raha ei sinällään merkitse mitään muuta kuin elämän perusedellytystä ruoan ja asumisen vastineena. Kaikki muu on vain harhaa johon ei tarvitse välttämättä lähteä mukaan.

Dragon sanoi:
Millä tavalla tavaroiden ja palvelujen arvo mitataan, kun ei ole enää rahaa?

Oravannahoilla :rolleyes:

Dragon sanoi:

Samalla tavalla ennen kuin raha keksittiin.

Jos Kaikki Olisivat Rikkaita

eivät kaikki voi olla lähellekkään yhtä hyvä tuloisia entä esimerkiksi
scandinaavit.... TOIVE AJATTELUA ... PASKAPUHETTA ...

Jos kaikki KIINALAISET pyyhkisivät perseensä PAperilla ei olisi puita ollenkaan
tajuattekote :arvi:

tai jokaisella intialaisella olisi omakotitalo ja 2 autoa :hyper: liian
naurettavaa se ei olisi mahdollista ....

Dragon sanoi:

Tavaroina ja palveluina, jos sitä pitäisi olleenkaan edes mitata. Onko sana ”vaihtokauppa” tuttu?

Muay sanoi:
Ei rahaa ei tarvitse tuhota päästäkseen sen kahleista irti. Ja edelleen, raha ei määrää eikä takaa onnellisuuden määrää vaan asenne. Kyky nauttia niistä asioista joita sinulla on. Rikas voi olla ihan yhtä onneton tai onnellinen kuin köyhäkin, vaikkakin tn eri syistä. Elämän tärkeät asiat ja onnellisuuden, onnistumisen yms kriteerit määrää jokainen ihminen itse itselleen. Raha ei sinällään merkitse mitään muuta kuin elämän perusedellytystä ruoan ja asumisen vastineena. Kaikki muu on vain harhaa johon ei tarvitse välttämättä lähteä mukaan.

Väliaikaisena ratkaisuna rahaa ei tarvitsisi tuhota, mutta jos halutaan pysyvä ratkaisu, on rahan tuhoaminen välttämätöntä. Rahakin on hyvä renki, mutta huono isäntä. Jollemme pysäytä rahan valtaa tarvittavan nopeasti, se tuhoaa koko yhteiskuntamme järjestelmän omalla järjestelmällisyydellään. Rikkaiden määrä tulisi nykyisellään vain vähenemään, rikkaiden omaisuuden samalla kuitenkin kasvaessa. Kuilu köyhien välillä laajenisi peruuttamattoman suureksi.

Määrääkö asenne tarvittavan rahamäärän? Vaiko määrääkö raha tarvittavan asenteen? Itse uskon jälkimmäiseen. Raha määrää itse oman tarpeellisuutensa, sitä ei käy kiistämän. Sen miksi rikas voi olla onneton, olen jo käsitellyt useaan otteeseen. Mutta väität ihmisen määräävän itse esim. onnellisuuden kriteerit. Asia ei toimi näin. Elämän tärkeimmät asiat määrää raha. Onko minulla varaa asua täällä? Onko minulla varaa ajaa autolla? Onko minulla varaa pitää televisiota? Onko minulla rahaa tähän ruokaan? Onko minulla varaa sairastua? Onko minulla varaa tuhlata tätä? Jne. Ihmisen onnellisuudentaju on petettävissä, sillä kaiken takana on raha. Ilman rahaa, sinulla ei olisi valtaa päättää edes tätäkään vähää asioistasi. Mitä siitä seuraa, että ihminen määrää itse elämänsä hyvyyden kriteerit? Siitä seuraa rahan vallan nousu. Pelaat toimillasi oikeastaan rahan puolesta. Ajattelet itsekkäästi, mikä on vain oman elämäsi onnellisuuden mittari. Kaikki ihmiset, jotka ajattelevat näin, ajattelevat vain omia etujaan. Omien etujen ajatteleminen oli yksi syy, miksi raha alun perin otettiin käyttöön. Jos ihmiset ajattelisivat, mikä olisi kaikille onnellista ja toimisivat sen mukaan, raha saataisiin tuhottua. Valitettavasti itsekkyys on ominaista kaikille tietämättömille rahan käyttäjille. Se on keino millä raha kahlitsee käyttäjänsä.

Monet ihmiset ovat sinun laillasi joutuneet rahan ansaan. He luulevat rahaa omaksi käyttövälineekseen, he luulevat hallitsevansa sen, mutta todellisuus onkin päinvastainen. Toivon tosiaan, että edes muutamat huomaisivat rahan vaarallisuuden. Loppujen lopuksi raha paljastuu melkein kaiken pahan taustalta.

Matsku sanoi:
eivät kaikki voi olla lähellekkään yhtä hyvä tuloisia entä esimerkiksi
scandinaavit.... TOIVE AJATTELUA ... PASKAPUHETTA ...

Jos kaikki KIINALAISET pyyhkisivät perseensä PAperilla ei olisi puita ollenkaan
tajuattekote :arvi:

tai jokaisella intialaisella olisi omakotitalo ja 2 autoa :hyper: liian
naurettavaa se ei olisi mahdollista ....

Pitänee tähänkin kaiketi vastata. Synteettisen WC-paperin kehittäminen on mahdollista. Omavaraistaloudessa kaikille voitaisiin taata samanarvoiset ja vertailukelpoiset asunnot, kulkuvälineet ja elinolosuhteet. Olet oikeassa, että kaikki eivät voi olla yhtä hyvätuloisia. Siksi rikkaus onkin aluksi vain harvojen mahdollisuus. Tulevaisuudessa kun koittaa hetki, jolloin kaikki ovat rikkaita, rahaa ei enää tarvitakaan. Se voidaan tuhota. Se ei ole naurettavaa, se on ainoa järkevä mahdollisuus.

Pari vuotta sitten mun asiat oli tosi hyvin ja olin onnellinen. Nyt asiat eivät ole ihan yhtä hyvin enkä ole onnellinen. Jos nyt saisin paaaaaaaljooooooon rahaa niin olisi se varmaan kivaa mutta en usko, että olisin silti onnellinen. Onnellisuus on vähän niinkuin tunnetila ja tunteitahan on aika vaikea säädellä, ikävä kyllä.

su hag ba faiga sanoi:
Väliaikaisena ratkaisuna rahaa ei tarvitsisi tuhota, mutta jos halutaan pysyvä ratkaisu, on rahan tuhoaminen välttämätöntä. Rahakin on hyvä renki, mutta huono isäntä. Jollemme pysäytä rahan valtaa tarvittavan nopeasti, se tuhoaa koko yhteiskuntamme järjestelmän omalla järjestelmällisyydellään. Rikkaiden määrä tulisi nykyisellään vain vähenemään, rikkaiden omaisuuden samalla kuitenkin kasvaessa. Kuilu köyhien välillä laajenisi peruuttamattoman suureksi.

Raha on pohjimmiltaan vain korvike vaihtokaupalle. Luuletko että pelkkä rahan hävittäminen poistaisi ongelmat? Ainoastaan kaupankäynnin ja varallisuuden muoto muuttuisi.

su hag ba faiga sanoi:
Määrääkö asenne tarvittavan rahamäärän? Vaiko määrääkö raha tarvittavan asenteen? Itse uskon jälkimmäiseen. Raha määrää itse oman tarpeellisuutensa, sitä ei käy kiistämän. Sen miksi rikas voi olla onneton, olen jo käsitellyt useaan otteeseen. Mutta väität ihmisen määräävän itse esim. onnellisuuden kriteerit. Asia ei toimi näin. Elämän tärkeimmät asiat määrää raha. Onko minulla varaa asua täällä? Onko minulla varaa ajaa autolla? Onko minulla varaa pitää televisiota? Onko minulla rahaa tähän ruokaan? Onko minulla varaa sairastua? Onko minulla varaa tuhlata tätä? Jne.

Asunto, terveys ja ruoka ovat osa jokapäiväistä elämää, olipa rahaa olemassa tai ei. Se onko johonkin varaa ei tarkoita sitä että ihminen olisi onneton jos hänellä ei ole. Asenne ratkaisee. Voit joko surkutella puutteita tai nauttia siitä mitä on. Surkuttelusta tuskin kukaan on tullut onnelliseksi. Onnellisuuden määrää ihminen itse.

su hag ba faiga sanoi:
Ihmisen onnellisuudentaju on petettävissä, sillä kaiken takana on raha. Ilman rahaa, sinulla ei olisi valtaa päättää edes tätäkään vähää asioistasi. Mitä siitä seuraa, että ihminen määrää itse elämänsä hyvyyden kriteerit? Siitä seuraa rahan vallan nousu. Pelaat toimillasi oikeastaan rahan puolesta. Ajattelet itsekkäästi, mikä on vain oman elämäsi onnellisuuden mittari. Kaikki ihmiset, jotka ajattelevat näin, ajattelevat vain omia etujaan.

Päinvastoin: jos ihminen seuraa yhteiskunnan malleja ja kriteereitä, tällöin rahalla on usein keskeinen rooli mm. stereotyyppisistä ihanteista johtuen. Jos ihminen määrää itse omat kriteerinsä, ne voivat olla mitä vain ja rahasta riippumattomia.

su hag ba faiga sanoi:
Omien etujen ajatteleminen oli yksi syy, miksi raha alun perin otettiin käyttöön. Jos ihmiset ajattelisivat, mikä olisi kaikille onnellista ja toimisivat sen mukaan, raha saataisiin tuhottua. Valitettavasti itsekkyys on ominaista kaikille tietämättömille rahan käyttäjille. Se on keino millä raha kahlitsee käyttäjänsä.

Raha on yksinkertaisesti kätevämpi muoto kaupankäynnissä kuin vaihtaa kala maksalaatikkoon.

su hag ba faiga sanoi:
Monet ihmiset ovat sinun laillasi joutuneet rahan ansaan. He luulevat rahaa omaksi käyttövälineekseen, he luulevat hallitsevansa sen, mutta todellisuus onkin päinvastainen. Toivon tosiaan, että edes muutamat huomaisivat rahan vaarallisuuden. Loppujen lopuksi raha paljastuu melkein kaiken pahan taustalta.

Ja höpö höpö. :) Jos tässä on ongelma niin se on ihmisessä itsessään, ei missään yksittäisessä välineessä.

su hag ba faiga sanoi:
Väliaikaisena ratkaisuna rahaa ei tarvitsisi tuhota, mutta jos halutaan pysyvä ratkaisu, on rahan tuhoaminen välttämätöntä.

Ensin selität, kuinka raha tekee onnelliseksi, raha sitä ja raha tätä, nyt raha pitää tuhota. Skitso. Oletko sinä raha raha raha-aatteesi takana, vai oletko hyväuskoinen helposti höynäytettävä hölmö, joka muuttaa jatkuvasti mielipidettään kun joku jotain sanoo? Jees-mies? Miksi raha pitää nyt tuhota vaikka äsken se teki kaikki onnellisiksi? Pitääkö sitä nyt olla kaikilla niin perkeleesti vai pitääkö se tuhota? Jos vuorokauden sisään tulee tuollainen täyskäännös, sitä ei tiedä onko kenties huomenna mielestäsi tarkoituksenmukaista ja autuaaksitekevää työntää mahdollisimman paljon rahaa perseeseen. Pyörit kuin tuuliviiri.

Nimimerkki viittaisi johonkin goalla tai thaimaassa tapahtuneeseen "nautintoaineiden" avulla tapahtuneeseen valaistumiseen? :D

No ei, saahan esimerkiksi kotonakin syödä jääkaapista ilman korvausta, käyttää tietokonetta ja autoa yms... yleensä perheenjäsenet sitten tekee kaikenlaista sitä vastaan, maailmasta pitäisi vaan saada yhtä kiva paikka :thumbs: mutta kyllä raha on niin voimallinen abstraktio erilaiselle vaihdannalle että vaikea siitä on pistää paremmaksi.

Muay sanoi:
Raha on pohjimmiltaan vain korvike vaihtokaupalle. Luuletko että pelkkä rahan hävittäminen poistaisi ongelmat? Ainoastaan kaupankäynnin ja varallisuuden muoto muuttuisi.

Asunto, terveys ja ruoka ovat osa jokapäiväistä elämää, olipa rahaa olemassa tai ei. Se onko johonkin varaa ei tarkoita sitä että ihminen olisi onneton jos hänellä ei ole. Asenne ratkaisee. Voit joko surkutella puutteita tai nauttia siitä mitä on. Surkuttelusta tuskin kukaan on tullut onnelliseksi. Onnellisuuden määrää ihminen itse.

Päinvastoin: jos ihminen seuraa yhteiskunnan malleja ja kriteereitä, tällöin rahalla on usein keskeinen rooli mm. stereotyyppisistä ihanteista johtuen. Jos ihminen määrää itse omat kriteerinsä, ne voivat olla mitä vain ja rahasta riippumattomia.

Raha on yksinkertaisesti kätevämpi muoto kaupankäynnissä kuin vaihtaa kala maksalaatikkoon.

Ja höpö höpö. :) Jos tässä on ongelma niin se on ihmisessä itsessään, ei missään yksittäisessä välineessä.

Raha on vain näennäinen korvike. Normaali vaihtokauppa toimii kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan. Raha on sotkenut tämän systeemin. Rahaa käyttämällä voidaan säännellä, mikä on hyödykkeiden sopiva tarjonta suhde rahaan katsottuna. Ihmiset olivat vapaampia ennen kuin raha tuli käyttöön. Nykyään raha on päässyt globaaliksi ilmiöksi. Raha on kahlinnut maailman ihmiset itseensä. Ihmiset ovat tehneet rahasta personifikaation omaan aatemaailmaansa. Näin raha on muuttunut tietynlaiseksi jumalaksi. Ja kaikki tämä vain ihmisen ahneuden takia. Rahan hävittäminen poistaisi ongelmat, sillä jotta siihen pisteeseen päästäisiin, pitäisi ymmärtää rahan vaarat. Rahan tuhouduttua kaikilla olisi mahdollisuus samoihin hyödykkeisiin ja palveluihin.

Kuten jo perustelin aiemmin ihmisen onnellisuudentaju on petettävissä. Kukaan ihminen ei voi olla nykyään rahasta riippumaton. Raha vaikuttaa jokaisen ihmisen elämään joko suoranaisesti tai välillisesti, kun ymmärrät tämän, olet jo edistynyt rahan vallan tajuamisessa. Tunnetko ketään johonka raha ei vaikuttaisi?

Ihminen ei voi määrätä omia kriteerejään rahasta riippumatta. Rahan olemassa olo pitää hyväksyä. Rahaa pitää kerätä. Hyödy rahasta ja käytä sitä onnellisuuden hankkimiseen. Kuten olen jo maininnut, vain näin voidaan raha lopulta tuhota.

Raha ei ole kätevämpi. Se ei ole ihmisystävällinen. Vaihtaessa hyödykkeitä hyödykkeisiin ei tarvitse miettiä niiden arvon vaihteluita yms. Rahaa pyritään säännöstelemään, tätä varten on olemassa erilaisia hallinnollisia elimiä, jotka huolehtivat siitä. Jos raha ei olisi vaarallinen, täytyisikö sitä valvoa ja rajoittaa? Kaikesta tästä huolimatta raha pääsee aina, ennemmin tai myöhemmin, eroon näennäisistä vahdeistaan ja aiheuttaa suurta tuhoa ihmisille. Raha tekee itsensä kätevännäköiseen muotoon, mutta ei todellakaan ole sitä pitemmällä aikavälillä.

Ongelma on tosiaan ihmisissä. Niissä ihmisissä, jotka ovat luoneet rahan ja niissä, jotka ei ymmärrä rahan valtaa.

Jimmy sanoi:
Ensin selität, kuinka raha tekee onnelliseksi, raha sitä ja raha tätä, nyt raha pitää tuhota. Skitso. Oletko sinä raha raha raha-aatteesi takana, vai oletko hyväuskoinen helposti höynäytettävä hölmö, joka muuttaa jatkuvasti mielipidettään kun joku jotain sanoo? Jees-mies? Miksi raha pitää nyt tuhota vaikka äsken se teki kaikki onnellisiksi? Pitääkö sitä nyt olla kaikilla niin perkeleesti vai pitääkö se tuhota? Jos vuorokauden sisään tulee tuollainen täyskäännös, sitä ei tiedä onko kenties huomenna mielestäsi tarkoituksenmukaista ja autuaaksitekevää työntää mahdollisimman paljon rahaa perseeseen. Pyörit kuin tuuliviiri.

Raha tekeekin onnelliseksi. Raha on tietynlaisessa jumalan asemassa, se pystyy tyydyttämään omistajiaan onnellisuudella. Mutta vain rahaa keräämällä siitä päästään eroon. Koska suurimmalla osalla sitä ei ole, ovat tällaiset ihmiset siksi onnettomia. Raha ei siis toimi tasapuolisesti. Raha on liian vaarallinen meille kaikille, siksi se pitää tuhota. Rahan kerääjät ja rikkaat ovat ihmiskunnan hyväntekijöitä, jotka pyrkivät auttamaan kaikkia maailman ihmisiä. Lue aiemmat tekstini tarkemmin niin ymmärrät.

Pieni henkilökohtaisuuksiin meno ei haittaa minua, olen sen jo aiemmin maininnut.

En ole hyväuskoinen. Olen realisti. En ole muuttanut mielipidettäni. Olen laajentanut näkökulmaani teille. En olisi voinut eikä olisi ollut käytännöllistä naputtaa kaikkea tätä informaatiota teille kerralla. Harva teistä olisi sitä jaksanut siinä muodossa lukea.

Ensin kaikilla pitää olla rahaa hyvin paljon, kunnes köyhiä ei ole. Sitten raha menettää arvonsa ja se pitää tuhota lopullisesti.

En pyöri kuin tuuliviiri. Lue aiemmat kirjoitukseni tarkemmin ja huomaa samaan maaliin tähtäävä tarkoituksenmukaisuus.

su hab ba faiga: Tunnistan sinussa pikku kommunistin. Loppujen lopuksi, miksei siis kaikki olisi vaan pysyneet savimajoissaan hakkaamassa nuijilla toisiaan päähän?

Kateus ja ahneus kuuluu nisäkkäiden tunnusomaiseen käyttäytymiseen. Ihmiskunnan pitäisi "hieman" enemmän kehittyä, jotta raha voitaisiin poistaa. Tai sitten palata ruohonjuuristasolle. Minä en ainakaan osaa rakentaa tietokonetta alusta asti. Miksi joku korealainen mulle sellaisen lähettäisi? Jos ei ole päämäärää ihmisellä, se tekee laiskaksi. Ennen oli Jumala, nyt raha. Jos ei Korealainen sitä huvin vuoksi halua tehdä, niin mitä tilalle? Poroja? Ilman rahaa tällä hetkellä katsottaisiin enemmän omaa napaa. Nykyään tehdään palveluksia toisille rahan muodossa. Mitä enemmän tekee, sitä enemmän voi ostaa itselleen palveluksia. Jotkut palvelukset ovat arvokkaampia, kun toiset.

su hag ba faiga sanoi:
Ensin kaikilla pitää olla rahaa hyvin paljon, kunnes köyhiä ei ole. Sitten raha menettää arvonsa ja se pitää tuhota lopullisesti.

En pyöri kuin tuuliviiri. Lue aiemmat kirjoitukseni tarkemmin ja huomaa samaan maaliin tähtäävä tarkoituksenmukaisuus.

No eikun painokoneet pyörimään, kyllähän maailmassa paperia piisaa, painetaan vaikka aluksi jokaiselle eurooppalaiselle muutama miljoonan euron seteli, kyllähän se raha menettää arvonsa sen jälkeen. Mutta toi on vanha juttu, hyperinflaatio, on kokeiltu, tuskin kukaan tuli onnelliseksi, eikä rahaa tuhottu.

Katsopas, kyllä se raha voidaan tuhota helpomminkin, kuin sinun ehdottamaasi kiertotietä. Poliittinen päätös, raha pois, vaihtotalous. Mutta täytyy täällä senkin jälkeen joidenkin tehdä perse verillä hommia, ei se mihinkään muutu. Ellei sitten mennä siihen scifi-juttuun, että robotit tekevät kaiken. Ehkä joskus, mutta tuskin meidän aikana.

Jonkun on katsos tuotettava kaikki tämä paska joka "tuottaa onnea", siivottava, tuotettava ruokaa jne. Eikä sellainen keräilytalouteen paluu enää onnistu, liikaa porukkaa, pitäisi lahdata enimmät pois jaloista. Tai jos ei lahdattaisi suunnitelmallisesti, niin tappelu vähistä ravintovaroista voisi olla kohtalokasta.

Ei minua ainakaan raha tee onnelliseksi, pyrin hankkiutumaan siitä aina mahdollisimman nopeasti eroon. Itse asiassa, ainoa mikä vituttaa on työnteko, (tai välillä "työnteko") 8 tuntia päivässä. Siitähän tässä pitäisi päästä eroon, samalla pääsis rahastakin, ja ruoasta, koska jos kaikki heittäytyis tekemättömiksi, ei kaikille riittäisi. Tulisi kaaos.

Kiva haavekuva, että kaikki loikoilee palmun alla onnellisina juoden kookospähkinästä pina coladaa, välillä hakisi verkosta fisun ja puusta banaanin. Mutta kuten sanottu, liikaa populaa, älkää vi*** enää lisääntykö.

VelttoV:

En ole kommunisti. En tue heidän aatteitaan. Savimajoissa asuminen ei sinänsä ole huono ajatus. Ihmisen älykkyyden ja ihmisten kehittäminen teknologisten edistysaskelien myötä elämä voisi olla helpompaa ja nautinollisempaa. Raha vain estää tämän monilta ihmisiltä. Eläimet toimivat vaistonvaraisesti mainitsemallasi tavalla. Ihmisten käyttäytymiseen tuo on sotketunut mm. rahan vaikutuksesta.

Miksi korealaisen pitäisi se lähettää? Tietenkin, jos käytäisiin maailmanlaajuista vaihtokauppaa saisi hänkin välillisesti osan sinun jollekin vaihtamastasi tavarasta. Mieti mitkä mahdollisuudet maailmanlaajuinen vaihtokauppa/omavaraistalous loisivat. Maailma olisi vain kyläyhteisö suuremmassa koossa, jossa käytäisiin vaihtokauppaa. Jos korealainen tarvitsisi poroja, hän varmaankin suostuisi, jos kävisit hänen kanssaan suoranaista kauppaa.

Ilman rahaa ihmiset eivät katsoisi omaan napaansa. Tällaisessa tilanteessa kaikki toimisivat yhteistyössä, auttaisivat toisiaan. Ilman rahaa toimiessa pitäisi ajatella tasapuolisesti ihmiskuntaa kokonaisuutena.

Jotkin palvelukset ovat arvokkaampia kuin toiset, totta. Ehkäpä voisit maksaa korealaiselle yhden poron sijasta vaikkapa 20 poroa, jotta hän kokoaisi tietokoneen sinulle.

Tässä tulevaisuusskenaariossa säännösteltäisiin tietenkin palvelujen ja hyödykkeiden tuottamista. Kenelläkään ei olisi ketään toista enemmän näitä.

Lisäksi vaihdantataloudessakin on ongelmansa:

Turha olettaa, ettei vaihdantataloudessa esiinny suhdannevaihtelua. Jonain vuonna sato saattaa olla huonompi, joten, a) mikäli kyseinen hyödyke on tärkeä, vaatii sitä hallitseva vaihtarina edellisvuotta enemmän tavaraa. b) mikäli kyseinen hyödyke ei ole tärkeä, muille ihmisille, on hänellä vähemmän vaihdettavaa hankkiessaan tärkeitä hyödykkeitä = köyhä.

Lisäksi hyödykkeissä on eroja ja paremman hyödykkeen tarjoaja haluaa enemmän omasta tuotteestaan, kuin kehnomman tuotteen valmistaja.

Vaikka raha poistuisi kaupanteon välikappaleena, niin silti ihmisten välinen kaupankäynti jatkuisi. Aina olisi joku, jonka mielestä jauhosäkistä pitää saada kolme kanaa eikä vain kahta, jota puolestaan kanalan omistaja tarjoaa.

Vaihdantatalous, jossa tuotteiden arvoja ei ole määritelty vaan saisi valita itse, mitä kukin antaa, ei toimisi. Ei kukaan antaisi säkillistä jauhoja, jos vaihtarina saisi 2 männynkäpyä tai kourallisen hiekkaa. Säkki päätyisi sille, joka antaisi siitä 2 kanaa, ellei jollain olisi "varaa" antaa kolmea.

Haaskallakin joku syö aina ensin ja saa enemmän ja parhaat palat. Sieltä asti ahneus ja kilpailu saa alkunsa. Voi siis sanoa, että se on aika syvällä verissä.

su hag ba faiga sanoi:
VelttoV:

En ole kommunisti. En tue heidän aatteitaan.

-clip-

Tässä tulevaisuusskenaariossa säännösteltäisiin tietenkin palvelujen ja hyödykkeiden tuottamista. Kenelläkään ei olisi ketään toista enemmän näitä.

Kommunistien aate. Ja tuet sitä. Nyt tuli kredibiliteetti-ongelma.

Ja tuossa astuu taas kuvaan ihminen, tuo ahne, kateellinen, vallanhimoinen, sairas paska. Kuka saa säännöstellä, kenellä on enemmän valtaa, kuka haluaa vähän enemmän...

Jimmy sanoi:
No eikun painokoneet pyörimään, kyllähän maailmassa paperia piisaa, painetaan vaikka aluksi jokaiselle eurooppalaiselle muutama miljoonan euron seteli, kyllähän se raha menettää arvonsa sen jälkeen. Mutta toi on vanha juttu, hyperinflaatio, on kokeiltu, tuskin kukaan tuli onnelliseksi, eikä rahaa tuhottu.

Katsopas, kyllä se raha voidaan tuhota helpomminkin, kuin sinun ehdottamaasi kiertotietä. Poliittinen päätös, raha pois, vaihtotalous. Mutta täytyy täällä senkin jälkeen joidenkin tehdä perse verillä hommia, ei se mihinkään muutu. Ellei sitten mennä siihen scifi-juttuun, että robotit tekevät kaiken. Ehkä joskus, mutta tuskin meidän aikana.

Jonkun on katsos tuotettava kaikki tämä paska joka "tuottaa onnea", siivottava, tuotettava ruokaa jne. Eikä sellainen keräilytalouteen paluu enää onnistu, liikaa porukkaa, pitäisi lahdata enimmät pois jaloista. Tai jos ei lahdattaisi suunnitelmallisesti, niin tappelu vähistä ravintovaroista voisi olla kohtalokasta.

Ei minua ainakaan raha tee onnelliseksi, pyrin hankkiutumaan siitä aina mahdollisimman nopeasti eroon. Itse asiassa, ainoa mikä vituttaa on työnteko, (tai välillä "työnteko") 8 tuntia päivässä. Siitähän tässä pitäisi päästä eroon, samalla pääsis rahastakin, ja ruoasta, koska jos kaikki heittäytyis tekemättömiksi, ei kaikille riittäisi. Tulisi kaaos.

Kiva haavekuva, että kaikki loikoilee palmun alla onnellisina juoden kookospähkinästä pina coladaa, välillä hakisi verkosta fisun ja puusta banaanin. Mutta kuten sanottu, liikaa populaa, älkää vi*** enää lisääntykö.

Teennäisesti rahaa ei voida tuhota. Raha ei ole tyhmä. Hyperinflaatio on ollut seurausta ihmisten ahneudesta, vrt. maailmansodat. Jos toimittaisiin tällä tavalla oikeista lähtökohdista, olisi se mahdollista. Tietävien tahojen pitäisi suunnitella sitä seura aika ottaen huomioon menneisyyden virheet.

Rahaa ei voida tuhota helpommin. Päättävissä asemissa olevista henkilöistä osa on ahneita. Tämä skenaario ei toimi ahneiden ihmisten voimalla. Kaikki kyllä tulevat tekemään työtä tulevaisuudessa, mutta tasapuolisesti. Kenenkään ei tarvitsisi raataa silloin liikaa. Robottien tarjoamia mahdollisuuksia on hankala spekuloida vielä.

Et ymmärrä. Kaikki tekisivät oman osansa työtä. Ruoka kyllä riittää. Tuotetaanhan sitä nyt jo niin paljon, että se riittäisi kaikille. Vain tuotannontekijöiden rajoitteiden poistaminen ja ruoan toimittaminen maailmanympäri riittäisi.

Jos et ansaitse rahaa tarpeeksi, et voikaan olla onnellinen.

Tämä ei ole haavekuva. Se on täysin mahdollista, vrt. ylläoleva teksti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom