Pyöräily

Joo näin näyttää olevan. Huvittavaa kun näillä ohjeistavilla sivuilla sanotaan että pyörällä ei saa ajaa suojatielle. Sitten esitellään suojatie valkoisina yhtenäisinä pötköinä. Ja myöhemmin mainitaan että näitä valkoisia pötköjä voidaan myös käyttää suojatien lisäks pyörätien jatkeena. Ilmeisesti 2016-2017 jatkeiden merkitseminen erikseen tulee pakolliseks ja toi suojatiesääntö tulee oikeesti voimaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Ja vielä kun ottaa huomioon, että muutettu ja vielä voimassa oleva asetus sanoo: "Yhdistetyn tai rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jatke voidaan merkitä koko leveydeltään suojatieksi. Polkupyöräilijä ja mopoilija saavat tällöin käyttää suojatietä tien ylittämiseen." Eli suojatiellä ei saa pyörällä ajaa mutta sitä saa käyttää tien ylittämiseen, WTF? Ja sitten ihmetellään, kun säännöt on vaikeat eikä niitä tunnu osaavan pyöräilijät eikä autoilijat.
 
Sitäpä sitä, mutta muutenkin käytätän ööh ääh keväthuollossa? Sen verran on kilometrejä nähnyt että ihan voisi lovee antaa ennen omaa ajokautta.

Ihan järkevää käyttää huollossa. Itse käytän fillaria kerran vuodessa "kuntohuollossa".
Katsovat siellä mm. navat, rihtauksen, keskiön kondis, vaihteet ja jarrut. Noi menis himassakin, mutta vaatisi sen maagisen telineen, mihin ripustaa fillari, 100 e ja kokonainen laatutyökalusetti maksaa about 300 e.
 
Kannattaa heittää mitat johonkin laskuriin mitä netistä löytyy (esim. competitive cyclist tai Canyonin sivut). Arvauksena noista mitoista voi heittää että etsinet pyörää jossa on 535-550mm top tube ja joku 140-150mm emäputki. Tämä nyt on toki ihan arvaus, eli mitään takuuta ei löydy :)
Jos 105 osat ja ~1100€ on ehdot, niin tuossa nyt muutama siltä hintahaarukalta:
Merida Cyclo Cross 500 | Cyclocross Bike
Cube Cross Race Disc black´n´red´n´blue | Cyclocross Bike
ROSE PRO DX CROSS-2000 edullisesti online-pyöräkaupasta www.rosebikes.fi
Planet X XLS Sram Rival Cyclocross Bike | On - One
Fun-Corner | Your Bikeshop! | Detailed view | Felt Z 75 Disc (2015)

Eli löytyyhän noita, mutta alle tonnilla voi tehdä tiukkaa. Mun mielestä levarit on ihan ehdottomat, ei kait kukaan halua vannejarruja enää tänä päivänä pyörään mitä on tarkoitus käyttää ympärivuotisesti? Sitä säätämistä ja sotkua en todellakaan kaipaa elämääni takaisin.
Kauan siinä kesti,mut nyt on uus pyörä saapunu kotiin. Pyörä ei ollut mikään noista, mutta kyllä noi oli kaikki mukana loppuun asti, eli tuli hankittua Feltin f65x. Ihan ok pyörä mitä nyt pystyy parilla sadalla kilsalla arvioimaan.
 
^Ihan kelpo valinta, onnea vaan uudesta pyörästä!
 
Ensimmäinen KUNNON maastopyörä hankittu, Trek Fuel Ex 7 29" Koeajolla tuntui tosi hyvältä. Ens viikon alussa pitäisi saada pyörä kotiin, joutui tilata kun ei liikkeessä ollut varastossa. Ei jaksais odottaa, että pääsee koluamaan metsiä.
 
Muutama sivu sitten mietin hybridin muuttamista vähän menevämmäksi peliksi. Droppitankohommat on nyt unohdettu, mutta ostin 42mm continentalin hinnat alkaen kumien tilalle Schwalbe marathon racerit 35mm leveinä. Onhan nuo uudet kumit nyt kahden lenkin perusteella aivan eri maata kuin tuollaiset halvat palarenkaat, rengasmeteli hävisi olemattomiin ja vauhti lenkillä kasvoi tuntuvasti. Hiukan "kiikkerämmät" nuo tietysti ovat kuin tuollaiset leveät nappulakumit mutta aika huoletta uskaltaa kanttailla risteyksissä.
 
Osaisikohan täällä joku vastata tuollaiseen 80-luvun pösö-kyssäriin? Eli appiukolta pelastanut ko. aikakaudelta tuollaisen pösön kippurasarvisen, josta tein sinkulan. Olen lukenut paljon tuon ajan ranskalaisista, että heillä olisi ollut käytössä paljon omia standardeja liittyen mm. satulaputkiin ja keskiöihin.

Nyt olisi kaksi asiaa listallani, eli uudet polkimet ja kammen klapin poistaminen. Keskiö on alkuperäinen, joten kulumaa on. Uusi olisi mielessä, mutta mitenkähän tuon kanssa etenisin jos siinä on kerta joku oma standardimittansa? Entäpä ne polkimet, käykö niihin mitkä vaan vai onko niissäkin kierteissä omat mitat? Eli keskiö ja polkimet, onnistuuko niiden päivitys kuinka helposti?
 
Ottaa selvää millainen keskiö siinä on ja tutkia netistä saako siihen esim neliskantti akselilla olevaa keskiötä. Kierre polkimissa on nykyään 9/16" ja vanhemmissa on monesti 1/2".
 
En oo kyllä hetkeäkään katunu tuota Feltin maasturia. Loppu ku seinään se jatkuva kumien paikkaaminen. Vanhalla naistenpyörällä vanteet oli soikeat ja kumit puhki vähän väliä suhteellisen sileillä renkailla. Tosin ajotyylikin oli aika vauhdikas ja olosuhteet vaihtelevat. Nykysellä on menty kohta 1,5v ilman mitään takarenkaiden kanssa askartelua ja jatkuvaa paikkaamista. Takavanne oli soikea, kun tuli talvella kaaduttua turvalleen pari kertaa. Oikaisulla sen sai kuntoon.
 
juttua aiheesta;
Links

Polkimien kierteet pitäisi olla aika standardi juttu.

Tuo linkki oli aika mahtisjuttu. Selvisi heti, että on kyseessä 80-luvun lopun fillari, eli brittikierteillä. Tätä tuki vielä se, että vaihteen puoleinen kierre aukesi kammen suuntaan kun ajetaan eteenpäin.

Löysin myös ranskiskierteisiä keskiöitä, Grand Cru ainakin valmistaa. Halusin vaan olla täysin varma, että onko kyseessä nimenomaan ranskiskierre ennenkuin tilaan ko. keskiötä. Mutta tuo brittikierre ratkaisi paljon, niitä löytyy kaikkialta.
 
Nyt on jonkun verran kerinnyt ajella Suomessa tuolla omalla endurolla ja toimii kyllä hyvin täälläkin paikallisessa maastossa, vaikka joustoa on 160. Lenkit ovat kyllä yllättävän teknisiä täällä ihan pk-seudullakin metsissä ja kallioilla sekä vaatii paljon enemmän taitoa rullata ja ajoittaa poljinten asento, vauhti ja oikea vaihde. Hieman oli hakemista tuon maavaran kanssa kun polkimet kolisi jouston takia jatkuvasti juuriin, kiviin, jne. Fillari on kyllä hyvin monikäyttöinen ja ajoasento on lähes täydellinen jos pitää hitaammin edetä metsässä.
 
Ai jai että oli hyvät iltalenkit maantiellä eilen. + 2h pyöräiltiin vaimon kanssa 22.5-25 km/h keskarilla ja välillä haettiin vaimon uuden fillari säätöjä kohdilleen.

Kysymys: onko kellään kokemusta Shimano bike fitting palvelusta? Huomasin että Suomen Urheilupyörä on Tampereella alkanut tarjoamaan tuota.
 
Tiistaina sain pyörän kotiin, yksi lenkki heitetty ja mukavaa oli. Ruuvasin heti lukkopolkimet kiinni, hiukan oudolta tuntui kun ei ole ennen ollut sellasia käytössä, 300m kotiovelta pannutin ekan kerran, kun en muistanu että jalat on polkimissa kiinni, loppu lenkki meni paremmin. Muutaman kerran oli sellainen paikka josta en uskaltanut lukkojen kanssa mennä, mutta normi polkimilla olis mennyt helposti, toivottavasti tämä muuttuu kun tottuu polkimiin.

MpsEZgX.jpg
 
Hieno fillari. Pyörässä pitää olla väriä. Polkimet voi kyllä ruuvata todella löysälle, varsinkin jos totuttelee niihin. Ei ole kyllä koskaan auenneet vahingossa itsellä metsässä.

Harkitsen just pitäisikö ostaa polvi- ja kyynärsuojat kun on ajellut täällä noita kalliokivikoita. Varmaan vanhuuden pelkoakin, mutta toisaalta ajolinjat on rohkeampia nykyään, vaikka vauhti sitten onkin hiljentynyt. Reppua pidän nyt aina, jossa on joku protection mutta suurin syy reppuunkin on se että sinne saa kätevästi juomapussin ja gore-vaatteet kun tuntuu että vettä tulee aika usein.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom