Pystypunnerrus tangolla istuen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näin ikkääs. Eli voisi keskustella tuosta olkapääliikkeiden kuninkaasta, eli klassisesta tankopystäristä. Vaihdoin smitin helvettiin ja jatkossa pumppaan tätä varten tehdyllä laitteella, eli vapaalla tangolla istuen on kyseessä.

Vauhtipunnerruksessahan käytetään kapeampaa otetta, joten onko leveä ote hyvä? Ite smithissä käytin leveää otetta ja se säästää ojentajia ja prässää kyllä hyvin etuhartiaa. Entä liikerata? Itellä tuntuu parhaalta kun laskee tuohon leuan kohalle, ja se on sama taso missä ne käsipainotkin käy kun niillä tekisi.

Varmaan 2 x 6 sopii tähän hyvin, ja tokan kutosen jatkeeksi mahdollisesti pudotussarja tms.

Näin ikkääs. Eli voisi keskustella tuosta olkapääliikkeiden kuninkaasta, eli klassisesta tankopystäristä. Vaihdoin smitin helvettiin ja jatkossa pumppaan tätä varten tehdyllä laitteella, eli vapaalla tangolla istuen on kyseessä.

Vauhtipunnerruksessahan käytetään kapeampaa otetta, joten onko leveä ote hyvä? Ite smithissä käytin leveää otetta ja se säästää ojentajia ja prässää kyllä hyvin etuhartiaa. Entä liikerata? Itellä tuntuu parhaalta kun laskee tuohon leuan kohalle, ja se on sama taso missä ne käsipainotkin käy kun niillä tekisi.

Varmaan 2 x 6 sopii tähän hyvin, ja tokan kutosen jatkeeksi mahdollisesti pudotussarja tms.
Kato, tulit säkin järkiis. Ote on mun mielestä silloin hyvä kun se tuntuu hyvältä. Mulla on pikkurillit merkeissä ja olen varsin lyhyt, että kai tota voi luonnehtia melko leveäksi otteeksi. Penkissä käytän kuitenkin vielä vähän leveämpää.

Ja tapana on mullakin laskea tuohon leuan kohdille. Ihan alas asti ei ole enää millään tavalla luonnollisen oloista. Jotkut jättää vieläkin ylemmäksi, tyyliin silmien kohdalle, mutta se taas tuntuu musta jo vajaalta liikeradalta. Aika pitkälle mieltymyksistä kiinni, kunhan nyt ei mene vallan egohommiksi, että kasvatetaan painoja liikeradan kustannuksella.

Kato, tulit säkin järkiis. Ote on mun mielestä silloin hyvä kun se tuntuu hyvältä. Mulla on pikkurillit merkeissä ja olen varsin lyhyt, että kai tota voi luonnehtia melko leveäksi otteeksi. Penkissä käytän kuitenkin vielä vähän leveämpää.

Ja tapana on mullakin laskea tuohon leuan kohdille. Ihan alas asti ei ole enää millään tavalla luonnollisen oloista. Jotkut jättää vieläkin ylemmäksi, tyyliin silmien kohdalle, mutta se taas tuntuu musta jo vajaalta liikeradalta. Aika pitkälle mieltymyksistä kiinni, kunhan nyt ei mene vallan egohommiksi, että kasvatetaan painoja liikeradan kustannuksella.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä :) Joo, monesti näkee että tangossa on se 100kg mutta liikerata on tyyliä otsan kohdalle...

Ite oon tehny pystypunnerrusta nyt jonkin aikaa seisten vapaalla tangolla. Tuntuu mulla ainaki toimivan hyvin ja painot tosiaan paljon pienemmät ku vastaavassa liikkeessä istuen. Eipä haittaa kuitenkaan ku perille menee. Joka toisto lähtee iteltä rinnalta.

Aika vittumaisesti varmaan ottaa perseeseen se tangolla istuminen.

no sitähän mäkin olin tulossa sanomaan että saa kai sitä nyt herranjumala myös penkillä istua

Näin ikkääs. Eli voisi keskustella tuosta olkapääliikkeiden kuninkaasta, eli klassisesta tankopystäristä. Vaihdoin smitin helvettiin ja jatkossa pumppaan tätä varten tehdyllä laitteella, eli vapaalla tangolla istuen on kyseessä

Kyseessä ei todellakaan ole KLASSINEN tai KUNINGAS -liike ellei pystypunnerrusta tee seisten. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyseessä ei todellakaan ole KLASSINEN tai KUNINGAS -liike ellei pystypunnerrusta tee seisten. ;)
Klassinen ehkä ei mutta kuningas ehdottomasti jos seisten tehtyyn vertaa. Huijaaminen mahdotonta muuten kuin liikerataa lyhentämällä. Tosin tasapainoa vaatii seisten enemmän.

Ja pieni vinkki vielä loppuun: Vaikka puhutaan pystypunnerruksesta niin selkänojaa ei kannata pitää ihan suoraan pystyssä. Ei se selkä seisten tehdessäkään pystyssä ole vaan siinä nojaa väkisin taaksepäin. Jos selkänoja on liian pystyssä, niin sitä joko raapii nenänsä sillä tangolla ja / tai liikerata on täysin luonnoton kun joutuu kuljettamaan tankoa liian kaukana kropasta. Mulla taitaa olla jotain 10-15 asteen verran kallistusta pystysuoraan verrattuna. Kunhan ei nyt ihan vinopenkiksi mene ja nostetaan niillä etuolkapäillä niin homma on hyvällä mallilla. :)

Varmasti en mene sanomaan kuinka vakavasta asiasta on kyse, mutta onhan tuosta vähän teoriaa että seisten tehty olisi sittemmin parempi, että istuen tehtynä varsinkin kun kuormaa alkaa olla enemmän niin kaikki paine jää alaselälle, kun taas seisten siirtyy jaloille.

Ja mitä tulee liikerataan, niin aina rintaan asti ;) vähän kapeampi ote niin pitäisi kyllä kaikilla liikkuvuus sallia. Myös kaikkein raskain osa nostosta on muutenkin rinnalta ekat 10cm, juuri se osa mikä otetaan pois kun lasketaan naaman korkeudelle.

Itellä ote on sama kuin penkissä eli etusormet merkeillä. Liikerata taas on laajahko ku alaalla kosketan tangolla solisluunpäitä, mut jätän loppuojennuksen yleensä vähän vajaaksi.

Varmasti en mene sanomaan kuinka vakavasta asiasta on kyse, mutta onhan tuosta vähän teoriaa että seisten tehty olisi sittemmin parempi, että istuen tehtynä varsinkin kun kuormaa alkaa olla enemmän niin kaikki paine jää alaselälle, kun taas seisten siirtyy jaloille.

Ja mitä tulee liikerataan, niin aina rintaan asti ;) vähän kapeampi ote niin pitäisi kyllä kaikilla liikkuvuus sallia. Myös kaikkein raskain osa nostosta on muutenkin rinnalta ekat 10cm, juuri se osa mikä otetaan pois kun lasketaan naaman korkeudelle.
En mäkään ala vastaan väittämään varsinaisesti, kun en paremmin tiedä, mutta vähän vaikea uskoa, että istuen alaselkä olisi enemmän rasituksessa. Alaselän kautta se paino maahan siirtyy molemmissa ja penkillä tehtynä alaselkä on paremmin kontrollissa. Seisten tehtynä kun joskus näkee kun alkaa meneen tiukaksi niin porukka vääntää itsensä melkein siltaan ( ;) ) että saa jollain tavalla kuormitusta siirrettyä ja saa vielä sen yhden toiston.

Ja liikeradassa ei ole kyse liikkuvuudesta eikä suoranaisesti egoilustakaan, vaan siitä että joillakin se menee jo varsin luonnottoman tuntuiseksi. Siis ei tee mieli tehdä niin kun se ei tunnu oikealta. Mä teen kyllä lämmittelyt tangolla ihan alhaalta asti, mutta siinä ei ole mitään loukkaantumisen vaaraa niillä painoilla, vaikka vähän pahalta tuntuukin. Kapealla tietysti onnistuu ongelmitta, mutta silloin kyynärpäät liikkuu kropan edessä eikä sivuilla ja koko liike muuttuu ja se ei ole sitä mitä esim. minä haen pystypunnerrukselta. Enkä kyllä voi kieltää sitäkään, että pystypunnerruksessa mielestäni alavaiheen raskaus korostuu niin paljon, että painoa on otettava pois ihan mielettömiä määriä, eikä se taas tunnu oikealta kun liikkeen yläosa tulee silloin kuin tyhjää vain eikä siitä tunnu olevan hyötyä. Olisi sama tehdä pelkkää ensimmäistä kymmentä senttiä. Seisten tehtynä ongelma ei ole niin paha, koska jaloilla joustaminen auttaa huomattavasti siihen rinnaltalähdön osuuteen.

Vitut sitä mistään rinnasta tartte punnertaa. Eihän se liikerata käsipainoillakaan sieltä lähde jos peilistä katsoo. Edestäpäin katsottuna yleensä se kässärin kahva jää siihen leuan/korvien tasolle. Ja tuskin niilläkään surkeaa kehitystä saa.

Ite teen rinnasta, kapealla otteella. Ja seisten, kotona ehtii istuskella sohvalla ihan tarpeeksi.

Toi on kyl totta, että monilla varmaan seisten tehty rasittaa enemmän alaselkää. Lähinnä siksi kun egopäissään tiltataan selkä niin mutkalle, että liike muuttuu seisten tehdyksi penkkipunnerrukseksi :D

Vitut sitä mistään rinnasta tartte punnertaa. Eihän se liikerata käsipainoillakaan sieltä lähde jos peilistä katsoo. Edestäpäin katsottuna yleensä se kässärin kahva jää siihen leuan/korvien tasolle. Ja tuskin niilläkään surkeaa kehitystä saa.
Yleensä liikkeet ovat tehokkaampia, kun ne tehdään täydellä liikeradalla. Kannattaa selvittää, mikä vika sinussa on, jos levytangon laskeminen rintaan asti ei onnistu.

Vertasin tossa kässäreitä tankoon. Sun logiikalla kässäreihin pitäs sorvata kolot jotta voi punnertaa rinnasta asti? Eli kiellät sen että käsipainopunnerrus on tehokas koska liike ei lähde solisluista? Jokaisessa liikkeessä ei tarvitse olla mitään täyttä liikerataa, koska sen määritelmä ei ole mikään absoluuttinen piste. Esimerkiksi hartialihaksen aktivointi on taatusti tehokkaampaa 20% suuremmilla painoilla joita pystyy käyttämään jos ei laske tankoa leukaa alemmaksi.

Jaa toki ajatuksesi vaikka T- Nationissa :)

Kapealla tietysti onnistuu ongelmitta, mutta silloin kyynärpäät liikkuu kropan edessä eikä sivuilla ja koko liike muuttuu ja se ei ole sitä mitä esim. minä haen pystypunnerrukselta.

Olkapäiden kannalta liike ei mitenkään olennaisesti muutu vaikka punnertaisi kyynärpäät täysin edessä, paitsi tietysti hieman olkapääystävällisemmäksi.. Eikä se kyynärpäiden kulma tule kuin 10-15 astetta lähemmäs rintaa tuolla tavalla. Tosin en sitten tiedä mitä sä just haet pystäriltä :)

No kyllä mä kässäreilläkin teen täyttä liikerataa, eli lasken kunnes kässäri osuu olkapäähän. Alemmas ei vain voi laskea..

Ja lähtökohtaisesti täysi liikerata kuormittaa aina enemmän lihasta kuin vajaa + enemmän painoa. Kyykyssä tutkitusti jotain 20% enemmän aktivoi reisiä kun menee alas asti, enkä usko että tuota 20% saisi lisää vain nostamalla painoja vajaata liikerataa varten.. Mulla pystäri tangolla tiputtaa painoja 10% jos teen rinnalta vs nenältä. muistaa myös että pystärissä viimeisellä kolmanneksella ojentajat ottaa huomattavasti enemmän vastuuta kuin liikkeen alussa.. mutta ei siinä, tehdään kaikki tavallamme :)

Suositut

Back
Ylös Bottom