Pyöräily

Oon tässä katellut ensimmäistä vähän parempaa ja nopeampaa pyörää kesäajeluille ja hyvinpitkälti tuonne cyclocrossin puolelle oon taipumassa. Mietin noita hintoja, että huomaako tällainen ensimmäistä CX pyörää ostava oikeasti mitään eroa esimerkiksi 2015 vuosimallin (Kona Esatto) ja uuden välillä? Jotenkin tuntuu ihan naurettavilta nuo hintaerot viime vuoden ja tämän vuoden mallien välillä. Tarkoitus on painella työmatkat (8km suunta) sekä kylkeen lenkkiä sinne tänne täysillä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
2016 perusmallissa on hiilikuitu haarukka vs 2015 alumiini joka on suurin ero. Yleensä hiilikuituhaarukkaa ihan arvostetaan ja antaa jonkinlaista pehmeyttä ajotuntumaan mutta huomaako sitä ja paljonko siitä kannattaa maksaa on toinen kysymys. Satasella saa jo uuden hiilikuituhaarukan että siihen tietämille varmaan hintaeronkin pitäisi jäädä (tuskin jää..). Muilta osin nimittäin hyvin samankaltaisia pikavilkaisulla molemmat vuosimallit ovat.

Mutta toi Esatto on kyllä ihan maantiepyörä imo. Jake olis konalta paremminkin cyclo ja riippuen työmatkasta paremmin siihen sopiva. Tai ainakin jos itse eläisin yhden pyörän taloudessa ostaisin Konan tapauksessa Jaken tai Roven (mikä mulla on ja onkin aivan loistava joka paikan höylä joskin teräsrunkoisena hieman painava täysi hiilikuituisiin maantiekonkeleihin verrattuna)...
 
2016 perusmallissa on hiilikuitu haarukka vs 2015 alumiini joka on suurin ero. Yleensä hiilikuituhaarukkaa ihan arvostetaan ja antaa jonkinlaista pehmeyttä ajotuntumaan mutta huomaako sitä ja paljonko siitä kannattaa maksaa on toinen kysymys. Satasella saa jo uuden hiilikuituhaarukan että siihen tietämille varmaan hintaeronkin pitäisi jäädä (tuskin jää..). Muilta osin nimittäin hyvin samankaltaisia pikavilkaisulla molemmat vuosimallit ovat.

Mutta toi Esatto on kyllä ihan maantiepyörä imo. Jake olis konalta paremminkin cyclo ja riippuen työmatkasta paremmin siihen sopiva. Tai ainakin jos itse eläisin yhden pyörän taloudessa ostaisin Konan tapauksessa Jaken tai Roven (mikä mulla on ja onkin aivan loistava joka paikan höylä joskin teräsrunkoisena hieman painava täysi hiilikuituisiin maantiekonkeleihin verrattuna)...

Kiitos! Tuo Esatto oli nyt vähän tuollainen esimerkkiheitto ja täysin auki vielä millä mallilla lähdetään. Enemmän tuota vuosimallien eroa mietin että voiko olla muutaman satasen arvoinen tosiaan.
Nyt kun tarkemmin katsoin niin eihän se edes CX osastolla ollut koko pyörä :david:
 
2016 perusmallissa on hiilikuitu haarukka vs 2015 alumiini joka on suurin ero. Yleensä hiilikuituhaarukkaa ihan arvostetaan ja antaa jonkinlaista pehmeyttä ajotuntumaan mutta huomaako sitä ja paljonko siitä kannattaa maksaa on toinen kysymys. Satasella saa jo uuden hiilikuituhaarukan että siihen tietämille varmaan hintaeronkin pitäisi jäädä (tuskin jää..). Muilta osin nimittäin hyvin samankaltaisia pikavilkaisulla molemmat vuosimallit ovat.

Mutta toi Esatto on kyllä ihan maantiepyörä imo. Jake olis konalta paremminkin cyclo ja riippuen työmatkasta paremmin siihen sopiva. Tai ainakin jos itse eläisin yhden pyörän taloudessa ostaisin Konan tapauksessa Jaken tai Roven (mikä mulla on ja onkin aivan loistava joka paikan höylä joskin teräsrunkoisena hieman painava täysi hiilikuituisiin maantiekonkeleihin verrattuna)...

He, enpä tarkenpaa katsonutkaan :D Näyttää olevan juu allround-maantiefilo enemmän. Itse pistäisin vähän hintaa lisää ja nappaisin Jaken levyjarruilla. Veikkaan, että Jakeen napsahtaa leveemmät renkaat ja lokaritkin kiinni tarpeen tullen jos innostuu myöhemminkin vuotta ajelemaan..
 
Oli eilen aika hazardi tilanne kun pyörätiellä n.3v pikku likka juoksi suoraan eteen, siitä kääntyi sillain että oli 2m. eli alle sekutti aikaa reagoida. Vedin jarrut lossiin ja löin jalan maahan niin että takapää nousi reilusti ilmaan. Sen isä vaan tokaisi likalle että pitää vähän katsoa. Vittu sillä olisi ollut kallo halki jos olisin jysäyttänyt täysia päiten, ei pyörätie ole leikkipaikka. Onneksi kerkisin reagoimaan kun olin onneksi katsonut noin 3m ennen että toi pyörii tossa nyt vähän vaarallisen näköisesti, tilaa oli siinä vähän joten kurssia en tällöin voinut muuttaa. Olisi tullut kyllä rumaan jälkeä, niin pieni se oli että kun +100kg olisi jysäyttänyt päiten niin olisi lentänyt kuin leppäkeihäs.
 
Tekis mieli käyttää puhelinta (OnePlus 2, 5") GPS:n, gopron ja musalaitteen yhdistelmänä fillarissa. Onko kellään telinettä (+säänkestävää koteloa) tullut vastaan millä tuo onnistuisi? Lähinnä ongelmana on saada puhelin vaakatasoon ja kameralle pitäisi oma ikkuna löytyä. Kuulokkeiden johto tietty vie täydellisen vedenkestävyyden paketilta.

Tän valmistajan iPhone koteloissa löytyy toi kameraikkuna, mutta noissa yleismalleissa ei ilmeisesti sitä ole. Muitakin tuli kateltua mutta sopivaa ei vielä löytynyt.
http://www.topeak.com/products/bags/smartphone_drybag_6in_bk

Tietty vaihtoehtona on kuvata vaan hyvällä säällä, mutta sehän antaa aivan liian ruusuisen kuvan koko touhusta :D
 
Tuli tilattua tuommoinen Helkama Kulkuri Sport http://www.helkamavelox.fi/tuote/kulkuri-sport-7-v/. Ensi viikolla pääsee testailemaan.

Tiedän että kyseessä ei ole mikään harrastuspyörä, käyttötarkoitus tulee olemaan satunnainen työmatkan ajelu n. 3,1-3,7km/suunta riippuen mitä reittiä ajaa eli semmoinen 7km/päivä. Painoa on 15kg niin ei tuolla varmaankaan tule mitään pyörälenkkejä ajeltua. Bongasin tarjouksesta 250e + 15e pk eli liene ihan ok hinta, ovh näyttäis siinä 500e pyörivän.
 
Meikäläisen pitäisi ostaa uusi jäykkä keula maastopyörään vanhan joustokeulan tilalle. Syy tähän on se että tulee ajettua 99% teillä jossa ei joustoa tarvitse ja tuo keula vuotaa muutenkin. Mitä minun pitää ottaa huomioon nyt? Keulan pituus, se että se soveltuu levyjarruillem onko muuta? 26" renkaat. Suosituksia otetaan myös vastaan.
 
On sitä tullut mukavuudenhaluiseksi kun näköjään 20 astetta piti mennä rikki ennenkuin viitsi vaihtaa cardiot ulos. Pyöräilykausi avattu ja heti farmer's tan t-paidasta loppukesäksi. Nyt täytyy kyllä joka viikko vähintään yksi 90-120 minuuttinen polkaista. Ei tuosta kyllä kestävyysurheilu paljon paremmaksi enää voi muuttua. No, pitkä pertsan lenkki keväthangilla taitaa voittaa.
IMG_20160403_124015.jpg
 
Onko kokemuksia pyörän lastenistuimista? Vaihtoehtoja tuntuu löytyvän. Turvallisuus tietenkin tärkein asia. Äkkiseltään ei osunut silmään mitään hyviä vertailuja.
 
Läskeiltyä on koko lopputalvi tullut tehtyä, mutta kai se on taas pakko kaivaa maantiefillari esiin. 2 v siellä se on roikkunut katosta, kun alko puuduttaan asfalttibaanat, mutta taas polttelee jo pienten maanteiden suhailu.
 
He, mulla tulee aina syyllisyys jos filo on käyttämättä yli puol vuotta. Sit mä aina myyn ne. :D
Yks cc-runko on matkannu mukana jo neljä vuotta, saiskohan ens kesänä alotettua ees kasailun?
 
Onko se läskeily niin auvoista kun väitetään? Jos verrataan vaikka normimaasturia talviajoihin auraamattomassa/loskakelisessä kaupungissa ja kevyen liikenteen poluilla?
 
No mulla ei oo maastopyöräilystä kunnon vehkeellä kokemusta, koska en oo ikinä kunnollista moista omistanut. Ainoastaan ne markettipyörät joilla polkenut nuorena matkat.

Mutta, onhan tuo läskeily talvella ainakin aivan sairaan siistiä puuhaa. Sai ajella polkuja sen mitä pääsi ja ikinä ei lähtenyt veteleen, mitä kaposella kumilla ois käynyt. Mieluiten on auraamatonta ja loskaa, sitä hauskempaa se on polkea, kun tietää että tähän ei muilla polkupyörillä pysty.

Toinen hieno fiilis oli, jos on ikinä hankikannoilla päässyt hiihtään tietää sen. Samaa pääsi nyt harrastaan pyörällä. Oli se hauska ajaa metsässä samaan tapaan kun asfaltilla. Siellä missä hanki kanto pyörää, niin jalka saattoi mennä jo läpi.

Ei ainakaan vielä ole tullut fiilistä, että turha vehje. Polkuja ym tutkien hurahtaa äkkiä 2 h.
 
Vielä neljä päivää aikaa katsella Areenasta dokumentti Pyörät vastaan autot. Ehdottomasti katsomisen arvoinen pätkä niin pyöräilijöille kuin autoilijoillekin. Herättää ajattelemaan, että mihin suuntaan liikennettä pitäisi yrittää isoissa kaupungeissa kehittää.

http://areena.yle.fi/1-2286573

BIKES_VS_CARS_cover.jpg


553147229_640.jpg
 
Kappas ihan Areenassa, no pergele. Pitää katsoa!
Kiitti vinkistä!
 
Olipa hyvä dokkari. Vaikka esitettiinkin pyöräily vähän hippien ja hipstereiden touhuna. Pyöräily pitäisi esittää modernien hitech laitteiden ja ihmisen fysiikan täydellisenä liittona. Nopeita hiilikuiturunkoja, aerodynaamisia muotoja, seksikkäitä pyöriä ja lihaksikkaita pohkeita :D. Jos halutaan tosissaan nostaa pyöräily autoilun vaihtoehdoksi...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom