Räjähtävä ja nopea voima

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kasse
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Minkäslaista treeniä, ja minkälaiset sarjat ja toistot räjähtävän ja nopean voiman kehittämiseen olisi tarpeen suorittaa? Tarkoitus olisi saada maksimaalisen voimakkaat ja nopeat raajat, eteenkin jalat tarkoituksena menestyminen TDK-otteluissa.
Tuttuni, entinen mestaruustason hiihto-valmentaja suositteli minun noudattavan jotain pyramiidihajoittlua(?) :) , onko tässä mitään järkeä ja jos joku voisi vielä vähän valaista kyseisestä harjoittelu-metodista hieman niin olisin iloinen :)
Vielä jos joku tietävä henkilö viitsisi pistää edes jonkunlaista suuntaa antavaa ohjelmaa niin olisi hieno homma!! Semmoinen joka sisältäisi 3-4 salipäivää viikossa.
Entä mitenkäs on erilaisten lisäravinteiden ja palautusjuomien laita, mitäs kannattaa hankkia?

Niin itse koitan myös räjähtävyyttä ja nopeutta hankkia. Pelkkä salilla käyminen ei tee sinusta nopeaa tai räjähtävää. Siksi suosittelen punttitreenin ohella juoksua ja hyppelyitä. Ota vaikka spurtteja ja vaikkapa mäkijuoksua. Kaikenlaisella hyppelyllä saat kimmoisuutta ja räjähtävyyttä joka on myös tärkeä nopeutta hankkiessa. Ja muista myös venytellä huolellisesti. Koita treenata puntilla aika lyhyitä sarjoja tyyliin 3*4 70% , 2*2 80 % , 1*85% , 1*90% ja yksi lähes maksimipainolla. Itse olen vetänyt jalkakyykkyä 4*8 sarjoilla ja tämäkin on toiminut mielestäni nopeuteen kehittävästi. Voima on nopeutta :D Mutta voimaa pitää vain osata käyttää oikein :david:

Jutteli tuossa Samuli Leppiahon (useita sm-mestaruuksia nyrkkeilyssä,nykyään ammattilaisena ottele) että millanen sen punttitreeni on? se vetää maasta,rinnalleveto,kyykky ym raskaita liikkeitä alle 5 toiston sarjoja,nopeus sitten lajitreenissä.
kysyin,että miksei punttia nopeita toistoja?

"salilta haetaan voima joka nyrkkitreenissä jalostetaan nopeuvoimaksi ja sillon toista sattuu!"

Yksinkertaista

Hyvä zztop ja Samuli! Olen aikalailla samoilla linjoilla. Valtavirta uskoo räjähtäviin painonnostoliikkeisiin, nopeuskyykkyihin yms. kaikkien lajien nopeusvoimaharjoittelussa, mutta minä en.

Nopeus ja räjähtävyyshän lähtevät ennenkaikkea geeneistä (kysykää vaikka valkoiselta pikajuoksijalta). Siltä osin kuin niitä voidaan harjoittaa, lajinomaisuus rulettaa. Painonnostoliikkeillä saa hermostollista räjähtävyyttä painonnostoon, nopeuskyykyllä nopeaan kyykkyyn...iskuharjoituksilla iskuihin ja potkuharjoituksilla potkuihin...räjäyttely painonnostoliikkeillä ei auta taekwondossa, eikä räjäyttely taekwondossa auta painonnostossa. Tuhansia eksaktilla tekniikalla ja räjähtävästi harjoiteltuja iskuja ja potkuja :whip: , niin johan lähtee sähäkästi ottelussakin :evil: . Pontta ja jytyä suorituksiin saa toki lihaskudoksesta. Alla kiireiselle(kin) urheilijalle lajiharjoitusten lomaan sopiva yksinkertainen ohjelma:

Esim. ma ja to:

1) Taka- tai etukyykky tai jalkaprässi 2 x 8-15
2) Maastanosto suorin jaloin tai hyvää huomenta 1 x 8-15
3) Penkkipunnerrusliike vaihtelevin kulmin, vapain painoin 2 x 6-10
4) Yläselkäliike vaihtelevin laittein tai leuanveto 2 x 6-10
5) Pystypunnerrusliike vapain painoin 1 x 6-10
6) Jokin vatsaliike 2 x 10-20

Lisäksi tarpeen vaatien lämmittelysarjoja. Taekwondoa (siitä lajista tässä kai muuten on kysymys...?) ja sen lajiharjoittelua en toki tunne lainkaan, mutta tällainen yleisohjelma toimii lajissa kuin lajissa. Ja venyttele paljon!

Olen itsekkin miettinyt olisiko asia noin, mutta nyt kun joku muu on tuonut samanlaisen idean esille, niin on helpompi uskoa. MKM, miksi noin pienet sarjamäärät kussakin liikkeessä?

Olen itsekkin miettinyt olisiko asia noin, mutta nyt kun joku muu on tuonut samanlaisen idean esille, niin on helpompi uskoa. MKM, miksi noin pienet sarjamäärät kussakin liikkeessä?

Yllättävän monet menestyvät urheilujoukkueet ja urheilijat treenaavat nykyään tuonkaltaisella ohjelmalla, vaikka pidempään suosiossa olleet periodisoidut, suurivoluumisemmat ja räjähtävät ohjelmat vielä käytetympiä ovatkin.

Noinkin vähäisellä sarjamäärällä saa hyvin tulosta, kunhan treenaa kovaa eli tekee joka sarjassa niin monta toistoa kun pystyy. Toki voit halutessasi tehdä vähän enemmänkin sarjoja ja vähän löysemmin. Tulokset lienevät samanlaisia, henk. koht. mieltymyskysymys.

Ok, kiitos näistä. Mitä lisäravinnevalmisteita ja palautusjuomia kannattais hommata?

Suurin osa lisäravinteista on hyödyttömiä, mutta hyvän perusruokavalion lisäksi itse käytän:

- 1 monivitamiini-, hivenainetabletti/pvä (itse käytän Vitaplex All in One, jossa lisäksi omega 3)
- treenin jälkeen palautumisjuoma (esim. 100 g Reco2)
- kreatiinia 3 g/pvä

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Onko MITÄÄN väliä mihin sekoittaa tuo kreatiini, oon ihan veden kanssa sitä nyt vetäny

No joissakin tutkimuksissa sanotaan ettei kofeiinin kera,itse olen aina ottanut vedellä tai proteiinijuomassa jossa on voinut olla maitoa tai vettä,aina on pelittänyt sen mitä on...

Suositut

Back
Ylös Bottom