Pyöräily

656200_light.jpg

Tilasin sitten tuollaisen täpärin. Syksyn tullen aika hyvässä alennuksessa 2015 mallit. Kuume on ollut jo täpäriin kova reilun vuoden eikä se helpottanut vaikka keväällä päivitin vanhan maastopyörän budjetti 29er Cubeen. Päin vastoin. No senhän takia sitä töitä tehdään että rahat voi käyttää harrastusvälineisiin (tosin vaimolla voisi olla eri näkemys asiaan). Mikä parasta, kilpailukykyisin hinta oli ihan suomalaisessa kivijalka liikkeessä. Ja toimitusaika sen mitä bussilla ottaa aikaa rahti tänne periferiaan raijata.

Juu-u, joulu on tulossa :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tilasin sitten tuollaisen täpärin. Syksyn tullen aika hyvässä alennuksessa 2015 mallit. Kuume on ollut jo täpäriin kova reilun vuoden eikä se helpottanut vaikka keväällä päivitin vanhan maastopyörän budjetti 29er Cubeen. Päin vastoin. No senhän takia sitä töitä tehdään että rahat voi käyttää harrastusvälineisiin (tosin vaimolla voisi olla eri näkemys asiaan). Mikä parasta, kilpailukykyisin hinta oli ihan suomalaisessa kivijalka liikkeessä. Ja toimitusaika sen mitä bussilla ottaa aikaa rahti tänne periferiaan raijata.

Juu-u, joulu on tulossa :D

Itse olen myös tän kesän ajellut samanlaisella kapistuksella ja tyytyväinen olen kyllä ollut pääosin. Campagnolon valmistama vapaaratas on tosin levinnyt jo kahteen kertaan, joista viimeisin tapahtui tänään pientä maastolenkkiä ajellessa. Viimeeksi kun raahasin huoltoon meni koko takakiekko vaihtoon ja epäilys oli vain että vapaaratas olisi osa paskaa erää tms. Oireet alkaa kovempaa rutistusta vaativissa paikoissa tapahtuvana paukahduksena ja lyhyellä tyhjäälyönnillä, kunnes lopulta muutaman kerran jälkeen vapaaratas pyörii lopullisesti tyhjää.

Alla kuva tämän päivän lenkiltä.
image.jpg
 
Yes. Tää suomalainen pyöräilykauppa sanoikin että "orkkis napa on ihan paska" ja vaihtavat kuulemma Cuben piikkiin uuden paremman takanavan jo ennen lähettämistä.

Hain kyllä alkuun racea kun siinä olisi ollut Sramin XO 2x10 vaihteisto eikä tuo simpan 3x10 joka on epäilemättä hyvä mutta - no 3x10 old school ja itse tykkään enemmän Sramista. Mutta kun ei löytynyt ja oon tykännyt tähän mennessä 3x9 (tosin sram) niin aattelin että jatketaampa sitten old school vaihteilla. Oisin saanut samaan hintaan simpan 1x11 mutta en oikein usko että se on enää sopiva mulle. Kisat ja lenkit pitää olla tyyliin "mitä pitempi sen parempi" ja sillon kun mennään mäkisessä maastossa tuntikausia on syytä löytyä niitä vaihteita joka lähtöön.

Vielä kun tulis että pääsis tyypit heittään. Onneksi lähden loppuviikoksi reissuun ja pyörä seisoo tietysti tuolla matkahuollossa tyhjän panttina... No oon tuota täpäriä miettinyt niin kauan että siinä odotuksessa ei pari päivää tunnu missään. Tänään maantielle...
 
Maastopyörä olis kyllä varmasti hauska peli. Hitto kun on vähän rajallisesti pyörien säilytystilaa, ja rahaa, niin ei voi kaikkea hommata :D Tässä vähän alkanut himottaa triathlon-pyöränkin hankinta ja pohtinut, että mulle "järkevin" kombo olis hyvä cyclo kaksilla kiekoilla (toiset leveämmillä gummeilla työmatka- ja soratieajeluun ja toiset kevyet kiekot maantielle) sekä tuo tri-pyörä. Saa nähdä, että milloin sitä innostuu taas välineitä vaihtamaan...
 
Äkkiäkös tuon halutessaan muuttaa 2x10 välityksille, eikä tule mahdottoman kalliiksi. Pitäisi varmaan riittää uudet kammet ja etuvaihtaja.

Se voi olla, että menee itseltäkin takanapa kokonaisuudessaan uusiksi ja jotain muuta tuon nykyisen paskan tilalle. Tokaisivat viimeeksi huollossa, ettei tosiaan ole ensimmäinen tapaus, jossa vapaaratas on hajonnut. Osaan oli jo silloin vaihdettu muita napoja tilalle.
 
Täytyy kattoa kun alkaa tuo voimansiirto olemaan siinä kunnossa että päivittääkö sitä hieman erilaiseksi. Kolme lehtinen etupakka on mun mielestä todella toimiva mutta kun nyt tuntuu tuo muoti olevan vähempiin rattaisiin niin oishan sitä mielenkiintoista kokeilla.
 
Kyllä on taas vaihteeksi hieno nyt polkea vähän lämpimämmässä säässä kun jalat toimii. Eikun pyörän päälle ja ajoa, tästä täytyy nyt nautiskella niin kauan kuin kestää. Miten on muilla, kiristääkö jalat kylmässä?

Meni muuten männä-viikolla pyörästä stonga poikki, ei oo tommostakaan tapahtunut ikinä ennen... o_O
 
fillariolut.jpg


Olut, jonka jälkeen kärsii vielä ajaa fillarilla pidemmänkin matkan :D Ihan mielenkiintoinen makukokemus.
 
IMG_20150824_184753.JPG
Kävin heittämässä Cube Stereolla tänään ensi lenkin. Olipahan aika mieluisa kokemus. Pitkälle on täpärit kehittyneet siitä kun ostin 2006 Trek Remedyn. Siinä ei ollut iskareiden pikasäätöjä ja meno oli melko keinumaista, Stereosta löytyisi lukitukset etu- ja takaiskarille sekä trail ja mikä lienee alamäki moodi takaiskarille. Käytännössä pidin etuiskaria koko ajan auki ja takaiskaria trail moodissa ja pyörä ei nyöki häiritsevästi edes tasaisella.

Aikaisempaa kokemusta ei ole myöskään hissitolpasta ja se on myös erittäin hyvä teknisessä maastossa (ei kuvassa mikä on ihan simppeliä polkua). Ajoin muutamia melko teknisiä kivikkopätkiä ja helpottaa kyllä tosissaan kun voi laskea satulaa. Oon kuvitellut hissitolppaa lähinnä on-off tyyliseksi ratkaisuksi alamäkiin mutta eihän se niin mene. Ennen teknistä pätkää kun tiputtaa satulaa muutamia senttejä niin kummasti saa lisää tilaa ohjaamoon.

Ainut mikä ei mitään wou elämyksiä aiheuttanut on jarrut. Budjetti cubessa on deoret ja tässä xt:t ja melkein tekis mieli väittää että sisäänajetut deoret toimii tunnokkaammin. Ei nuokaan huonot ole mutta vaativat varmaan vähän sisäänajoa. Toinen pieni yllätys oli paino. Hiilaritäpäri on kevyt hiilaritäpäriksi mutta saman tuo näppituntumalla painaa kuin mun budjettijäykkäperäalumiini cube.

Vielä pisteet suomalaiskaupalle. Pyörä tuli täysin ajovalmiina säädettynä mun painolle ja mitoille kun oli niistä puhetta. En edes ilmanpaineita renkaista tarkistanut ennen ensilenkkiä :)

Summa summarum: pitkien vertailuiden jälkeen päädyin ko pyörään ja ensi fiilikset on todella positiiviset.
 
Nyt kaikki naiset, tytöt ja mummot hakemaan tekniikkaoppia maastoräädistelyyn! Itse ilmottauduin ja aion olla supernolo. Tapahtuman kestoksi veikkailtiin kolmea tuntia ja on maksuton.
Tänä keskiviikkona Hyvinkäällä alkaen klo 18
http://www.hypy.fi/
 
katso liitettä 129847
Kävin heittämässä Cube Stereolla tänään ensi lenkin. Olipahan aika mieluisa kokemus. Pitkälle on täpärit kehittyneet siitä kun ostin 2006 Trek Remedyn. Siinä ei ollut iskareiden pikasäätöjä ja meno oli melko keinumaista, Stereosta löytyisi lukitukset etu- ja takaiskarille sekä trail ja mikä lienee alamäki moodi takaiskarille. Käytännössä pidin etuiskaria koko ajan auki ja takaiskaria trail moodissa ja pyörä ei nyöki häiritsevästi edes tasaisella.

Aikaisempaa kokemusta ei ole myöskään hissitolpasta ja se on myös erittäin hyvä teknisessä maastossa (ei kuvassa mikä on ihan simppeliä polkua). Ajoin muutamia melko teknisiä kivikkopätkiä ja helpottaa kyllä tosissaan kun voi laskea satulaa. Oon kuvitellut hissitolppaa lähinnä on-off tyyliseksi ratkaisuksi alamäkiin mutta eihän se niin mene. Ennen teknistä pätkää kun tiputtaa satulaa muutamia senttejä niin kummasti saa lisää tilaa ohjaamoon.

Ainut mikä ei mitään wou elämyksiä aiheuttanut on jarrut. Budjetti cubessa on deoret ja tässä xt:t ja melkein tekis mieli väittää että sisäänajetut deoret toimii tunnokkaammin. Ei nuokaan huonot ole mutta vaativat varmaan vähän sisäänajoa. Toinen pieni yllätys oli paino. Hiilaritäpäri on kevyt hiilaritäpäriksi mutta saman tuo näppituntumalla painaa kuin mun budjettijäykkäperäalumiini cube.

Vielä pisteet suomalaiskaupalle. Pyörä tuli täysin ajovalmiina säädettynä mun painolle ja mitoille kun oli niistä puhetta. En edes ilmanpaineita renkaista tarkistanut ennen ensilenkkiä :)

Summa summarum: pitkien vertailuiden jälkeen päädyin ko pyörään ja ensi fiilikset on todella positiiviset.

Mulla on myös Cuben Stereo (Super HPC SL, ei helvetti muuten näitä mallinimiä. Vain turbo puuttuu enää nimestä). Fillarissa myös XT:n jarrut ja ovat kyllä parhaimmat mitä olen kokeillut. Aikaisemmin on ollut Formulan jarrua, mutta niiden vinkuminen ja on/off-tuntuma ei ollut mieleen. XT:t tuntui aluksi että menevät pohjaan ja että ovat säädetty väärin. Nopeasti niihin tottui ja tuntuma on todella hyvä ja niitä ei vahingossa saa lukkoon. Ei edes silloin kun kaupungissa joutuu vetämään paniikkijarrutuksen. Enkä kyllä vaihtaisi pois kun niillä on tottunut ajamaan. Muutenkin Stereon ajoasento toimii Suomenkin maastossa todella hyvin. Ainoastaan edelleen vaatii hieman tottumista mallata poljinten asentoa kivikoissa, ettei kammet kynnä maassa.
 
Cuben Stereo (Super HPC SL, ei helvetti muuten näitä mallinimiä. Vain turbo puuttuu enää nimestä)
:D

Kieltämättä hienoja nimiä kun itsekin Cuben täpäristä haaveillut ja selaillut. Pakko vaan kommentoida, kun näin aamusta huvitti poikkeuksellisen paljon. :D
 
Joo taitaa olla niin että nykyään Deoren ja XL:n osasarjat on vaan niin lähellä toisiaan ettei tällainen tavallinen tollikka huomaa mitään eroa. Muistan kun keväällä pulttasin Deoret kiinni ja se oli että wow miten hyvät jarrut ja nyt XL:stä odotti että ne onkin ehkä vielä ihan hieman paremmat mutta äkkiä ei osannut tehdä eroa Deoren jarruihin. Ehkä tulee näkyviin siellä viimeisellä 10 prosentilla. Näin se vaatimustaso kasvaa :)

Oon kyllä kans tyytyväinen tuohon Stereon ajoasentoon. On riittävän urheilullinen runko pitempäänkin ajamiseen ja esim tiellä mutta kuitenkin tekniseen paikkaan löytyy riittävästi joustoa. Katselin pitkään Cubelta ja muiltakin merkeiltä kisakireämpiä täpäri malleja lyhyemmällä joustolla ja jyrkemmällä keulakulmalla (tuossahan on 120/120 mm joustoa) mutta lopulta päädyin ajatukseen että jos nyt joustoa laitetaan niin laitetaan nyt sellainen pyörä jolla sitten ihan oikeasti pärjäisikin teknisemmissä paikoissa. Ja tuolla pärjää. Ajoin eilen jalkautumatta ainakin neljästä kohdasta mistä tiedän etten ole jäykkäperäisillä päässyt/uskaltanut.
 
Kysymys liittyen shimano nexus 7-v takanapaan, napavaihteinen emännän kauppafillari siis kysessä. Eli mikä pielessä kun kammet pyörivät itsekseen ajaessa kun nostaa jalat pois polkimilta? Vapaarattaassa jotain hämminkiä? Purin ne muovi- ja metallilevyt vetopuolelta ja läjäsin uusiksi, ei vaikutusta. Napaa en arvannut alkaa purkaa kun arvelin että kun sen avaa niin 100 jousta ja muuta pikkuosaa sinkoo silmille ja senmyötä pyörästä tulee 7-v sijaan yksivaihteinen, jopa fiksi..Hyvä kun sai tuonkin läjään ilman kuvia, ärsyttäviä kuluneita muovirimpuloita joita koittaa pyöritellä oikeisiin asentoihin toisiinsa nähden..zen ja pyöränhuolto..
 
Wahoo Kickr saapui. Käyttö on aluksi todella kevyttä polven kuntoutusta kierukkaleikkauksen jälkeen.
 
Kysymys liittyen shimano nexus 7-v takanapaan, napavaihteinen emännän kauppafillari siis kysessä. Eli mikä pielessä kun kammet pyörivät itsekseen ajaessa kun nostaa jalat pois polkimilta? Vapaarattaassa jotain hämminkiä? Purin ne muovi- ja metallilevyt vetopuolelta ja läjäsin uusiksi, ei vaikutusta. Napaa en arvannut alkaa purkaa kun arvelin että kun sen avaa niin 100 jousta ja muuta pikkuosaa sinkoo silmille ja senmyötä pyörästä tulee 7-v sijaan yksivaihteinen, jopa fiksi..Hyvä kun sai tuonkin läjään ilman kuvia, ärsyttäviä kuluneita muovirimpuloita joita koittaa pyöritellä oikeisiin asentoihin toisiinsa nähden..zen ja pyöränhuolto..

Alkaa varmaankin vaihteet jumittamaan navan sisällä, jos ei ole öljyjä koskaan vaihdettu. Mä jouduin joskus kaverin pyörästä sen navan avaamaan, kun laakerit alkoi tippumaan kuula kerrallaan jarrun puolelta ulos... Vaikka etukäteen jännitti, niin ei loppujen lopuksi ollut iso homma. Laakerit maksoi muutaman euron, ja shimanon special rasva, sellainen valkoinen tökötti pari kymppiä. Avasin siis navan, otin sen vaihdemötikän kokonaan ulos (lähtee ihan yhtenä osana), putsasin isoimmat liat pois ja tein öljyhuuhtelun. Öljynä käytin bemarin automaattivaihteiston öljyä, kun sattui olemaan muutama litra jäljellä. Tein homman kerrostalon pihalla, joten ei kiinnostanut alkaa sitä enempää purkamaan eikä ollut tarvettakaan. Laakerit ja rasvat sisään ja napa kasaan. Toimikin vielä, ihme ja kumma, vaihteet loksahteli sisään paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Tuossa on huolto-ohje: http://www.avantum.bike/downloads/Shimano_Nexus_Inter-7_coaster_brake.pdf ja öljyhuuhteluun vinkkiä: http://thegoldenwrench.blogspot.fi/2011/01/servicing-of-internally-geared-hub.html
 
Vaihteet kyllä vaihtuu nätisti, kerran putdotti ketjut takaa kun runttasin ylämäkeen ja muistelen että sen jälkeen ilmaantui tuo "haamu" ilmiö kampiin. Kiitos Havoc vinkeistä ja loistavista linkeistä, yritin aihetta googletella mutten löytänyt kuin foorumispekulointia, nuo on hyvät. Täytyypä alkaa tutustumaan ja jos sitä katsoisi mitä se napa on syönyt. Täältähän saa nopeammin ja paremmat tipsit ku fillarifoorumilta usein.
 
Nyt on vaimokin saatu innostettua lajista ja täytyy hakea sillekkin pyörä :) On käynyt crossfitissa nyt aikansa ja kiinnostunut eniten painonnostosta, juteltiin hetki ja päädyttiin tulokseen että rupeaa käymään ihan oikealla painonnostosalilla 4krt/viikko ja 1-2 pyöräilyä päälle. Katseltiin fillareita ja omat hyvät kokemukset Cubesta kallisti vaakakupin tuollaiseen Cube Acces WLS GTC PRO (Twinturbo 4WD) 29":
http://www.fahrrad.de/cube-access-wls-gtc-pro-29-carbonnrose-368609.html
Ulkonäkö miellytti (käytiin jo livenä katsomassa + koeajamassa ja jätettiin ajatus hautumaan) ja osatkin ovat hyvät tuon hintaluokan pyörälle. Haetaan huomenna pois.
 
Hankein vihdoin tuon Garmin edge 510 mittarin ja kyllä onkin todella hyvä je helppokäyttöinen mittari. Tuo kummasti lisää iloa pyöräilyyn. Ja synkkaakin mukavasti tiedot kännykän kautta.

Mutta voi helvata tuota Garmin Connect -sivuston logiikkaa. Kyllä ei meinaa aueta minulle mitenkään. Tietysti kun siinä on ajateltu kaikkea mahdollista eikä pelkästään pyöräilyä. Mutta silti. En ole löytänyt paikkaa mihin voisi laittaa pyörälle jo kertyneet kilometrit. Ja pyörä pitää laittaa connectissa manuaalisti, samoin oliko kyseessä maantie vai maastoajo, vaikka nuo tiedot on jo valinnut mittarissa. Kalenteri näkymässä ei näy päivien kohdalla mitä on tehnyt. Jne jne. Joko tuo logiikka on erittäin nerokas ja se ei ole vain avautunut mulle tai sitten se on oikeasti vaikeakäyttöinen.

Silti alko heti tekemään mieli jotain Garminin rannehärpäkettä jota voisi käyttää sitten paremmin hiihdossa, uinnissa ja juoksussa. Tosin kahta jälkimmäistä ei tule käytettyä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom