Pyöräily

Teetkö fillaroinnin ohessa salitreeniä?
Miulla menee tää kausi näköjään mäkihommissa, maantielle ei oo niin paljoa intoa. Paitsi tänään on pakko käydä :D

Teen juu, käyn 2-4 kertaa viikossa salilla. Jalat kerran viikossa tai joka toinen viikko, riippuen miten seuran viikkotempo sattuu. Muuten treeni on vähän enemmän sellaista koko kropan läpikäymistä, en hae massaa vaan lähinnä rantakondista :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli uus pyörä hommattua, Irlannista Vitus Nucleus 2012, budjetti pyörä. Omasta mielestä ihan hyvät osat tohon rahaan, mitä muut on mieltä

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67797

alkuun pärjää varmasti hyvin kun viime pyörä on tollanen 9v vanha citypyörä.. eli ihan noviisina lähetään liikkeelle. mut tulevaisuudessa ekana menee varmaan vaihtoon jarrut?
 
Tuli uus pyörä hommattua, Irlannista Vitus Nucleus 2012, budjetti pyörä. Omasta mielestä ihan hyvät osat tohon rahaan, mitä muut on mieltä

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67797

alkuun pärjää varmasti hyvin kun viime pyörä on tollanen 9v vanha citypyörä.. eli ihan noviisina lähetään liikkeelle. mut tulevaisuudessa ekana menee varmaan vaihtoon jarrut?

Ihan ok palikoilla perusmaasturiksi. Avidin BB5-jarrutkin on oikein säädettynä sieltä mekaanisten paremmasta päästä. Tehoa pitäis riittää normaaliin metsäajoon ihan kivasti ja tuntumakin on (kahvoista riippuen) oikein kelvollinen. Onnea uuden mankelin johdosta!
 
Laittakaas miehet sopiva pyörä mulle linkkinä ... Ajan työmatka-ajoa ja sit lenkkejä maks 20-30km.
Pääosin asvaltti teitä. Painoa löytyy 130-140kg ja pituutta 192. hintaluokka on about 600e maksimi
 
pakko tulla tänne kehasemaan vielä tota fillari mikä tuli tänää postissa, ai että ku on mukava ajaa! ei malttanu tulla sisälle ollenkaa ku sai sen pihalle...
 
Onko kellään kokemusta Jamiksen pyöristä? Onko yleensä laadukkaita laitteita? Kävin tänään pikasesti koeajamassa Ventura Race pyörän http://www.jamisbikes.com/usa/thebikes/road/ventura/11_venturarace_spec.html. Olis nyt kohtalaisessa tarjouksessa viimevuoden malli, liikeessä vaan ei ollu enää ku yks kappale jäljellä, niin pitäs kohtalaisen nopeesti päättää, että ottaako vai ei :D
 
Itse ostin Corratec:n levyjarrullisen CC:n ihan paikallisesta kaupasta, takana vasta eka lenkki ( reilu 40 km ), mutta hyvältä tuntui ja olisi hirvittävä polte ajamaan, iski vaan kuume lauantain maasturilenkin jälkeen...

Ennen ostoa ajoin lenkin myös viimevuoisella Corratec:lla, sillä vannejarrullisella

Testasin myös naapurin Marin Toscana cc:tä 80 km verran: sen vakio välitykset olivat pettymys vrt Corratec:t
- etulehdet turhan liki toisiaan ( 46 / 36 ) ja takapassa tiuha pää myös liian pitkä mun reisille ( 11/25 ), Corratec:ssa muistaakseni edessä 50/34 ja takana 11/28, menee mäelle hieman mukavammin kuin tuo Marin
- parin vuoden ikäiset levyjarrut olivat myös ihmeelliset: heikko pito vaikka paloja oli jäljellä, olisikohan palat vanhentuneet ?

Corratec:ssä vakiorenkaat aika ihmeelliset: 42 milliset paloletkut..., todella vaikea saada asennettua kevyet lokarit niin että ei hankaa kokoajan..
- posti toi juuri CRC:ltä 30 mm kumit, laitetaan ne alle niin pelin pitäisi olla rengastettu

Corratec:n ohjaamo vaikutti hieman "matalalta" vrt Marin: matalimmassa ajoasennussa maha ottaa kiinni reisiin, seuraava runkokoko oli taasen liian korkea
- helpointa kai pienentää vatsaa vrt pidentää jalkoja tai nostaa palleja.... ( = taitaa mennä stemmin hakemiseksi kunhan kilometrejä ensin kertyy hieman.. )
 
Onko kellään kokemusta Jamiksen pyöristä? Onko yleensä laadukkaita laitteita? Kävin tänään pikasesti koeajamassa Ventura Race pyörän http://www.jamisbikes.com/usa/thebikes/road/ventura/11_venturarace_spec.html. Olis nyt kohtalaisessa tarjouksessa viimevuoden malli, liikeessä vaan ei ollu enää ku yks kappale jäljellä, niin pitäs kohtalaisen nopeesti päättää, että ottaako vai ei :D

Vaihteiston osat ja runko ainakin paperilla toimivaa kamaa, varsinaista ajokokemusta ei Jamiksista ole. Kiekot näyttäis olevan isoin säästökohde tuossa, mutta eiköhän niilläkin alkuun pääse. Paljonko tollasesta joutuu köyhtymään? Niin ja onhan jäljellä oleva konkeli varmasti oikean kokoinen?
 
Vaihteiston osat ja runko ainakin paperilla toimivaa kamaa, varsinaista ajokokemusta ei Jamiksista ole. Kiekot näyttäis olevan isoin säästökohde tuossa, mutta eiköhän niilläkin alkuun pääse. Paljonko tollasesta joutuu köyhtymään? Niin ja onhan jäljellä oleva konkeli varmasti oikean kokoinen?

900 euroa olis. Joo se oli 54cm rungolla, mikä ilmeisesti on aikalailla sopiva tämmöselle 177cm mittaselle, ei ainakaan liian iso. Eikös pienemmästä rungosta ole helpompi säätä sopiva kuin isosta?
 
900 euroa olis. Joo se oli 54cm rungolla, mikä ilmeisesti on aikalailla sopiva tämmöselle 177cm mittaselle, ei ainakaan liian iso. Eikös pienemmästä rungosta ole helpompi säätä sopiva kuin isosta?

Jamiksen geometriaan sen kummemmin perehtymättä, vaikuttais melkosen sopivalta. Oon ite muutaman sentin pidempi ja ajelen ainakin Trekeistä mieluummin 54 cm kuin 56 cm. Tosin 2 cm pidemmällä ohjainkannattimella varustettuna. Ihan soiva pelihän tuo varmaan on.
 
Onko kellään kokemusta Jamiksen pyöristä? Onko yleensä laadukkaita laitteita? Kävin tänään pikasesti koeajamassa Ventura Race pyörän http://www.jamisbikes.com/usa/thebikes/road/ventura/11_venturarace_spec.html. Olis nyt kohtalaisessa tarjouksessa viimevuoden malli, liikeessä vaan ei ollu enää ku yks kappale jäljellä, niin pitäs kohtalaisen nopeesti päättää, että ottaako vai ei :D

Nyt olis toisena vaihtoehtona Feltin z85. 1200e pyörä + polkimet, kengät, mittari ym härpäkkeet. Pitäs perkele osata päättää... Kovasti tuo Feltin myyjä kyllä sano, että ei mitään Jamista kannata ostaa, mutta saatto olla puolueellinen mielepide :D
 
Nyt olis toisena vaihtoehtona Feltin z85. 1200e pyörä + polkimet, kengät, mittari ym härpäkkeet. Pitäs perkele osata päättää... Kovasti tuo Feltin myyjä kyllä sano, että ei mitään Jamista kannata ostaa, mutta saatto olla puolueellinen mielepide :D

Z85 on melkosen lyhyt pyörä, ja geometria on rakennettu erityisen pystyksi ollakseen maantiepyörä. Eli jos hieman urheilullisempi ajoasento miellyttää, Z85 kannattaa passata. Ei varmasti häviä laadussa Jamikselle, mutta kannattaa kokeilla kummassa vehkeessä löytyy parempi ajoasento. 1200 €? Mä käsitin että sen suositushinta on 1145 €.
 
Z85 on melkosen lyhyt pyörä, ja geometria on rakennettu erityisen pystyksi ollakseen maantiepyörä. Eli jos hieman urheilullisempi ajoasento miellyttää, Z85 kannattaa passata. Ei varmasti häviä laadussa Jamikselle, mutta kannattaa kokeilla kummassa vehkeessä löytyy parempi ajoasento. 1200 €? Mä käsitin että sen suositushinta on 1145 €.

Aika pysty ajoasento oli tuossa Jamiksessakin eli ei mitään kovin suurta eroa sen puolesta. Joo pyörän hinta olis kai 999e ja tossa 1200:ssa mukana polkimet, kengät, mittari, pulloteline, lukko, pumppu...

E: ja mulle kyllä pikkasen pystympi ajoasento on varmaan ihan ok, sillä ei tällä notkeudella mihinkään solmuun taivu :D
 
Aika pysty ajoasento oli tuossa Jamiksessakin eli ei mitään kovin suurta eroa sen puolesta. Joo pyörän hinta olis kai 999e ja tossa 1200:ssa mukana polkimet, kengät, mittari, pulloteline, lukko, pumppu...

E: ja mulle kyllä pikkasen pystympi ajoasento on varmaan ihan ok, sillä ei tällä notkeudella mihinkään solmuun taivu :D

Okei, 1200 varusteilla on ihan hyvä paketti. Ja saa siitä aina ajoasentoa madallettua tarvittaessa, ohjainkannattimen alle on jätetty aika reilusti väliholkkeja. Jos ja kun notkeus paranee ja alkaa kaipaamaan aerodynaamisempaa asentoa :D
 
Mitä katupyörää osaisitte suositella täysaloittelijalle? Kiinnostaisi tehdä vähän pitempiä lenkkejä viikonloppuisin, koittaa sprinttitriathlonia, ja pyöräillä töihin. Tärkeimmät ominaisuudet tietenkin aloittelijalla helppokäyttöisyys, hinta, ja kestävyys. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
 
Mitä katupyörää osaisitte suositella täysaloittelijalle? Kiinnostaisi tehdä vähän pitempiä lenkkejä viikonloppuisin, koittaa sprinttitriathlonia, ja pyöräillä töihin. Tärkeimmät ominaisuudet tietenkin aloittelijalla helppokäyttöisyys, hinta, ja kestävyys. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Yksittäistä mallia on vaikea suositella, sillä vaihtoehtoja on niin paljon. Mutta ihan perus maantiefillarilla voi tehdä kaikkia noita, työmatkat myös. Hintaluokka lähtee jostain 700-800 eurosta ylöspäin, tarpeellisia varusteita ovat tietysti mm. lukkopolkimet ja kengät. Tärkeämpää minusta on se, että ostat pyörän paikasta, jossa sinulle myydään oikean kokoinen pyörä. Koeaja eri vaihtoehtoja, sillä eri valmistajien runkomitoitukset saattavat poiketa toisistaan. Tonnilla saa jo setin jolla pääsee alkuun, lisäsatsauksella sitten herkemmin toimivaa vaihteistoa, vähemmän painoa, lisää mukavuutta jne. Mikä tahansa isoista merkeistä tarjoaa ihan toimivia hinnat alkaen -malleja (Esim. Specialized, Felt, Trek, Bianchi yms.)

Jos kysyisit tätä Fillari-lehden foorumilla, joku olisi jo huutanut "cyclocross" ja lytännyt esim. Shimano Tiagran osilla varustetut pyörät pirkkavehkeiksi. Tokihan se hinta aina jostain koostuu, mutta alkuun pääsee aika kohtuullisella panostuksella. Mutta koeajolla selviää jo paljon. Netistä löytyy helposti osiinsa nähden edullisia pelejä, mutta silloin täytyy tietää mitä on tilaamassa.
 
Mitä katupyörää osaisitte suositella täysaloittelijalle? Kiinnostaisi tehdä vähän pitempiä lenkkejä viikonloppuisin, koittaa sprinttitriathlonia, ja pyöräillä töihin. Tärkeimmät ominaisuudet tietenkin aloittelijalla helppokäyttöisyys, hinta, ja kestävyys. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
Itse tilasin Saksasta Canyonin. UPS toi paketin eilen ja reilun tunnin aherruksen jälkeen pyörä oli koottu ja suurinpiirtein säädöissäänkin. Tilatessa pitää ottaa mitat, joiden perusteella osaavat suositella oikeankokoisen rungon ja asennella ohjaustangon oikealle korkeudelle. Valinnanvaraa on runkojen ja osasarjojen - ja sitä kautta tietysti myös hintojen suhteen todella paljon, mutta tuolta on helppo haarukoida omaan käyttöön sopiva runko ja siihen kukkarolle sopiva osasarja. Itse tilasin polkimet ja kengät CRCltä, mutta olisivat näköjään olleet nekin halvempia Canyonilta ottaa samaan pakettiin.

Tässä vielä räpsy eilisillalta:
 
Kaiken arpomisen jälkeen päyydyin sitten tuohon Feltiin. Mukavan tuntuten peli, ainakin eilisen 60 kilometrin perusteella.

fillari.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom