Pyöräily

Asensin 1x10 systeemin jossa 32t eturatas, ennen suurin eturatas oli 42t. Kannattaako lyhentää ketjua? Samalla sössin sen ketjun liitostapin kokonaan pois. Voiko sen ketjun vielä liittää sillä vanhalla tapilla? ei ainakaan helposti mene siihen reikään ja jos sattumalta menee niin pysyykö?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko muilla ollu ongelmia sykkeiden kanssa pyöräillessä? Juostessa pystyy pitämään sykkeet tuolla 130 lyönnin tuntumassa, mutta pyöräillessä sykkeet nousee väkisin yli 155. Pahimmillaan sykkeet rallattaa 165-170 tuntumassa hengitysfrekvenssin pysyessä täysin normaalina, eli ~16 krt/min.

Voiko tää johtua siitä, että oon vasta pyöräilyn alottanu keväällä ja tasottuu ajastaan, vai onko pyöritystekniikassa jotain radikaalisti pielessä? Sykkeisiin ei tunnu juuri vaikuttavan nopeuden lasku 30kmh -> 25kmh. Tuntuu täysin järjettömältä pystyä juoksemaan merkittävästi rauhallisemmalla sykkeellä, kuin pyöräillessä. Eihän sen pitäis olla edes mahdollista..?

e: ja lisäksi, silmät kuivuu ihan perkeleesti ajellessa. Onko olemassa mitään hyvin viimalta suojaavia laseja, vai pitääkö alkaa harkitsemaan snorkkelia tms muodikasta? :)

e2: ylläolevat olettaen, että sykemittari pitää paikkansa. Patterit on vasta vaihdettu, mutta sykevyö on wanha Suunton M5.
 
Keski sykkeet on kuulemma ainakin 10 ylempänä kuin juostessa ihan normaalistikin. Tänään 60 km maasto kisassa mulla oli keskisyke 162, en todellakaan jaksaisi juosta kolmea tuntia samalla sykkeellä.
 
Hassua... mulla on maantiepyörällä treenatessa sykkeet 10-15 pykälää alemmat kuin juoksussa. Juoksussa vetotreeneissä tulee korkeammat maxsykkeet kuin pyörällä vetotreenejä tehdessä (niin maantiepyörällä kuin wattbikella).
 
Hassua... mulla on maantiepyörällä treenatessa sykkeet 10-15 pykälää alemmat kuin juoksussa. Juoksussa vetotreeneissä tulee korkeammat maxsykkeet kuin pyörällä vetotreenejä tehdessä (niin maantiepyörällä kuin wattbikella).

Samoin on mullakin pyöräillessä alempana. Tai pyöräillessä ne on ainakin helpompi pitää alhaalla, juostessa meinaa helposti nousta turhankin ylös.
 
Muistankohan sitten väärin päin. Jostain fillaripalstalta luin "faktaa". En ole juossut ainakaan kymmeneen vuoteen sykemittarilla tai muutenkaan etten osaa sanoa miten menis mulla...

e: Varmaan noita sykkeitä kannattaa ihan rauhassa seurailla, ja niiden kehittymistä. Tänään kisan alussa sykkeet oli yli 170 vaikka kevyesti isossa porukassa rullailtiin asfaltilla :D Pientä jännityksen poikasta kai...
 
Vaasassa trikisoissa (pikamatka) pyöräosuudella (20 km) ka-syke 166 ja juoksussa (5 km) ka-syke 174. Pyöräosuus puhtaasti wattien perusteella ja juoksuosuus km-tahtien mukaan. Sykkeitä en tuijottele kun vasta jälkikäteen koneelta.
 
Viimeksi muokattu:
olettaen, että sykemittari pitää paikkansa. Patterit on vasta vaihdettu, mutta sykevyö on wanha Suunton M5.

Jos paita on löysä edestä ja pääsee läpättämään ajoviimassa, niin se sekoittaa joskus sykemittausta. Tuo ja vyön kunto muutenkin kannattaa tarkistaa. Noin ison eron sykkeessä luulisi kyllä ihan perstuntumallakin huomaavan.

Kuulostaa melko erikoiselta, että juoksu menisi 130 sykkeellä ja 25km/h pyöräily vaatisi enemmän.
 
Mulla on myös tuo kymmenkunta lyöntiä korkeammat sykkeet juostessa. Pyörällä pystyy aika mukavasti fillaroimaan 120-130 sykkeillä, mutta juostessa sykkeet on kevyelläkin vauhdilla helposti 14-alkuisia. Ja päivän kunto vaikuttaa juoksusykkeisiin huomattavasti enemmän kuin pyöräilysykkeisiin.

Triathlon-kilpailuissa mulla on pyöräilyssä matalammat sykkeet kuin juoksussa. Puolimaratonin keskisyke on ollut kovimmillaan 177, mutta pyörällä en jaksa vastaavaa sykettä ylläpitää kuin hetken. Kisko-triathlonin sprintin raskaalla pyöräosuudella keskisyke saattoi olla reilun puolen tunnin rypistyksessä noin 170. Ja silloin menin aivan urku auki.
 
Katoinpa tuossa huvikseni ihan tarkkoja syketietoja, niin Joroisten puolimatkalla keskisykkeet oli uinnissa 165, pyöräilyssä 159 ja juoksussa 165. Kesäkuussa Vantaan perusmatkalla vastaavat oli 164, 170 ja 170. Vantaalla tosin meinas juoksussa pistellä ikävästi vatsaan, joten ei ihan niin kovaa vauhtia pystyny pitämään kuin ois halunnu. Loppumatkasta sai kuitenkin nostettua sykkeen sinne 175-180 tienoille. Eipä noissa siis nyt ihan hirveen isoja eroja oo kisoissa ollu. Tosin pitkät suoritukset, niin ei enää lopussa jaksa niin ylhäällä sykettä pitääkään. Treenatessa eri homma, esim. jos tekee vähän kevyempää treeniä ja lähtee pyöräilyn päälle juoksemaan, niin kyllä juostessa meinaa syke olla aina vähintään sen 10 pykälää ylempänä, vaikka kuinka yrittäis rauhallisesti mennä.
 
BxCQ5rTCYAAG_D1.jpg
 
Varmaan noihin sykkeisiin vaikuttaa myös se mikä on vahva laji ja mikä ei. Jos tulee harrastuksena juoksusta pyöräilyyn, voisi helposti kuvitella että alkuun kykenee juoksemaan matalammilla sykkeillä mitä pyöräilemään ja sama toisin päin. Tekniikka on kehittynyt vuosin varrella taloudellisemmaksi.
 
Pkle täytynee lopultakin myöntyä ja uusia ketjut fillariin. Ja samaten takapakasta on yksi ratas kulunut hampaattomaksi, polkiessa pyyhkäsee tyhjää pienen sekunnin tietyllä vaihteella. Lisäks polkimien akseli on hieman vääntynyt, kun polkiessa tauon jälkeen huomaa nilkoista että se vekslaa.. ärkele, pyörä talviteloille ja keväällä sitten täys remppa. Runko varmaan vielä toimii.
 
Katoinpa tuossa huvikseni ihan tarkkoja syketietoja, niin Joroisten puolimatkalla keskisykkeet oli uinnissa 165, pyöräilyssä 159 ja juoksussa 165. Kesäkuussa Vantaan perusmatkalla vastaavat oli 164, 170 ja 170. Vantaalla tosin meinas juoksussa pistellä ikävästi vatsaan, joten ei ihan niin kovaa vauhtia pystyny pitämään kuin ois halunnu. Loppumatkasta sai kuitenkin nostettua sykkeen sinne 175-180 tienoille. Eipä noissa siis nyt ihan hirveen isoja eroja oo kisoissa ollu. Tosin pitkät suoritukset, niin ei enää lopussa jaksa niin ylhäällä sykettä pitääkään. Treenatessa eri homma, esim. jos tekee vähän kevyempää treeniä ja lähtee pyöräilyn päälle juoksemaan, niin kyllä juostessa meinaa syke olla aina vähintään sen 10 pykälää ylempänä, vaikka kuinka yrittäis rauhallisesti mennä.

Mulla vastaavasti oli tänä kesänä Sääksi triathlonin perusmatkalla ka. syke 160 sekä sitten osalajeissa järjestyksessään 167, 157 ja 161. Loppuun sain puristettua sykkeen 170 yli. Sääksessä oli melko vilpoista kisata 13-14 asteisessa pilvisessä säässä. Joroisissa taas oli kuumaa ja sykkeen ka. oli 161 sekä osalajit 172, 160, 159. Kuumassa säässä meinasi juoksussa loppua voimat, kun ei vaan saanut sykkeitä pidettyä ylhäällä enää. Loppukiriin sain kuitenkin 170 ylityksen.

Mulla uinti on lajeista vahvin, joten se selittänee siellä kovempaa sykkeen ylhäällä pidon kykyä. Tuntuma on sama, vaikka pyöräillen tai juosten sykkeet ovat alemmat.
 
Kohta pitäisi lähteä kotiuttamaan kiinankuitua, 3T tanko, FSA tolppa ja satula. Alle 50€ look-a-like osat, suht halvalla saisi grammoja pois noilla (~400g) jos ilmoitetut painot pitää kutinsa :D Sit pitäisi jossain vaiheessa kiekkoja mietiskellä, niin pian olisikin koko pyörä kuitua.
 
Kohta pitäisi lähteä kotiuttamaan kiinankuitua, 3T tanko, FSA tolppa ja satula. Alle 50€ look-a-like osat, suht halvalla saisi grammoja pois noilla (~400g) jos ilmoitetut painot pitää kutinsa :D Sit pitäisi jossain vaiheessa kiekkoja mietiskellä, niin pian olisikin koko pyörä kuitua.

Tämä täytyy ottaa vakavaan harkintaan ja suunnitteluun, kun tässä ounastelee komennusta Kiinan suuntaan. Tri/TT-pyörä olisi hankintalistalla. Todennäköisesti vain n. viikon mittainen reissu nyt tulossa, niin saapa nähdä mitä siinä ajassa ehtii sitten... Vinkkejä otan mielelläni vastaan.
 
Pitää nyt seurailla vähän noita sykkeitä. Ehkä oon vaan niin täpinöissäni pyöräilystä, että se selittää korkeammat sykkeet :D En nyt oikein keksi muita selityksiä, kuin sympaattinen hermosto käy syystä tai toisesta kierroksilla pyöräillessä tai jalan lihasten hermotus on huonoa ja polkeminen ei ole taloudellista.

Kannattaako tuota hermotusta lähteä treenaamaan pelkästään korkeilla kadensseilla, vai sotkea väliin hitaan kadenssin lenkkejä? Oon nyt melkolailla joka lenkillä pitäny kadenssit siellä 90 rpm tuntumassa, eikä varsinaista vaihtelua tule kuin satunnaisesti.

e: pyöräilijänä oon todellakin ihan aloittelija, takana cyclocrossilla noin 1000km tältä kesältä. Juostua on tullut vuosia oheisharjoitteena.
 
Voihan pyöräilystä aiheutuva erilainen rasitus nostaa kyllä sykettä. Etenkin jos olet tottunut juoksija ja juoksussa sykkeet on vuosien saatossa laskenut noinkin alas mitä sanoit. Mahdollisesti hermottuminen ja sitä kautta paraneva tekniikka ja taloudellisuus saattaa ajan myötä tiputtaa sykkeitä.

Mulla on myös yksi kaveri, joka on varmaan 3.15 maratoonari ja hyvä triathleetti. Pystyy juoksemaan mun kanssa pk-lenkkiä (esim. 6.30/km) joku 20 lyöntiä alemmilla sykkeillä kuin minä. Pyöräillessä sitten mulla on yleensä sykkeet alempana kuin kaverilla. Eli henkilökohtaisiakin eroja tuntuu löytyvän. Johtunee fysiikasta, taustasta, tekniikasta jne.

Mä suosittelisin pyrkimään heti alusta rentoon ja nopeaan kadenssiin (90rpm +). Paras harjoitus tähän on ainakin itselläni se, että vetää vaikka alkulämpöjen jälkeen 10-20 kertaa 15-20 sekunnin kadenssinostoja. Eli 15-20 sekuntia niin nopealla kadenssilla kuin helposti pyörittämällä menee ja sitten reilu 2-3 minuutin palautus. Näissä vastuksen on hyvä olla kevyt ja tarkoituksena on vaan totuttaa jalkoja pyöritysliikkeeseen. Kadenssi nousee näiden vetojen jälkeen loppulenkillä melko korkeaksi ihan itsestään. Suosittelen!

Sitten voi mukaan ottaa tietysti myös voima-ajoa, joka parantaa sekin pyöritystekniikkaa. Laita vaihde todella raskaalle, jotta kadenssi laskee esim. 50 rpm tietämille. Sitten tarkasti tunnustellen pyrit pyörittämään huomioiden etenkin ylä- ja alakuolonkohdat sekä painallusvaiheen. Palautusvaiheessa jalka kevenee, mutta ei nosta poljinta. Frielin kirjassa Triathlon Science on hyvä kuva voiman jakautumisesta kampikierroksen aikana. Taitaa olla sama kuin tämä:

pedalstroke-direction-and-magnitude.jpg
 
Tämä täytyy ottaa vakavaan harkintaan ja suunnitteluun, kun tässä ounastelee komennusta Kiinan suuntaan. Tri/TT-pyörä olisi hankintalistalla. Todennäköisesti vain n. viikon mittainen reissu nyt tulossa, niin saapa nähdä mitä siinä ajassa ehtii sitten... Vinkkejä otan mielelläni vastaan.

Taobao:sta vaan selailemaan ja tilautat jollakin kiinan kolleegalla osat/pyörän hyvissä ajoin. En tiiä miten kokonaisen uuden pyörän kanssa kannattaisi menetellä, siitähän menee tullit/alvit miten lie. Varmaan paras olisi koota pyörä kiinassa ja käydä vähän sotkemassa sitä-->tuot käytetyn tavaran. :D

Mulla mahtuu nuo osat matkalaukkuun hyvin joten sen suhteen ei ongelmia. Finnairilla maksaa 100€ pyörän kuljetus lentokoneessa.
 
Nyt on kamat kädessä ja onpa vakuuttavan hyvälaatuinen viimeistely maksettuun hintaan nähden. Toivottavasti osien kesto on yhtä hyvä kuin viimeistelyjälki. Kun sain paketin käteen olin varma, että jotain puuttuu, oli sen verran köykäinen paketti. Saa nähdä miltä tuo täys hiilikuitupenkki tuntuu perskannikoita vasten. Vielä pitäisi yli viikko kökkiä täällä ennenkuin pääsee kotiin ruuvaamaan osia paikalleen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom