Hei, kertokaahan millä liikkeellä voisi korvata pystypunnerruksen? Ko. liike aiheuttaa kipua olkapäässä, ja ajattelin jättää sen pois vähäksi aikaa. Sama kipu tuntuu myös penkatessa aluksi, mutta kun olkapää lämpenee kunnolla niin se katoaa. Pystypunnerruksessa tämä ei kuitenkaan auta...
Itse tuli pitkästä aikaa tehtyä pystysoutua pystypunnerruksen tilalle salilla, kun olkapäiden kanssa ja vähän ongelmia. Aika mahtavan fiiliksen sain!
E: Itse teen joskus pystypunnerrusta käsipainoilla myös ilman selkänojaa, jolloin pitää kropalla pitää pakka kasassa. Aika paljon pienempiin hantteleihin täytyy tällöin turvautua, niin ei oo se itsensä rikkomisen riskikään niin suuri.
MXM tuossa jo listasikin noita tärkeitä kysymyksiä omasta suorituksestasi, itse halusin vaan lisätä että niskan takaa smithissä tehtynä pystypunnerrus on kaikkein eniten myrkkyä olkapäille, jos ne prakaamaan tuppailevat. Käsipainot ovat ehkä olkapääystävällisimmät vapaan liikkuvuuden takia, ja tekee hyvää tukilihaksistolle. :thumbs:
Miten teet sen pystypunnerruksen? Tangolla/smithissä/kplla?
Itsellä tangolla tehtynä ottaa saman tien olkapäihin ja sattuu ihan perkeleesti. Käsipainoilla puolestaan pystyy pumppaamaan ilman mitään ongelmia. Oteleveys, tangon/kpn paikka ala-asennossa ja kyynärpäiden asento vaikuttaa ihan pirusti tässä liikkeessä.
soutuhan ottaa lähinnä sivulohkoihin, ja punnerrus etu.
mutta miksipä ei siinä tilalla ei voisi tehdä;)
Itellä alkaa kp punnerrukset sattumaan olkapäihin jo pienilläkin painoilla, tangolla voi taas tehdä niin raskailla kun jaksaa. Ote suunnilleen hartioiden levyinen.
Toki varmaan hantteleillakin pystyisin tekemään, jos pitäisi painoja edessä niinkuin tankoakin..
Kiitos vastauksista. Teen tangolla seisten yleensä. Koitin kp:lla, ja sillonkin sattu hieman, vois koittaa vielä kämmenen vastakkain miltä sillon tuntuu...
Mitäs mieltä semmosesta liikkeestä, jossa tangon toinen pää laitetaan esim. nurkkaan lattialle, ja toinen pää punnerretaan ylös. En nyt tähän hätään löytänyt kuvaa ko. liikkeeseen, mutta kuulemma olkapääystävällinen liike pitäisi olla...
Mä en tangolla pystypunnerrusta saa toimimaan olkapäiden takia, penkissä ollut vähän samanlaista ongelmaa. Kunnon lämmittely pitää muistaa, reipasta keppijumppaa olkapäille. Lämmittelysarjat vielä pienemmillä painoilla.
Olkapääongelmaisten, ja miksei muidenkin, kannattaa kokeilla Arnold press. Sitäkin voi tehdä monella tavalla, kokeilemalla löytää mukavan tyylin. Itse teen jopa niin, että kädet kulkevat lähellä toisiaan, ottaa todella hyvin etuolkapäihin.
Mikä on paras keino saada käsipainot maasta tohon korvien tasalle.
Pitäs saada tehtyä pystypunnerrusta sen verta isoilla painoilla, ettei saa oikee kätevästi nostettua niitä tohon.
Oon koittanu polville nostaa ja jaloilla avustaa "pompauttamalla" ja toistaseks on toiminu, mut aika tuskaselta toi tuntuu.
Eipä siinä paljoo muu auta jos sul ei oo auttajia. Ite oon aina ajatellu sen niin että pitää ite pystyä tempasee ne hilut olkapäille, ellei oo bodari.. :D
Toinen kikka että seisten heilautat ne asentoon jo kun pystyt käyttää vartalon momenttia tehokkaammin.
Toi jaloilla avustava "pompautus" toimii omalla kohdalla ainakin hyvin, kun nostaa hanttelin kerrallaan siihen liikkeen lähtöasentoon. Kunnolla vaan nostaa polvea niin ylös kun saa, niin melko helposti siirtyy paino oikeaan paikkaan. Toi vartalon momentin hyödyntäminen alko ainakin itsellä tuntua aika hasardilta kun siirtyi yli kolmen kympin hantteleihin. :D
Sen ku vippaa vaan menemään :D
Tällä hetkellä en tee ku n.25kg hiluilla semmosta jumppapumppailua sillon tällön etten tiedä miten onnistuis raskaissa sarjoissa.
Mut eipä siin oikee muu auta tosiaan.
Ainakin salilla millä itse käyn on sellaista porukkaa, että kehtaa apua kyllä pyytää. Nostaa vaikka itse kahdella kädellä sen toisen ja kaveri nostaa toisen. Kyllä mä ainakin autan, jos joku kysyy.
Kunnollinen lämmittely on olkapäille aina paikallaan.
Kokeilkaa lämmitellä kunnolla, ja sitten pikkupainoista pyramidilla pystäriä.
Liikaa painoa ja kylmiltään kostautuu...:arvi:
Pistetään tähän ketjuun...
Elikkä mikä olisi niskan takaa punnerrukselle hyvä vaihtoehto? Tätä etunoja punnerrusta olen ajatellut, ja pari kertaa tehnytkin ja hyvältä on tuntunut. Lasken aina tuohon ihan rinnalle, että saa rintalihaksetkin mukaan toimintaan. Mutta onkos tässä liikkeessä sitten nuo olkapäät kuinka mukana? Lähinnä niille (taka-/keskiosalle) pitäisi saada pyöreyttä. Vai pitäiskö erikseen vielä tehdä käsipainoilla vipareita..?