Pyöräily

Lukkojakin on monenlaisia. Suosittelen crank brothersin vispilöitä meille vanhuksille. Lukitus neljästä suunnasta ja avautuminen perustuu astekulmaan eikä voimaan joten jalka lähtee itsestään irti kun kantapäätä kääntää. Eikä jää se lumikaan väliin...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hetken kun on ajanut lukoilla maastossa niin ei uskalla ajaa fläteillä enää ollenkaan tosissaan. Tottuu siihen että on yhtäpuuta pyörän kanssa ja fläteillä pelkää tippuvansa kyydistä röykkyytyksessä.

Tuntuukohan dh-kuskeista samalta :D
Kunnon flätit ja kengät niin pysyy yllättävän hyvin "kiinni" pyörässä. Huonoilla em. ilmiö on tietysti todennäköinen ja lukot siinä tapauksessa parempi vaihtoehto.
 
Tuntuukohan dh-kuskeista samalta :D
Kunnon flätit ja kengät niin pysyy yllättävän hyvin "kiinni" pyörässä. Huonoilla em. ilmiö on tietysti todennäköinen ja lukot siinä tapauksessa parempi vaihtoehto.

Dh:ssa ei tartte samaan aikaan niin paljoa pyörittää mutta pitää saada jalkaa irti vähän väliä. Kai. Jostain muistan kuulleeni että suunnilleen puolet dh kuskeista ajaa lukoilla mutta en ota mitään kantaa muistini todenperäisyyteen :)

XCM:ssä ei sitten montaa kuskia (löytyykö ainuttakaan) huipputasolla löydy jotka ajaa ilman lukkoja. Se kuitenkin varmaan vastaa enemmän tavallisen tallaajan maasto-ajelua :)
 
Puolet voi olla aika hyvä arvio, todellisuudessa varmaan jonkin verran vielä alle tuon. Lähinnä tuota röykytystä mietin, dh-kuskit polkee (riippumatta polkimista) melko varmasti kovemmissa röykyissä kuin kumpikaan meistä tai tän palstan kirjoittelijoista :D Lisäksi, jos jalka irtoaa polkimelta siellä, on keskimäärin (ei toki aina) tapahtunut jonkinlainen virhe ajossa ja hävitään aikaa.
XCM on aika lähellä maantiepyöräilyä, joten siinä lienee lukot selviö, kuten aika monessa muussakin ajelussa.
Tottuminen flätteihin kestää aikansa ja miulle esim. hyppiminen oli vaikeeta, kun kroppa ja pyörä ei meinannut pysyä paketissa. Pienellä treenillä homma alkoi toimimaan aivan normaalisti. Nykyään ajelen vain lukoilla, mutta flätit on myös enempi alamäkipyörään harkinnassa (koska välillä pelottaa :D).
 
Kävin ensimmäisellä pyöräilyreissulla, lapissa noin kuusi päivää, ensin norjan puolella ja sitten Kirkkoniemestä Rovaniemelle. En ole harrastanut "tavoitteellisesti" kovin kauaa ja olin yllättynyt miten helppoja satasen päivämatkat oli. Viimeisenä vuorokautena tuli tosin 285 km ja se oli kyllä liikaa :D paljon satoi mutta ehti siinä maisemiakin kattoa. Teltalla majoittuminen.
 
Viimeksi muokattu:
Tottuminen flätteihin kestää aikansa ja miulle esim. hyppiminen oli vaikeeta, kun kroppa ja pyörä ei meinannut pysyä paketissa. Pienellä treenillä homma alkoi toimimaan aivan normaalisti. Nykyään ajelen vain lukoilla, mutta flätit on myös enempi alamäkipyörään harkinnassa (koska välillä pelottaa :D).

Ite oon ajatellut kokeilla flättejä taas vaihteeksi talvella. Ainakin tällä hetkellä on tarkoitus polkea jonkinlaista treeniä koko talven yli ja en ole vielä löytänyt kenkiä jossa jalat eivät jäätyisi, vaikka Lake 303:set omistankin. Fläteillä varmaan kylmää johtuisi vähemmän kenkään mitä lukoilla tapahtuu väkisinkin klossien kautta. Lisäksi jalka pääsisi elämään enemmän ja olisi helpompi löytää kaikenlaista lämmintä kenkää.

Kävin ensimmäisellä pyöräilyreissulla, lapissa noin kuusi päivää, ensin norjan puolella ja sitten Kirkkoniemestä Rovaniemelle. En ole harrastanut "tavoitteellisesti" kovin kauaa ja olin yllättynyt miten helppoja satasen päivämatkat oli. Viimeisenä vuorokautena tuli tosin 285 km ja se oli kyllä liikaa :D paljon satoi mutta ehti siinä maisemiakin kattoa. Teltalla majoittuminen.

Iso hatun nosto reissusta. Joo eihän pyöräilyssä matka tapa vaan vauhti. Pistähän reissurapsaa jonnekkin, niitä on aina hauska lukea ;)
 
Ite oon ajatellut kokeilla flättejä taas vaihteeksi talvella. Ainakin tällä hetkellä on tarkoitus polkea jonkinlaista treeniä koko talven yli ja en ole vielä löytänyt kenkiä jossa jalat eivät jäätyisi, vaikka Lake 303:set omistankin. Fläteillä varmaan kylmää johtuisi vähemmän kenkään mitä lukoilla tapahtuu väkisinkin klossien kautta. Lisäksi jalka pääsisi elämään enemmän ja olisi helpompi löytää kaikenlaista lämmintä kenkää.



Iso hatun nosto reissusta. Joo eihän pyöräilyssä matka tapa vaan vauhti. Pistähän reissurapsaa jonnekkin, niitä on aina hauska lukea ;)


Suosittelen Jami hommaamaan 5-10 kengät. Kaveri on näitä kehunut talvikenkinä http://fiveten.com/products/footwear-detail/13876-impact-high-team-black
Onhan noi isot ja aika painavat, mutta todella tukevat, sekä ilmeisesti aika lämpöiset. Lisäksi lunta ei tuu korkeasta varresta niin helpolla sisään. Mulla on lyhyt varsiset freeriderit ympärivuotisessa käytössä, ovat kyllä hyvät, mutta lunta tulee kyllä sisään. Pito noilla ja kunnon flateilla on aivan mieletön.
 
Ääni täältäkin 5-10:ille! Joskus tuli crc:ltä alekorista noukittua jotku versiot ja niillä potki pitkään ja se pohja oli toooodella hyvä! Nyt nappasin probikeshopin alesta 661:set ja tuntuu myös laadukkailta. Hyvä talvella vetästä vähän villasukkaa nilkkoihin niin ei lumetkaan häiritse.

Ja mikä korpes tänään: oon nyt ruukannu käydä vetäsees vähän alkulämpöä ennen salia pikku poluilla ja tänään filo sitten päivysti treenin ajan salin edustalla. Noh, treeneistä tultua huomasin että eikö sitä joku narkkipaska oo käyny hinkuttamassa joko lähtis. Koko pyöräteline oli siirtyny puolisen metriä niinkuin filoa olsi yritetty irrottaa ja tietty ketjut lähteneet rattailtaan. Ristus mää sanon et onneks on nyt vakuutukset kunnos. Kun edellinen lähti ennen joulua niin ei ollu, sillon söi naista...
 
Hiukan ehkä sivuaa aihetta kysymys, liittyen pyöräilyyn kuitenkin. Onko porukalla tapana ottaa pyörästä mittari pois talteen, jos vaikka poikkeaa kauppaan / menee töihin ja fillari jää yleiselle paikalle ? Onko keneltäkään koskaan viety mittaria pyörästä ? Itseä mietityttää uskaltaako jättää paikalleen, joku voi kuitenkin tehdä pirulliset ja napata sen, toisaalta vituttaa, kun trippimittari nollaantuu taskussa :D
 
No stadissa ainakaan ei kannata ikinä jättää mittaria fillariin kiinni. Vähän vituttaa, jos Niilo Narkkari vie 200 e Garminin kauppareissulla! Ainakin mun garmin säilyttää kaikki tiedot, vaikka sen irrottaa kauppareissun ajaksi.
 
Ei kannata jättää kiinni mitään, kaikki lähtee mikä on irti saatavissa. Tosin en koskaan jätä fillaria katseen ulottumattomiin, onneksi duunissakin on autotallissa säilytyspaikka pyörille.
 
Mulla viety mm. satula, kun niin helposti irtoo...............
 
No stadissa ainakaan ei kannata ikinä jättää mittaria fillariin kiinni. Vähän vituttaa, jos Niilo Narkkari vie 200 e Garminin kauppareissulla! Ainakin mun garmin säilyttää kaikki tiedot, vaikka sen irrottaa kauppareissun ajaksi.

Joo itselläkin säilyy kyllä tiedot, mutta taskussa oli painellut omiaan ja nollannut mittarin :)

Mulla viety mm. satula, kun niin helposti irtoo...............

Nyky pyöristä irtoaa turhan helposti kaikki, tiedä koska joku tulee ja vie pelkän eturenkaan ;) Välillä näkee, kun porukka laittaa kalliin pyörän " lukkoon " pelkästä eturenkaasta.. Ehkä sitten laittaa takarenkaasta rungon ympäri, kun kerran tulee pyörää hakemaan ja paikalla seisoo pelkkä rengas.
 
image.jpg Viimeisin lisäkilke. Nyt riittänee pelkkä runkokiinnitys eikä tarvii pelätä kiekkojen puolesta...
 
Tulipa tuosta mieleen että kun joku aika sitten oltiin Helsingissä, piti saada maastopyörä auton sisälle Linnanmäellä olon ajaksi. Eturengas irroittamalla se mahtuu aika helposti sisään. Lintsiltä muutaman tunnin päästä kun tulimme autolle, huomasin että mulla oli jäänyt auton etuikkuna auki pyörää sisälle ährätessä. Ja vielä tabletit ja kännykät keskikonsoliin näkyville.

...mitään ei ollut hävinnyt, ei edes se pyörä. Että joskus näinkin :)
 
Onkos muut polkiat huomanneet kuinka lenkkeilyllä on suonia pintaan tuova vaikutus:) tässä kesäkaudella varsinkin kun kilsoja tulee niin kai siinä rasvaprosentti putoo kuin varkain.Mä oon huomannu et jonkin verran kyynerpäitten kohdalta ojentajien kiinniyskohdat ottaa jumia varmaan tulee liikaa nojattua tankoon välillä,meinaan kun ojentaja reeeniä ottaa tuntuu että ei oo palautunu.o_O
 
Ja kaikkihan täällä tietää mikä genre on MILF;) mutta oletteko seurannet uutisia että mihkä genree on MAMIL o_O
Myönnän olevani MAMIL, mutta silti diggaan myös MILFFEJÄ :D
 
Kai sitä MAMIL ollaan ja juu kyllä MILFFEJÄ digataan. Voin puolustautua että oon pyöräillyt aktiivisesti jo 15 vuotta vaikka se olikin tuossa välissä tauolla 5+ vuotta :D Ja vaatteet on pitkälti Lidlin tavaraa. Yksi rehellinen MAMIL paita löytyy joka on Bikesterin mainoslogo paita (millä yleensä tietysti ajan). Tietysti oikea MAMIL tunnistaa tuon naurettavaksi feikiksi mutta perus tallaajiin menee kuin väärä raha.

Mutta MAMIL ilmiöhän on erittäin positiivinen. Se sisältää kauniita nopeita harrastusvälineitä ja sen kanssa saa rehellisesti hifistellä ilman että on nörtti tai että keski-ikäisen miehen lompakko siitä ihan kauheasti kärsii. Mutta toisin kuin nopeat urheiluautot, pyörällä pääsee lujaa vain jos on itse kondiksessa. Ja golf taas, no sehän on sellainen pappalaji.
 
Vajaa viikko polven tähystyksestä (lumpion asennon korjaus bonuksena löytynyt kierukan repeämä), ja hitto että tekis jo mieli polkemaan.
 
2 viikkoa "telakalla" oloa täynnä pyöräilystä ja juoksusta täynnä justiisakin tänään. Onneksi voi edes uida! Kiitos tästä koettelemuksesta alasääressä jylläävälle tulehdukselle, josta nisklenkkiä on ottamassa Arcox-kuuri. Jospas loppuviikosta koittaisi kevyttä alle 100 watin kevyttä pyörittelyä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom