- Liittynyt
- 29.7.2003
- Viestejä
- 437
- Ikä
- 44
Siis noita ketjuja ei niin sanotusti kiristetä tyylii vetämäl taka-akselia taaksepäin ? Omast mielest tos mun pyöräs ei voi sillai tehä. Ja onko noitten rataspakettien vaihto minkälainen operaatio ? Ja paljohan noi maksaa siis jos vaihtaa etee + taakse + uus ketju ? Selviääkö 50e ?
Ja ton keulan kans ei oo ollu mitää ongelmia. Mietin vaa et pitäs alkaa huoltamaa vähä enemmän tota fillaria ku oon alkan tekee about 60km lenkkiä.
Takavaihtaja kiristää ketjua sen mitä se kiristää. Tossa sun pyörässä ketjun ei ole tarkotuskaan olla yhtä kireällä, kuin esim. napavaihteisissa pyörissä. Enkä välttämättä lähtisi ketjua lyhentämään. Se on varmasti oikean pituinen, jos se on sama mikä on pyörän mukana alunperin tullutkin. Jos katkot sen liian lyhyeksi, niin vaihteet eivät toimi enää kunnolla.
Jos vaihdat takapakan, ketjun ja eturattaat, niin tuskin selviät alle sadan euron. Takapakan irrotukseen tarviit ketjuruoskan ja avaimen millä saat sen pakan auki (ja jos ruvetaan hifistelemään, niin momenttiavaimen)...siis jos ite haluut tehdä. Eturattaiden vaihtoon tarviit kammen ulosvetäjän, muutaman kuusiokoloavaimen ja leveäkärkisen talttapäisen ruuvarin. Hirmu helppoja juttuja tehdä jos on vaan työkalut.
Paljos oot keräilly kilometrejä pyörälläs? Parissa kesässä ei välttämättä tuu niin paljon kilsoja, että pitäs koko voimansiirto uusia. Rattaiden sekä ketjujen putsaus ja rasvaaminen varmaan riittää. Samalla takavaihtajakin kannattaa putsata ja laittaa pari tippaa öljyä niihin nivelkohtiin. Ja sit vaihteiden säätö. Niin paljon kivempi ajella kun vaihteet toimii tarkasti, varsinkin jos meinaat jotain parin tunnin lenkkejä heittää
Keulalle tosiaan tuskin tarttee mitään ihmeempiä tehdä. Liukuputkien pyyhintä, samoin niistä pyyhkijöistä/suojakumeista hiekat ja pölyt pois.
Tässä vielä linkki Fillari-Lehden pikahuolto-oppaaseen.
Nyt nukkumaan, niin jaksaa taas huomenna herätä ajoissa ajamaan :D