Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
200 kilsaa ajettu tälle keväälle ja ensimmäinen rengasrikko. :jahas: Odotettavissa useita lisää...

Mulla oli tänään jo kesän toinen... Pitää vissiin kohta vaihtaa noi päällikumitkin.

Tota, mulla takana ainakin 5000 km ilman rengasrikkoja, tälle kuukaudellekin jo 480 km
- sekä maastureilla että cyclolla...

Mä oon nyt ajanu noilla 23 millisillä Schwalben Duranoilla about 3000 km, joista reilun tonnin tänäkesänä. Eturengas ei oo puhjennu kertaakaan, takarengas puhkes kerran viime kesänä pian vaihdon jälkeen, kun meni rautalanganpätkä renkaasta läpi. Tän kesän eka puhkeaminen johtu siitä, kun ajoin vahingossa asfaltissa olleeseen reikään (takakiekkoonkin tuli vauriota). Tohon tän päiväseen puhkeamiseen ei oo mitään kummempaa selitystä. Liikaa soraa ja kaikkea muuta paskaa tuolla teillä, niin kuluu noi päällikumitkin aika nopeasti.

Paljos tollasilla slikseillä uskaltaa missään soralla edes ajaa. Luulis, että ne on heti puhki. Saa olla kesällä kyllä tarkkana missä ajaa. Alkaa rikottua lasia, metallia ja muuta paskaa olemaan tiellä hyvää tahtia ku ihmisillä ei pullot pysy kädessä ja roskiksia ei jakseta käyttää. Viimeks itelläki oli kumissa joku ihmeen vieterijousi pystyssä.

Rikoo on riskillä ruma, mutta nyt kun tuli kokeiltua niin onpas iso ero ilmanvastuksessa. Ei vastatuulikaan tympäse enää niin pahasti eikä lahkeet lepata ketjujen väliin :) Enpä taida löysiä kuteita enää paljon lämpimillä keleillä käyttää.

Rikoo on riskillä ruma, mutta nyt kun tuli kokeiltua niin onpas iso ero ilmanvastuksessa. Ei vastatuulikaan tympäse enää niin pahasti eikä lahkeet lepata ketjujen väliin :) Enpä taida löysiä kuteita enää paljon lämpimillä keleillä käyttää.

Juu, ei lepata kuin posket...

kyllä ne asianmukaiset varusteet vaan kuuluu asiaan. jos maantiepyörällä heittää lenkkiä löysillä lahkeilla/ilman kypärää niin kertoo ettei ole paljoo lenkkejä takana. yhtälailla voimalajeissa käytetään trikoita kun kisataan eikä paljon uskalla mennä naureskelemaan. vähän kun perehtyy kilpapyöräilijöiden jalkojen suorituskykyyn niin yhtälailla pitäisi vetää hiljaiseksi...

Paljos tollasilla slikseillä uskaltaa missään soralla edes ajaa. Luulis, että ne on heti puhki. Saa olla kesällä kyllä tarkkana missä ajaa. Alkaa rikottua lasia, metallia ja muuta paskaa olemaan tiellä hyvää tahtia ku ihmisillä ei pullot pysy kädessä ja roskiksia ei jakseta käyttää. Viimeks itelläki oli kumissa joku ihmeen vieterijousi pystyssä.

Riippuu ihan gummista, löytyy sliksejäkin järeillä pistosuojilla. Piti ajeluttaa oma maantiefillari semmoisen parin kilsan isoa kiveä olevan kärrytien läpi, siitä ei ollu kumit millänsäkään ku varovasti ajeli. Urbaanista ympäristöstä taitaa löytyä pahempia renkaanpuhkojia.

Riippuu ihan gummista, löytyy sliksejäkin järeillä pistosuojilla. Piti ajeluttaa oma maantiefillari semmoisen parin kilsan isoa kiveä olevan kärrytien läpi, siitä ei ollu kumit millänsäkään ku varovasti ajeli. Urbaanista ympäristöstä taitaa löytyä pahempia renkaanpuhkojia.

Pistosuojatut kestää joo jonkun verran soraa ja jopa lasinsirujakin, mutta kyllä se hiekalla ajelu vaan kuluttaa niitäkin renkaita ihan eritavalla kuin puhtaalla asfaltilla ajelu.

Nyt on fillari pihassa ja kohta voisi lähteä ensimmäiselle kevyelle lenkille totuttelemaan. Lyhyempi stemmi pitää hommata ja varmaan erimallinen stonga. 20" olisi ollut "suositus" mittojen mukaan, mutta vetelen myös pidempää työmatkaa sileillä kumeilla ja sen takia 22". Mittojen puolesta hyvin vähän muutenkin eroa Cuben 20" ja 22" välillä.

P1030353.JPG

Sitä luuli että on jotain apua kun on veivannut kuntopyörällä ahkerasti talven intervallitreenejä. Eilen sai todeta miten raaka laji fillarointi on kun päätin polkea paikallisen laskettelukeskuksen huipulle. Eihän tuo edes ole mikään suoritus, mutta siltä se vaan lopulta tuntui. Varmaan edellisen päivän jalkatreenikin pitkän tauon jälkeen vähän verotti suoritusta, mutta huipulla oli jo aika hapoilla. Tässä vaiheessa on hyvä huomata että juomapullo jäi täytettynä tiskipöydälle. No, onneksi on puhtaita uimarantoja lähellä useitankin; maaseudun hyviä puolia.

Pitkän tauon jälkeen fillarin hankkiminen oli kyllä ehdottomasti parhaita päätöksiäni. Sen verran mukava on kruisailla latureittejä pitkin musiikkia kuunnellen vrt. istua kuntopyörän päällä pimeässä ryssäkuutiossa.

uinti3.jpg

Aijai miten hieno kuva Inskalla. Itellekkin maistunut tänä keväänä pyöräily taas ihan uudella lailla kun rakentelin keväällä kevyehkon maraton tyyppisen maastopyörän. On se vaan todella hienoa ajella tuolla luonnossa polkuja pitkin. Harmi vain että niitä saisi olla enemmän. Täytyy postata oma suosikkipätkän kuva, paikallista maakuntauraa ja juuri sopivan vauhdikasta polkua :)

2013-05-26-1386 (Medium).jpg

Kävin just heittää pikaisen 40 min. hapotuslenkin pitkin stadin katuja. Vastaan tuli ainakin kolme tapausta, jotka ajoivat ilman käsiä, kädet vielä shortsien taskussa ja ei kypärää! Ei paljon järki päätä pakota....
Ei mulla muuta nyt.

Kesä lähtenyt komeasti käyntiin ja tässä on menty nyt 10-20 km muutamana päivänä putkeen lasten kanssa, nauttivat croozerin kyydissä istumisesta ja veden kiskomisesta kun iskä vetää naama punaisena niitä ympäri kyliä. Ei oo tosissaan ollut ees mieli nyt mihinkään pitkille lenkeille vaan oon ottanut pyöräilyn nyt lasten kanssa yhteisenä olemisena, ihan mukavaa vedellä pyörällä ympäri jyväskylää ja opettaa penskoille paikkoja kun autolla ajaessa sitä ei ehdi/pysty niin hyvin tekemään.

Alkukaudesta lenkkien keskarit on n. 25 km/h ja loppukaudesta 30 km/h. Kilsoja tulee 200-400 viikossa. Lenkit 40km - 200km.
Mjaah, ite ajelen aika rauhalliseen tahtiin, tänään esim 45km lenkin (joka on meikäläiselle pitkä) keskinopeus alle 20km/h ja tuota luokkaa ne oikeastaan on aina. Lienee lähinnä tottumiskysymys, tarvis ihan tarkoituksella rääkätä että jalat tottuu kovempaan menoon. Yksi ehtoo testasin ja vetäisin 10km niin lujaa kuin pääsi, 27km/h eli aika paskasti vaikka hengästytti ja hapotti kyllä kovin.

Pitäkää tunkkinne, kaikki jotka ohittaa spandekseissaan on homoja! Pyöräily(kin) on kivempaa kun siitä jättää kaiken urheilun pois.

kaikki jotka ohittaa spandekseissaan on homoja!

Joo todellakin. Lauantaina kävin kaverin luona viettämässä iltaa ja lähdin ihan rehdisti spandeksit sun muut päällä. Lähin valumaan keskustan kauttan himaan puolenyön aikoihin, niin johan kuulu jostain räkänokkalaumasta "HOMOOO!". Tottahan se oli, niin en jaksanut sen enempää hermostua.

Ite heitin viime keskiviikkona vuoden ensimmäisen yli 4 km fillarilenkin (4 km työmatka). Edellisenä päivänä oli sopivasti takareisi- ja pohjetreeni, joten aika maukkaasti löi happoja alkumatkan. Jalat meinas tilttaa loppupäässä totaalisesti, mutta suht hyvin sain kiskottua loppupätkänkin. Kilsoja kertyi 52 ja keskari 28,6 km/h.

Kävin just heittää pikaisen 40 min. hapotuslenkin pitkin stadin katuja. Vastaan tuli ainakin kolme tapausta, jotka ajoivat ilman käsiä, kädet vielä shortsien taskussa ja ei kypärää! Ei paljon järki päätä pakota....
Ei mulla muuta nyt.

Mulla on vasta kypärä tilauksessa ja en sen takia eilenkään malttanut lähteä lenkille. Ylämäkiä nyt malttaa polkea kun siinä kaatuessa sattuu korkeintaan egoon. Melko huonosti on fillariliikkeissä hyllyssä omaan makuun asiallisia kypäriä. Tai itse halusin kypärän mikä menee myös rullalaudan kanssa. Ns. kesämalli lumilautailukypärästä.

aika maukkaasti löi happoja alkumatkan. Jalat meinas tilttaa loppupäässä totaalisesti, mutta suht hyvin sain kiskottua loppupätkänkin.

Tossa oikeastaan se mun pointti, jos sellaista nyt onkaan. Kai sitä vauhtia kertyisi kun jalat hapoilla runttaisi menemään, mutta ei ole kivaa enää semmoinen pyöräily.

Suositut

Back
Ylös Bottom