Pyöräily

Siis noita ketjuja ei niin sanotusti kiristetä tyylii vetämäl taka-akselia taaksepäin ? Omast mielest tos mun pyöräs ei voi sillai tehä. Ja onko noitten rataspakettien vaihto minkälainen operaatio ? Ja paljohan noi maksaa siis jos vaihtaa etee + taakse + uus ketju ? Selviääkö 50e ?
Ja ton keulan kans ei oo ollu mitää ongelmia. Mietin vaa et pitäs alkaa huoltamaa vähä enemmän tota fillaria ku oon alkan tekee about 60km lenkkiä.

Takavaihtaja kiristää ketjua sen mitä se kiristää. Tossa sun pyörässä ketjun ei ole tarkotuskaan olla yhtä kireällä, kuin esim. napavaihteisissa pyörissä. Enkä välttämättä lähtisi ketjua lyhentämään. Se on varmasti oikean pituinen, jos se on sama mikä on pyörän mukana alunperin tullutkin. Jos katkot sen liian lyhyeksi, niin vaihteet eivät toimi enää kunnolla.
Jos vaihdat takapakan, ketjun ja eturattaat, niin tuskin selviät alle sadan euron. Takapakan irrotukseen tarviit ketjuruoskan ja avaimen millä saat sen pakan auki (ja jos ruvetaan hifistelemään, niin momenttiavaimen)...siis jos ite haluut tehdä. Eturattaiden vaihtoon tarviit kammen ulosvetäjän, muutaman kuusiokoloavaimen ja leveäkärkisen talttapäisen ruuvarin. Hirmu helppoja juttuja tehdä jos on vaan työkalut.
Paljos oot keräilly kilometrejä pyörälläs? Parissa kesässä ei välttämättä tuu niin paljon kilsoja, että pitäs koko voimansiirto uusia. Rattaiden sekä ketjujen putsaus ja rasvaaminen varmaan riittää. Samalla takavaihtajakin kannattaa putsata ja laittaa pari tippaa öljyä niihin nivelkohtiin. Ja sit vaihteiden säätö. Niin paljon kivempi ajella kun vaihteet toimii tarkasti, varsinkin jos meinaat jotain parin tunnin lenkkejä heittää :)

Keulalle tosiaan tuskin tarttee mitään ihmeempiä tehdä. Liukuputkien pyyhintä, samoin niistä pyyhkijöistä/suojakumeista hiekat ja pölyt pois.

Tässä vielä linkki Fillari-Lehden pikahuolto-oppaaseen.

Nyt nukkumaan, niin jaksaa taas huomenna herätä ajoissa ajamaan :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hurrikaani: Kaakulta tulikin tuohon huoltokysymykseen suht kattava vastaus. Parin kesän aikana tehdyt satunnaiset ajot eivät pitäisi vielä nakertaa voimansiirtoa vaihtokuntoon. Tuo linkki huoltojuttuihin kannattaa tosiaan tsekata ja tehdä perushuollot niiden ohjeiden mukaan.

Gaf: Lappeenrannassa tulee käytyä melko usein lenkillä yksin, mutta joskus myös sitten fillariporukan yhteislenkeillä tiistaisin ja torstaisin.
 
Gaf: Lappeenrannassa tulee käytyä melko usein lenkillä yksin, mutta joskus myös sitten fillariporukan yhteislenkeillä tiistaisin ja torstaisin.

Ei olla sitten ilmeisesti samaan aikaan tiimilenkeille satuttu... 90-luvun alkupuolelta oon käyny, muutamia välivuosia lukuunottamatta.

Oskari- sanoi:
Aikalailla samoilla linjoilla on meidän tavoitteet eli tiukkaa rinta-rinnan polkemista sitten maalisuoralla

Järveä varmaan kierrettiin samaan aikaan :D
 
nooni. tuli poljettua hesasta lahteen 100km kämpälleni. 4h 30min ja aika mukavasti oli vastatuulta 3vaihteisella titanialla menin. ite olen tyytyväinen ku en kumminkaan mikään himo pyöräilijä ole.
 
Tuli tässä yhtenä päivänä koettua ensimmäinen kaatuminen fillarilla vuosiin. Olin treenaamassa maantiellä ja sellaisella pätkällä missä pientaretta ei käytännössä ole. Perävaunullinen rekka vetää ylinopeutta ohi muutaman kymmenen sentin marginaalilla. Ilmanpainen horjutti meikäläistä sen verran että horjahdin asfaltilta soralle. Soralla ja asfaltilla oli tietysti reilu korkeusero enkä saanut siinä hädissäni pyörää tielle, enkä kenkiä irti polkimista. Suorinvartaloin pöpelikköön :rock:. Tarkkana miehenä onnistuin kuitenkin kaatumaan niin ninjamaisesti että fillariin ei tullut naarmun naarmua. Ainoastaan meikäläisen jalkoihin ja käsiin.

Rekka ei pysähtynyt. Kiitos. :D
 
Tänään Tour:ssa oli kyllä jännittävä päivä, pahoja kaatumisia ja Lance Armstrong meikein sai keltaisen paidan, alle sukunnin erolla on jaetulla ykkössijalla. Varsin kova suoritus ihmiseltä joka 37v. ja 3.5 vuotta ollut kilpailematta. Olisi himottanut lähteä polkeen muta ei tonne sateeseen auta lähtee maatiefillarilla sotkeen, ajetaan sitten joku toinen päivä.. niin onneksi tämä homma ei vielä mennyt yli 100km päivä lenkeihin.
 
Tuli tässä yhtenä päivänä koettua ensimmäinen kaatuminen fillarilla vuosiin. Olin treenaamassa maantiellä ja sellaisella pätkällä missä pientaretta ei käytännössä ole. Perävaunullinen rekka vetää ylinopeutta ohi muutaman kymmenen sentin marginaalilla. Ilmanpainen horjutti meikäläistä sen verran että horjahdin asfaltilta soralle. Soralla ja asfaltilla oli tietysti reilu korkeusero enkä saanut siinä hädissäni pyörää tielle, enkä kenkiä irti polkimista. Suorinvartaloin pöpelikköön :rock:. Tarkkana miehenä onnistuin kuitenkin kaatumaan niin ninjamaisesti että fillariin ei tullut naarmun naarmua. Ainoastaan meikäläisen jalkoihin ja käsiin.

Rekka ei pysähtynyt. Kiitos. :D

Vituttaa välillä noi rekkakuskit. Vaikka ei oo vastaantulijoita, niin silti pitää ajaa ohjaustakoa hipoen ohi. Se on vissiin vaikea seurata muuta liikennettä ja väistellä pyöräilijöitä samalla kun syödään makkaraperunoita, puhutaan puhelimeen ja luetaan päivän lehteä.
Mistäköhän sais kertasingon?
 
Joka päivä tulee opittua uutta. Kävin töistä paluumatkalla hakemassa uuden sisärenkaan pyörään, muistin vaan kokomerkinnän 700x35 johon myyjä sanoi että pitäis muistaa se toinen koska tuo merkintä on kaikissa sama.:wtf: No en tiedä noista että kuinka paikkaansa pitävä tuo on mutta olen ainakin itse ollut siinä uskossa että tuolla merkinnällä saa oikean kokoisen renkaan. Muutenkin on ihmeellistä että myyjä kysyi ensimmäitteeks et millainen pyörä sulla on ja kuinka paljon siinä on vaihteita? Mitä hiton merkitystä noilla on? Sitten tarjotaan vaan jotain pakettia "joo se on tällainen"... no ei muuten ollut. Tulee jotenkin vittuuntunut olo kun palvelu on moista ja tulee itellekkin tyhmä olo et oonko tosiaan väärässä. Perään vielä sanottiin että katoppa ne merkinnät siitä renkaan kyljestä ja tuu sit vaihtamaan. No ainakin näyttäis että merkinnät täsmää noilla tiedoilla mitä muistin... helpotti.:)
 
Todennäköisesti kauppias ei vaan muistanut vastaavia ISO tai tuumakokoja tolle 700x35 renkaalle. Noi on kylä kieltämättä vähän sekavia noi merkinnät.
Onneks mun vakiokauppias muistaa minkäkokosilla renkailla ajelen, niin ei tartte muistella noita kokoja. Suosittelen Tikkurilan Ajomiestä. Loistavaa palvelua kyseisessä liikkeessä :)
 
Todennäköisesti kauppias ei vaan muistanut vastaavia ISO tai tuumakokoja tolle 700x35 renkaalle. Noi on kylä kieltämättä vähän sekavia noi merkinnät.
Onneks mun vakiokauppias muistaa minkäkokosilla renkailla ajelen, niin ei tartte muistella noita kokoja. Suosittelen Tikkurilan Ajomiestä. Loistavaa palvelua kyseisessä liikkeessä :)

Kyllä tollanen pitää pyöräkauppiaan muistaa, muuten voi vaihtaa alaa saman tien.
Merkinnät on kyllä hieman sekavia, kun ei aina tiedä puhutaanko ulko- vai sisäkehästä.
Täältä http://www.users.globalnet.co.uk/~pattle/nacc/arc0307.htm löytyy selvennystä.
 
Kuinkas hyvin täysjoustopyörät toimii n. 100 kg:n kaverin alla? Entäs jos ottaa hiukan pomppua? Onko jouset koko ajan pohjassa ja vanteet mutkalla? Ei uskalla ainakaan luottaa markettilaatuun....
Olisi tarkoitus ensi kesällä panostaa täpäriin oikein isolla rahalla...nyt mennään vielä jäykkäperäisellä...
 
Yleisesti ottaen aika paskaa palvelua saa pyöräliikkeissä. Joko ei ehditä auttaa tai sitten ei osata. Bikeplanetissa eivät osanneet katsoa minkä kokoinen maantiepyörä olisi sopivin tyttöystävälleni. Kuitenkin kohtuu vakiintunut tapa siihenkin on. Tai sitten eivät vain viitsineet. Mutta joo tästä "asiantuntijuudesta" ei tarvitse maksaa kun ostaa ulkomailta!
 
Ei muuten ole massalla pilattu Tourin ajajia. Esim. Veikkanen on 178cm ja 63kg! Näkeekös tuota Touria livenä netistä jostain "hyvällä" kuvalla?
 
Eikä noissa renkaissa tarvitse muistaa jokaista merkintä tapaa kun tässäkin minkä ostin oli myös tuo merkintä muiden lisäksi. Tommonen vittuilu on vaan niin ärsyttävää että harmittaa vieläkin kun en sanonut mitään, jotenkin niin hemmetin ylimielistä se käytös muutenkin. Mun pyörät on pienestä pitäen huollatettu eräällä jo pikkuhiljaa eläkkeelle siirtyvällä ukolla. Koskaan ei palvelu ole ollut huonoa saatikka että olisi tarvinnut tietää ummet ja lammet osista mitä tarvitsee. Nykyään ny ei tarvitsekkaan apua kuin kiekon rihtaamisessa mutta ikävä taitaa herraa tulla jos ei löydä parempaa liikettä tai opettele itse oikomaan noita.
 
Kuinkas hyvin täysjoustopyörät toimii n. 100 kg:n kaverin alla? Entäs jos ottaa hiukan pomppua? Onko jouset koko ajan pohjassa ja vanteet mutkalla? Ei uskalla ainakaan luottaa markettilaatuun....
Olisi tarkoitus ensi kesällä panostaa täpäriin oikein isolla rahalla...nyt mennään vielä jäykkäperäisellä...

Muistaakseni aikanaan kun noista kyselin niin sanoivat että raskain kuski jolle ovat esimerkiksi joustokeulan muokanneet on 160kg... eli ainakin noihin kalliimpiin vermeisiin saa vaihdeltua noita sisuskaluja kuskin painon mukaan. Tietysti noissa täytyy olla hieman asiantuntemusta jotta kapasiteetit riittää.
 
Bikeplanetissa eivät osanneet katsoa minkä kokoinen maantiepyörä olisi sopivin tyttöystävälleni.
Ei tietenkään osaa. Riippuen tietty mallista, voidaan antaa yleensä koeajoon kaksi eri kokoa, joista valitaan mieleinen. Vaikka kuinka jossain kirjallisuudessa kehotetaan mittaamaan sisäreittä, säkäkorkeutta ja ranteen paksuutta, lopullisessa valinnassa ajotuntuma kertoo kaiken. Säätääkö autokaupassakaan myyjä asiakkaalle penkkiä optimaaliseen kulmaan?

Edeltäneeseen sisärengassekoiluun on sanottava, etten nää kenellekään tarpeelliseksi muistaa ranskalaisia kokoja tai erityisesti noita tuumakokoja - toki pari kolme yleisintä, muttei poikkeuksen poikkeuksia. Yleensä pyöräkauppojen asiakkaat eivät tiedä pyörästään kuin värin, joten tuo naurettavalta kuulostava vaihteitten lukumäärä ym shitti on monesti sangen tarpeellista ja johtaa monasti oikeaan lopputulokseen - - ongelmat toisaalta alkavat taas siinä vaiheessa kun kysyy asiakkaalta, millä venttiilillä sisuri oli. Poislukien tietty tapaukset joissa presta on ainoa vaihtoehto. Pakko kuitenkin todeta, että tais olla kesäjantteri täysin yössä tai harrastuspuolelta tullut kiinnostus sangen rajottunutta, mikäli ei osaa arpoa 700 x 35c renkaaseen sisuria.

Täpäriä hommattaessa yli 100 kiloselle on hyvä ensin tarkentaa kohdekäyttöä ja ajotyyliä. Mikäli tulee perusmetsärymistelyyn kevyellä harrastusmielellä, tuskin kannattaa ottaa malliston xc-päästä peliä vaan hieman jykevämpää laitetta. Oman painon vaikutusta saa säädettyä vaihtamalla iskarista jousta jämäkämmäksi, mikä ei ole temppu eikä mikään kotipajallakaan, kunhan vain löytää jostain sen jäykemmän jousen ensin. Peliliike olisi valita pyörämalli, jossa ilmaiskarit molemmissa päissä, jolloin jousen voimakkuus luonnollisesti säätyisi portaattomasti - joskin ilmaiskareissa on taas yksi mahdollinen vuotokohta lisää. Täpärihaaveethan noin yleensä kannattaa unohtaa, jollei ole reilusti yli tuhatta euroa valmis laittamaan.
 
Ei tietenkään osaa. Riippuen tietty mallista, voidaan antaa yleensä koeajoon kaksi eri kokoa, joista valitaan mieleinen. Vaikka kuinka jossain kirjallisuudessa kehotetaan mittaamaan sisäreittä, säkäkorkeutta ja ranteen paksuutta, lopullisessa valinnassa ajotuntuma kertoo kaiken. Säätääkö autokaupassakaan myyjä asiakkaalle penkkiä optimaaliseen kulmaan?

Kyllä se pitää osata sanoa melko suoraan, onko vaikkapa 160cm naiselle oikea runkokoko 62cm vai jotain ihan muuta. Tietenkin kannattaa kokeilla eri malleja, merkkejä ja muutamaa eri kokoa.

Edeltäneeseen sisärengassekoiluun on sanottava, etten nää kenellekään tarpeelliseksi muistaa ranskalaisia kokoja tai erityisesti noita tuumakokoja - toki pari kolme yleisintä, muttei poikkeuksen poikkeuksia. Yleensä pyöräkauppojen asiakkaat eivät tiedä pyörästään kuin värin, joten tuo naurettavalta kuulostava vaihteitten lukumäärä ym shitti on monesti sangen tarpeellista ja johtaa monasti oikeaan lopputulokseen - - ongelmat toisaalta alkavat taas siinä vaiheessa kun kysyy asiakkaalta, millä venttiilillä sisuri oli. Poislukien tietty tapaukset joissa presta on ainoa vaihtoehto. Pakko kuitenkin todeta, että tais olla kesäjantteri täysin yössä tai harrastuspuolelta tullut kiinnostus sangen rajottunutta, mikäli ei osaa arpoa 700 x 35c renkaaseen sisuria.

Tässä oli kai kyse enemmänkin siitä, miten asiakasta palvellaan. Eli laitetaanko katsomaan oikea koko "katoppa ne merkinnät siitä renkaan kyljestä ja tuu sit vaihtamaan" vai katotaanko itse taulukosta, jos ammattitaito on sen verran hukassa, että ei tiedetä.

No budjetti on siinä max. 1500 euroa. Katsotaan mitä sillä saa...
Kyllä tolla hinnalla alkaa saamaan, etenkin ulkomailta, jo melko hyvänkin pelin. Saksasta esim. http://www.bike-discount.de/shop/k173/a12023/stage-50-2009.html
ja Suomesta http://www.system1.fi/template.php?yksikko=systemone&sivu=pyorat&alasivu=cannondale&alasivu_taso_2=rize&catID=145&prodID=510
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom