Pyöräilijän jalkatreeni ergometrillä punttitreenin sijasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VesaP
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Moi,

Olisin kysellyt täältä että mitäs mieltä olette pyöräilijän jalkavoimatreenien korvaamisesta pelkällä ergometrillä (kuntopyörällä) verrattuna salilla painojen avulla tapahtuvaan voimaharjoitteluun?

Itse olen tähän mennessä jättänyt salin väliin ja hoitanut voimatreenitkin ergometrillä, mutta nyt talven aikana olisi tarkoitus alkaa tuota voimapuolta enemmänkin hoitamaan noihin jalkoihin jotta mäet ja loppukirit kulkisi tykimmin.

Näppituntumalta sanottuna isoilla wateilla ergometrin penkistä tehtävä PYÖRITYS (eli toinen jalka painaa alas, toinen vetää ylöspäin) vastaa aikamoista punttitreeniä jo.

Ja onkohan voimatreenillä eroa tekeekö sen 5 tunnin kuntopyöräsession aikana muutamina maksimivetoina, vai pitäisikö tehdä pelkästään muutama maksimivääntö ja jättää treeni siihen?

Eli noihin pitäisi vielä enemmän saada lihasta talven aikana:

jalka2.jpg

Maailmanmestari Tom Boonen vetää wattimittariin loppukirissä 1600 wattia tehoiksi mikä on aivan järkyttävästi kyllä...

Eli punttia vai ergometriä?

Olen kyllä ihan harrastelija pyöräilyssä nykyisin (tänä vuonna ~3000 km), mutta vastaan omasta puolestani.

Ergometrillä pyöritys, olipa se millä teholla tahansa tehty, ei mielestäni korvaa tai vastaa punttitreeniä. Liike on niin erilainen ettei pyöritysliikettä voi verratakkaan esim kyykkyyn. Varsinkin kyykkyyn. Kyykystä jalkoihin saatava voima on kerrassaan totaalista mihinkään muuhun nähden.

Suosittelen kyllä ottamaan jalkatreeniin muutakin kuin ergometriä. Itse jätän kaikenlaiset laitelinksuttimet rauhaan ja teen jaloille pari kertaa viikossa etu- ja takakyykkyä ja suorinjaloinmaastavetoa. Kyykkyyn esim 5x5-ohjelma sopii kuin kärsä päähän. Kuntopyöräilyt teen sitten eri päivinä kuin punttitreenit. Näistä jalkatreeneistä löytyy foorumilta tietoa hakemalla enemmän kuin yhtenä päivänä sietää.

Punttitreenillä saatu voimankasvu vaikuttaa pyöräilyyn kyllä melko nopeasti. Varsinki raaka brutaali 'runttausvoima' lisääntyy hurjasti, ja antaa apuja esim kirilähtöille ja ylämäkiajolle. Järkevällä jalkatreenillä saat kasvatettua nuita jalkojasi kevääseen mennessä ihan hyvästi, valmistaudu vaan uusimaan housuvalikoimasi.

Kyykkäämään vaan :thumbs:

Kiitokset vastauksesta! Muutkin saa toki kertoa mielipiteitään mutta vähän tämän suuntaista olen ajatellutkin että se raaka voima jää saamatta vaikka miten pyöräilee. Tällevuodelle itsellä noin 10500 km takana, joista noin puolet ergometrillä olohuoneessa... Varmaan jotain 13 - 14 000km on vuodenvaihteeseen mennessä. Pitää käyttää laatuaikaa (eli työaikaa...) ja etsiä jalkatreeneistä juttua täältä sitten tulevina päivinä ja aloittaa oma punttikuuri tuossa viikonloppuna tai viimeistään ensiviikolla. Kova ajo yhdistettynä kovaan punttitreeniin niin nähtäväksi jää sitten miten pyörä kulkee ensikesänä.

Mitenkähän jos esim viitenä päivänä viikossa ajaa pyörällä treeniä niin miten siihen sijoittaa parhaiten esim 2 punttitreeniä vielä? Melkein pakko nuo punttitreenit sijoittaa samoille päiville kun ajaa, muuten jää arvokasta ajoaikaa väliin. Olisiko se ok että punttitreenit olisi aina lepopäivää edeltävänä aamuna, ja illalla kun käy vielä ajamassa pyörää niin seuraava päivä olisi sitten palautumiseen aikaa?

Suositut

Back
Ylös Bottom