Pyörätuoli ja treeniohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeeJii
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen nyt 10 vuotta istunut pyörätuolissa. Eli jalkoja en pysty treenaamaan laisinkaan.
Nyt kysyisinkin miten kannattaisi treenata yläroppaa järkevimmin? Yli vatsalihas vielä hiukan pystyy reeniin osallistumaan.
Elikkäs kannattaako vetästä kaikki yläropan lihakset samana päivänä vai jotenkin osittaa eri lihas ryhmät? Olisin kiitollinen jos joku antaisi jotakin vinkkiä asiasta.

Mietin tuota, että miten kulkemisesi salille on helpoimpaa. Toisin sanoen, monesti viikkoon kykenet salilla käymään? veikkaisin, että rinta, selkä ja kädet kun on treenattavana niin joko vedät kaikki liikkeet kerralla tai jaat kädet erikseen ja selän sekä rinnan erikseen.

Ite oon pyörätuolissa ja oon jaottanu iha normaalisti kädet&olkapäät ja toinen päivä rinta&selkä molemmat 2x viikossa..

Pystyn tosin jalkoja reenaamaan mutta riippuen kunnosta et kui monta kertaa viikossa jote joskus teen välipäivinä jalat tai muitten seassa vähä kerrallaan..

Mun mielestä voit jaottaa yläkropan ihan miten vaa.. jos kerta yläkroppa toimii kunnolla nii miksei sitä ihan normaalisti vois reenata, itelle tosiaan tulee 4-5 reenikertaa eli koko kroppa läpi 2 kertaa viikossa..

Voithan sä alussa höntsäillä koko kropan kerralla ja kattoo miten toimii?

Ja vaikka itelläki jalat toimii (vaikka tasapainoa ja voimaa ei oo hirveesti) nii on joutunu monen liikkeen kaa vähä säätämään mut... oon aika varma et löydät tapoja reenata hyvin yläkroppaa vaikka jalat ei toimiskaa, vaatii vaa vähä vaivannäköä...! :D

EDIT:

Siis.. ilmeisesti kuurittelet tällä hetkellä?

Jos oot vasta joku aika sitte alottanu reenaamaan kerta kyselet jaotuksista nii... en oo varma miten fiksua on ruveta käyttämään aineita heti samantien :rolleyes:

Mielenkiintonen jako tuo "kädet-olkapäät, rinta-selkä". Itse suosisin mieluummin selkä-hauis ja rinta-hartiat-ojentajat. Suuressa osa selkäliikkeistä, avustavina lihaksina on kuitenkin esim. hauis kun taas rinta- ja olkapääliikkeissä ojentajat.

Mutta ilman muuta, kannattaa vaihdella keskenään näidenkin välillä! :)

Takas aiheeseen: Onko tilanne kuitenkin sellainen, että pääset helposti käsillä pois pyörätuolista, esim. penkille istumaan?

Kokeilisin ensin 1-jakoista pari kertaa viikossa, tämän jälkeen jos on tarvetta tai innostusta niin kokeilisin vaihtelun vuoksi myös 2-jakoista!

Mutta silti niinkuin aiemminkin mainittiin, suosittelen ottamaan yhteyttä personal traineriin :) Uskaltaisin väittää että löytyy montakin pt:tä joka ottaa ilomielin sinut asiakkaakseen! :)

EDIT:

Siis.. ilmeisesti kuurittelet tällä hetkellä?

Jos oot vasta joku aika sitte alottanu reenaamaan kerta kyselet jaotuksista nii... en oo varma miten fiksua on ruveta käyttämään aineita heti samantien :rolleyes:

Voinks mä kysyä että mistä vitusta sä ton keksit? :D

Juu toki tuo on vähä "mielenkiintonen" mut...

ihan hyväks havaittu tähä asti, painot senku nousee! aiemmin mentii vähä eri tavalla ja nyt taas aikeissa vaihtaa toisinpäin!

Juu toki tuo on vähä "mielenkiintonen" mut...

ihan hyväks havaittu tähä asti, painot senku nousee! aiemmin mentii vähä eri tavalla ja nyt taas aikeissa vaihtaa toisinpäin!

Ilman muuta, kannattaa vaihdella ohjelmaa säännöllisin väliajoin! :) Muullaki tavalla kuin lihasryhmien jako eri päiville, liikkeitä vaihtoon etc. :)

Pyörätuoli ja treeniohjelma

No kuurituksia on hiukka vetästy kyllä....mutta treenaamisen olen alottanut jo 12 vuotta sitten, tosin aikasemmin olin jaloillani ja treeni oli helpompi jaottaa. Onnettomuuteni jälkeen oli pakostikkin taukoa pitemmän aikaa. http://www.terojermoranta.fi
Nyt olen vetänyt 3-4krt viikossa treenin ja kaikki lihasryhmät kerralla. Pitänee testata tuota 2 jakosta..Pitää ottaa yhteyttä johonkin ammattilaiseen ja hänen kanssa suunnitella ohjelma.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No yhtenä syynä kuuriin on ihorikot eli painehaavat joita on muutama....lihasmassa kasvaa nopeemmin ja haavatkin paranee paremmin.
Ja tarkoitukseni ei ollutkaan vetää mitään tolkutonta settiä. Sit viel toi diapetes on ni ruokavalio saa olla suht tarkkana...eli massa vaikea saada

Mut tsemppii sullekkin ;-)

Itellä torstaina vaihetaan rinta&ojentaja&olkapää ja hauis&selkä..

jalat reenataan välipäivinä tai muun reenin jälkeen.. jostain syystä esim jalkaprässit ja kyykyt kipeyttää reidet mom perkeleesti mut muut ei..

No yhtenä syynä kuuriin on ihorikot eli painehaavat joita on muutama....lihasmassa kasvaa nopeemmin ja haavatkin paranee paremmin.
Ja tarkoitukseni ei ollutkaan vetää mitään tolkutonta settiä. Sit viel toi diapetes on ni ruokavalio saa olla suht tarkkana...eli massa vaikea saada

Mut tsemppii sullekkin ;-)
Okei. En ole kyllä ennen nähnyt salilla pyörätuolissa olevaa henkilöä. Tuijottaako ihmiset? Varmaan aika harvinainen näky kuitenkin. :thumbs:

Eihän kuurittelut ole ikinä oikotie onneen.
Silti tarvitaan pirusti treeniä ja oikeanlaista ruokavaliota. Itse olen Käpylässä aikoinani töissä ollessa huomannut, että kyllä sitä massaa kundit saa kerättyä ihan puhtaillakin keinoilla, kun vaan on pirun sinnikäs. Mutta siitä ei sen enempää. Kuten jo mainittiinkin, fiksuinta tosiaan olisi yhdessä kokeneen pt:n kanssa käydä läpi treeniohjelma. Faktahan on, että ihmiset tuijottaa kaikkea uutta ja erilaista, eivät välttämättä ehkä edes itse huomaa sitä. Mutta joka tapauksessa tsemppiä reeneihin!

Istun itse kans tuolissa ja treenaan 3 kertaa viikossa.
Eka päivä pelkkä rinta, toinen päivä selkä ja hauis kolmas päivä olkapää ja ojentajat.
treeni päivät yleensä ma, ti ja to. Sen lisäksi noin 1-2krt viikossa jotain kuntoilua esim kesällä käsipolkupyörällä lenkkejä tai jotain missä syke nousee.

Jaottelu rinta/olkapäät/ojentajat ja selkä/hauis on hyvä. Tulisikohan ylitreenatuksi lihat jos 5 kertaa viikko tekisit? 4 olisi sopiva määrä. Vaikka:

Maanantai: selkä/hauis
Tiistai: rinta/ojentajat/olkapäät
Keskiviikko: lepo
Torstai: selkä/hauis
Perjantai rinta/ojentajat/olkapäät
La-Su: lepo

Tai sitten vaikka 3 päivän "sykleissä":

1. Päivä: selkä/hauis
2. Päivä: rinta/ojentajat/olkapäät
3. Päivä lepo

Tee välillä lepoviikko tuossa.

:offtopic: Mikä on muuten käsipolkupyörä? :wtf: