Raaka tempaus, vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timpson
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Olisi mukava kuulla nostajilta, jotka (raaka) tempausta tekevät, että millaisilla sarja/ toistomäärillä kyseistä liikettä teette ja miten olette saaneet kehityksen pidettyä nousujohteisena? Jos jollain on toimiva ohjelma niin mielellään voi postittaa sen tähän threadiin. :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä en näe mitään syytä tehdä raakatempausta yksittäisenä liikkeenä ja yrittää kehittyä siinä. Useasti raakatempausta tehädään kausittain tai aloittelijoiden toimesta, mikäli tempauksen tekniikka ei ole kehittynyt, mutta halutaan kuitenkin liikuttaa isoja rautoja.

Itse teen yksi tai kaksi viitosta alkuun(lämmittely) ja sen jälkeen kakkosia painoa lisäten, kuitenkin siten, liikutaan koko ajan voimien ylärajoilla. Treeniin tulee runsas 20 yksittäistä tempausta, sen päälle teen joko osavetoja tai tempausvalaa tai sitten raskaita kyykkyjä ja punnerruksia. Teen temppua vain kesällä kaksi kertaa viikossa ja yleensä maksimi nousee 10-15 % kauden aikana. Talvella yritän ylläpitää maksimia, mutta yleensä se laskee viitisen prosenttia.

mä en näe mitään syytä olla tekemättä raakoja tempauksia. liike on erinomanen räjähtävän voiman liike varsinkin yleisurheilijoille ja muille ei-painonnostajille, jotka haluaa kehittää koordinaatiota ja nopeusvoimaa. kun liike tehdään raakana, eikä syvään kyykkyyn, ei polvet rasitu niin paljoa. tää taas on mukavaa monille urheilijoille, joilla polvinivelet kuormittuu jo lajin ansiosta aikalailla. painonnostajalle hyöty ei ole niin suuri. jotkut tekevät nimenomaan parantaakseen tehoa.

jto sanoi:
mä en näe mitään syytä olla tekemättä raakoja tempauksia. liike on erinomanen räjähtävän voiman liike varsinkin yleisurheilijoille

Yleisurheilun heittolajeihin on hyötyä raaka tempauksesta, koska liike kehittää nimenomaan räjähtävyyttä. Lisäksi raaka tempaus on mielestäni helpompi tehdä oikein kuin tavallinen kyykky tempaus.

jto sanoi:
mä en näe mitään syytä olla tekemättä raakoja tempauksia. liike on erinomanen räjähtävän voiman liike varsinkin yleisurheilijoille ja muille ei-painonnostajille, jotka haluaa kehittää koordinaatiota ja nopeusvoimaa. kun liike tehdään raakana, eikä syvään kyykkyyn, ei polvet rasitu niin paljoa. tää taas on mukavaa monille urheilijoille, joilla polvinivelet kuormittuu jo lajin ansiosta aikalailla. painonnostajalle hyöty ei ole niin suuri. jotkut tekevät nimenomaan parantaakseen tehoa.
Toki. Hyöty jää kuitenkin mielestäni vähäiseksi verrattuna raakaan rinnallevetoon?

Timpson oli näemmä aiemmin tehnyt säikeen raa-asta rinnallevedosta, johon jto oli ansiokkaasti vastaillut. Sanoisin, että suunnilleen samalla ohjelmalla kehittyy tuo tempauskin, mutta tempauksessa käyttäisin vähemmän toistoja ja enemmän sarjoja. Millaisilla sarjoilla/toistoilla olet Timpson tuota tehnyt? Itse tein aikaisemmin viitosia ja joskus kuutosiakin. Ennen pitkää pudotin kolmosiin ja nyt tosiaan teen enimmäkseen kakkosia, ja mielestäni tällä tavalla olen saanut parhaat tulokset. Molemmat taidetaan käyttää painonnostoa vain oheisharjoitteena, joten ihan mielellään kuulisin sunkin kokemuksia.

Viimeksi muokattu:
ilmari sanoi:
Toki. Hyöty jää kuitenkin mielestäni vähäiseksi verrattuna raakaan rinnallevetoon?

Mun mielestä (raaka) riveä kannattaa tehdä enimmäkseen vain harjoituskaudella (talvella) ja sikäli mikäli kilpailukausi on kesällä niin silloin enemmänkin keskittyä (raaka) tempaukseen joko norm. otteella tai rv otteella.

Raaka tempaus jakson jälkeen saattaa myös raaka rv:ssä olla ennätyskunnossa vaikka raaka rv:tä ei tekisi koko jakson aikana juuri ollenkaan.

Ilmarille: Jos harjoituskaudella (talvella) teen RTE:ta niin yleensä 4-6 toiston sarjoja ja sarjamäärät 3-8. Nuo nyt ei maksimia juurikaan kehitä, mut antavat pohjaa.

Oon samaa mieltä sun kanssa siitä, että parhaimmat tulokset RTE:n maksimin kannaltaa antaa 1-3 toiston sarjat esim.

Lämmittelyt + 2*2*85%, 2*2*90%, 2-4*2*95%, (2*2*85-90%)
ja tuosta 3-5 päivän päästä harjoitus, jossa tehdään 5-10*1-3*30-70%

Hmm... voi tehdä niin että jokainen toisto on ikään kuin raaka, eli tangon ottaa kiinni niin korkealta kuin vaan voi... ja joku 90% maksimista voi tulla hyvinkin puoliraakana... kyllä se kyykkyynmenokin on hyvää treeniä, eli ei sen puoleen, mutta kuitenkin... Silloin oppii vetämään kunnolla.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom